Annons

Macro till Canon aps-c ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Behöver lite tankar och tips, macro till min Canon aps-c.

Fast eller zoom?

Canon eller annat?


Är kort närgräns väldigt viktigt, och när?
 

atotowi

Aktiv medlem
Zoomar med tillägget Macro är vanliga zoomar med kortare närgräns vilket gör att de kan användas för "enklare" makrofotografering.
Makroobjektiv som är byggda för makrofotografering har ofta avbildningskala 1:1 dvs att motivet avbildas i verklig storlek på sensorn. Erfarenheten säger att Makroobjektiv överlag är skarpa och bra men visst skiljer det en del. På APS-C så finns de med 60-70 mm brännvidd men mer vanilgt 90-105mm eller 150-180mm. Brännvidden påverkar arbetsavståndet (närgräns) dvs hur nära motivet man måste vara. För insekter kan det vara en fördel att vara en bit bort dvs större avstånd. Närgränsen beskriver kortaste avståndet och kortare är inte bättre...
En lista med priser för nya:

Letar man begagnat så kan man kanske hitta Tamron 90/2,8 eller Canon 100/2,8 USM Macro (ej L) eller mostvarande Sigma 105/2,8 som bra och billiga alternativ
 
Laowa har ett gäng makroobjektiv med Canon EF-fattning. Dessa borde fungera på din kamera (men måste kontrolleras). Dock är de helmanuella, dvs manuell fokus och bländarinställlningar. Undantaget är 100mm f2.8 2x med automatisk bländare.
 

Brix

Aktiv medlem
Behöver lite tankar och tips, macro till min Canon aps-c.

Fast eller zoom?

Canon eller annat?


Är kort närgräns väldigt viktigt, och när?
Riktiga makro-objektiv är fasta. Ett "äkta" makro-objektiv har förstoringsgrad 1:1 och det finns såvitt jag vet inga zoom-objektiv med det(kanske nåt undantag?).

När det gäller närgräns så är det är ju snarare bra med längre närgräns, åtminstone om man t.ex ska fota skygga insekter.
Med längre brännvidd får du längre närgräns.

Ett klassiskt makro-objektiv med mycket fin bildkvalité är Tamron 90/2.8. Men även t.ex Sigma 105/2.8 är väldigt bra och prisvärt.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag fotade mycket macro i jobbet förr med EF-S 18-55 på en 500D med 10-20 mm mellanringar. Det fungerade alldeles utmärkt och gav ungefär 0.25-0.5 i avbildningsskala på några få centimeters avstånd. Det är dock manuell fokus som gäller. Köp isåfall mellanringar med elektriska kontakter så att bländaren går att styra. Ett billigt sätt att komma igång med makro :)
Lång brännvidd (>100mm) är förvisso bra om man smyger på insekter men gör systemet jättekänsligt för skakningsoskärpa. Undvik om det inte är absolut nödvändigt!
Men det beror ju helt på vad man tänker fota :p
 
Senast ändrad:

Light Head

Aktiv medlem
Ibland när man vill komma lite extra nära, få extra mycket detalj på riktigt nära nivå… blir väl lätt både insekter och växter, men kan även tänka mig mindre organiska saker.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det enkla är att alla macroobjektiv är av bra kvalité.
Gå in på Cyberphotos hemsida.
Välj objektiv till Canon.
Ticka i macroobjektiv och du får se alla som finns att köpa nya.

Brännvidd är lite klurigare att välja.
Insekter, fjärilar vill du ha lite längre brännvidd till för att inte skrämma iväg dem.
Blommor så vill du kanske ha lite vidare brännvidd. Kanske tom Canons MP65 med 5ggr förstoring....
De funkar ypperligt som porträttobjektiv också.
 

atotowi

Aktiv medlem
Det enkla är att alla macroobjektiv är av bra kvalité.
Gå in på Cyberphotos hemsida.
Välj objektiv till Canon.
Ticka i macroobjektiv och du får se alla som finns att köpa nya.

Brännvidd är lite klurigare att välja.
Insekter, fjärilar vill du ha lite längre brännvidd till för att inte skrämma iväg dem.
Blommor så vill du kanske ha lite vidare brännvidd. Kanske tom Canons MP65 med 5ggr förstoring....
De funkar ypperligt som porträttobjektiv också.
Länk till cyberphoto med makroobjektiv till Canon finns ovan.
Många makro objektiv fungerar ypperligt för porträtt (av människor) men just MPE-65 gör det inte.
 

Zuchov

Avslutat medlemskap
Flera goda svar redan, min syn på saken:

* Som Erik skriver är macroobjektiv av god kvalité, svårt att gå fel
* fast brännvidd
* du vill ha lite arbetsavstånd, >100 mm brännvidd
* finns mycket bra glas begagnat = mkt billigare

Mellanringar fungerar alldeles ypperligt och rekommenderas som komplement alldeles oavsett. Har du ej använt mellanringar förut på dina befintliga linser är det en upptäcksresa i sig.

Att tänka på: ju större avbildning desto kortare skärpedjup vid samma bländarval. Man kommer ganska snabbt till en gräns där man behöver fotostacka f a få hela objektet i fokus, ett efterarbete som ej passar alla (mig t ex, vill helst ha allt i en plåt).

Här bild på höstlöv, tagen med mycket gammal 85mm lins + 2 mellanrinagar (ökat registeravstånd med cirka 26 mm) på Nikkon D750

 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Länk till cyberphoto med makroobjektiv till Canon finns ovan.
Många makro objektiv fungerar ypperligt för porträtt (av människor) men just MPE-65 gör det inte.
Njaä
Det är väl som vilket 65mm som helst för porträtt.
Med skillnaden att man kan fylla hela sensorn med bara iris i ögat om modellen kan vara still.
Sen att 65mm inte är optimalt för dina porträtt är en annan sak.
Jag har plåtat många med 50mm men föredrar drygt 100mm, men det är personlig smak.
 

atotowi

Aktiv medlem
Njaä
Det är väl som vilket 65mm som helst för porträtt.
Med skillnaden att man kan fylla hela sensorn med bara iris i ögat om modellen kan vara still.
Sen att 65mm inte är optimalt för dina porträtt är en annan sak.
Jag har plåtat många med 50mm men föredrar drygt 100mm, men det är personlig smak.
Nja, med avbildningsskala 1:1 - 5:1 blir porträtt av en människa en gigantisk övning i stitchning. Så det är knappast som vilket 65mm objektiv som helst.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nja, med avbildningsskala 1:1 - 5:1 blir porträtt av en människa en gigantisk övning i stitchning. Så det är knappast som vilket 65mm objektiv som helst.
Aha
Så just MPn kan inte annat än 1:1-5:1?
Det visste jag inte, varför skrev du inte det från början i så fall?

Min text att använda macroobjektiv som porträttobjektiv syftar inte just på MPn, utan mer alla macro.
Men om det är som jag nu gissar att du menar att MPn är så är den undantaget i så fall.
 

Erik X

Aktiv medlem
För att hoppa tillbaka till lång brännvidd, jag kör själv med ett Sigma EX 150mm f/2,8 DG OS HSM APO Macro (vem hittar på så helv*iska namn? :p) handhållet i skogen på en 5D3 FF kamera. Jodå det går tack vare stabilisering och hög iso/kort slutartid. Men det blir en del suddiga bilder. Och för att göra det hela ännu värre hänger jag på en 2x telekonverter för att få 2:1 på riktigt små kryp. 300 mm handhållen macro - inte helt lätt att få skarpa bilder, trots stabilisering :rolleyes: Kan man tänka sig att dra med sig stativet ut i skogen så blir det förstås enklare. Men det handlar fortfarande om mikroskopi så minsta svaj i stativet kommer att sabba skärpan. Fotar man med fokus stacking så blir det oftast fiasko om en enda bild i stacken är oskarp..
https://flic.kr/p/2hiN8FG
EF-S 18-55 med mellanringar på en aps-c kamera är oändligt mycket mer förlåtande med tanke på skakningsoskärpa..
Och köper man ett makroobjektiv utan stabilisering kanske man ska hålla sig på eller under 100mm. Om man nu inte älskar utmaningar :)
 
Senast ändrad:

atotowi

Aktiv medlem
För att råda bot på skakoskärpa kan man även använda blixt och HSS (Hugh Speed Synch) dvs blixt på korta slutartider typ 1/1000s eller snabbare.
Stativ och multiexponerings tekniker t ex. fokusstacking, fungerar bara med statiska motiv.
Blixtar kan användas på alla motiv men kräver även en del övning för att se naturligt ut.
 

Erik X

Aktiv medlem
Men insekter brukar inte gilla att man bränner av en skur med blixtar rakt i ögonen på dem. Undantag dock för trollsländor som faktiskt kan sitta stilla så man hinner ta en stack med blixt :p
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har ett Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM som jag har använt på en halvformatskamera (APS-C) med mycket gott resultat. Rekommenderas starkt!
Ett test (inklusive uppmätta MTF-värden) finns här: https://www.objektivtest.se/tester/test-canon-ef-100-mm-f28-l-is-usm-macro

Kort närgräns är inte viktigt, tycker jag. Med ett objektiv som har längre brännvidd får man längre närgräns med samma förstoring vilket jag tycker är praktiskt, speciellt när man fotograferar insekter.

Om jag inte hade köpt Canonobjektivet hade jag tagit en närmare titt på Sigma 70 mm f/2,8 EX DG Macro, som också är ett mycket skarpt objektiv.
Test finns här: https://www.objektivtest.se/tester/sigma-70-mm-ex-dg-macro-fangar-minsta-detalj
Sen det testet gjordes har Sigma gjort en ny version av objektivet, som tycks vara ännu bättre.

Både Canonobjektivet och Sigmaobjektivet får omdömet "Referensklass" av Objektivtest. Det är snäppet över "Toppklass".

Är det en spegelreflexkamera eller en spegelfri du har? Den senare sorten kan använda ovan nämnda objektiv, men då med en adapter. Inget problem i praktiken.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Till mina 1DX kör jag numera med EF 100 mm f/2,8L IS macro USM. När jag använde 7D som huvudsaklig kamera fick jag ett liknande utsnitt med EF-S 60 mm f/2,8 macro USM.
Som det skrivs ovan ger båda bra bildkvalité.
 
ANNONS