Annons

Makrotips för Nikon D90 (till Maria Rydberg)

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Eftersom Maria Rydbergs frågetråd om makroobjektiv till Nikon D90 låstes (av förståeliga skäl), så får jag publicera mitt inlägg i en ny tråd. Jag hann helt enkelt inte posta det innan tråden låstes. Det kan säkert vara till gagn även för andra, får vi hoppas.

Här är ursprungsfrågeställningen: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=107471

Rydbeerg skrev: Har funderat på att införskaffa ett macro-objekt till min Nikon 90, då jag inte känner att jag kommer tillräkligt nära objekten med de andra objekt jag har idag.

Finns en uppsjö av macro-objekt. Någon som har något att rekomendera till Nikon D90?

För det första bör du försöka lista ut vilken brännvidd som är lämplig för dina ändamål. Brännvidden bestämmer bildvinkeln och därmed vid vilket avstånd du kommer "så nära som du vill komma". Alltså; en lång brännvidd gör att du får stor förstoringsgrad med kameran längre från objektet (inte objektivet) och vice versa.
Vilken brännvidd som är lämplig, trevlig eller rekommendabel är svårt att avgöra för en utomstående, och du bör helt enkelt prova dig fram om du har möjlighet till det.
Generellt kan man säga att en kort brännvidd funkar bättre när man inte nödvändigtvis vill isolera motivet så mycket från bakgrunden eller omgivningen, eftersom det ger större bildvinkel.
En längre brännvidd kan vara bra om man vill fotografera småkryp som blir rädda och flyr sin kos om man kommer för nära, eller om man vill ha en mer diffus bakgrund.
Vidare kan man tänka på att makroobjektiv går att använda även på långt håll, och då är det ju trevligt om brännvidden passar för även andra syften än bara närbilder. Man får då fler användningsområden för pengarna.

Vad är då "kort brännvidd"? Ja, det är inte lätt att svara på. Det finns närbildsobjektiv från 35 mm och upp till ungefär 200 mm om vi exkluderar väldigt speciella konstruktioner som kostar skjortan.

35 mm är på din kamera ett sk. "normalobjektiv". Det funkar rätt bra för allmän fotografering när man inte vill ta närbilder, men det finns nog bara ett sådant mig veterligen; Tokina 35/2,8. Nackdelen är å andra sidan att man måste extremt nära motivet för att få stor förstoringsgrad, vilket inte alltid är lämpligt.

Hoppar vi sen upp till 50-60 mm så finns det några stycken, men inte heller där så många. Dessa objektiv kan lämpa sig ypperligt till porträtt också, då bildvinkeln gillas av många för sådant. Närbildsmässigt är det en trevlig bildvinkel för blommor till exempel. Här hittar vi Sigma 50/2,8 och det nya Tamron 60/2, som jag personligen tror är väldigt trevligt eftersom det har ett steg högre ljusstyrka än vanligt. Perfekt för porträtt med kort skärpedjup!

Vid 70 mm finns ett lite speciellt objektiv. Sigma 70/2,8. På DX är det en brännvidd som börjar kännas lite telemässig, och säkert finemang för porträtt men också naturligtvis för närbilder på blommor, och kanske insekter även om man fortfarande måste gå ganska nära. Detta objektiv är enligt många tester fenomenalt skarpt.

Sen hamnar vi i det vanligaste segmentet; 90-105 mm. Här finns otaliga objektiv. De är ursprungligen tänkta för det större småbildsformatet, så på DX ger de ganska mycket "teleeffekt". Bildvinkeln är ganska snäv, och de kan vara mycket lämpliga för insekter och när man verkligen vill isolera sitt motiv (en blomma till exempel) från bakgrunden ordentligt. Man behöver inte kräla så förbaskat nära.
Men, nu börjar vi komma till en så snäv bildvinkel att det i mångas tycke är lite för mycket tele för att funka bra till porträtt. Man kommer ganska långt från sin modell, vilket inte alltid är så bra om man vill ha "kontakt med modellen" (sliten klyscha som jag inte nödvändigtvis bryr mig om själv). En smaksak, som så mycket annat. Man kan ju också använda objektivet för landskap och dylikt, och samtliga befintliga objektiv i detta segment är mycket skarpa.

Det finns ännu längre objektiv. 125, 150, 180 och 200 mm. Personligen tycker jag att det är alldeles för långt för närbilder. Det blir svajigt och svårt att använda utan stativ, och man kommer ofta för långt bort från det man vill fotografera. Däremot kan de ju dubblera som medellånga teleobjektiv för foto på långt håll.

--------------------------------------

Som du inser så är det inte ett lätt val, det där med brännvidd. Men det är nog det du ska försöka utröna först. Sen, när du vet mer vad du vill åt, kan du sålla bland det som finns på marknaden.

Hur mycket pengar vill du lägga? Är det värt mer om objektivet också fungerar bra till något annat, som du ursprungligen kanske inte ens funderat på att det kan fungera till?

--------------------------------------

Sen finns det objektiv som de flesta inte ens funderat över. Till exempel manuellt fokuserade gamla saker. Vid makrofoto behöver man ofta ta ganska lång tid på sig, och även med den D90 som inte ger ljusmätning med manuella objektiv, så kanske det inte är någon fara att behöva prova sig fram med några bilder för att få rätt exponering. Då kan man spara en slant, nämligen, och ändå få mycket bra skärpa.
Det finns fina gamla Nikkorobjektiv för 500-2000 spänn ungefär som är nästan lika bra eller lika bra som de moderna makroobjektiven. Ofta ger de "bara" avbildningsskala 1:2, men det räcker väldigt långt på den mindre DX-sensorn.
Ett par exempel är Micro-Nikkor 55/2,8 och Micro-Nikkor 105/2,8. Det första kan hittas för 500-1000 kronor medan det andra går för kanske 1500-2500 kronor.

--------------------------------------

Vad innebär "1:1"? Det är den förstoringsgrad som krävs för att ett objektiv egentligen ska klassificeras som "makro". Det betyder att vid närmaste fokusavstånd så avbildas ett motiv i naturlig storlek på sensorn. Om du fotograferar en linjal så kommer du att få med 24 mm av den på bredden av sensorn, eftersom sensorn är 24 mm bred. Det är rätt nära! Tänk dig en liten blomma som är 10 mm bred. Den kommer att kunna fylla lite mindre än halva bilden.
Behöver du så stor förstoringsgrad? Kanske inte, och då funkar ju de objektiv som ger 1:2 säkert utmärkt.

---------------------------------------

Som flera redan har nämnt så kan man förvandla ett "vanligt" objektiv till närbildsobjektiv. Antingen genom att sätta mellanringar mellan objektivet och kameran eller genom att sätta en sk. försättslins framför. Med mellanringar kan du få väldigt höga förstoringsgrader, men det är få objektiv som ger i närheten av lika bra skärpa med denna metod, som ett dedikerat närbildsobjektiv ger. Emellertid är det väldigt billigt, och ganska kul.
Kom ihåg att de flesta mellanringar kräver att objektivet har en bländarring! Och det blir samma förfararande som med de gamla manuella objektiven; du måste prova dig fram för att hitta rätt exponering.

----------------------------------------

Det här är en hel vetenskap, och jag hoppas att ovanstående inte avskräcker dig:) Närbildsfoto är ett väldig trevligt sätt att öppna möjligheter för helt andra bilder än vad man brukar ta. Men som du förstår är det egentligen omöjligt att rekommendera något specifikt objektiv utan att veta mer precis vad du vill åt. Det kanske du inte ens vet själv, ännu. Det blir också lite tokigt att folk rekommenderar just de objektiv de själva äger, för att de gillar det. Men ofta kanske de inte har provat något annat, och det är inte säkert att det är det bästa valet.

Lycka till, och jag hoppas att du inte tyckte att mitt första inlägg i den andra tråden var otrevligt. Det var alls inte meningen, nämligen.
 
Bra beskrivet, Martin. Det är så jag förväntar mig att du skall svara. Sakligt med den kompetens du besitter. När det ballar ur som i förra tråden, står du inte högt i kurs.
Vi har alla något att ge varandra, samtidigt som vi måste inse att vi är olika. Den sandlådenivå förra tråden höll tillför varken FS eller fotografin något.
 
Tack, men jag var ju tvungen att försvara mig. Fast det ska vi inte diskutera vidare. Det var dumt av mig att inte dra mig ur;-)

Det värsta är att jag inte är särskilt hemma på makrofoto egentligen, så det ovanstående är mest ett försök till objektivitet rent tekniskt sett.
 
Jag känner att jag måste skriva något även i den här nya tråden.

När flera personer "ordstångas" och ingen vill ge sig är det lätt hänt att det spårar ur. Så här efteråt kan man väl mest skratta åt det :)

Makten, ditt nya inlägg om macro är mycket bra, jag håller med om att det är en hel vetenskap. Det jag tycker är svårt är att få till bra ljus.

Det svåra är ju att det finns ju inget universalmacro som passar till alla motiv. På den analoga tiden så hade jag ett Micro-Nikkor 55/2.8, nog ett av dom skarpaste objektiv jag haft. Kan rekommenderas, jag ska nog köpa ett igen.

Maria, du känner ingen som har ett macro objektiv till Nikon som du kan låna och prova på lite, annars köp ett begagnat och prova vad du tycker om macrofotografering. Det är mycket att tänka på, men väldigt roligt när man verkligen lyckas med ett bra motiv, ljus och skärpa.

Tråkigt att ditt första inlägg spårade ur, se mitt försök till förklaring ovan. Hoppas att vi inte har skrämt bort dig från att komma med nya frågor till Fotosidan.

Lycka till med macro fotograferingen!
 
ANNONS