Annons

Migrera från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlE

Aktiv medlem
Tack för all input, men tråden spårade ju delvis ur och blev en PC vs Mac tråd…….
För att bli konkret, är det någon här som har Sony A7 R4 eller högre som använder Mac och isåfall vilken processor, M1, M2 eller M3 och kan delge era erfarenheter
 

bloo

Aktiv medlem
Använder Sony A7RII och får bilder med c:a 86 MB. Använder en MacBook Air, 13.6 tum med M2 chip från 2022 med 16 GB RAM och 500 GB SSD. Det fungerar fint med både Lightroom och Photoshop. Ta bort brus (AI) på en bild tog nu 1 minut och 20 sek, då med bilderna på extern disk (SSD).

16 GB RAM räcker och blir över. Lagring har jag valt att ha på extern disk, blir billigare och smidigare på det sättet.
 

KarlE

Aktiv medlem
Använder Sony A7RII och får bilder med c:a 86 MB. Använder en MacBook Air, 13.6 tum med M2 chip från 2022 med 16 GB RAM och 500 GB SSD. Det fungerar fint med både Lightroom och Photoshop. Ta bort brus (AI) på en bild tog nu 1 minut och 20 sek, då med bilderna på extern disk (SSD).

16 GB RAM räcker och blir över. Lagring har jag valt att ha på extern disk, blir billigare och smidigare på det sättet.
Tack
 

Falumas

Aktiv medlem
Att tänka på när det kommer till Mac är att dom inte stödjer USB 3.2 Gen2x2 (supersmidigt namn), dvs vill du ha en snabb extern disk till en Mac måste du köpa en dyr Thunderbolt-Disk.
 

PMD

Aktiv medlem
[…] har BSD som kommandoprompt.
Sen fyra och ett halvt år, ungefär, har skalet som körs i Terminal.app varit zsh, men man kan ändra det, förstås.
Vad är en BSD-kommandoprompt?
Jag kände mig väldigt instängt i OS/X, det var väldigt få val man kunde göra.
Nu har vi återigen hamnat i fel diskussion. När folk ber om råd för att köpa en ny Windows-PC kommer det kommentarer om att Mac är mycket bättre så det är det trådstartaren ska ha, och när folk vill ha råd om att byta från Windows till Mac kommer det kommentarer om att det är en dålig idé att göra så.

Sen urartar det till en OS-krig.

Kan vi inte utgå från att den som ber om råd vill ha råd om det val den vill göra?
 

bloo

Aktiv medlem
Att tänka på när det kommer till Mac är att dom inte stödjer USB 3.2 Gen2x2 (supersmidigt namn), dvs vill du ha en snabb extern disk till en Mac måste du köpa en dyr Thunderbolt-Disk.
Nja, möjligen om du tänkt dig att köra videoredigering. För dom allra flesta räcker det med att köpa en NVME SSD + ett externt chassi. Går tillräckligt fort, jag har inte upplevt nån fördröjning. Inte ens när jag öppnar 200-300 filer à 86 mb som lager i Photoshop för startrails.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, men det finns få SSD-NVMer som kommer till sitt rätt med mindre än TB eller USB 3.2 gen2x2.
Men du har nog rätt att det fungerar på småfiler som 86MB. Det är väl mest när man skall tömma sitt 256GB-kort som det blir segt på USB 3.1.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
De snabbaste Thunerbolt 3/USB4 chassin kostar under 1000,- och några strax där över. Sedan kompletterar man dem med en m2-disk och då får du minst 2600 MB/S i läs och skrivhastighet på en M1-mac.

Här finns en väldigt matnyttig tråd.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är bra men ganska stora klumpiga lösningar. I alla fall om man jämför med min Kingston XS2000.

Allt går att lösa, men dom små, snabba och hyfsat prisvärda lösningarna som finns nu är usb 3.2 gen2x2. Förhoppningsvis kommer det bra lösningar för USB4 snart.

Dagens snabba m.2-diskar ligger på 11GB/s, så USB4 som klarar 9.6GB/s hade varit smutt.
 

pt96hni

Aktiv medlem
Det är bra men ganska stora klumpiga lösningar. I alla fall om man jämför med min Kingston XS2000.

Allt går att lösa, men dom små, snabba och hyfsat prisvärda lösningarna som finns nu är usb 3.2 gen2x2. Förhoppningsvis kommer det bra lösningar för USB4 snart.

Dagens snabba m.2-diskar ligger på 11GB/s, så USB4 som klarar 9.6GB/s hade varit smutt.
Japp men de snabbare diskarna kräver mera kylning och därav större chassin.
 

dJb

Aktiv medlem
Tack för all input, men tråden spårade ju delvis ur och blev en PC vs Mac tråd…….
För att bli konkret, är det någon här som har Sony A7 R4 eller högre som använder Mac och isåfall vilken processor, M1, M2 eller M3 och kan delge era erfarenheter
Jag har både en första generationens MacBook Pro M1 med 16Gb och en Mac Studio M2max och 64Gb som jobbdator. För vanligt stillbildsfoto funkar båda. Jag redigerar mycket film i mitt arbete och båda funkar fint för att redigera 4K film, högre har jag inte testat. All video kör jag från externa processdiskar (oftast Samsung T7), annars fylls systemdisken på nolltid.

Privat fotar jag med en Z6ii men också astrofoto med en monokamera. Astrofilerna jobbar man med i 32 bit och de stackade filerna kan vara väldigt stora 500Gb-1Tb. Båda maskinerna fixar det också. När jag kört StarXterminator (en photoshop-plugin man använder för att ta bort stjärnor) så fixar studion det betydligt snabbare; 5-10 sek istället för 20ish.

På jobbet har jag ofta photoshop, indesign, illustrator, lightroom, final cut pro och nån officeapplikation igång. Har jag många öppna filer och kanske jobbar i någon illustratorfil så märker jag ibland skillnad.

Jag vågar nog påstå att vilken modern mac som helst med M2 eller mer fixar vanligt stillbildsfoto. Jag skulle dock köra på åtminstone 32Gb så har man god marginal.

Har en Macbook pro i7 från 2019 med 64Gb som "reserv" på jobbet också. Min M1 med 16Gb är väldigt mycket snabbare.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Använder Sony A7RII och får bilder med c:a 86 MB. Använder en MacBook Air, 13.6 tum med M2 chip från 2022 med 16 GB RAM och 500 GB SSD. Det fungerar fint med både Lightroom och Photoshop. Ta bort brus (AI) på en bild tog nu 1 minut och 20 sek, då med bilderna på extern disk (SSD).

16 GB RAM räcker och blir över. Lagring har jag valt att ha på extern disk, blir billigare och smidigare på det sättet.
Bara för att få lite perspektiv. På min stationära 3,5 år gamla PC tar det ca 13 sekunder att ta bort brus (AI) i LrC. Detta på en Canon R5 fil på 45 Mpix.
 
ANNONS