Annons

Nikon AF-P 70-300/4,5-5,6E ED VR - Någon som har?

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Ofta efter att jag varit ute och fotat börjar jag fundera på vad jag saknar när jag är ute. Normalt sett fotar jag med min 50/f1.8 prime och jag älskar den. För den typ av foto jag mest ägnar mig åt är en brännvidd mellan 50 och 100mm jättetrevligt. MEN, ibland händer det ju att man vill fota någonting annat. Kanske en fågel eller en ekorre som sitter längre bort på en gren och tittar. Även om den sitter ganska nära, så är det ändå för långt för ett vettigt foto med 50mm eller mitt 105mm macro.

Jag har insett att jag nog inte kommer vilja ha ett 150-600mm eller liknande. 150mm är för långt för min typ av foto och jag gillar att ha någonting lite mer mångsidigt. Jag rör mig mycket, sitter inte still och väntar in djuren. Det är här 70-300 kommer in i bilden. På pappret känns det som en otroligt mångsidig historia och något jag tror skulle passa mig. Den är ju förhållandevis billig också, så förlusten vid missnöje skulle inte kännas så jävlig. Men hur är skärpan? Går det ens att få en trevlig separation mellan objekt och bakgrund i skogen med 4,5-5.6? Kommer jag bli missnöjd och känna att jag borde köpt ett 70-200 f2.8 istället? Eller är 200mm ändå för kort och således bortkastade pengar i alla fall?

Ja, frågorna är många som vanligt. Nyfikenhet är dock stor. Så frågan lyder som följer: Finns det någon här inne på forumet som har en Nikon AF-P 70-300/4,5-5,6E ED VR? Och gärna i kombination med Nikon Z6 + FTZ eftersom det är det jag själv har. Skulle hemskt gärna vilja få tillgång till några RAW-filer i så fall och lattja lite i Lightroom och få en känsla för det.

Tack på förhand!
 
Hej Jag har haft en AF-S 70-300 till bland annat Z6 och jag tycker det har fungerat väldigt bra, riktigt bra stabilisering. AF-P ersatte AF-S då AF-S ofta gick sönder i zoom eller stabiliseringen. För blommor och annat tycker att den separerar bakgrunden bättre på 300 än min 85 1.8, men de beror ju lite på förhållanden mellan objekt och bakgrund. Närgränsen är ok.

Kommer troligen beställa en Tamron 70-300(den senare modellen) som ska ersätta mitt trasiga AF-S objektiv. Tror att AF-Pn är skarpare och allmänt bättre än AF-S.

Jag skulle kunna maila bilder till dig.
 
Hej Jag har haft en AF-S 70-300 till bland annat Z6 och jag tycker det har fungerat väldigt bra, riktigt bra stabilisering. AF-P ersatte AF-S då AF-S ofta gick sönder i zoom eller stabiliseringen. För blommor och annat tycker att den separerar bakgrunden bättre på 300 än min 85 1.8, men de beror ju lite på förhållanden mellan objekt och bakgrund. Närgränsen är ok.

Kommer troligen beställa en Tamron 70-300(den senare modellen) som ska ersätta mitt trasiga AF-S objektiv. Tror att AF-Pn är skarpare och allmänt bättre än AF-S.

Jag skulle kunna maila bilder till dig.

Tack för svar. Jättegärna! Jag PM:ar min mail.
 
Jag köpte nyss ett Nikon AF-P DX NIKKOR 70-300mm f/4,5-6,3G ED VR, bortse från det här om det inte kan jämföras på ngt sätt.
Men utifall det finns likheter mellan de två så måste jag säga att jag är väldigt nöjd. Ger fina avvägda bilder och toppenskärpa. Kika på ponnyns man i bifogad bild, jpg direkt ur kameran, endast beskuren för att bifoga här (hittade inte raw-filen). Där står jag i andra änden av paddocken och handhållet. Men som sagt, det kanske inte går att jämföra. //Magnus

Visa bilaga 159603

Jadu, min gissning är förmodligen sämre än din. :p Kan inte tänka mig att DX-modellen skulle vara sämre än FX-modellen dock. Det skulle vara lite märkligt? Du får väl lite längre brännvid tack vare crop sensor.
 
Lite sent att svara nu, men du kan se det som köpförstärkning: jag har kombon du nämner och jag är nöjd. Bra värde för pengarna och väldigt mycket mer kompatibelt med tex vandring än ett 70-200/2,8.
 
Nu har jag Nikon AF-P 70-300/4,5-5,6E ED VR i min ägo. Tog en väldig tid från E-Infinity. Ibland när det står att något är i lager verkar dom mena att dom har det i ett lager i en annan världsdel eller något. Dom verkar behöva beställa in sina varor till Frankrike, för att sen skicka det vidare till kund. Säkert något bra system för att slippa diverse avgifter/skatter/tull och gud vet vad.

Hur som helst, jag slänger upp några exempelfoton här i tråden så fort jag fått möjligthet att knäppa någonting vettigt. Ifall någon annan också är intresserad.
 
Inte för att någon kanske bryr sig, men jag var ute och testade mitt nya objektiv idag! Måste säga att det är ett gediget objektiv. Bra känsla, bra tyngd, men känns inte alls för tung eller jobbig att ha med sig. Körde den på min Nikon Z6 med FTZ-adaptern. Fungerade kanon direkt från start.

Idag var en rätt tråkig och mulen dag, så jag köde 1600 ISO så gott som hela turen och varierade slutartid efter behov. Hade ju självklart önskat något ljusstarkare på kortare brännvidder, men då hade man förmodligen inte orkat bära med sig objektivet (och den hade kostat 5x så mycket). :D

Skärpan är jag nöjd med. Jag tycker nästan Z-objektiven är för skarpa faktiskt. Vem trodde man skulle känna så någon gång? :D

Hur som helst, jag hittade inte så jättemycket roligt att fota idag, men här kommer i alla fall tre foton från promenaden. Hade gärna velat fota ett par fåglar eller sådär men dom var skygga idag! :D

102.0 mm, f/9, ISO 1600
_DSC5802_Small.jpg

200mm, f/5.6, ISO 1600
_DSC5817_Small.jpg

105mm, f/4.8, ISO 1600
_DSC5846_Small.jpg
 
ANNONS