Annons

Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

cpba

Ny medlem
Hej.
Har idag en D200 och en D700 men har inte fotat på ca 10 år.
Tänkte nu börja fota lite igen, och då främst sportfoto.
Vilken Nikon kamera är det som gäller idag för det ändamålet?
Prisklass ca 20.000 hade jag tänkt.
Tacksam för alla tips.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hej.
Har idag en D200 och en D700 men har inte fotat på ca 10 år.
Tänkte nu börja fota lite igen, och då främst sportfoto.
Vilken Nikon kamera är det som gäller idag för det ändamålet?
Prisklass ca 20.000 hade jag tänkt.
Tacksam för alla tips.
D500, du hittar ingen spegelfri för 20k som kan användas till sportfoto. Jag tycker att en D500, finns runt 10k begagnad, är den bästa sportkamera som finns för dessa pengar
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man lär få en vettig D5 inom budget också om man är beredd att stå ut med vikten. Priset har gått ned på dem en del i och med att det både finns D6 och spegellösa Z8/Z9.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Hej.
Har idag en D200 och en D700 men har inte fotat på ca 10 år.
Tänkte nu börja fota lite igen, och då främst sportfoto.
Vilken Nikon kamera är det som gäller idag för det ändamålet?
Prisklass ca 20.000 hade jag tänkt.
Tacksam för alla tips.
Finns väl inte mycket mer att föreslå än D500 för sportfoto med angiven budget! Handlar du begagnat finns det utrymme för något passande objektiv också. Det formligen dräller av bra Nikon F-gluggar på beg.marknaden.
 

cpba

Ny medlem
Finns väl inte mycket mer att föreslå än D500 för sportfoto med angiven budget! Handlar du begagnat finns det utrymme för något passande objektiv också. Det formligen dräller av bra Nikon F-gluggar på beg.marknaden.
Objektiv har jag, bla ett nikkor 70-200 2,8, skulle väl vara ett med ännu mer tele då.
Vilken annan modell passar för sportfoto om man går upp i pris då?
 

törnan

Aktiv medlem
För dom pengarna skulle jag gå på D5 som nu går för runt 15´ och får anses vara ruggigt prisvärd om man ska plåta sport. Vet att många är anti Nikons spegellösa (utom Z8/9) när det kommer till sport men Z6II är inte helt dum och kompetentare än man kanske tror, använder själv en och vet att det finns fotografer på dom stora byråerna som använder den till sport och är nöjda med en liten kamera som inte är bäst men bra nog.
Med ovan sagt hade jag i första hand köpt en D5.
 

jjq

Aktiv medlem
Jag tror (utan att vara sportfotograf) att en spegelös Nikon Z? går alldeles utmärkt. Framtiden ligger en smula i Z-formtet, och du måste ju inte köpa allt på en gång. Mängder med fina sportfoton har dessutom tagits med manuell fokus & film :) Använder själv Z6 & Zfc, men inte autofokus.

Å andra sidan kommer nog F-mount prylar sjunka mer och mer i pris, så fyndläge kanske.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fast om man vill fotografera sport är risken stor att man vill ha någon form av teleobjektiv, och de har en tendens att bli dyrare om man går upp till fullformat
Det beror på vad du menar, jag har haft APS-C formatet i Nikon i mer än 10 år och jag har inte haft ett enda DX objektiv inom tele, det finns inte ens något DX objektiv av bättre kvalité för Nikon, har därför alltid haft FX objektiv. Just nu har jag bara fullformatshus D850 och Z6ii, men i just teleområdet så saknar jag APS-C och kör ibland D850 i DX läge.

Om du menar att för att kompensera för fullformat så måste du ha ett längre tele än för APS-C, kan delvis hålla med om detta, därför tycker jag att en D500 är ett utmärkt alternativ. Alternativet är tex D850 där man har pixlar så det går att beskära. Men det beror på hur mycket brännvidd man behöver och i vilken ljusstyrka, 300mm och f/2,8 kan vara överkomligt men 400/2,8 blir både tungt och dyrt, då kanske bättre med APS-C eller sensor med pixlar. De zoomar som finns i 150-600 är inte så snabba sett till AF och sport
 

Falumas

Aktiv medlem
Att säga att 200-500 har långsam fokus är att ta i ordentligt, jag har fotograferat både sport och flygande fågel med det och fått bra resultat.
Jag skulle säga att 200-500 har ganska snabb fokus, men det finns absolut objektiv som är ännu snabbare.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det beror på vad du menar, jag har haft APS-C formatet i Nikon i mer än 10 år och jag har inte haft ett enda DX objektiv inom tele, det finns inte ens något DX objektiv av bättre kvalité för Nikon, har därför alltid haft FX objektiv. Just nu har jag bara fullformatshus D850 och Z6ii, men i just teleområdet så saknar jag APS-C och kör ibland D850 i DX läge.

Om du menar att för att kompensera för fullformat så måste du ha ett längre tele än för APS-C, kan delvis hålla med om detta, därför tycker jag att en D500 är ett utmärkt alternativ. Alternativet är tex D850 där man har pixlar så det går att beskära. Men det beror på hur mycket brännvidd man behöver och i vilken ljusstyrka, 300mm och f/2,8 kan vara överkomligt men 400/2,8 blir både tungt och dyrt, då kanske bättre med APS-C eller sensor med pixlar. De zoomar som finns i 150-600 är inte så snabba sett till AF och sport
Min tanke var väl närmast att man skulle använda FX objektiv och få ut mer räckvidd p.g.a. den mindre sensorn. T.ex. ger 300/4 pf och en D500 en väldigt smidig kombination, eller 300/2.8 om man har pengarna.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Min tanke var väl närmast att man skulle använda FX objektiv och få ut mer räckvidd p.g.a. den mindre sensorn. T.ex. ger 300/4 pf och en D500 en väldigt smidig kombination, eller om man har pengarna 300/2.8 om man har pengarna.
Då är jag helt med, har haft D500 och 300/4pf i ett antal år med och utan TC1,4iii en riktigt bra kombo. Då den började passera en 200000 i somras så bytte jag till en D850, det blir ju nästan samma i DX läge med D850
 
ANNONS