Annons

Ny Nikon 17-28/2.8 (Tamron rebranded)

Produkter
(logga in för att koppla)

jphotog

Aktiv medlem
Det är intressant att se hur Nikon utvecklar sitt partnerskap med Tamron genom att sätta sitt märke på ytterliggare ett existerande Tamronobjektiv: Nu senast 17-28/2.8.

Nikon har koncentrerat sig på riktigt högpresterande f/2.8-zoomar som 14-24/2.8 S, 24-70/2.8 S och 70-200/2.8 S. Nu licensierar de och vad jag förstår lägger de även ut produktion/montering till Tamron.

Nikon slår två flugor i en smäll. Dels fyller de ut sitt utbud med prisvärda f/2.8 zoomar för de som inte behöver det absolut bästa samtidigt som de inte tar upp tillverkningskapacitet (som verkar begränsad) i sina egna fabriker.

Det verkar också som om Tamron, som del i avtalet, har slutat sälja dessa objektiv under eget varumärke för Nikon. Jag har sökt efter Tamron 28-75/2.8 för Nikon F och de är slut eller borttagna från de flesta återförsäljare.

Nikons version kostar mellan $100-$200 mer än Tamrons för Sony. Det är ett mått på skillnaden i värde mellan de två varumärkena.

Helt klart en smartare strategi än att stoppa konkurrenter med patenttvister som Canon.


Finns det fler intressant objektiv som Nikon kan licenciera från Tamron?
 
Senast ändrad:
...
Helt klart en smartare strategi än att stoppa konkurrenter med patenttvister som Canon.
...
Som sagt om man saknar tillverkningskapacitet är det väl bra om man kan lägga ut tillverkningen på någon annan.
Men det stärker inte Nikonsvarumärke att klistra sin logga på någon annans objektiv konstruktion. Även om de gör väldigt bra objektiv så vet alla att det inte är Nikon. Se på GMs varumärkes klistrande av Cadillac märken på SAABar och Chevrolet på Daewo inte riktigt varumärkes byggande.
Att man sen kan köpa samma objektiv till andra kameramärken billigare borde också sticka i ögonen på en eller annan köpare.
 
Som sagt om man saknar tillverkningskapacitet är det väl bra om man kan lägga ut tillverkningen på någon annan.
Men det stärker inte Nikonsvarumärke att klistra sin logga på någon annans objektiv konstruktion. Även om de gör väldigt bra objektiv så vet alla att det inte är Nikon. Se på GMs varumärkes klistrande av Cadillac märken på SAABar och Chevrolet på Daewo inte riktigt varumärkes byggande.
Att man sen kan köpa samma objektiv till andra kameramärken billigare borde också sticka i ögonen på en eller annan köpare.
Du har nog rätt i att det naggar lite på varumärket, men det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Givet situation tycker jag att det verkar smart.

Det verkar också som om Nikon förbättrat en del saker som vädertätning och kvalitetskänsla.
 
Kollar in listan av tamron objektiv till Sony mount om det finns någon intressant glugg där. https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/till-sony?filter-brand=tamron&view=grid

Tamron 11-20mm f2.8 till aps-c ser intressant ut.

Omfångsmässigt skulle jag nog helst se 20-40/2,8, men det är så nytt att det inte är med där då de tydligen inte satt alla etiketter. Lite unikt också, även om Sigma hade ett sådant till spegelreflexfattningar för länge sedan.
 
Omfångsmässigt skulle jag nog helst se 20-40/2,8, men det är så nytt att det inte är med där då de tydligen inte satt alla etiketter. Lite unikt också, även om Sigma hade ett sådant till spegelreflexfattningar för länge sedan.

20-40 eller 20-50 är något jag helt klart vill ha, om det presterar bra. Både för landskap och poträtt.
 
20-40 eller 20-50 är något jag helt klart vill ha, om det presterar bra. Både för landskap och poträtt.
Svårt att se att det eftersom det överlappar de andra två objektiven. Det finns ett 70-180 som ligger precis till höger om 17-28/2.8 och 28-75/2.8 i roadmappen. Min gissning är att det är Tamrons 70-180/2.8.
 
Svårt att se att det eftersom det överlappar de andra två objektiven. Det finns ett 70-180 som ligger precis till höger om 17-28/2.8 och 28-75/2.8 i roadmappen. Min gissning är att det är Tamrons 70-180/2.8.
Detta blir ju intressant, ett 17-28/2,8 och 70-180/2,8 är ju två möjliga objektiv man skulle kunna tänka sig i Z
 
Detta blir ju intressant, ett 17-28/2,8 och 70-180/2,8 är ju två möjliga objektiv man skulle kunna tänka sig i Z
Verkligen! Jag har båda till min Sony A7III och tycker att 70-180/2,8 är ett prisvärt substitut för 70-200/2,8 som är betydligt tyngre och avsevärt dyrare, ca dubbla priset. 17-28/2,8 tycker jag har en fördel i att den har intern zoom, men en nackdel vad gäller kantskärpa på full öppning. Den är lätthanterlig att jobba med men Z 14-30/4S är optiskt sett mycket vassare.
 
ANNONS