Annons

Nytt/nya objektiv - vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

RHelena

Aktiv medlem
Äger en Pentax K-7 med två objektiv, en DA 18-55 mm f/3.5-5.6 och därtill en DA 50-135 mm f/2.8. Planerar att köpa ett par objektiv till, men min research i ämnet behöver kompletteras med användarsynpunkter!

1. Kitobjektivet 18-55 vill jag antingen byta ut eller komplettera med ett fast objektiv. Nedan mina förslag, men kom gärna med andra förslag. Gärna originalprylar med vädertätning, men alternativa märken är inte uteslutna.

1.a) Objektivet DA 16-45 mm f/4 verkar användare vara nöjda med, men funkar det ihop med K-7? Någon skriver att focuslimiter saknas; vad betyder det? F/4 gillar jag dock inte... Objektivet verkar inte finnas för försäljning via näthandeln längre. Sant? Alternativa bra objektiv med liknande brännvidd, men helst med bättre ljusstyrka?

1. b) Det andra alternativet är att köpa ett fast objektiv i stället. Syftet är att kunna använda objektivet som ett slags allroundobjektiv, t.ex. gatufoto, landskap etc. Fotar gärna utan blixt och utan att dra upp ISO särskilt mycket i dåliga ljusförhållanden. Har kollat DA 35 f/2.8 som betecknas som ett macro-objektiv, men som inte särskilt många verkar äga i sina kameraväskor. Den andra är DA L 35 mm f/2.4 med betydligt lägre pris, men så är det inte vädertätat heller. Vad jag förstår är det sistnämnda relativt nytt på marknaden.

B. Vill gärna få till macrobilder på ett bättre sätt än vad som har varit möjligt med min nuvarande utrustning. Önskemålet är att kunna fotografera inte bara blommor utan även lättskrämda fjärilar. Det verkar som D-FA 100 mm f/2.8 eller DFA 50 mm f/2.8 skulle kunna lämpa sig för mina behov? Brännvidden 100 mm får jag redan med min 55-135 mm, men ljusstyrkan räcker inte alltid och autofokus hänger inte med tillräckligt snabbt i alla lägen.Har fått bättre resultat med 18-55 mm i de närgångna naturbilderna.

Tacksam för hjälp i denna pryldjungel!
 
Äger en Pentax K-7 med två objektiv, en DA 18-55 mm f/3.5-5.6 och därtill en DA 50-135 mm f/2.8. Planerar att köpa ett par objektiv till, men min research i ämnet behöver kompletteras med användarsynpunkter!

Jag kan inte komma med några synpunkter om Pentax specifikt, men mer generellt så tänker jag lite enligt följande:

1. Kitobjektivet 18-55 vill jag antingen byta ut eller komplettera med ett fast objektiv.

Fasta objektiv är inte så dumt som komplement till en ljussvagare zoom, tycker jag. Det är väl lite av en filosofisk fråga åt vilket håll man vill gå. Fotograferingssättet brukar ändras en del när man inte kan zooma. Det kan vara bra kreativt att bara sätta dit ett fast objektiv och bli tvungen att leta vinklar istället för att bara stå på samma ställe och zooma ut och in.

1.a) Objektivet DA 16-45 mm f/4 verkar användare vara nöjda med, men funkar det ihop med K-7? Någon skriver att focuslimiter saknas; vad betyder det? F/4 gillar jag dock inte...

Med fokuslimiter/begränsare brukar avses en fysisk spärr som göra att objektivet inte kan fokusera hela vägen mellan närgränsen och oändligt. Detta för att slippa att det tar tid om optiken börjar jaga, få den att hålla sig till objekt på ett visst avstånd etc. Sådan funktion brukar mest förekomma på makron och telen.

1. b) Det andra alternativet är att köpa ett fast objektiv i stället. Syftet är att kunna använda objektivet som ett slags allroundobjektiv, t.ex. gatufoto, landskap etc. Fotar gärna utan blixt och utan att dra upp ISO särskilt mycket i dåliga ljusförhållanden. Har kollat DA 35 f/2.8 som betecknas som ett macro-objektiv, men som inte särskilt många verkar äga i sina kameraväskor. Den andra är DA L 35 mm f/2.4 med betydligt lägre pris, men så är det inte vädertätat heller. Vad jag förstår är det sistnämnda relativt nytt på marknaden.

Fasta objektiv är inte dumt, men 2,8 är ju inte så imponerande för ett sådant. Fast det kan ju vara en prisfråga.

Jag har 35/2 mm och 50/1,8 mm, men på småbild - det skulle ju i ditt fall betyda ca 24 mm och 35 mm.

B. Vill gärna få till macrobilder på ett bättre sätt än vad som har varit möjligt med min nuvarande utrustning. Önskemålet är att kunna fotografera inte bara blommor utan även lättskrämda fjärilar. Det verkar som D-FA 100 mm f/2.8 eller DFA 50 mm f/2.8 skulle kunna lämpa sig för mina behov? Brännvidden 100 mm får jag redan med min 55-135 mm, men ljusstyrkan räcker inte alltid och autofokus hänger inte med tillräckligt snabbt i alla lägen.Har fått bättre resultat med 18-55 mm i de närgångna naturbilderna.

Fokushastigheten brukar väl inte alltid vara jätteimponerande på makroobjektiv, men det är ju inte säkert att det egentligen är det som är problemet. Att fotografera lättskrämda insekter med 50 mm känns inte helt optimalt om du verkligen vill få bra avbildningsskala. Arbetsavståndet på ett 50 mm 1:1-makro blir kortare än motsvarande 100 mm.

Ljusstyrkan kan nog vålla problem ändå med tanke på att skärpedjupet blir väldigt kort när det blir mycket makro. --> Man blir tvungen att blända ner ändå om man inte bara vill ha änden på fjärilens antenn i fokus. ;) På längre avstånd är det förstås en annan sak.
 
Tack Martin för dina genomtänkta svar trots att mina frågor var rätt många! Har varit inne på att skaffa ett fast objektiv ändå, förr eller senare skulle det bli, så dina synpunkter pekar åt rätt håll... Kanske kan jag nöja mig med kitzoomen ett tag till för den tillhör inte till de sämre kitobjektiven trots allt.

Tack för de övriga informativa synpunkterna också! Alltid nyttigt att höra andra resonera kring saker och ting. Kanske nappar någon Pentax-ägare på tråden så får man höra lite mer specifikt om Pentax-objektiven.
 
Jag tittade lite på dina bilder och fick uppfattningen att det är en hel del blandat. Och som du skriver, mycket i befintligt ljus.
Jag kör rätt liknande och har
DA* 50-135/2.8 som är riktigt bra, använder både för snapshot (på avstånd) och i studio

DFA 100/2.8 Macro (äldre versionen utan WR), som är ett av mina skarpaste objektiv, använder både som macro men även som porträttglugg och i studio. Skulle inte rekommendera 50-mm till macro, man kommer väldigt nära även med ett 100mm.

Favoriten för snapshots, gatufoto, är FA 35/2.0, och med min K20D använder jag den mycket inomhus i befintligt ljus. Den använder jag oftare än mitt FA50/1.4 trots att 50:an har bättre ljusstyrka, men det blir lite för mycket tele på en crop-kamera. Inget av dessa är vädertätade, men har klarat sig bra i rätt blött väder ändå.

En annan favorit är mitt Sigma 10-20/4-5.6 som är ett riktigt kul utomhusobjektiv och som får med mycket...

Just nu är troligen FA35/2 rätt dyr och hade jag köpt en 35:a idag hade det nog blivit DA-L trots att den har något sämre ljusstyrka, men tycker mig ha sett att den fått rätt OK kritik i forumet.

16-45:an har jag ingen erfarenhet av alls...

Jag funderar på att sälja av mina 18-55:eek:r och införskaffa ett DA* 16-50 istället, dels för att jag ser så stor skillnad i kvalitet på mitt DA* 50-135 och kit-gluggarna samt att jag vill åt lite mer vidvinkel och bättre ljusstyrka. Men det är dyrt ....
 
Jag skall passa på att skriva några rader om 16-45´an. Jag har K7 och 16-45 presterar finfint med det huset.
Är man sugen på vidvinkel och bra skärpa är den ett mycket bra val. Visst, 12-24/4´an finns ju, men till ett betydligt högre pris. 16-45 har fått en del kritik för sin CA, vilket jag aldrig märkt av eller lidit av. Min personliga åsikt är att CA-babblet är överdrivet, men smaken är ju som bekant som baken.
 
Peter och Fredrik,

Peter först;
DA* 50-135/2.8 är jag mycket nöjd med också och finner ingen anledning att gå i bytestankar med den.
DFA 100/2.8 Macro såg jag att någon annan rekommenderade också för macro, hellre än 50 mm. Låter bra att den skulle fungera fint för porträtt för den konsten är jag lite intresserad av att utveckla vidare. Vad jag förstår är det WR man bör satsa på om man köper nytt just nu.

Vad gäller mina bilder i albumen är de en diversehandel från skilda epoker, motiv och dessutom är det mesta taget med min tidigare systemkamera Olympus samt med en semikompakt Olympus. Gamla synder allesammans nästan från tidernas begynnelse... Jag skaffade min Pentax förra hösten och eftersom jag började blogga då nästan samtidigt har det inte längre blivit av att lägga in bilder i albumen, annat än någon enstaka gång. Och då har det kunnat vara någon gammal bild ändå... Det som stämmer dock fortfarande är att jag fotar rätt blandade motiv och sannolikt kommer jag fortsätta så för det passar min personlighet bäst. :) Därför är det också bra att satsa på mångsidiga objektiv för min del.

Fredrik;
Din synpunkt förstärker den bild jag har fått om 16-45 mm, alltså nöjda användare. Kanhända att detta löser sig med automatik för jag kan inte hitta något nypris för detta objektiv. DA 12-24 håller högt nypris ser jag, kring 10.000 kr hos svenska butiker. Gäller att tänka några varv extra om man satsar i den prisklassen...
 
Senast ändrad:
Kan även tipsa om Tamron 90/2.8 Di Macro. Finns ofta ute på de vanliga begagnatsidorna och går att få kring tvåtusenlappen. Även som nyköp är den rätt prisvärd, tar riktigt bra bilder men kan vara riktigt seg på att hitta fokus ibland.
 
Kan även tipsa om Tamron 90/2.8 Di Macro. Finns ofta ute på de vanliga begagnatsidorna och går att få kring tvåtusenlappen. Även som nyköp är den rätt prisvärd, tar riktigt bra bilder men kan vara riktigt seg på att hitta fokus ibland.

Tack Henric, du kom med ett mycket intressant tips!
 
Tack Henric, du kom med ett mycket intressant tips!

Håller med Henric, bland det skarpaste gluggar jag använt. Dock hade jag redan ett macroobjektiv (DA 35/2.8 Macro) och valde 35´ans mångsidighet framför 90´ans brutala skärpa. Mycket prisvärt. Mitt ex gick för 1700 på Tradera.
 
Min rekommendation blir att komplettera din normalzoom med 35mm 2,8 limited så får du ett kanonobjektiv både som normalobjektiv och som macro. Fjärilar är jobbiga att fota med 35mm, man måste nära....väldigt nära och det vill dom inte alltid vara med om, men det går ibland.
Komplettera med ett begagnat Tamron 70-200 2,8 (ca 5000 beg på annonssidan här på fotosidan), Det är ju inget "riktigt" macro men en närgräns¨på en meter gör fjärillarna riktigt stora utan att du behöver gå så nära. Då får du ett objektiv som funkar till både större insekter och som ett riktigt bra teleobjektiv.
Allt hänger ju så klart på vilken budget du har.
 
Min rekommendation blir att komplettera din normalzoom med 35mm 2,8 limited så får du ett kanonobjektiv både som normalobjektiv och som macro. Fjärilar är jobbiga att fota med 35mm, man måste nära....väldigt nära och det vill dom inte alltid vara med om, men det går ibland.
Komplettera med ett begagnat Tamron 70-200 2,8 (ca 5000 beg på annonssidan här på fotosidan), Det är ju inget "riktigt" macro men en närgräns¨på en meter gör fjärillarna riktigt stora utan att du behöver gå så nära. Då får du ett objektiv som funkar till både större insekter och som ett riktigt bra teleobjektiv.
Allt hänger ju så klart på vilken budget du har.

Tack Tony och tack alla ni andra för era tips! Och vad blev det då?

I går gick beställningen iväg avseende Pentax D-FA 100 mm f/2.8 Macro WR och redan idag har jag fått den (!) och testat den! Fotokungen var snabb. Och jag är jättenöjd med de bildbevis jag har fått! Övervägde att välja Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro, men jag tyckte att prisskillnaden var "för liten" för att välja bort originalprodukten som verkade ha vissa fördelar ändå. Ser framemot att få fota både fjärilar och porträtt och lite annat också med detta objektiv framöver. Tamron 70-200 2.8 ska jag lägga på minnet ändå eftersom jag inte har någon optik längre än 135 mm.

Beställde även Pentax DA L 35 mm f/2.4 från Cyberphoto som inte har varit lika snabb med utskicket... Det ska bli något slags allroundobjektiv vid allehanda situationer när jag är ute och "spatserar"...
 
Tror du blir nöjd, låter som ett bra val med två ljusstarka fasta gluggar som komplement till dina zoomar.

Även Sigma har ett 70-200/2.8 med 1 m närgräns...
 
ANNONS