Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rödfärgade bilder från Epson SC-P600

Produkter
(logga in för att koppla)

Holmgård9

Medlem
Hej,
Jag har läst tidigare inlägg om färgproblem med Epson P800. Jag har sedan ett halvår tillbaka samma problem med Epson P600. Utskrifterna fungerade alltså bra fram tills dess. Jag har testat följande:
1. utskrift via Lightroom (se bild 1)
2. sparat i jpeg och skrivit ut bilden via Windows utskrifter. Detta fungerade i och för sig fram tills för ca två veckor sedan. Bilderna blev alldeles för uppskärpta men OK i färgen. Nu blir det lika rött på det här sättet.
3. Nozzle check görs varje vecka och inga problem.
4. Avinstallerat skrivaren, installerat igen och sökt efter ny drivrutin
5. Kalibrerar regelbundet skärmen (ThinkVision kalibrerad med Spyder 5); OK det är inte den bästa skrivaren men jag ser inte något samband med den plötsliga färgförändringen och dessutom gick det ju tidigare bra med Windows-utskrift.
6. Utskrifter från Crimson är korrekta i färgen

Övrigt:
Använder Scandinavian Photos Satin-papper sedan flera år. Inställning som Epson premium semi gloss.
Lenovo dator med Windows 10 med automatiska uppdateringar (min gissning är att problemet ligger här)

Dialogrutan från Lightroom visas i bifogat.
 

Bilagor

ANNONS