Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra objektiv med väteperoxid som rengöringsvätska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolle90

Medlem
Tjenare gänget

Som titeln lyder, Går det att använda väteperoxid istället för "traditionell" rengöringsvätska?

Min tanke är att väteperoxid används flitigt för rengöring av tex mögel inuti vintageobjektiv. Borde man inte kunna fylla upp en liten sprayflaska nästa gång glaset behöver putsas? - eller kan modern coating skada?
 

JerryN

Avslutat medlemskap
Varför ta risken?

vanliga rengöringsmedel som de har i en fotoaffär hade jag använt. Och en bra putsduk.
 

Rolle90

Medlem
Varför ta risken?

vanliga rengöringsmedel som de har i en fotoaffär hade jag använt. Och en bra putsduk.
det är ju därför jag frågar, är där en risk eller inte? :)

jag har servat vintage objektiv förr, och efter att ett element legat i väteperoxid i 5min är de glasklara igen. Det tar inte kol på den 50år gamla cotingen i alla fall.


kan man då använda detta som påfyllning i de gamla sprayflaskorna så är det ju bara win win
 

hampusm

Aktiv medlem
Men varför? Väteperoxiden tar död på mögel, så länge du inte har mögel på ytterlinserna måste det vara bättre med något som dunstar fort utan att lämna fläckar?
 

stenp

Aktiv medlem
Väteperoxid låter farligt att spraya ut, om du får i ögonen är det ju väldigt dåligt. Förmodar att ni hade väldigt låg koncentration eller rejäl skyddsutrustning när ni gjorde rent vintageobjektiv. Inget att rekommendera rent allmänt tycker jag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Väteperoxid är syra.
Kan inte va nyttigt för glaset att putsa med det.
Det förstör tex ytan på porslin, det finns de som provat att rengöra toaletter med det, och visst blir det rent....
 

acke

Avslutat medlemskap
Beskriv ditt problem först. Vad vill du åstadkomma med väteperoxid som inte vanliga putsmedel och putsmetoder klarar?

Det måste vara något väldigt speciellt problem du har, när du överväger att använda en sådan frätande och oxiderande kemikalie. De flesta andra klarar att hålla sina objektiv rena på betydligt enklare och säkrare sätt.
 
Senast ändrad:
ANNONS