Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rimlig betalning för pressbilder av band

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att plåta lite pressbilder av ett utländskt band som kommer till Sverige snart för ett par spelningar. Bandet vill ha både bandbilder samt individuella porträtt av bandmedlemmarna, och även att jag fotar livebilder av själva spelningen på kvällen. Bilderna kommer också stukas i Photoshop efteråt (svartvitt/kontraster, borttagning av störande detaljer osv). Jag gick in på SFF:s hemsida för att kolla vad som är rimligt att ta betalt - jag vill ju vare sig skrämma bort dem ELLER sälja mig för billigt, men blev inte riktigt klok på det. Tänker att det är enklast om de får ett paketpris, men jag vet inte. Och framförallt fattar jag inte helt om SFF:s rekommendationer gäller per bild eller per fotografering/bildbehandling. Så säg att de får tio färdigfixade pressbilder som inkluderar både helbilder på bandet och porträtt, samt tio färdigfixade livebilder från kvällen. Vad är rimligt att ta betalt för detta? Vi snackar alltså inget internationellt superband av - säg - Rammsteins kaliber, men ändå ett band som är relativt stort i sin lilla genre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det enklaste och rimligaste är väl att ta betalt för den arbetstid man lägger ner. Om det sen är 3 eller 30 bilder som kommer att användas är kanske mindre intressant.
 

snap01

Aktiv medlem
känner modefotografer som tar 60000 för en dags jobb, bröllopsfotografter som ligger på 40000 för en dags jobb osv.
Allt beror på vad du kan leverera till dom samt vad dom har för budget.
Jag hade satt ett pris vad JAG vill ha. Självfallet kan du basera det på hur mycket jobb du lägger ner MEN det som avgör är vad du levererar.
Vill du räkna enkelt tar du 2-3000 per porträtt/bandmedlem sedan lägger du på tiden för live fotografering o sedan redigeringstid. Sedan bör du även väga in användningsrätten osv.
Det är ungefär som med bröllopsfotografer, vissa kan ta stora belopp per dag andra 5000 kr.
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det kan kännas svårt att räkna på men enklast är att tänka tid, eftersom efterbehandlingstid varierar med hur mycket retusch du förväntas göra och hur snabb du är på att göra det.

Tar det 4h att rigga och plåta och sedan 4h att göra efterbehandlingen så får du multiplicera det med ditt timpris. T.ex 8*2000 kr = 16000 kr + moms.
Eller så säger du ett timpris för fotograferingen och ett jämförbart pris per bild, t.ex. 500 kr/bild.
Eller om du vill låta fotograferingstiden ingå och istället ta ett högre fast pris per bild. Det handlar mest om hur du bygger upp din prismodell, målet är bara att du ska få rimligt betalt för din insats.
Så kan du inkludera användningsrätt i två olika medier under två år.

Det du får fundera på är hur mycket du vill ha som timpris, och det beror ju på hur de (och du) värderar din kompetens och kreativitet.
 
ANNONS