Annons

Samlingstråd för felfokus hos Canon DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag fota jag mer, och är nu övertygad om att det inte blev bättre överhuvudtaget.

Väntar och ser med min nya kamera senare, kommer ju fortfarande ha garanti kvar på objektivet när jag köper ny kamera, och om det inte blir bra med nya kameran och jag ber dom justera det igen, antingen med nya kameran eller utan, så borde det väl gå på garantin, fast det gått så lång tid och man vetat om problemet? Och att den varit inlämnad en gång tidigare.

Menar, att dom kanske vill ha in den så fort som möjligt om man vet att något är fel, och inte väntar, så kanske dom begär pengar för det senare?

Garantin gäller 1 år för objektiv och för kameran, ev. mer kolla kvitton. Köpkonsumentlagen gäller 3 år.
Du behöver inte ha bråttom med att påtala något fel på objektivet eller att det kan behöva en kalibrering mot ditt kamerahus. Du kan kontakta säljaren för att höra vad de tycker att du kan göra.
 
Det börjar ordna upp sig för min del nu.
Min gravt felfokuserande 7D Mark II är nu utbytt mot ett nytt hus.
En del av mina objektiv behöver mikrojusteras men inte alla. Hittills har det fungerat bra men alla objektiv är inte testade eller använda ännu. (5D Mark III är trots allt min förstakamera och den regerar. Inget av objektiven behöver mikrojusteras mot 5 D Mark III)

Min extender Kenko 1,4X PRO DGX fungerar på 7D Mark II och EF 300/2,8 IS L men inte om MA (mikrojusteringen) är aktiverad. För säkerhets skull har jag skaffat en Canon EF 1,4X II.
Kenkon sätter skärpan bra utan MA. Canonextendern behöver justeras MA+15, objektivet utan extender MA+3.

7D Mark II är en mycket bra fågelkamera. Bildkvaliteten är märkbart förbättrad mot 7D, det går att höja ISO något steg extra.


Detalj, Mikrojusterad 300/2,8 IS L och EF 1,4X II:
 

Bilagor

  • _O1A1304.jpg
    _O1A1304.jpg
    59.6 KB · Visningar: 63
ANNONS