Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Simhall vill ta porträtt...? Ville köpa kort för att simma men i kassan ville man ta ett foto på mig. Kändes väldigt obehagligt för mig. Jodå jag har

Produkter
(logga in för att koppla)

christian veltman

Aktiv medlem
Simhall vill ta porträtt...?
Ville köpa kort för att simma men i kassan ville man ta ett foto på mig. Kändes väldigt obehagligt för mig. Jodå jag har giltig legitimation att uppvisa.

Min undran är:

Är detta förfarande juridiskt ok?
 

hampusm

Aktiv medlem
Simhall vill ta porträtt...?
Ville köpa kort för att simma men i kassan ville man ta ett foto på mig. Kändes väldigt obehagligt för mig. Jodå jag har giltig legitimation att uppvisa.

Min undran är:

Är detta förfarande juridiskt ok?
Det är OK, men fotot, liksom andra personuppgifter, måste hanteras enligt GDPR.
 

nivas

Aktiv medlem
Kommer ihåg att på 80-90 talet var det vanligt att ha foto på busskortet, så egentligen är det inget nytt fenomen?
Antar att anledningen i det här fallet grundar sig på att många personer har använt samma simkort och undvikit kostnaden att köpa egen kort.
 

christian veltman

Aktiv medlem
Kommer ihåg att på 80-90 talet var det vanligt att ha foto på busskortet, så egentligen är det inget nytt fenomen?
Antar att anledningen i det här fallet grundar sig på att många personer har använt samma simkort och undvikit kostnaden att köpa egen kort.
Jo kanske lite nytt eftersom jag har kortet inte simhallen ;-)
Dessutom finns ju legitimation.
Men du har rätt. Anledningen att simhallen ville ha bild var just det du skrev.

Kanske är jag bara kinkig men gillade inte känslan!
 

lonian

Aktiv medlem
Brukar låna ut mitt chip som är för bad till dom jag känner, så är väl rätt att de kan kräva foto.
 
ANNONS