Annons

Skanna dia- och pappersbilder DIY

Produkter
(logga in för att koppla)

esbjornlarsen

Ny medlem
Jag har läst det jag hittat om att skanna dia- och pappersbilder i forumet och det har ju hänt en del på utrustningssidan. Jag är videofilmare mest med min Canon EOS R men jag tänker att kan få tillbaka på investeringen av kameran då jag nu står inför att skanna runt 5000 diabilder från 60-talet o framåt.

Jag har en multi-printer-skanner Canon MG8200 som faktiskt funkat rätt bra för några lådor diabilder och foton då jag kan skanna in med 4800 DPI men det tar ju så fruktansvärt låååååång tiiiiiiiid.

Jag tänkte att en bra lösning för mig är att skaffa ett LED ljusbord och ett reprostativ. Jag behöver skaffa ett makro objektiv, typ EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Det kostar runt 10000 kr men det är ju en bra investering. Ljusbordet, reprostativet och några lampor blir ytterligare 3000 kr. Totalt 13000 kr. Tänker mig tethering capture via Lightroom Classic, som stöder detta fr.o.m. 2020 release.

Några tankar?
Tänker jag rätt?
 

Ventures

Aktiv medlem
Hitta grejerna begagnat så här du lånat dom gratis när du säljer.
Jag har inte provat med makro själv även om jag har ett eftersom jag har en diaskanner. Den är visserligen långsam, särskilt eftersom jag tar ur bilden ur ramen för att få med hela. Men resultatet blir bra.
 

VargenW

Aktiv medlem
Hej!

Ja, du tänker rätt i stort sett. Det går bra med ett vanligt stativ också, men du kommer antagligen att få palla upp ljusbordet lite. Jag använder det objektivet som du nämner, och det är superbra. Jag använder också Camera Connect-appen som fjärrutlösare för att få så lite skakning som möjligt.
Man får ställa skärpan manuellt med 10x förstoring tills man ser kornet. Då blir det så bra skärpa som det kan bli. Jag kör alltid bländare 8 när jag reprofotar.
Sen ska man ha klart för sig att det är en hel del efterarbete, i mitt fall i DPP och PS, om man vill att det ska bli riktigt bra. Och det tar även på det här sättet en del tid, man ska blåsa rent diat eller negativet, man ska ha det i nån typ av hållare (jag använder negativ och diahållare från andra skannrar), man ska få in det rakt i bilden och ställa skärpan på kornet.
Bifogar en bild på min "setup".
Lars

Jag har läst det jag hittat om att skanna dia- och pappersbilder i forumet och det har ju hänt en del på utrustningssidan. Jag är videofilmare mest med min Canon EOS R men jag tänker att kan få tillbaka på investeringen av kameran då jag nu står inför att skanna runt 5000 diabilder från 60-talet o framåt.

Jag har en multi-printer-skanner Canon MG8200 som faktiskt funkat rätt bra för några lådor diabilder och foton då jag kan skanna in med 4800 DPI men det tar ju så fruktansvärt låååååång tiiiiiiiid.

Jag tänkte att en bra lösning för mig är att skaffa ett LED ljusbord och ett reprostativ. Jag behöver skaffa ett makro objektiv, typ EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Det kostar runt 10000 kr men det är ju en bra investering. Ljusbordet, reprostativet och några lampor blir ytterligare 3000 kr. Totalt 13000 kr. Tänker mig tethering capture via Lightroom Classic, som stöder detta fr.o.m. 2020 release.

Några tankar?
Tänker jag rätt?
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Och det tar även på det här sättet en del tid, man ska blåsa rent diat eller negativet
jag undrar om man kan få till en variant av Digital ICE med reprofoto. Man behöver alternera mellan synligt ljus och infrarött, men det är nog inget stort problem. Däremot kanske inte en vanlig digitalkamera är tillräckligt känslig för infrarött ljus. Nån som vet?
 

VargenW

Aktiv medlem
jag undrar om man kan få till en variant av Digital ICE med reprofoto.
Jag tycker att det låter onödigt omständligt. Har man en bra luftsprej löser det i stort sett problemet. Lite smart lagningspensel blir det alltid, men det är inte så farligt.
 

esbjornlarsen

Ny medlem
Hitta grejerna begagnat så här du lånat dom gratis när du säljer.
Jag har inte provat med makro själv även om jag har ett eftersom jag har en diaskanner. Den är visserligen långsam, särskilt eftersom jag tar ur bilden ur ramen för att få med hela. Men resultatet blir bra.
Kan du dela vilken upplösning i pixel och DPI som ut får med din skanner?
Se bild på tabell som jag tog fram. Jag har en Canon EOS R och en Canon MG8200 skanner. Den kan skanna diabilder med 4800 DPI. Tabellen visar att om jag ska reprofota eller använda min skanner så är det samma sak. Skanner tar mer tid och reprofoto kräver mer utrustning.

1614780591924.png

Om jag vill använda 3:e part så kan jag få högre kvalité men det kostar också. för 4300 diabilder har jag räknat fram att det kostar c:a 25TKR med 3600 DPI och c:a 43TKR för 10000 DPI.

Sen alternativet att köpa en diaskanner men det kostar väl också en hel del? Sen osäkerheten att få sålt den när man är klar.

Till sist kan tilläggas att jag har en ohyggligt massa pappersfoton som jag ska skanna in också.

TVÅ FRÅGOR sammanfattningsvis
1. Finns det någon anledning att gå utöver 4800 DPI?
2. Använder du/ni TIFF eller JPEG? Jag tänker att jag använder TIFF så jag har möjlighet att editera (men kräver en massa tid i fotoprogram).
 

esbjornlarsen

Ny medlem
Hej!

Ja, du tänker rätt i stort sett. Det går bra med ett vanligt stativ också, men du kommer antagligen att få palla upp ljusbordet lite. Jag använder det objektivet som du nämner, och det är superbra. Jag använder också Camera Connect-appen som fjärrutlösare för att få så lite skakning som möjligt.
Man får ställa skärpan manuellt med 10x förstoring tills man ser kornet. Då blir det så bra skärpa som det kan bli. Jag kör alltid bländare 8 när jag reprofotar.
Sen ska man ha klart för sig att det är en hel del efterarbete, i mitt fall i DPP och PS, om man vill att det ska bli riktigt bra. Och det tar även på det här sättet en del tid, man ska blåsa rent diat eller negativet, man ska ha det i nån typ av hållare (jag använder negativ och diahållare från andra skannrar), man ska få in det rakt i bilden och ställa skärpan på kornet.
Bifogar en bild på min "setup".
Lars
Ser riktigt bra ut. Jag litar inte på min förmåga att hålla stativet på plats så jag köper ett reprobord i så fall.

Några frågor
1. Vad är det för kamera du använder?
2. Vad får du ut för DPI i slutändan? (beroende på ditt post-flöde)
3. Vad har du för favoritmall för att spara bilderna efter redigering som t.ex. spara till JPEG eller TIFF och vilken kvalité och från vilket program?

Jag antar ovan att du fotar i RAW.

Tack för all info.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kan du dela vilken upplösning i pixel och DPI som ut får med din skanner?
Se bild på tabell som jag tog fram. Jag har en Canon EOS R och en Canon MG8200 skanner. Den kan skanna diabilder med 4800 DPI. Tabellen visar att om jag ska reprofota eller använda min skanner så är det samma sak. Skanner tar mer tid och reprofoto kräver mer utrustning.

Visa bilaga 154806

Om jag vill använda 3:e part så kan jag få högre kvalité men det kostar också. för 4300 diabilder har jag räknat fram att det kostar c:a 25TKR med 3600 DPI och c:a 43TKR för 10000 DPI.

Sen alternativet att köpa en diaskanner men det kostar väl också en hel del? Sen osäkerheten att få sålt den när man är klar.

Till sist kan tilläggas att jag har en ohyggligt massa pappersfoton som jag ska skanna in också.

TVÅ FRÅGOR sammanfattningsvis
1. Finns det någon anledning att gå utöver 4800 DPI?
2. Använder du/ni TIFF eller JPEG? Jag tänker att jag använder TIFF så jag har möjlighet att editera (men kräver en massa tid i fotoprogram).
Jag har en Nikon coolscan v (ls50) som ger 4000 dpi. Hittar du en under nypris har du tur. Att sälja den vidare om den fortfarande är felfri lär inte vara något problem eftersom det inte har tillverkats några nya de senaste 10 åren.
Den ger tiff, eller NEF om man vill.
Jag använder NEF, även om det inte är en riktig RAW-fil. De kan redigeras i skannermjukvaran efteråt om man skulle vilja men förstås också i lightroom. Jag brukar skanna på 2000 dpi som ger ca 20MB. 4000 blir onödigt stora filer.
 

VargenW

Aktiv medlem
1. Vad är det för kamera du använder?
2. Vad får du ut för DPI i slutändan? (beroende på ditt post-flöde)
3. Vad har du för favoritmall för att spara bilderna efter redigering som t.ex. spara till JPEG eller TIFF och vilken kvalité och från vilket program?
Jag antar ovan att du fotar i RAW.
[/QUOTE]

1. Canon RP (fullformat)
2. Jag fotar i RAW, och konverterar till jpg i Digital Photo Professional. Jag antar att du menar ppi? Det kan man ju välja vid konverteringen, men jag kör 240 ppi och konverterar med högsta kvalité (10). Allt sånt går ju att justera efter behov.
3. Jag använder inga mallar. Jag öppnar den konverterade bilden i Photoshop och jobbar med den där.
 

Carl-Axel

Medlem
Jag har fotograferat minst 20.000 diabilder under åren.

Tips! Glöm renblåsning och rawformat och gläds åt dina bilder.

Jag har en Epson skanner som tar 12 diabilder men det går för långsamt.

De bilder som är mer värda kan du behandla separat.
 

Melte

Ny medlem
Hej!
Jag har gjort en annan lösning som går riktigt snabbt.
Skaffa en diaprojektor om du inte redan har den.
Modifiera projektorn genom att ta bort projektorns objektiv och lamplinser, sätt in en mjölkvit skiva ( i mitt fall en tillklippt skiva av en vit plastlåda) mellan projektorns värmeskyddsglas vid lampan och diabildhållaren för att få ett ljus som motsvarar ljusbord.
Sätt på ett makroobjektiv på kameran och fotografera av diat som sitter inne i projektorn.
Med kameran och ett magasin med diabilder kan du fixa några hundra bilder på en timme. Klick på projektorn-klick på kameran osv....
Om man tycker att projektorns lampa bränner ut färgerna på diat kanske kan man få dit ett ND filter eller sätta i en svagare lampa tex LED-lampa men då blir det ett mer komplicerat projekt. Någon har till och med gjort en elektronisk krets för sekvensiell matning och fotografering automatiskt.

Lycka till
Erik
 

Melte

Ny medlem
Hej igen!
Det går alldeles utmärkt med ett Samyang makro 2.8/100 som är helt manuellt. Kostar ett par tusen på Blocket.
Exempelbild

/Erik
 

esbjornlarsen

Ny medlem
Hej!
Jag har gjort en annan lösning som går riktigt snabbt.
Skaffa en diaprojektor om du inte redan har den.
Modifiera projektorn genom att ta bort projektorns objektiv och lamplinser, sätt in en mjölkvit skiva ( i mitt fall en tillklippt skiva av en vit plastlåda) mellan projektorns värmeskyddsglas vid lampan och diabildhållaren för att få ett ljus som motsvarar ljusbord.
Sätt på ett makroobjektiv på kameran och fotografera av diat som sitter inne i projektorn.
Med kameran och ett magasin med diabilder kan du fixa några hundra bilder på en timme. Klick på projektorn-klick på kameran osv....
Om man tycker att projektorns lampa bränner ut färgerna på diat kanske kan man få dit ett ND filter eller sätta i en svagare lampa tex LED-lampa men då blir det ett mer komplicerat projekt. Någon har till och med gjort en elektronisk krets för sekvensiell matning och fotografering automatiskt.

Lycka till
Erik
Riktigt coolt och imponerande! Jag har en gammal Leica som är knappt använd så idén är definitivt värd att pröva. Tack för tipset.
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
FInns ganska mycket på tyska att läsa om att använda diaprojektor.
Nu läser jag ju tyska, men det går säkert även bra med google translate.
Kolla t.ex. denna, med jämförelsebilder.
http://fotovideotec.de/dias_digitalisieren/

Jag var lat och köpte själv denna ombyggnadssats för en projektor för några år sedan . Lampa, mjölkskiva...

Fungerade bra, fotade av typ ett tjugotal dias till raw. Snabbt gick det. Har dock kvar alla tusentals dior som skall rensas - måste bara komma till skott. Skall också använda EOS R + 100m 2.8L...
 
ANNONS