Annons

Skillnad på Samyang 14mm/f2,8 MF och AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusG2

Aktiv medlem
Jag ser en rätt stor skillnad i pris på "Samyang AF 14/2,8 AS IF UMC for Sony E" (ca 5800) och "Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC for Sony E" (ca 3500) på prisjakt.se.

Kan någon förklara den stora prisskillnaden för mig som inte är så insatt? Det jag kan se är ju att det självfallet är autofokus och manuellt fokus, men utöver det? Jag går i banorna att införskaffa mig någon av dessa till min A7:a för landskap- och astrofotografering, så det vore bra att veta vad som egentligen skiljer sig dessa emellan och om det är värt att lägga in några tusen extra eller inte (eller om ni starkt avråder mig från båda kanske?)

Tack på förhand!
 
Jag ser en rätt stor skillnad i pris på "Samyang AF 14/2,8 AS IF UMC for Sony E" (ca 5800) och "Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC for Sony E" (ca 3500) på prisjakt.se.

Kan någon förklara den stora prisskillnaden för mig som inte är så insatt? Det jag kan se är ju att det självfallet är autofokus och manuellt fokus, men utöver det? Jag går i banorna att införskaffa mig någon av dessa till min A7:a för landskap- och astrofotografering, så det vore bra att veta vad som egentligen skiljer sig dessa emellan och om det är värt att lägga in några tusen extra eller inte (eller om ni starkt avråder mig från båda kanske?)

Tack på förhand!

Kan inte hitta någon jämförande test mellan AF och MF versionerna. MF är äldre och lanserades i samma utförande för Canon, Nikon, Sony mfl., det som skiljer är fattningen.

AF-versionen för Sony är troligen och förhoppningsvis korrigerad för Sony's kortare registeravstånd för att ge bättre kantskärpa.

Jag har inte testat någon av dessa så vi får läsa andras omdömen, tex. https://www.camerastuffreview.com/en/samyang-lens-review/samyang-af-14mm-review

Avseende prisskillnaden mellan AF resp MF: det går alltid att få ut ett högre pris för AF, dels för att de är dyrare att tillverka men också för att många kunder är villiga att betala mer för AF då de tror man inte kan ställa skärpa och bländare själv, vilket man visst kan särskilt på vidvinklar för astro och landskap.

Mindre bra med Samyang 14mm är den oskyddade känsliga frontlinsen, därtill omöjlig att använda filter med gänga.

Sen tycker jag, men det är jag det, att 14mm är väldigt mycket vidvinkel för landskap och astro. En annan synpunkt är att få jämn skärpa ända ut i kanterna så krävs nedbländning till f/8-11, mao. skall man i detta sammanhang inte stirra sig blind på stora bländaröppningar.
 
Jag ser en rätt stor skillnad i pris på "Samyang AF 14/2,8 AS IF UMC for Sony E" (ca 5800) och "Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC for Sony E" (ca 3500) på prisjakt.se.

Kan någon förklara den stora prisskillnaden för mig som inte är så insatt? Det jag kan se är ju att det självfallet är autofokus och manuellt fokus, men utöver det? Jag går i banorna att införskaffa mig någon av dessa till min A7:a för landskap- och astrofotografering, så det vore bra att veta vad som egentligen skiljer sig dessa emellan och om det är värt att lägga in några tusen extra eller inte (eller om ni starkt avråder mig från båda kanske?)

Tack på förhand!

Det nyare ska ge lite bättre kantskärpa och vara lite mindre. Men jag har det utan AF och har inga klagomål på skärpan. Ofta föredrar jag att fota i 16/9-format med kraftig vidvinkel också eftersom man annars får med väldigt mycket himmel, och då försvinner hörnen. AF skulle jag inte vilja eftersom man bara behöver ställa in avståndet på 1 m för att få skärpedjup från ca 50 cm till oändligt med F/11. För landskapsfoto är det ett mycket bra och prisvärt objektiv i alla fall, har ingen erfarenhet av astrofoto. Finns nog inte så många supervidvinklar som man kan använda vanliga filter till. Skulle spara mellanskillnaden till något annat objektiv längre fram om jag var du.
 
ANNONS