Annons

upphovsrätt, filma fotbollandslaget öppen träning?

Produkter
(logga in för att koppla)

trazzel96

Ny medlem
Hej,

Googlat men hittar inte svaret på denna så ställer frågan här:

- Får man ta med systemkamera med bra objektiv och filma en öppen träning med fotbollslandslaget i en arena? Är det en offentlig plats? Får man ens ta med sig en systemkamera in? Får man sen lägga upp filmen på Youtube eller göra vad man vill? Om offentlig plats så får man väl det? Eller finns det speciella regler för arenor? Många frågor men hittar inga svar..

Nån som vet? tack!
 

trazzel96

Ny medlem
Jag har försökt ringa, blev ej klokare.
Men okey, det är inte allmän plats, fine.
De andra frågorna da, någon som vet? Någon som filmat öppen träning?
De skriver ju själva att man får fotas med laget efteråt men inget om vad man får eller inte får göra med de bilderna sen?
 

PMD

Aktiv medlem
Om fastighetsägaren, eller dennes ombud, tillåter fotografering på fastigheten så är det sen fritt fram för fotografen att publicera sina bilder, med undantaget att personer som går att känna igen på bilderna måste ge sitt medgivande om bilderna ska användas i marknadsföringssyfte.

Upphovsrätt handlar om vem som får mångfaldiga och sprida en bild, inte om vem som får ta en bild.
 
Lånar tråden, för liknande fråga.

Fotograferade på Finnkampen för ett par år sedan.
Har ett par bra bilder, på tävlande som jag funderar på att printa och signera för försäljning.

Det är inga problem att känna igen personerna på bilder.
Vad gäller? Får jag sälja utan deras medgivande.

På en av bilderna känner jag att jag behöver fråga om lov då personen är väldigt engagerad och grimasen är inte till hens fördel.
 
ANNONS