Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värde sony a7iii + sigma 28-70 f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Mickan777

Medlem
Jag funderar på att sälja min Sony a7iii med sigma 28-70 f2.8 objektiv, cyberphoto gav mig ett bud på 15.000kr för dom + min sony a5100. Känner mig osäker på hur dom resonerar kring priset. Såg att dom hade ute samma objektiv för 9000kr, vilket betyder att dom värderat kamerahuset till 5500kr och 500 för a5100.
Är det rimligt eller ska jag tacka nej till budet? Köpte a7iii och sigma objektivet för 26.000kr begagnat 2022, och dom båda är i väldigt väldigt fint skick.
 

sceptic

Aktiv medlem
Butiker betalar sällan särskilt bra för begagnat, vissa är helt öppna med att det är bättre att sälja privat. Fördelen är att du blir av med prylarna direkt och slipper handskas med oseriösa köpare, men du betalar för det i form av sämre betalt.

Har du bråttom så visst, men i annat fall skulle jag hellre sälja privat (exempelvis här på FS)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag funderar på att sälja min Sony a7iii med sigma 28-70 f2.8 objektiv, cyberphoto gav mig ett bud på 15.000kr för dom + min sony a5100. Känner mig osäker på hur dom resonerar kring priset. Såg att dom hade ute samma objektiv för 9000kr, vilket betyder att dom värderat kamerahuset till 5500kr och 500 för a5100.
Är det rimligt eller ska jag tacka nej till budet? Köpte a7iii och sigma objektivet för 26.000kr begagnat 2022, och dom båda är i väldigt väldigt fint skick.
Du driver inte företag va? ;)
Ingen handlare kan annat än av misstag betala fullt försäljningspris för att köpa in saker. Det är ekonomiskt självmord, vilket är dåligt om man inte är en välgörenhetsstiftelse med syfte att dela ut alla pengar. Handlare måste ha en marginal både för att kunna driva verksamheten, men ta lite höjd för ev reklamation o dyl. Sedan kan det variera hur bra betalt man får, vilket förstås även kan bero på totalaffären i en del fall, dvs vad man eventuellt även köper samtidigt.

Därför räknar du också helt knasigt. Objektivet är förstås inte värderat till 9000 kr i inköpspris, särskilt som det de har ute för ungefär det anges som demo. Ditt kommer sannolikt få ett lägre pris under begagnat; hur mycket vågar jag inte säga.

A7 III finns det rätt gott om och modellen är inte ny, vilket inte påverkar priset positivt för säljare. Rajala har två beg ute för 12 tkr och Mattssons en för 13 tkr som referens. Inköp rimligen minst några tusenlappar under. a5100 har rätt lågt värde så de måste nog sätta ett väldigt lågt inköpspris, särskilt som värderisken på kamerahus är större än originalobjektiv.

Du kan alltid fråga någon annan butik också om det inte är någon särskild affär med Cyberphoto du vill göra. Ibland betalar någon bättre än en annan, ibland inte.

Red: autocorrect i farten...
 
Senast ändrad:

Mickan777

Medlem
Haha ja självklart så förstår jag att dom behöver sätta lägre pris för att gå runt, och göra vinst. Det har jag full förståelse för. Detta är dock min första dyrare kamera och jag är inte så jätte kunnig, vill inte att den ska ligga hemma och tappa värde men vill inte heller ge bort den.Jag sa även till dom att jag kunde behålla sony a5100 då den inte är värd typ någonting, och ev köra inbyte på endast a7iii men dom insisterade på att ta emot den också. Jag förstår också att 9200 inte är inköpspris, men det var för att få ett riktmärke, tack för ditt svar :)
 

Snuddas

Aktiv medlem
Jag funderar på att sälja min Sony a7iii med sigma 28-70 f2.8 objektiv, cyberphoto gav mig ett bud på 15.000kr för dom + min sony a5100. Känner mig osäker på hur dom resonerar kring priset. Såg att dom hade ute samma objektiv för 9000kr, vilket betyder att dom värderat kamerahuset till 5500kr och 500 för a5100.
Är det rimligt eller ska jag tacka nej till budet? Köpte a7iii och sigma objektivet för 26.000kr begagnat 2022, och dom båda är i väldigt väldigt fint skick.
Jag har gjort ett antal liknande förfrågningar till Cyberphoto varav de flesta har gått vidare till slutförd affär. Företaget har enligt min erfarenhet en seriös prissättning och är pålitliga i sin bedömning av inbytes-/inköpsvärde. Vad gäller prisförslaget som du har fått kan inte jag eller någon annan här på forumet bedöma annat än "gissa" då vi inte har sett och klämt på varorna. Sedan är det bra att notera att prisförslaget du har fått kanske(?) gäller ren försäljning från din sida. Om det istället vore så att du vill lämna varorna som inbytesobjekt vid köp av andra varor hos Cyberphoto är jag säker på att du kan få ett bättre prisförslag.
 

zosma

Aktiv medlem
Jag sålde en del grejer till MPB och det gick smidigt, visst hade man kanske fått mer om man såld dom privat, men jag orkade inte krångla med det, tyckte ändå det var hyfsad betald. Har precis såld min Nikon D500, och dom har skickat betalningen idag, så antagligen får jag pengarna imorgon. Visst hade man kanske fått lite mer privat, men 7000 kr för D500 som gått ca 130 000 exponeringar.
 

Mickan777

Medlem
Jag har gjort ett antal liknande förfrågningar till Cyberphoto varav de flesta har gått vidare till slutförd affär. Företaget har enligt min erfarenhet en seriös prissättning och är pålitliga i sin bedömning av inbytes-/inköpsvärde (Obs! Jag representerar inte Cyberphoto men har varit kund där länge!). Vad gäller prisförslaget som du har fått kan inte jag eller någon annan här på forumet bedöma annat än "gissa" då vi inte har sett och klämt på varorna. Sedan är det bra att notera att prisförslaget du har fått kanske(?) gäller ren försäljning från din sida. Om det istället vore så att du vill lämna varorna som inbytesobjekt vid köp av andra varor hos Cyberphoto är jag säker på att du kan få ett bättre prisförslag.
Tack för svar! Jag var in och pratade med dem och fick jättebra hjälp, det lutar åt att köpa en ny kamera och byta in min. Deras pris är nog ganska rimligt då jag hade tänkt sälja den från första början som du säger. Okunnighet från min sida. :)
 

axed81

Aktiv medlem
Jag funderar på att sälja min Sony a7iii med sigma 28-70 f2.8 objektiv, cyberphoto gav mig ett bud på 15.000kr för dom + min sony a5100. Känner mig osäker på hur dom resonerar kring priset. Såg att dom hade ute samma objektiv för 9000kr, vilket betyder att dom värderat kamerahuset till 5500kr och 500 för a5100.
Är det rimligt eller ska jag tacka nej till budet? Köpte a7iii och sigma objektivet för 26.000kr begagnat 2022, och dom båda är i väldigt väldigt fint skick.
Testa att be om en värdering på https://www.mpb.com/en-eu/. Du behöver bara ange ditt namn och en e-postadress och får svaret direkt. Inget är bindande. Det är en seriös sida. Det ser ut som att du får runt 1535 Euro för dina grejor om allt är i "Excellent condition". Blir väl runt 16800 SEK. Det är mer än du får på Cyberphoto i alla fall.
 
Senast ändrad:

Mickan777

Medlem
Testa att be om en värdering på https://www.mpb.com/en-eu/. Du behöver bara ange ditt namn och en e-postadress och får svaret direkt. Inget är bindande. Det är en seriös sida. Det ser ut som att du får runt 1535 Euro för dina grejor om allt är i "Excellent condition". Blir väl runt 18000 SEK. Det är mer än du får på Cyberphoto i alla fall.
Tack! Ska kolla detta. Såg nu också att jag hade sigma 24-70 f2.8 och inte 28. Vet inte om det gör någon skillnad dock
 
ANNONS