Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är dokumentärt, Scanpix?

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
Med anledning av att Scanpix nominerat tre projekt till Stora Fotopriset, har jag skrivit en bloggpost där jag ifrågasatt Scanpix defintion av dokumentärfotografi.

Enligt deras egen beskrivning ges priset "till den yrkesverksamma fotograf som juryn anser bäst skildrat det svenska samhället: på ett traditionellt eller nyskapande sätt inom dokumentärfotografin."

Men av de tre nominerade bidragen är åtminstone ett av dem inte dokumentärt, utan består istället av efterkonstruerade iscensättningar.

Läs och kommentera gärna! http://fotojournalistik.blogspot.se/2012/10/vad-ar-dokumentart-scanpix.html

Är Scanpix ute och cyklar? Eller är det jag som missat något väsentligt?

Adam Haglund
frilansfotograf och grundare av Fotobyrån Apelöga i Malmö
 
Jag skrev några rader i din blog, men tycker att den sk dokumentära fotografin idag alltmer börjar likna konstfotografi, dvs konstnärer som använder sig av foto för att experimentera. Vad som är vad och vilket går inte att säga längre, och med den defenition scanpix jury nu verkar ha anammat så är det förmodligen fritt fram att delta med väldigt varierande typer av bilder? Kanske dags att inrätta ett alternativt pris? Är det inte lite som Nobels fredspris? Kissinger fick det ju 1973 för att ha gjort en fredsplan för Vietnamkriget, han som berodrade de meningslösa bombningarna av Hanoi på julnatten under krigets slutskede 1972, och där tusentals oskyldiga fick sätta livet till, trots att USA i princip inte tjänade något på det (enbart terror) och i princip hade förlorat och bestänt sig för att dra sig tillbaka.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Senast ändrad:
Enligt deras egen beskrivning ges priset "till den yrkesverksamma fotograf som juryn anser bäst skildrat det svenska samhället: på ett traditionellt eller nyskapande sätt inom dokumentärfotografin."

Men av de tre nominerade bidragen är åtminstone ett av dem inte dokumentärt, utan består istället av efterkonstruerade iscensättningar.

Det nyskapande inom dokumentärfotografin är kanske i Scanpix mening inte att vara traditionell, utan något annat?
Har inte fördjupat mig särskilt i eventuella definitioner och distinktioner från Scanpix sida, men beskrivningen efterkonstruerade iscensättningar får mig att tänka på filmens dramadokumentär. Kan det vara något sådant som ett av de nominerade bidragen är?
 
ANNONS