Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad fick dig att börja fotografera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Första bilderna gjorde jag 1973, i Skottland under en resa, med en lånad Kodak Brownie. Fick sedan en Fuji Instamatic i present några år senare.

Intresset för bild och natur har alltid varit där, tecknade och målade mycket (ständigt, egentligen). Köpte min första systemkamera 1979, en Nikon FM, för mina konfirmationspengar. Därefter har det utvecklats successivt. Blev professionell fotograf 1983, valdes in i Norska Naturfotograferna/NN 1984. Flyttade till Sverige 1987, startade PhotoNatura 1988. Även medlem i Naturfotograferna/N 2006-2011.

Fotograferar nästan dagligen, fokus ligger på bildskapandet under själva fotograferingen. Jobbade nästan uteslutande med diafilm under många år. Sedan 2005 är jag digital, jobbar i svartvitt till en tredjedel.

Fotograferar huvudsakligen natur, tänker i bild och försöker hela tiden utveckla bildspråket. Är totalt ointresserad av kameraprylar, men har ett stort bildintresse. Älskar konst och fotohistoria, är stor djur- och naturvän.

Gett ut 4 böcker hittills, publicerar bilder i olika tidningar över hela världen. Haft mängder av utställningar, är aktiv kursledare och haft ett stort antal föreläsningar.

Har min egen blogg som jag uppdaterar dagligen, numera med mer än 20 000 publicerade bilder. Skriver mycket, är dagligen ute i naturen.

Ungefär så.
 
Farsan var fotograf och jag har alltid älskat fotografier. Jag såg mer i fotoböcker än vanliga böcker när jag växte upp. Önskar att jag kan måla konst men jag är värdelös. Kameran har blivit min pensel istället.
Tog min första bild med egen kamera 1996 men det var inte förrän 2003 jag insåg att jag ville fota hela tiden. Då insåg jag också att jag hade ett öga för det. Sedan 3 år har jag jobbat en del med foto. Har just nu en utställning i Lerum med bilder, jobbar på en bok som kommer nästa år och ett annat fotoprojekt.
Fotografering har också verkat som medicin för mig. Älskar foto😁
Fotade med Canon och Nikon innan men efter att ha bytt till Fujifilm för 3 år sedan har fotandet tagit fart på riktigt och nu älskar jag det mer än någonsin.
@Sufstreet
@xftales
Mvh. Johan
 
En del av inläggen här särskiljer ”att fotografera” från ”att ta bilder”.
När jag tänker efter så har jag nog ännu inte börjat fotografera. Eller göra bilder. Jag tar fortfarande bilder. Sikta. Tryck. Klick.
 
I mitt fall var det min mosters fel! :p Hon hade alltid kameran framme så fort det var något som skulle bevaras åt eftervärlden! Och det var av henne jag fick min första kamera när jag fyllde 6! Sen har det bara rullat på, ibland med långa uppehåll, ibland med kameror jag nästan skäms för idag! (Instamatic,,,) Det värsta nuförtiden är att jag fortfarande är kvar i "filmbeteendet"! Jag trycker inte gärna på avtryckaren (för förr kostade ju varje tryck 5:-!) om det inte har potential att bli en bra bild! För jag är samtidigt min egen värsta kritiker...
 
ANNONS