Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamerainställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

ekemannen

Aktiv medlem
AFJ skrev:
En fotokurs är nog bra men för att lära sig de grundläggande kunskaperna om bländare, slutare samt ISO och dess inverkan på bildresultatet så räcker det gott med att läsa fotoskolan här på fotosidan samt läsa igenom - och förstå - kamerans manual.

Lägg därtill lite trial & error och ställ frågor här i forumen så löser det sig.


Mvh
Anders
Nja, Om det räcker med fotoskolan här eller inte kan nog bara Malin, och ENDAST Malin, avgöra !

Malin läs igenom artiklarna här på fotosidan först och känns det fortfarande osäkert är nog en kurs enda alternativet.

/ Erik
 

Tilva

Avslutat medlemskap
Jag GÅR en kurs. Jag har faktan i huvudet, men nu ska allt ut i kameran och generera bra bilder. Jag har läst artiklarna här både en och två gånger.
Visst kan jag läsa kursanteckningar och läsa bruksanvisningen, men det står ändå inte där vad som är mycket resp. lite ljus till exempel.

Hur många lux är det ute en grå höstdag och vad krävs då vad gäller slutartid? Jag är mycket väl medveten om att ISO-tal och bländare påverkar, men det skadar ändå inte med lite tips och vinklingar härifrån tycker jag.

Jag har som sagt exprimenterat med ISO-inställningar och slutartider. Dock är det svårt att se på displayen vad som är suddigt och brusigt. Det märker jag ju först när jag kommer hem... Det tar lite udden av glädjen när 80% av bilderna åker i papperskorgen direkt...

Om jag kan få en riktlinje på att ISO 800 är max för att slippa brus och 1/200 på slutartiden fryser en rörelse... (fast det berodde ju på vinkel och hur mycket turbo hunden har i benen;-))Då vet jag ju vad jag ska kika efter och slipper få så många halvdana bilder i mitt experimenterande...

Alltså: Jag är mest nyfiken och vill lära mig mer lite snabbare än vad det skulle gå om jag körde helt på egen hand utan att bolla tankar här på forumet... Jag bollar live också;-)
 

AFJ

Aktiv medlem
Att 80% går i papperskorgen skall du inte vara ledsen för. När jag fotar Motorsport kan det lätt bli 500 bilder på en dag och av dem är kanske 1-3 bra, 5-10 OK och reste mer eller mindre skräp.

Att säga vad som är acceptabelt brus är omöjligt, det är mycket ett fråga om tycke och smak. Jag tror dock att det flesta är överens om att en brusig bild är bättre än ingen alls eller en oskarp. Alltså får man välja det ISO som situationen kräver.

Att ge någon generell regel för vilken slutartid som du måste ha för att frysa hundens rörelse är svårt. Ibland hoppar de ju och far som tokar, ibland lunkar de lite långsammare.

Som exempel, jag fotar tennis, vid ca 1/250 sekund blir oftast spelaren kropp och ben skarpa medans slagarmen kanske behöver 1/500 och racketen ännu kortare för att frysa, men det beror ju också på var i rörelsen man knäpper mm.

All rörelseoskärpa är ju inte av ondo, ibland kan det skapa lite action i bilden.
 

ekemannen

Aktiv medlem
Okej Malin, då vet jag bättre vilken nivå du är på (bildexemplet ingav inget större förtroende).

Lite keativa råd :
En gråmulen höstdag i november kräver ISO 400 och bländare 4 för att få slutartider över 1/125 sek (vilket jag tycker är den kortaste generella tiden). Din Nikon 80 borde klara ISO 400 galant, troligtvis även 800 men det får du själv avgöra (jag har en Canon 30D så jag vet inte hur bra Nikon D80 är på ISO). Jag använder oftast ISO 400 så var inte rädd att dra på.

Jag använder oftast exponeringsmetoden Av (på canonspråk, A på nikon tror jag, i viket fall är det där du ställer in bländare och låter kameran bestämma slutartid) och ISO låser jag på ,typ, ISO 400.

Försök lära dig panorera då kan du använda längre slutartid på rörliga ting.

/ Erik
 

Tilva

Avslutat medlemskap
Tack igen för svar! Ska öva på det där med panorering!

Bilden var ju mest till för att visa en misslyckad bild så den var inte menad för att inge förtroende;-) Jag har beskurit den rejält för att visa säjlva problemet.
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Jag tycker att A och S, eventuellt P på Nikon är bra. Så länge som ljuset är ganska jämt så fungerar det. Är det är mycket krånglig bild så brukar jag köra på Auto, för kameran är fan så mycket bättre på att fota än jag är.

A på hunden är (tycker jag) ett bra alternativ. Kör med största (lägst tal) på bländaren så ordnar kameran slutartiden. Dra sedan upp ISO till 800 eller högre. Jag gillar bruset, vet inte varför folk är så rädda för brus, det ger lite liv åt bilden tycker jag.

Ska man skriva ut eller något hemma så tycker inte jag att min skrivare (Ip4000) klarar så superfina bilder ändå.

Panorering fungerar inte så bra (eller kanske är jävlgt svårt) på en hund eller något annat som bara rör vissa delar av kroppen. En kille, hund, bil som rör på hela sig fungerar panorering bättre på.
 
ANNONS