Olympus M.Zuiko Digital 40-150 f/2.8 PRO



Olympus professionella telezoom med brännviddsområdet 40-150 mm och konstant ljusstyrka på f/2,8 genom hela zoomomfånget. I micro 4/3-systemet motsvarar brännvidden 80-300mm (jämfört med 35mm-format), så det handlar alltså i praktiken om en ganska lång telezoom. Olympus har i samband med lanseringen...Läs mer



2017-03-18 olyjon

PLUS: Skärpa, bokeh, fokushastighet, närgräns...
MINUS: Aningen tung..

Sjukt bra. Jösses. Har haft en del fina gluggar men denna tar nog priset. Finish, kvalitet, af, skärpa - allt är toppklass...
2015-09-18 rue

PLUS: Optiskt perfekt, prisvärt, bra ljusstyrka, kvalitetskänsla
MINUS: Den manuella fokus-ringen, motljusskyddet, mediokert f-tal med tanke på kort skärpedjup

40-150 f:2,8 Pro
Jag brukar inte recensera någon produkt efter endast några dagars användning, men här blev det ganska så lätt, bortsett från att man inte kunnat ta hänsyn till längre tids nyttjande.
Objektivet inköptes tillsammans med förlängaren Olympus Telekonverter M.Zuiko MC-14 och är tänkt att i huvudsak användas med E-M1 (och E-PL5 undantagsvis)

Optiskt
Ett riktigt kalasobjektiv rent optiskt, det finns inget att klaga på! Jag har redan ett antal fasta gluggar t.ex. 45 mm f1.8, 50 mm f:2.0 (4:3) , 75 mm f:1.8 och 150 mm f:2.0 (4:3) och jag vågar redan efter några dagars användning och jämförelse påstå att detta zoom är lika bra eller vassare än de just nämnda på motsvarande brännvidder och då går inte 75an och 150an av för hackor.
Man frågar sig faktiskt om det finns anledning att tillverka optiskt bättre objektiv?

Så vi lämnar det optiska där mina förväntningar (förhoppningar) redan överträffats med råge. Hade det bara varit den parametern som varit avgörande hade betyget blivit maximalt.
Men så har vi det där med handhavande

Hantering.
Objektivets zoom-ring är nog det bästa sedan juras-tiden, dvs tiden före digitalåldern. Objektivet balanserar bra på E-M1 speciellt med batterihandtaget påsatt. Stativfästet går lätt att ta av men bör skruva åt rejält för att det skall bita. Det finns även en funktionsknapp vilken man själv kan programmera efter behov. Och objektivet känns gediget.
Men likt 12 mm 2:0 och 12-40 f2.8 har man försett objektivet med den mer eller mindre idiotiska fokus-ringen vilken skall skjutas tillbaks då man önskar fokusera manuellt. Tanken är visst bra men då ringen saknar någon form av lås är det lätt hänt att man oavsiktligt råkar flytta på ringen. Se även min recension av 12-40. Jag har alltså redan lyckats missa ett par bilder då man var oförsiktig och bar omkring kameran med handen runt objektivet. Hoppas Oly tänker till inför kommande modeller.
Det inskjutbara motljusskyddet är riktigt smart, kanske för smart i sin konstruktion men det fungerar riktigt bra och låser väl i sina lägen. Men se kvalitetskänsla nedan.
Jag tyckte först att 40-150 f:2.8 är ett lagom komplement till 12-40 f2.8 och som sedan tillsammans med förlängaren knyter ihop glappet till ett 300;a. Men jag är ändå lite besviken på spec. kontra format. Ekvivalent med ett småbildsobjektiv är ju detta inget annat än ett 80-300 f:5.6 vilket inte är så imponerande den dagen man vill isolera ett motiv med bakgrund i oskärpa. Ljusstyrkan är dock fortfarande 2.8, ej att förglömma. Någon kan ju tycka att man har tagit hänsyn till vikt och storlek men skjut ihop motljusskyddet, håll objektivet framför dig och föreställ dig en frontlins av den storleksordningen man nu ser, det skulle lätt kunna var ett 1.8 eller i alla fall ett 2.0.

Nu lär det ju komma en fast 300;a framöver men med ljusstyrka f:4.0 vilket inte heller är så imponerande med tanke på det 300;a f:2.8 som fanns för 4:3.
Med tanke på de ordinära f-talen känns det som om det är en TOP-PRO serie på gång. Men man kanske vill sälja ut de gamla men utsökta och svindyra 4:3 gluggarna först??
En liten passus: Objektiven är visserligen dyra men faktiskt prismässigt överkomliga likt pro-serien från 4:3.
AF är som de flesta Olympus-objektiv av senare datum riktigt snabb.

Kvalitetskänsla
Likt 12-40; kan det inte bli annat än näst högsta betyg dvs. mycket bra. Även det utdragbara motljusskyddet upplevs hyfsat gediget med tanke på den avancerade konstruktionen. Men det är ändå här man har sina misstankar. Motljusskyddet till mitt 50-200 gick sönder under en resa och det var inte billigt att köpa nytt. Vågar knappt gissa vad detta skulle kosta att ersätta. Varför inte samma enkla förfarande som objektiven hade förr med ett utdragbart motljusskydd i metall utan en massa invecklade fjädrar, låsanordningar och lulllull?
Kvalitetskänslan är som sagt riktigt bra även om det inte matchar gamla 4:3 (eller för all del OM-gluggarna) men trots objektivet gedigenhet känns det som om man har ett ömtåligt instrument i handen, vilket jag tror beror på den utsökta yt-finishen, man drar sig för att lägga ner kameran/objektiv på en granithäll. Blir det repor? Med mina E330/E3/E5 med tillhörande optik var det bara att slänga ifrån sig; det kändes att de stod pall. Man behövde inte bry sig om man råkade slänga in 4:3-kameran i något träd eller dylikt. Man visste att både kamera och objektiv höll. Gör den nya PRO serien det? Det får framtiden utvisa!

PS har jag nämnt objektivets optiska kvalitéer??

Ångrar jag då köpet?

Nej absolut inte, kanske den dan då top-pro-gluggen f:1.8 dyker upp och jag vunnit på lotto, men faktum är att så länge det inte regnar ute och ljuset är tillräckligt bra använder jag nog lika gärna det smäckra Olympus 75-300 f:4.8-6.7 vilken är tillräckligt bra optiskt och ryms i en rejäl jackficka..

PS

Referens till slrgear
http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1741

“Sharpness
You want a sharp zoom lens? You got it. The Olympus 40-150mm lens is not only stunningly sharp by zoom lens standards, but also sharp by prime lens standards. And this is wide open at ƒ/2.8 at practically every other focal length. So while the 40-150 lens is very sharp wide open at all focal lengths, our graphs indicate an extremely subtle drop in sharpness at 150mm ƒ/2.8. It's so minimal, though, that it will most likely not impact real-world shooting at all.
Corner-to-corner sharpness is also tremendously good, with almost no change in sharpness from center softness at every focal length. The blur characteristics are very flat. For all intents and purposes, this lens is sharp, everywhere, all the time from ƒ/2.8 to around ƒ/11-ƒ/16, where we see minor diffraction softness coming into play. “

Referens till Ljud och Bild
http://www.ljudochbild.se/test/foto-video/olympus-m-zuiko-ed-40-150-mmf28-pro
“Slutsats
Olympus ljusstarka telezoom är inte billig, men för dem som kräver högsta möjliga bildkvalitet finns det inget skarpare alternativ. Prestanda kan mäta sig med allt annat vi har sett tidigare och för dem som behöver räckvidden Olympus 40–150 mm/f2,8 ger så är detta det perfekta objektivet.”

Liknande produkter: Olympus Digital Zuiko 50-200mm f/2.8-3.5 ED SWD (för 4:3)
Panasonic LUMIX G X VARIO 35-100mm F2.8
2014-12-04 Bjuk

PLUS: Snabb, Gedigen, Motljusskyddets konstruktion, MYCKET skarp vad jag kan se på de första provbilderna.
MINUS: Ibland aningen osäker fokus i svagt ljus och/eller mot kontrastlösa objekt. Men fortfarande mycket bättre än tidigare objektiv.

Precis hämtat hem den idag, men första intrycket är mycket bra.
Köpt i KIT med MC-14.
Första "fälttestet" 141206: Rent ut igen grått väder, lite duggregn och strax över nollan ute.
Men objektivet tuffade på som ingen annan 4/3. Rapp i fokus och inga problem med att sätta den där jag ville ha den. (Minsta centrumpunkten E-M1).
Blött, kallt och fotade i ca 3 timmar. Gluggen levererade!

Liknande produkter: Kört länge med Sigma 70-200/2,8, men den är mjuk, tung och inte alls lika snabb i fokus.

Lastolite Ezybox SpeedLite 2 Joe Mc Nally