Vidvinkelmakro

Ett populärt sätt att ta makro- och närbilder är att använda vidvinkelobjektiv. Man brukar också kalla det kort och gott ”vidvinkelmakro”. Ett klassiskt makroobjektiv med längre brännvidd är ett utmärkt redskap att ta sig i insekternas värld, blommor och annat smått. Men möjligheten att se saker i så hög förstoring sker på bekostnad av kort skärpedjup och man förlorar kopplingen 

Voigtländer 20mm/f3.5 Color-Skopar, ett objektiv som passar utmärkt till vidvinkelmakro. Fina optiska egenskaper och liten storlek gör den till en av favoriter. 

mellan det fotograferade motivet och omgivningen. Man kan se tydligt alla små detaljer och strukturer på insekternas kroppar men det sammanhang som kan berätta något om motivet och dess förhållande till miljön runt om kan gå förlorat. Speciellt om man fotograferar småkryp eller andra små naturobjekt kan det finnas anledning att även visa miljöer där insekter eller andra organismer lever.

Fläckig blombock (Rutpela maculata). Bilden är tagen i direkt solljus utan blixt. För att eliminera utbrända högdagrar är bilden underexponerat -1,7EV steg och efteråt korrigerat exponering i bildbehandlingsprogram. Nikon D300, Sigma 24mm/f1.8 Macro. ISO 200, f22, 1/60s.

Lämpliga objektiv för vidvinkelmakro brukar vara de som har en brännvidd från 15 mm till 35 mm (eller motsvarande för kameror med sensorer som är mindre än FF/FX-storlek). Även vidvinkelzoomar som man ofta köper som kitobjektiv tillsammans med en systemkamera kan vara användbara för detta ändamål. Ju kortare brännvidd desto mer av omgivningen kommer med och desto tydligare avbildas bakgrunden. Men man behöver också komma närmare motivet för att få tillräcklig hög förstoringsgrad. Det kan man göra med hjälp av en mellanring som hjälper oss fokusera närmare. Mellanringar som kan användas med vidvinkelobjektiv eller vidvinkelzoom ska vara korta, i storleksordningen 5–20 mm. Eftersom vi ser mer av bakgrunden i bilder tagna med vidvinkelobjektiv upplever vi det gärna som att skärpedjupet är större.

Myskbock (Aromia moschata). En kvällsbild från en båthamn på Djurgården i Stockholm. Nikon D600, mellanring 11mm, Nikkor 20mm/f3.5,  blixt Meike MK-300 med diffusor. ISO500, f16, 1/50s. Bilden är något beskuren.

Förstoringsgraden för vidvinkelmakrofotografering är inte så stor, här pratar vi i bästa fall om 1:2 (0,5 gånger förstoringsgrad) eller att 1 cm stort motiv bara blir 0,5 cm på kamerans sensor. Ofta är dock förstoringsgraden ännu mindre. Någon kan anmärka att en så låg förstoringsgrad ska man inte kalla makrofotografering längre. Men är det så viktigt egentligen? Det är i alla fall roligare att skapa intressanta bilder än att försöka få de att passa i några termer… 

Spindel på en buske mitt pånatten vid Gröna Lund. Nikon D600, mellanring 11mm, Nikkor 20mm/f3.5, blixt Meike MK-300 med diffusor. ISO 2000, f16, 1/25s.

Något om kamerainställningar

För att ta bilder med tydliga och någorlunda skarpa bakgrunder så måste vi hålla oss till vissa inställningar. Den viktigaste är att använda en liten bländaröppning; från f/11 till f/22. Ibland t.o.m. f/32 om objektiv ger den möjligheten. Med så liten bländaröppning kan det uppstå problem med att slutartiderna blir mycket långa eller att man får sämre skärpa p.g.a. ljusdiffraktion. Här måste man själv testa och avväga vad som är användbart. Själv varierar jag kamerainställningar en hel del men i regel brukar jag nästan alltid fotografera i manuellt läge och i några undantag i bländarprioritet (A-läge). Inställningarna (för handhållen fotografering) ligger ofta på detta sätt: bländarinställning f11 till f22 (ibland f32); slutartid 1/100 till 1/20 sekund och ISO från 100 till 1250. Med sådana inställningar brukar jag hitta rätt exponering för bakgrunden och motivet exponerar jag med blixt i TTL-läge.

Enkel utrustning till vidvinkelmakro. På objektivet sitter en skivdiffusor av cellplast och på den inbyggda blixten är fasttejpad reflektor som riktar om blixtljuset ner till motivet. Reflektor är gjort av tomatburk som har en bra silvrig och reflekterande yta på insidan.

När man fotar vidvinkelmakro kommer man ofta mycket nära motivet. Objektivets frontlins kan nästan nudda insekten och det skapar förstås flera problem. Först kan vi skrämma bort insekten och det kan man inte göra mycket åt.  För det andra kan motivet hamna i objektivets skugga. Därför brukar det oftast vara bra att använda blixt eller åtminstone någon reflekterande yta som kastar extra ljus på motivet. Om man använder blixt så är det bra att sprida ut ljuset med hjälp av någon diffusor.

Trädskorpion (Opistacanthus asper) är ett nattdjur men en målnig dag när solen inte skiner så starkt kan den ge sig ut även på dagen. Sydafrika, Kruger NP. Nikon D600, Sigma 24mm/f1.8, inbyggd blixt med diffusor. ISO 400,  f16, 1/50s.

Ska man använda småbildsformat eller kroppad sensor? Vilken är bättre för vidvinkelmakro? Spontant skulle man vilja säga att småbildsformat (FF/FX) borde passa bättre eftersom vi vill ha en vid vinkel, men med en kroppad sensor får vi ofta finare skärpa i hörnen eftersom vi automatiskt genom en mindre sensor beskär bort delar av bilden där objektiven ofta inte klarar av att leverera den bästa skärpan. ”Det går att ta fina bilder med båda!”

Förstorade lavar och mossor ger känsla av en urskog. Nikon D600, mellanring 11mm, Voigtländer 20mm/f3.5, blixt Nikon SB-400 med diffusor. ISO 500, f22, 1/60s.

Även en del kompaktkameror går mycket bra att fotografera vidvinkelmakro med. Kompaktkameror har ofta ett stort zoomomfång och många modeller har mycket kort arbetsavstånd i vidvinkelläget.

Att fotografera makro och närbilder med ett vidvinkelobjektiv är ett mycket bra komplement till bilder som är tagna med klassiska makroobjektiv. Det är ett bra sätt att skapa större variation i sina bilder. Dessutom är det både lärorikt och givande att växla mellan olika utrustningar och olika sätt att ta bilder på.

Påfågelspinnare (Heniocha apollonia) gömmer sig på dagen i buskage och tät vegetation för att undkomma predatorer. Sydafrika, Kruger NP. Nikon D600, Sigma 24mm/f1.8 Macro, bixt Meike MK-300 med diffusor. ISO 640, f20, 1/20s.


Detta är en förkortat version av bloggen som jag har publicerat på www.makrofokus.se, bloggen i sin helhet kan du läsa här.

Postat 2015-01-15 18:32 | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Inbjudan till huggormssafari

Nu på lördag 19 april bjuder jag in till en fotoutflykt där målet är att fotografera huggormar.

Om man bortser från småkryp är ormar mitt favoritmotiv. Jag kan inte garantera att vi hittar dem, men förutsättningarna är goda.

Obs! detta är ingen kurs eller workshop utan enbart en enkel utflykt - helt gratis! Först till kvarn - max 12 personer kan följa med.

Exakta uppgifter om plats får du via mejl efter anmälan till http://makrofokus.se/huggormssafari/ eller stanislav@makrofokus.se. Vi kommer att hålla till söder om Stockholm i Tumbatrakten mellan kl 11-14. Förutom kamera, är det bra att ha en kikare och lite matsäck med sig. 

Nu är huggormarna framme, den här bilden är tagen på utflyktsstället den 12 april 2014. Foto: Stanislav Snäll

Besök gärna www.makrofokus.se

Postat 2014-04-13 14:40 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Min makroutrustning på en fotoresa

Nyligen hemkommen från en fotoresa till södra Afrika tänker jag berätta lite om den utrustning som jag tar med mig på en lång fotoresa.

Nattfotografering av skorpion (Opistacanthus species) i UV-ljus, Kruger NP. 

Inför en resa är det alltid en hel del planering och förberedelser. För att lyckas med fotograferingen är det viktigt att fundera på vilka motiv och djur samt vilken typ av bilder vill man fotografera. Det är det som bestämmer vilken utrustning som behövs. Trots att jag har fotograferat i Afrika flera gånger tidigare och är väl bekant med fauna och miljöer, tog valet av fotoutrustning sin tid; med noggranna övervägningar och en hel del funderande. Man tycks behöva allt, men man kan ju inte ta med sig för mycket saker. Det ska bäras på packning och flygbolagen har sina viktbegränsningar. Mitt främsta mål med resan var att ta bra makrobilder, så där måste allt det viktiga vara med; makroobjektiv, makrolinser, blixt med diffusorer, linjärbord (makrosläde) etc. Men åker man till Afrika och kan se elefanter, någon vacker leopard eller andra vilda djur är det svårt att låta bli att ta bilder - så en tungviktare på 300 mm ville jag också ha med. Det är också speciellt att filma, spela in naturens ljud och mycket annat. Till slut blev det en ganska lång lista på saker som skulle in i resväskan.

Makroutrustning:

Kamerahus Nikon D600, Nikon D7000

Makroobjektiv Micro-Nikkor 105mm/f2.8 VR

Vidvinkelobjektiv Nikkor 20mm/f3.5

Makrolinser Raynox DCR-250 och MSN-202

Olika mellanringar

Vitt paraplyskärm

Blixt Nikon SB-600 och SB-400 med olika diffusorer och reflexskivor

Blixtarm och blixtkabel

Stativ som går att använda för makrofoto

Linjärbord för stackning

Kabelutlösare

Bönpåse

Batteriladdare och extrabatterier

Flera minneskort

Övrig fotoutrustning:

Teleobjektiv Nikkor 300mm/f4

Telezoom Nikkor 70-200mm/f2.8VR

Ljusstarkt objektiv Nikkor 50mm/f1.4

Polarisationsfilter

Liten videokamera GoPro Hero2

Andra saker som är bra att ha med.............

Laddare och laddningsbara batterier

Adapter från DC12V till AC220V

Adapter och förlängningssladd 220V

Adapter från glödlampsgänga till uttag 220V

Pannlampa

UV-ficklampa

Ljudinspellningsutrustning

Vitt duk, kvicksilverlampa och lågenergilampa till att locka fram insekter på natten

Kikare med kort närgräns

Och slutligen några exempelbilder:

En påfågelspinnare Gonimbrasia zambesina med sina 14 cm var den största fjärilen jag såg under min senaste resa i Afrika. Kruger NP, Tamboti. Nikon D600, Micro-Nikkor 105mm/2.8, stativ. ISO 100, f11, 1/40s. 

En rödvingebagge Lycus species, Kalahari nära Kathu. Med ett vidvinkelobjektiv på en tunn mellanring kan man ta bilder där även bakgrunden och miljö berättar om vilken biotop insekterna lever i. Nikon D600, Nikor 20mm/f3.5, mellanring Nikon K1 (5,8 mm). ISO 200, f16, 1/100s. 

Svartbagge (Tenebrionidae) Somaticus aeneus, 2 cm. Många ökenlevande skalbaggar har långa ben som håller kroppen högt över den heta ökensanden. Kalahari, 30 km norr om Andriesvale. Bilden är stackad av 13 handhållna exponeringar. Nikon D600, Micro-Nikkor 105mm/f2.8VR. ISO 200, f14, 1/125s. 

Anthracocentrus capensis är släkting till vår taggbock. Den här afrikanska kusinen är dock ca dubbelt så stor (upp till 9 cm). Hanar har kraftigt utvecklade käkar med vilka de strider om honor ungefär som våra ekoxar. Kalahari, Andriesvale. Nikon D600, Micro-Nikkor 105mm/f2.8VR, stativ. ISO 100, f11, 1/20s. 

Vid den här bensinmacken stannade jag i två timmar, inte för att det skulle ta så lång tid att tanka bilen men här har mackens belysning lockat fram mängder av intressanta insekter. På bilden en 45 mm stor dyngbagge (Heliocopris). Kalahari, Kathu. Nikon D600, Nikkor 20mm/f3.5, mellanring Nikon K1. ISO 1200. f11, 1/6s. 

En skorpion i kombinerat UV och LED ljus. Boshoek nära Pilanesberg NP. Nikon D600, Micro-Nikkor 105mm/f2.8VR. ISO 600, f11, 1/8s.

4 cm stor jordlöpare Anthia maxillosa är en mycket snabb skalbagge som springer nästan oavbrutet. Då kan man passa på och ta några annorlunda bilder där rörelse och dynamiken lyfts upp före skärpa och detaljer. Pilanesberg NP. Nikon D600, Micro-Nikkor 105mm/f2.8VR. ISO 100, f32, 1/15s.

Fältfotografering av insekter i Kalahari.

Åska i Kruger NP. Det starka ljuset i bakgrunden är kvicksilverlampa som lockar fram insekter. Nikon D600, Nikkor 50mm/f1.4, stativ. ISO 800, f5.6, 30s.

Den här bloggen är publicerad i något förändrad form på www.makrofokus.se , där kan man hitta även mycket annat om makrofotografering och småkryp.

Postat 2014-04-01 15:45 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

John Hallmén Årets Naturfotograf 2012

Naturvårdsverket har utsett Årets Naturfotograf 2012 och årets val blev John Hallmén.

För mig som har haft möjlighet att på nära håll följa Johns fotografiska resa och utveckling från en ambitiös amatör till Sveriges främsta makrofotograf blev Johns utmärkelse egentligen inte så överraskande. 

Johns passion att avbilda småkryp och deras liv saknar motstycke i svensk naturfotografi och gör honom till en värdig och högst kvalificerad pristagare. Johns bilder på de små varelserna och organismerna får betraktaren att upptäcka insekternas värld på ett helt nytt sätt. Detaljrikedomen i Johns bilder, som enbart ett fåtal människor kunde se tidigare med avancerade utrustning kan John göra tillgänglig för alla människor som om det är den mest självklara sak i världen. 

Johns generösa sätt att dela med sig av kunskaper och erfarenheter gör honom till en ”udda fågel” i en fotovärld som annars brukar präglas av hemlighetsmakeri och väl skyddade fackkunskaper. John har med sina fantastiska bilder lyckats lyfta upp makrofotografering till en nivå som ingen annan svensk fotograf lyckats med.

Stanislav Snäll

John Hallméns bilder och artiklar hittar man på:

www.makrofokus.se

www.flickr.com/johnhallmen

www.johnhallmen.se

Postat 2013-05-27 13:10 | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Makrofotokurs, stackning

Under senaste helgen (20, 21 april 2013) har jag och min kollega John Hallmén hållit kurs i makrofotografering - stackning. Kursen ägde rum på Överjärva friluftsgård i Solna. Alla kursdeltagare var nybörjare i stackning. Stackning är ett sätt där man kan uppnå betydligt större skärpedjup än vad kameraoptiken klarar av. Man tar ett antal bilder med små förskjutningar i fokusplan (skärpeplan) för att sedan sätta ihop dem i ett dataprogram. Ungefär som man gör med panoramabilder men den här gången bygger man inte den nya bilden på bredden men på djupet. Tekniken är speciellt lämpad för makrofotografi där problem med kort skärpedjup känns mycket begränsande. 

John förklarar 


Dennis och Claes under övningarna


Marina och Johan fokuserar på fokus

Efter en inledning där vi tog oss genom den teoretiska delen, förklaring till vad stackningen går ut på och några demonstrationer, var det dags för eleverna att börja med praktiska övningar - först inomhus på orörliga motiv för att nästa dag redan kl 6 på morgonen prova på att omvandla teorin och några inomhustester till skarpa bildtagningar på insekter och andra motiv utomhus. 

 Det var glädjande att se hur våra elever tog till sig alla nya kunskaper och klarade av uppgifter trots att de inte hade någon tidigare erfarenhet.

Mer om våra kurser och vad vi gör kan du hitta på:

http://makrofokus.se/kurser_2013/

www.makrofokus.se

Fotoarbete i fält

Och här finns några exempel på kurselevernas stackade makrobilder:

Postat 2013-04-23 09:43 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera
1 2 3 ... 4 Nästa