På jobbet å fritiden

Som rubriken säger här dyker det upp lite diverse bilder å prat om vad som händer på jobbet å på fritiden vilket innerbär en del jobbar bilder då man gör div å inte så vanliga kran lyft jämt . Å fritid ja där kan det dyka upp vad som helst

En hällsning från vildmarken

Heej ni som läser min blogg ville bara tala om att man lever HeHe o en bild på bloggaren själn in action ute i Mittån fler bilder kommer när jag kommer hem 

så må best ni som läser min blogg 

Postat 2012-06-29 14:07 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Läges rapport från skogen

Då va man på plats sen i söndags eftermidag och vädret e väl ok inget större regn oväder än men kallt å framför allt  blåsigt ställer till det för fisket . Men helt lott lösa e vi inte 1 stackars öring fick sätta livet till å vart 2 fina file'r som åkte ner i en glas karott på en dill bädd (torkad) som krydda bara lite salt å peppar som krydda sen stektes den i oliv olja i 10-12 min under folie sen 10-12 min utan tills det börjar bubbla om skinet sen serveras det med färsk potatis och en liten burk me cremfreche en lite burk me stenbits room o en skvätt färsk pressad lime som röres ihop  = Gorme middag :O) 

Postat 2012-06-26 22:10 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

SEMESTER å några fler pics from Tierp

Jaha då var det till o ha semester igen då och med ett glädje besked på löne kontot (mer pengar än väntat) så känns det förbaskat bekvämt å leva just nu HeHe . Och det blir den årliga fiske resan i år igen till Långå skogarna å resan börjar i morn bitti runt 8 snåret . Och jag räknade ut att det blir 14e året för min del å åka dit upp och om jag tröttnat på Långå nää men tankar har förekomit att byta ställe men det brukar vara  priset på hyran av en stuga som det stupar på för veckan före midsommar  o dom följande veckorna i juli/aug  då rusar priset upp till 4-5 tusen per vecka och jag betalar nu en tusen lapp för en vecka så valet är rätt enkelt  då resan brukar sluta runt 3-3500 kr för hela veckan ink hyra och då delar vi detta på två . Och sedan så har ju det en hel del fördelar med att åka till samma ställe man vet var fisken finns och att jag mer el mindre hittar där uppe som i min egen ficka . Och det tar ju lite tid o hitta på nya ställen både när det gäller var fisken finns och var sjöar å åar finns om man kommer till ett nytt ställe . Och nu när min fiske vän även har införskaffat sig en flugfiske utrustning ink vadar stövlar så ska vi utforska lite nya vatten i bla Ljusnan där jag inte har provat än just på grund av att man måste ha vadar stövlar för att kunna fiska där . Och naturligtvis så kommer det bli en heldel bilder ochh nu när kompisen skaffat sig flug fiske grejer så kommer det nog en del vadar bilder oxå hehe . 

Och så till lite utlovade bilder från Tierp 

en favorit i repris i en lite annan vinkel 

En fin Chevrolet 38 

En Ford 33a Delivery 

Så nu får ni som läser min blogg må best å ha en trevlig å bra vecka så dyker det förhoppningsvis upp lite fina bilder om en vecka 

Mvh Affe bil fotografen 

Postat 2012-06-23 19:22 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Lite bilder på hur en Pro stock bil ser ut under skalet

Ja som rubriken säger så kommer här lite bilder på hur en Prostock bil ser ut under skalet . Då en god vän till mig är kopling/växel låds mekaniker i race team så kommer man nära  inpå en sådan här tingest . Och till er som inte vet men ett tips om ni nu mot all förmodan skulle hamna på en dragracing tävling så gör ett besök i depån å se hur dessa tekniska underverk ser ut under skalet . Och fega inte utan  gå gärna  fram och fråga saker om ni känner för det för i just dragracing så är dom flesta teamen väldigt öppna å svarar allt som offtast på era frågor hur dumma el smarta dom än kan tänkas vara det kan dock hända att dom inte har tid men som sagt allt som oftast så får man svar och om ni vill så brukar man även få komma in och titta i deras tält bara man frågar först så brukar det gå bra . Det kostar inget extra för i dragracing reglementet så finns det en regel som säger att depån måste vara öppen för oss vanliga och vara gratis att beträda . 

Nog me babbel till bilderna 

Här så varmkör man motorn för att test köra växel lådan och det är oftast en Lenco planet växel låda en länk till en enkel förklaring på vad en planet växel är för något 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Planetv%C3%A4xel 

Mycket rör å stag är det men så klarar denna bil en crash i över 350 kmh och man kliver ur oskad okey lite blå märken å kanske nån stukad arm el brutet finger men man kliver ur med livet i behåll . Och dessa bilar är byggda i ett matrial som heter cromoly och är på ren svenska förbaskat starkt och segt 

Och här så tankar vi i en pytte liten tank och man får endast köra på "handels" bensin fast denna bensin finns ju inte i pumpen på macken presis men dock så kan man köpa den på 200 l fat och den går att köpa helt öppet så därför kallas den för handels besin och om jag inte minns helt fel så är den på 105 oktan 

och här har vi maskinens "lungor" el kanske vi ska kalla dessa "sko kartong" stora för  förgasare  vilka andas 1050 cfm styck dvs att dom flödar 1050 cubik fot per minut el ca 29 kubikmeter luft  per minut ( hoppas att jag räknat rätt nu ) 

  Och här har vi en lite kul detalj sitter en sådan här lite "pinne" innan för varje hjul och den mäter hur mycket hjulet rör sig upp och ner och dessa data använder man sedan för att ställa in chassit så att det reagerar rätt i starten och under resans gång och dessa små detaljer kan vara skillnaden mellan vinst el förlust om man skulle schystera dessa parametrar fel . 

För ju prostock så skiljer det på sin hlöjd ett par tusendelar mellan den som ligger etta å den som ligger sist så det gäller å tänka till både en å två gånger innan man schysterar något 

Och som jag skrev i förr inlägget så är dessa motorer i grund o botten rätt basic här schysterar man lite ventiler 

Och en liten för klaring på vad är då en prostock bil för något igentligen 

Jo det är en bil som man inte får frångå orginal formen på den kaross du bygger på okey nu är ju inte detta någon orginal kaross utan en kolfiber karros  men som sagt formen måste överäsn stämma med orginal karrosen du måste ha orginal lysen blinkers å bak lysen men dom behöver inte fungera utan bara sitta där . och dörrana måste gå att öppna  Och man för inte har turbo el kompressor el lustgas tillsatser el annat hokus pokus utan det är bara förgasare som gäller och du får bara ha en viss motor volym dvs upp till  500 cubik tum men sedan så är resten ganska fritt finns fler regler men detta är ungefär så ni förstår vad det handlar om 

Så nu så hägrar snart semester och drar iväg på den årliga fiske rsan till Långå på söndag 24/6 och det kan jag säga rakt utt det kommer o bli förbaskat skönt o få lite vila och bara få vara sig själv som en viss öl reklam brukar köra med HeHe 

Så må best ni som läser min blogg                                                                                                                                 Mvh Affe bil fotografen 

Postat 2012-06-18 22:39 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

8 å 8 å 16 e = 4,22 svaret El hur fasiken får man en rullande lagårds dörr å åka 6.04 sec

Ja ni som läste min blogg från igår ni väntar väl på fler bilder men jag funderar på att hålla er på spänn ett tag till eller ?????? 

. Näää då här kommer svaret på den lite kryptiska rubriken igår . 8 tusen varv o 8000 hästkrafter 16 tändstift då åker man 4.22 secunder på 330 m Japp nu mer så får man hålla till godo med 330 m i TopFuel dragracing på grund av säkerhets skäl då däck tillverkarna kan inte garantera att däcken håller över en viss hastighet men hur som så så är det lika imponerade o titta å framför allt känna vibrationerna i kroppen på läktaren . El vad tror ni dom här killarna å tjejen känner som står typ 2 m ifrån . Ska till lägga att jag är GRÖÖÖÖN AV AVUNDSJUKA på dom . Kan bara säga att det är en obeskriv bar känsla som en viss Camilla Henemark sa en gång när hon åkt i en mindre modell av dragster att detta är som att få orgasm utan att ha sex . Och dom kan  ställa hundra snygga blondiner ( ironi) på rad och dom skulle inte få mig där ifrån ändå . För i min värld så finns det inget fräääänare än detta . Som ni ser så kommer det elds flammor ur avgas rören detta beror på att ca 20% av förbränningen sker i avgasrören och detta beror på att man har sådant över lapp på kamaxeln att ventilerna inte riktigt hänger med att stänga igen när nästa öppnar och det är just detta som gör att det dånar och vibrerar så SKÖÖÖÖÖÖNT el som Ballo sa det kittlar döds skönt i kistan 

Och vad är nu det där med den rullande lagårds dörren ?? Jo det är en världs känd pickupp som kör i en klass som kallas promod . För en mindre areodynamisk kaross än en 60 tals cheva pickupp ja det går nog inte att hitta och hur denna bil kan åka lika fort som sina super slimmade konkurenter ja det är som med humlan ingen har talat om för den att det inte ska gå att åka så fort med en gammal cheva pickup

och tiden efter denna repa ja den ser ni här och detta är på 402.33 m och killen som åkte nästa race han åkte en tusendels  dels secund snabbare med en slimmad Camaro 

  Och som vanligt i dom "långsamare klasserna så blir det mycket bakhjuls åka vilket oxå är frääänt på sitt sätt och observera dessa bilar skulle utan allt för mycke ombyggnad gå att besikta och vara gat legala HeHe Vore ju nått å stå vid ett rö lyse med en sån här bil  å nån BEEEMEER ( BMW) dök upp på sidan å man åkte ifrån den på bak slangen nää nu for drömmarna iväg igen HAHAHAHA 

En liten inblick i en Top Metanol dragster motor det är klassen under TopFuel men dom ser snar  lika ut under kåporna ända som skiljer är att TopFuel har dubbla tändstift och denna har ett per cylinder . Och om ni trodde att det var en massa high tech under kåporna på dessa maskiner ja ni trodde tok  fel inga överliggande kammar å annat krims krams utan hederliga gamla vipp armar o stötstänger detta är gammal hederlig 60 tals HEMI teknik me andra ord en ren "basic" maskin på 500 kubik tum och som levererar ca 5000 hk och observera detta är vissa som plockar ut detta utan kompressor el turbo utan bara med insprut  helt otroligt att detta går men grejen är med att det fungerar är att nitro o metanål innehåller en viss mängd syre i sig själft så i prinsip så ju mer bränsle man kan trycka in ju mer hästkrafter kommer ut på bakhjul och som sagt detta är ren basic inget mabo jambo som sitter under huven på moderna bilar . Och som grädden på moset så är dessa bilar betydligt miljö vänligare än din 2012a volvo el vad ni nu åker i så vem sa att motor sporten inte tar sitt ansvar för miljön . För ett 20 tal år sedan så var det nån miljö nisse som inte hade koll på läget som ville total förbjuda just dessa bilar men som tur var så hände inte detta :O) :O) 

Det fanns även mer "standard" betonade bilar oxå 

Bland annat denna fina Chevrolet tank bil en riks kändis finns ett antal bilder här på FS på denna bil 

även mycket fin Afords hotrod hittades på parkeringen 

Men så fanns det oxå en mycket ovanlig "lastbil " där oxå och detta pågående renoverings objekt finns bara 12 ex av denna mycket udda lastbil lägger in en länk till er som vill veta mer om denna udda skapelse . Men lite kul detaljer finns bla så kör man den från den lilla hytten på toppen av bilen 

Här e länken till Classic motor kika in där så finns det massor med bilder o videos å annan fakta om denna Lastbil och detta är det enda ex utan för USA 

http://www.classicmotor.se/tagg/futurliner/ 

Så må best nu ni som läser min blogg 

Mvh Affe bilfotografen 

Postat 2012-06-17 11:42 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera
1 2 Nästa