BROAR, TÅG OCH SÅNT

Bilder och funderingar.

Windows eller MacOS? Lite sakralt med Canon EF 35mm F/1.4 L

Igår kväll tyckte jag det var dags att ta en sväng med kameran igen. Ljuset blev betydligt trevligare framåt skymningen, så jag tog en sväng förbi Lovö kyrka och där lyste det sista skymningsljuset på kyrkan och kyrkogården. Jag valde att bara ta med mig min 35mm och se vilka motiv som gick att hitta inne på kyrkogården.

Windows, det är visst något operativsystem har jag för mig......

Och sedan finns det visst Windows för mobiltelefoner och så, ett "mini-windows" kan man väl kalla det.

Här syns utbudet med både stora och lilla versionen.

Tillbaka till kyrkan. Det finns många intressanta fönster, nischer, igenmurade fönster och utbyggnader i avvikande stil på gamla kyrkobyggnader. Riktigt intressant att vandra runt på upptäcktsfärd.

För de första bilderna använde jag bländare 8 för att få lite rimligt skärpedjup då jag ville ha både fönstret inne i nischen och den murade väggen i skärpa.

Sedan började jag leta lite motiv i anslutning till kyrkan och nu ville jag mjuka ner bakgrunden och hålla motivet i förgrunden skarpt, så jag använde F/4.0

Här blev det som jag ville ha det. Runstenen i förgrunden skarp och bakgrunden i mjuk oskärpa. Hade jag använt F/1.4 hade jag bara fått en liten del av runstenen i skärpa.

Jag gick runt hörnet på kyrkan och där stod det här korset, som kvällssolen just lyste upp innan den försvann.

Det var en strimma sol mellan trädstammarna som nådde fram. Här ville jag ha korset skarpt och kyrkan i bakgrunden lite mjukare.

Nu hade jag bara någon minut kvar innan solen försvann bakom träden så jag återvände till runstenen på andra sidan just som den sista solen lyste upp den.

Lite annan komposition än i den tidigare bilden, med liggande format istället. Men det var det svenska sommarljuset jag ville fånga här.

Förstora gärna bilderna genom att klicka på dem. De vinner på det.

Och hur var det med Windows eller MacOS då? Ja, det beror väl på......

Hälsar /Claes

Postat 2010-06-20 13:12 | Läst 2347 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

160 km/timmen eller hur man mördar insekter en masse

Jag vet hur det ser ut i fronten på min bil och på vindrutan så här års. Tänk er då hur det ser ut på en nästan platt front som susar iväg i 160 km/timmen.

Så här ser det i alla fall ut på vindrutan.........

Förstora gärna bilderna genom att klicka på dem. De vinner på det.

Så här kan det se ut på fronten och det här är ändå ingenting, ni skulle se på andra sidan. Men det var lite svårt att fota framsidan i full fart.....

Det här var som sagt den rena sidan.

160 km/timmen:

Fort gick det i alla fall.

Jag var på lite lekhumör, varav urvalet i kvällens blogg. Hälsar /Claes

Postat 2010-06-20 00:04 | Läst 1941 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Gatufoto i färg, kan de va nåt?

Det har varit en hel del diskussioner om gatufoto på sista tiden. Det verkar finnas flera skolor, där en del hävdar att det ska vara svartvita bilder och andra hävdar att det ska vara i färg. Sedan har vi också en hel del som inte är så kategoriska och tycker att det går bra med vilketsom. Jag hör till den sista gruppen och tycker nog mer att det beror på bilden. Vissa bilder fungerar utmärkt i färg och andra gör det inte.

Svartvitt kan vara ett utmärkt sätt att få bort störande färger i bakgrunden, objekt som tar uppmärksamheten från huvudmotivet. Andra skäl kan vara att det är för stora kontraster i bilden. En utbränd himmel kan vara OK i en svartvit bild, men däremot inte fungera alls i en färgbild.

Färgbilder å sin sida, kan återge nyanser och stämningar som kan försvinna i en svartvitt bild.

Jag lägger heller för det mesta inte på korn i efterhand på en svartvit bild. Däremot drar jag upp iso rejält när jag plåtar i tunnelbanan eller i kvällsljus. Det innebär ju mer brus i bilden och vissa sådana bilder konverterar jag sedan till svartvitt. Då får de en viss kornig kvalité som ibland kan vara snygg.

Här kommer en bild från Hallsberg som jag tycker gör sig bra i färg.

Här tycker jag färgerna bidrar till att skildra miljön vid stationen. Jag har inte provat att konvertera den till svartvitt, jag känner inte att den skulle vinna på det.

Kort och gott: Inget är rätt eller fel. Gör det du känner passar dig själv bäst.

Hälsar /Claes

P.S. Bilden gör sig bättre i större format. Klick gärna på den.

Postat 2010-06-19 12:28 | Läst 3169 ggr. | Permalink | Kommentarer (13) | Kommentera

Utsikt från Ödarvsklitten

För två veckor sedan var jag uppe i Orsa för att bland annat fira min Guddotter Millie på hennes trettonårsdag. Nu bor ju hon i Utsiktsbyn och där har jag visat massor av bilder på hur fin utsikten över Orsasjön mot Våmhus är.

Vad gör man då om man har en fantastisk utsikt och vill göra en utflykt någonstans en vacker försommardag? Jo, man åker iväg någonstans för att titta på utsikten ;-)  Och det gjorde vi den 6/6, innan jag skulle åka tillbaka till Stockholm.

Vi var några vuxna samt Millie och en kompis som tog bilen upp genom skogarna till Ödarv, en fäbod långt uppe i Orsaskogarna.

Förstora gärna bilderna genom att klicka på dem. De vinner på det.

Vi parkerade vid vägens slut och plockade fram ryggsäckar med fika och tilltugg.

Under tiden tittade jag runt lite på stugorna i fäboden.

Vi var de enda människorna på platsen och tystnaden var härlig.

Vandringen upp mot utsiktpunkten högt uppe på berget ovanför fäboden var brant och ungdomarna försvann med snabba steg uppför stigen.

Jag kom upp som god trea, men då hade de redan plockat av sig ryggsäckarna och undersökt platsen. Långt där borta i bakgrunden kan man ana Orsasjön och på åsen i bakgrunden till vänster ligger Skattungbyn.

Efter fikat återvände vi ner mot Ödarv och nu försvann ungdomarna i förväg med en väldig fart.

Återigen kom jag fram som trea, medan de andra vuxna kom lite senare. Av undomarna fanns inte ett spår, så jag började leta runt lite bland stugorna.

Aha, där bakom hörnet satt dom, och inte kunde de hålla masken när jag började fota.

En liten utflykt i Orsaskogarna kan rekommenderas. Hälsar /Claes

Postat 2010-06-18 20:00 | Läst 2559 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Grattis på Födelsedagen

Bättre sent än aldrig. Den 30 Maj fyllde min guddotter Millie 13 år. Tyvärr var hon på skolresa just då så vi fick fira henne helgen efter, den 5 Juni.

I Utsiktsbyn ovanför Orsa bor hon och här är några bilder från den dagen

Har den äran på födelsedagen Millie!

Dags att öppna tårtkartongen...........

Och här kanske ni förstår varför det heter Utsiktsbyn :-)

Hälsar /Claes

Postat 2010-06-17 22:02 | Läst 2247 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera