BROAR, TÅG OCH SÅNT

Bilder och funderingar.

Att förmedla en känsla - Svartvitt eller Färg?

Att fotografera kan vara svårt tycker jag. En sak är att dokumentera en plats, eller en resa. Min Narviksresa var en dokumentationsresa, även om jag också ville förmedla känslan av hur vackert det är där uppe i Nordnorge.

Men nu kommer vi till det svåra, att medvetet försöka förmedla en känsla. Som exempel visar jag två bilder. Det är intressant att när jag valde de här bilderna så blev bägge svartvita bilder.

Kanske det är lättare att förmedla vissa känslor i svartvitt? I en färgbild är det ibland  lätt att bli distraherad av färgerna i sig. Någon generell sanning hävdar jag inte att det är. Jag har sett fantastiska färgbilder som verkligen förmedlat en känsla.

Min Far

Här sitter min Far på kanten av Prekestolen en Julidag på 80-talet. För mig förmedlar den här bilden känslan "Höjd" och det var det jag ville förmedla med bilden. Jag tog inte bilden för att förmedla den fantastiska utsikten.

För att lyckas med den här bilden krävdes ju också det mänskliga elementet för att få en greppbar skala i bilden och till det hade jag som tur var en Far som inte är det minsta höjdrädd.

I nästa bild försöker jag förmedla en annan känsla.

Malmtåg

Här har jag just klivit ner från förarhytten i ett Malmtågslok och ställt mig på banvallen bredvid loket. Känslan jag vill förmedla är "Massivt, tungt" och det här är min tolkning av det. Jag valde att inte ta med hela loket utan utnyttja solen som speglades i lokets sida kontrasterat mot det mörka underredet där en svag reflex av ljus speglas i lokets koppelstång. Jag ville också få med malmvagnarna som sträcker sig bortåt transformatorstationen i Vassijaure.

Har jag lyckats förmedla känslan? För egen del tycker jag det. Vad tycker ni?

Om jag istället hade velat fotografera tåget ur rent dokumentationssyfte hade jag valt att ta med hela loket snett framifrån och ur en högre vinkel. (Jag tog sådana bilder också.....)

Det jag märker, ju mer jag fotograferar, är att jag behöver göra klart för mig själv varför jag tar en bild. Är det för att dokumentera eller för att förmedla en känsla. Det beror också på vilken målgrupp jag vänder mig till.

Att tänka så här gör fotograferandet mer intressant för mig och förhoppningsvis får det mig att utvecklas i min hobby också.

Hälsar /Claes

Postat 2010-08-31 10:04 | Läst 7175 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

Kvadrater, kvadrater...... Vad ska det va bra för?

Jag har en förkärlek för kvadratiska bilder. Jag ser ofta bilden eller kompositionen i kvadratisk form och gillar det. Kanske kan det bero på att jag började fotografera med min Fars Rolleicord på 60-talet.  Hur som helst, den här gången blir det bara kvadratiska bilder.

Bilderna är tagna vid Lokstationen i Kiruna och visar utsnitt av järnvägsmiljön där. Om man inte är väldigt järnvägsintresserad eller bor i Kiruna så kunde bilderna varit tagna på vilken lokstation som helst.

Medan jag vandrade bort till lokstationen utmed järnvägen fick jag syn på det här skjulet. Kan det betyda Försvarets Motorcykel Klubb?

Väl framme vid lokstationen testade jag med kort skärpedjup för att försöka få djupkänsla i bilden.

En fläktanläggning fångade mitt intresse med den blekta blå färgen som kontrasterar mot de röda byggnaderna.

Koppelstång och drivhjul på ett Malmtågslok av typen Dm3.

Verkstadsportarna till lokverkstaden gillade jag också.

Nu började jag fundera över hur jag skulle plåta för att det skulle gå att uppfatta att det var just Kiruna det rörde sig om. Förutom det uppenbara:

Frånsett den här bilden så är det svårt att få med Kiruna i de små utsnitten. Tanken jag fick är att det måste finnas med något av omgivningen som visar att det verkligen handlar om Kiruna.

Nu fick det bli en större vy med malmvagnar, LKAB lok och så förstås berget i bakgrunden. De små utsnitten som en del av miljön får bli ett nytt projekt :-)

På väg tillbaka mot järnvägsstationen tog jag en bild på samma magasin som tidigare, men nu med lite gruvmiljö i bakgrunden.

När jag gick iväg till lokstationen hade jag inte en tanke på att försöka visa att det var just Kiruna jag befann mig i. Det jag lärde mig under den här dagen var väl inget nytt, men det visar att det kan löna sig att fundera över vad jag vill med mina bilder, innan jag sätter igång. Det blir ett helt annat fokus då. Inte nödvändigtvis bättre, men intressantare, för mig i alla fall.

Hälsar /Claes

Postat 2010-08-30 21:37 | Läst 5326 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Fylla vatten i Luleå och att leta motiv i detaljerna

Den 4 Juli stod vi med vårt tåg i Luleå och medan passagerarna var på utflykt passade vi på att fylla vatten i vagnarna. För att kunna göra det, fick vi först växla bort vårt tåg från plattformsspåret och in på servicebangården där det finns vattenposter.

Sedan gällde det att hitta en slang som räckte från vattenposten till vagnen. När vi väl dragit ut den kommer nästa moment, att få fast den.....

Det var inte helt enkelt, den ville gärna hamna lite snett och då sprutar vattnet ut åt sidan istället för in i tanken. Ja, ja, jag är ju ganska ny på det här.......

När slangen väl var monterad på vagnens intag var det bara att slå på vattnet vid en sån här vattenpost.

Sedan är det bara att vänta....... Det tar ett tag att fylla ett helt tåg, på det flesta vagnar sitter det en tank i vardera änden så det blir mycket kopplande, flyttande av slangar och så väntande. Vi fyllde i och för sig på två ställen samtidigt, jobbade oss växelvis utmed tåget.

Så småningom var alla tankar fulla och vi växlade ner tåget till sjöbangården.

Där flanerade jag runt lite på bangården och letade detaljer att plåta i väntan på avgång. Här ovan en containervagn och fästet som håller containern på plats.

Ett fullastat malmtåg rullade förbi på väg till malmhamnen.

Lite färgglada detaljer på ett RC-lok får avsluta den här kavalkaden.

Hälsar /Claes

Postat 2010-08-30 12:31 | Läst 5059 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Från Narvik till Katterjåkk. Utsikt från en förarhytt.

Jag har åkt på en rejäl förkylning och är hemma från jobbet sedan i Torsdags. Snuvan rinner och jag hostar så jag får kramp i magen. Är det synd om mig? Inte alls, jag har äntligen fått tid att sitta ner ett antal timmar framför datorn och sorterat, kastat och fixat med bilderna från i somras. Faktum är att jag känner mig väldigt nöjd :-)

Som många av er vet spenderade jag min första semestervecka på att jobba. Ja just det jobba, på ett tåg till och från Narvik. Jag fick också möjligheten att åka med i Malmtågsloken på sträckan Narvik - Björkliden och då plåtade jag för fullt.

Här kommer några bilder jag inte visat förut och den första tog jag på väg till malmbangården i Narvik där jag skulle hoppa på ett tåg.

DM3 nr 1212 ska jag åka med om ett par timmar men först ska jag äta lunch.

I Narvik står det det här monumentet och speglar sig mot den vackra bakgrunden.

 

Parken det står i var under ombyggnad så det gällde att beskära ordentligt för att slippa jordhögar, gropar och staplar med plattor.......

Efter lunchen var det dags att ta sig ner till Bangården och möta upp vår förare som tog oss med ut till vårt tåg. Ett tomtåg med destination Kiruna.

Här står det nu, klart för avgång. Till höger syns den nya lossningsanläggningen där tågen körs in och tippar sin malm ner i underjordiska silos.

Klart för avgång? Föraren kollar av med tågklareraren och snart rullar vi.

Nu är vi på väg ut från malmbangården och bortanför bron börjar stigningen som är nästan konstant upp till Riksgränsen. Farten är 50 km/timmen mest hela tiden, utom där det pågår banarbeten och vi får sakta ner.

Nu har vi klättrat en bra bit och där nere ligger Rombaksfjorden.

Vid Rombaksbotn tar fjorden slut och nu klättrar vi vidare upp mot högfjället.

Vi passerar ett av otaliga snögallerier och om en stund är vi uppe vid Björnfjell och sedan är det inte långt kvar till Riksgränsen.

Väl förbi Riksgränsen börjar molnen spricka upp och där framme skymtar Katterjåkk.

Strax bortanför Katterjåkk bryter solen igenom och resten av resan blir solig.

Hälsar /Claes

P.S. Om ni inte redan har läst min reseskildring från den här resan så klicka på länken, den är illustrerad med massor av bilder :-)

 

Postat 2010-08-29 15:57 | Läst 7611 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Avesta Krylbo...... I väntan på ett tåg

Den 3 Juli i år satt jag och en god vän på plattformen i Krylbo och väntade. Det var olidligt hett och vi hade 3 timmar på oss innan vårt tåg skulle komma. Efter ett tag tog vi oss samman och vandrade iväg lite med kameran på axeln.

 

Uppe på gångbron konstaterade vi att det inte fanns mycket att titta på, en bangård som var nästan tom, ett par gamla byggnader och en vägbro. Jaha...

Efter en stund kom tåget från Dalarna på väg mot Stockholm.

Det ringlade sig in mot plattformen, plockade upp några passagerare och försvann mot Salahållet. Sedan var det öde i Krylbo igen.

Förutom en gentleman från Pakistan som satt och väntade på en buss så var det öde i hela centrala Krylbo. Det var verkligen hett nu.

Lite stål från bruket väntade på att transporteras någon stans.

Undrar hur många ton det är? Tankar som dök upp medan vi gick där i den gassande solen.

Det fanns inte mycket att plåta så jag koncentrerade mig på detaljer.

Så det så!

Graffitti är vanligt på vagnarna.

En dvärgsignal på bangården och på den står förkortningen Avky som naturligtvis betyder Avesta Krylbo på järnvägsspråk.

Heimatbahnhof: Borlänge......   Det var ju bra att veta ;-)

Stationshuset i Krylbo är otroligt pampigt. Vid det här laget rinner svetten och fotolusten har avtagit betydligt.

En bromssko ger lite färgglädje bland allt det rostbruna.

Och så äntligen kommer vårt tåg :-)

Resan fortsätter mot Narvik och den berättelsen hittar du här, om du inte redan läst den.

Jaha, så där kan man spendera 3 timmar i Avesta Krylbo, en kokhet Lördag i Juli, anno 2010.

Hälsar /Claes

Postat 2010-08-28 19:33 | Läst 8114 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera
1 2 3 ... 9 Nästa