BROAR, TÅG OCH SÅNT

Bilder och funderingar.

Tågresor hitan och ditan.

Jag åker en hel del tåg på min fritid som många säkert förstått. Inte så mycket på vardagarna däremot.

För er som följt mina tågresor kommer här ett par favoriter i repris. Ni som sett dom förut behöver inte klicka på länkarna.

Narviksresan 2010.

Haparandaresan 2012.

 Följ gärna med på färden, hälsar /Claes

Postat 2012-09-23 10:40 | Läst 3326 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Ånglok till Haparanda ToR. Äntligen framme.

Efter vattentagning i Morjärv fortsatte vårt tåg mot Haparanda. Från Kalix till infarten i Haparanda på en helt nybyggd bana.

Vattetagningen i Morjärv tog en stund. Många passade på att gå av för att fotografera.

Väl framme i Haparanda fick vi vår mat levererad av en cateringfirma.

Oj, kolla en vagn! Finsk dessutom.

Vårt tåg fortsatte över järnvägsbron till Tornio i Finland och här skulle alla av och fotografera.

Jag passade på att fotografera lite vagnar på de överväxta spåren.

Detaljer och sånt.

Många master och skorstenar i bakgrunden.

Mer detaljer.....

Allt med nya Canon 24-70/2,8 L som jag gillar mer och mer.

 Alla har sin egen stil när de fotograferar.

 Ångloken gör rundgång för att dra oss tillbaka till Sverige.

 Vi åker den gamla banan förbi Karungi på vägen tillbaka till Boden. Den ska snart läggas ner. Stationshuset mår inte så bra längre.

 

 Det är mörkt när vi kommer tillbaka till Boden.

 Jag går och lägger mig vid 10-tiden.

 Vi sover i våra kupéer över natten och vaknar på väg söderut nästa morgon. Tågresan fortsätter hela dagen och jag sover en stor del av vägen. Framme i Stockholm är vi vid 23-tiden och de andra fortsätter mot slutstationen Göteborg.

Hälsar /Claes

 

Postat 2012-09-22 14:10 | Läst 3437 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Ånglok Boden till Haparanda. Det blev ett stopp i Morjärv.

Vår resa till Haparanda efter dubbla B-lok började i Boden på söndagsmorgonen. Vi var några som bokat plats i Restaurangvagnen.

Bordsgrannen........

Stationerna utmed banan är ofta i ganska dåligt skick. Här går normalt inga passagerartåg längre. Vi stannade till en stund i Niemisel.

I Morjärv stannade vi till för att stilla ånglokens omättliga törst. Av ställverket att döma har det funnits många fler spår här en gång i tiden.

Brandpumpen fick jobba ordentligt för att fylla vatten i tendrarna.

Under tiden hölls trycket på topp som syns på att ventilerna blåser.

Extra kol had vi med oss också, på en egen vagn.

Ett B-lok är imponerande på nära håll.

Personalen övervakar vattenpåfyllningen och passar på att njuta av höstsolen.

Kan man ha det bättre? (Förutom pilen i näsan då)

Ett ånglok måste smörjas.

När vattenpåfyllningen var klar fortsatte vi mot Haparanda, men det får ni se en annan dag.

Hälsar /Claes

 Fortsättning här.

 

Postat 2012-09-21 17:40 | Läst 3933 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Ånglok i Boden. Snart avgång..........

På söndag morgon hade vi vaknat till en fantastisk brittsommar och våra ånglok var på plats.

Två stycken B-lok, tender mot tender skulle dra oss till Haparanda och tillbaka. Men först skulle det oljas runt.

Det fanns ju annat att titta på också........

Fast B-lok i morgonsol är ju svårt att slå.

Mycket att titta på.......

Uppe i hytten har eldaren en hel del att göra.

Bra tryck i pannorna verkar det vara.

Grannbordet i restaurangvagnen.

Imorgon fortsätter resan.

Hälsar /Claes

Postat 2012-09-20 20:28 | Läst 3186 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Boden Central och väntan på ett ånglok.

Som jag beskrev i gårdagens blogg åkte jag med sovvagn till Boden och väl där var det dags att invänta Söndagens ånglok för turen till Haparanda.

Men före avgång från Centralen fick min vän tågmästaren kolla upp ankomsttiden på sin app.

Det var inte bara jag som hade egen kupé....   Tittut!

Väl framkomna till Boden i skymningen fick det bli en bild på detta TD-lok. Ett moderniserat T44 diesellok som ofta används för växling och en del godståg.

 Till höger står vårt sovvagnståg och till vänster ett ommålat DA-lok. Så här såg de aldrig ut, ens på den gamla goda tiden.

Tåget till Luleå från Narvik syns vid plattformen.

 

 Plattformsbild med vårt tåg till vänster.

 Green Cargo fanns på plats med många lok den här kvällen.

 Det är inte varje dag man ser en sån här kombination på Boden Central.

 Lokförarbyte på ett ARE-tåg, på väg till Narvik från Oslo.

 Efter lokförarbytet accelererar ARE-tåget iväg från stationen.

 

 F-loket som hade hjälpt till att dra oss från Stockholm växlas ut från tåget. Det här är ren nostalgi.

 Såna här lok var vardagsmat när jag var yngre..... Oj,oj,oj, vad gubbigt!

 Ytterligare en bild på vårt tåg.

 

 Våra lok färdiga för att dra oss söderut på Måndag morgon. Men först ska vi åka efter ånglok till Haparanda.

 

 Till höger vårt tåg som ska vidare söderut om ett par dagar.

 Färgklickar mellan husen.

Boden Central, eller Resecentrum som det ska heta nuförtiden.

Vi sov i våra vagnar över natten och på Söndagen vaknade vi till ett underbart Brittsommarväder,

Och så stod våra ånglok på plats för dagen resa till Haparanda ToR. Mer om detta i morgondagens blogg.

Hälsar /Claes

 Fortsättning här.

 

 

Postat 2012-09-20 16:30 | Läst 5186 ggr. | Permalink | Kommentarer (15) | Kommentera
1 2 3 Nästa