BROAR, TÅG OCH SÅNT

Bilder och funderingar.

Narvik ToR med tåg 2010 (Dag 6-7) Att åka i loket

Efter den fina visningen av malmutlastningen och IORE-loket i Narvik fick vi plötsligt ett telefonsamtal från en av förarna som undrade om vi ville åka med på ett IORE-lok upp till Björkliden. Vi svarade ja på direkten och eftersom vi redan var nere i kontorsbyggnaden så dröjde det inte länge förrän vår förare dök upp. Det visade sig att det just var "Långtåget" som vi tittade på i förra inlägget som han skulle köra.

Vi gick tillsammans ut på bangården och klättrade upp i loket som ju var klart för avgång.

Efter ett par minuter var vi på väg ut från bangården. Klockan är nu 23:39.

IORE-loket som är världens starkaste lok accelererade uppför backen med 68 vagnar i släp. Det kändes inte som om vi hade något tåg efter oss.

Efter några minuter var vi redan högt över fjorden och vi använde spolarvätska för att försöka få bort de värsta mygg och flugliken.

De fläckar som syns i fortsättningen är inte på kamerasensorn utan på rutan.

Klockan 00:00 passerade vi Straumsnes, där mötesspåret är under utbyggnad för att kunna få plats med "långtågen". Därför finns en lokal tågklarerare på plats och han kom ut på plattformen i full uniform för att vinka förbi oss.

Några minuter senare ringde förarens telefon. Det var tågklareraren som hade sett oss fotografera och undrade om vi kunde maila några bilder till honom. Det ska vi naturligtvis göra.

Klockan är nu 00:06 och midnattssolen lyser på bergstopparna framför oss.

På den mörka bergssidan till vänster kan man se en mörk skåra utmed fjället, det är järnvägen som går där framme.

Nu har vi kommit runt till den uthuggna hyllan på berget och idag är utsikten ner mot Rombaksfjorden ännu vackrare än sist.

Om ni förstorar bilden och tittar nere till vänster i fjorden, precis där kraftledningarna går, syns en mörk spetsig utbuktning som ser ut som en udde. Det är vraket av en tysk jagare från andra världskriget. Den jagades in i fjorden av engelsmännen och när tyskarna inte såg någon annan utväg, körde de upp jagarens för på land och flydde till fots. Där ligger den ännu kvar.

När vi lämnade Narvik la föraren i ett körläge som han sen behåller hela vägen uppför berget, utom på två ställen där det inte är lika brant. Där får han dra av lite.

Inte mycket att göra alltså, än att hålla koll på signaler och allmän uppsikt över spåret framför. Klockan är nu 00:14 och allt är väl.

När vi närmar oss Björnfjell klockan 00:25 sveper dimman in över berget.

Efter Björnfjell åker vi in i det sista snögalleriet före Sverige.

Lokets strålkastare lyser upp framför oss och med ISO 6400 och bländare 1.4 går det faktiskt att ta en bild med 35:an inne i galleriet.

Klockan 00:31 kommer vi ut ur galleriet vid Riksgränsens station.

Det är lite småmulet i Sverige tror jag.......

Föraren håller uppsikt på signalerna framför oss och vid Vassijaure får vi gå in på mötesspåret för att invänta ett mötande malmtåg. Klockan är nu 00:43.

Här har jag kört med bländare 1.4 för att få så kort skärpedjup som möjligt.

Klockan 00:47 kliver jag ur loket för att ta några bilder medan vi väntar.

Vi får stå här en stund så det blir fler bilder på loket och vårt tåg.

Där bakom hänger som sagt 68 vagnar.

Klockan 00:59 kommer så vårt mötande tåg och 30 sekunder senare är vi på väg mot Björkliden.

Lite dricka är alltid bra att ha med sig i hytten. En liten titt på datorskärmen visar att allt står väl till.

Klockan 01:15 rullar vi igång, just nu har vi bara kommit upp i 2 km/tim.

Vi närmar oss snart Kopparåsen där vi ska möta 2 tåg. Vår förare ringer upp det mötande malmtåget och frågar om vi får lift med ner igen. Annars skulle vi få stanna i Björkliden över natten.

Det gick bra att få åka med ner för berget och när vi går in på mötesspåret i Kopparåsen stannar vår förare tåget så att vi kan kliva rätt över i det andra loket. Sedan börjar han rulla mot Björkliden där han ska sova över i natt.

Tåget vi ska lifta nerför berget med dras också av ett IORE-lok. Vi får vänta på att det prioriterade ARE-tåget som också ska ner till Narvik försvinner innan vi får klarsignal. (ARE-tågen är de tåg som dagligen går från Narvik till Oslo med färsk fisk. De tar 26 timmar på sig genom Sverige och är det snabbaste godståget i Europa)

Klockan är nu 02:15

Klockan 03:10 ser vi Rombaksfjorden igen. Nu ligger det dimma över fjorden och det känns nästan som om vi flyger.

Efter att ha passerat Straumsnes igen, där samme tågklarerare vinkar extra glatt, den här gången börjar solen bryta igenom.

Vi rullar vidare med bromsen på läge 20. Det bromsläget har vi använt konstant sedan vi började nerfarten och det fortsätter vi med ända ner till bangården.

Nu är klockan 04:05 och vi har inte långt kvar.

En sista titt på panelen innan vi samlar ihop vår prylar för att snabbt kunna komma av tåget i Narvik.

Här är klockan 04:10 och vi har inte många minuter kvar. När vi kommer förbi vårt chartertåg på sitt stickspår stannar föraren tåget och vi hoppar av innan han fortsätter in på malmbangården.

Vi kryper snabbt till kojs i vår kupé och somnar inom några minuter. Senare idag återvänder våra passagerare från Lofoten och då avgår vårt tåg mot Sverige.

Tack all hjälpsam personal på MTAS för att vi fick följa med :-)

Länk till början av resan.

Länk till avslutningen.

Hälsar /Claes

Postat 2013-08-31 17:21 | Läst 5613 ggr. | Permalink | Kommentarer (14) | Kommentera

Narvik ToR med tåg 2010 (Fortsättning på dag 6)

Fortsättning på dag 6.

Dagen började ju som beskrevs i förra inlägget i Abisko och fortsatte över Riksgränsen ner till Narvik, där vi åter klev ombord på vårt eget tåg på sitt stickspår, för att njuta av en pilsner i lugn och ro.

När vi satt där kom ett malmtåg långsamt körande, och då menar jag lååångsamt, föraren vinkade till oss och undrade om vi ville se hur det såg ut i ett av de nya IORE-loken. Vi tackade förstås ja till erbjudandet och en stund senare befann vi oss i hytten på ett av de moderna malmtågsloken.

Föraren håller koll på tåget i backspegeln medan han långsamt fortsätter med tömningen av tåget.

Hytten i ett IORE-lok skiljer sig markant från de gamla Dm3-loken. Här är det ljust och luftigt med massor av plats och ljudnivån måste nog vara bland de lägsta som existerar i ett lok.

I maskinrummet var det kliniskt rent, man kunde ha gått i strumplästen där inne.

Förarplatsen är så modern den kan vara, några spakar för pådrag och broms och så en datorskärm som visar status och eventuell larminformation.

När tömningen var klar backade vi ner till malmbangården med vårt nu tomma tåg och föraren kunde kliva ur efter avslutat arbete.

Han var inte helt komfortabel med att bli fotograferad med en Canon, själv hade han Nikon......  Han verkar vara något smalspårig ;-)

Ett IORE lok består egentligen av två sammankopplade delar på sammanlagt 45,8 meter och 10800 Kw.

Tåget vi just har tömt är ett "långtåg" på 68 vagnar och det körs bara ett sådant per dygn just nu. Övriga tåg är kortare, men man räknar med att börja köra fler långtåg framåt December när mötesspåren på vissa stationer har förlängts så att tågen får plats.

Till höger i bilden ovan kan man se det nya utlastningsskjulet som klarar av även långtågen. När ett fullastat tåg kommer ner från Kiruna körs hela tåget in i byggnaden, loket kopplas av längst fram, och går sedan runt byggnaden för att koppla på i andra änden av tåget. Tömningen görs sedan i farten medan loket med automatik går i 1 km/tim. Det var det jag menade med lååångsamt i början av inlägget.

Narvik ligger väldigt vackert nedanför höga fjäll som synes i bakgrunden.

I utlastningsbyggnaden töms vagnarna genom luckor i botten av vagnarna ner i 60 meter djupa silos som har sprängts ner i marken.

Inne i byggnaden låg det fortfarande damm kvar i luften efter tömningen.

Malmen kommer från Kiruna i pelletsform och ser mest ut som harlortar.

Här syns de cirkulära silotaken som är 40 meter i diameter och 60 meter djupa. Utlastningsbyggnaden ligger ovanpå och genom den körs alltså tågen när de töms.

Inne i kontorsbyggnaden styrs och kontrolleras hela lossningsförfarandet och på skärmen kan man se toppen på en silo och de gallerförsedda öppningarna där malmen töms. På de nedersta monitorerna kan man se status för hur mycket  malm som finns i en silo samt en massa annan väsentlig information.

Ja, så ser det ut där malmen töms i Narvik och vi tackade personalen så mycket för visningen för att därefter kasta oss iväg på nästa äventyr.

Hälsar /Claes

Länk till början av resan.

Länk till fortsättningen av Dag 6 och Början av Dag 7.

P.S. Glöm inte att förstora bilderna, de vinner på det.

Postat 2013-08-31 09:19 | Läst 5475 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Narvik ToR med tåg 2010 (Dag 6)

I förra bloggposten var det dags att gå och lägga sig i Abisko efter att ha tagit en bild på midnattssolen genom fönstret. Fast nu var det ju en ny dag och en sekund över midnatt tog jag den här bilden från samma plats.

Efter en god natts sömn och en rejäl frukost i matsalen tog jag mig en sväng bort till Abiskojåkka för att försöka fånga det forsande vattnet.

Här följer mina försök med lite olika bländare och tider för att experimentera med skärpedjup och rörelse i vattnet. 

 

 

 

Efter en stund var det dags att återvända till stationen vid Abisko Turist för att hoppa på det ordinarie persontåget mot Narvik. 

 Asfalteringen av plattformen hade kommit igång och vi försökte undvika att gå på den kokheta asfalten..........

Vår plan var att hoppa av i Riksgränsen för att vandra Rallarvägen över mot Björnfjell på den norska sidan och sedan ta nästa tåg ner till Narvik.

 När vi kom till Björkliden stod ett malmtåg och väntade på sin svenske förare som skulle ta det vidare till Kiruna. På stickspåret stod ett persontåg från SJ Event och väntade på sina passagerare.

Väl framme i Riksgränsen hoppade vi av tåget och köpte lite matsäck i butiken.

 Här ovan syns Riksgränsens station där det ligger just vi slutet av snögalleriet. Ena delen av perrongen ligger faktiskt inne i galleriet och för alla som inte vet vad ett snögalleri är får ni läsa om det i mitt förra inlägg.

Vi letade oss fram till Rallarvägen och började vandra mot den norska gränsen. Plötsligt dök en slottsruin upp bland fjällbjörkarna......

Det är ruinerna av det gamla lokstallet för ånglok som användes den första tiden innan banan elektrifierades. Nu står det där, mitt uppe på fjället. 

 Ett fönster mot fjällvärlden :-)

Här syns också gropen där vändskivan som man vände loken på har funnits.

 I den här miljön känns det lite som en slottsruin från Sagan om Ringen.

 Vår vandring fortsatte mot Norge och plötsligt var vi där. Till vänster syns snögalleriet som är nästan 2 km långt här vid gränsen.

 På den norska sidan blir vägen farbar med bil och här syns nästa snögalleri innan vi når fram till Björnfjell. Den röda stugan som sitter ihop med galleriet var en lustig detalj.

 När vi kom fram till Björnfjell kom det några regnstänk så vi gick in i det olåsta och obemmannade stationshuset. Här förflyttades man tillbaka i tiden. Bakom disken fanns bakelittelefoner, manuell telefonväxel och allt som hör den gamla tiden till.

 Stationshusen här uppe står olåsta med fräscha fungerande toaletter och en väntsal utan det minsta klotter. Var ser man det annars idag?

 Uppe på fjället bakom stationen ligger kyrkan och utspritt överallt i terrängen ligger det en och annan hytte, faktiskt massor av dem, om man ska vara noga.

Ett lastat malmtåg kommer in på Björnfjell station. I bägge ändar av stationen börjar snögallerierna, så det är bara bangården som ligger i det fria.

Här ligger också den gamla turiststasjonen som inte verkar vara öppen längre, men alla byggnader är väl underhållna, så något används den antagligen till fortfarande. 

 En liten detalj av snögalleriet med vidhängande röda skjul.

 På fjellet ligger hytte efter hytte och vad jag förstår kostar de mellan en miljon och en och en halv.........

 Några danska vandrare kom fram till stationen och de verkade inte ha koll på att det var 4 timmar tills nästa persontåg kom. Så fort de hörde ett tåg rusade de ut från väntsalen med väskor och ryggsäckar för att sedan förvånat se ytterligare ett malmtåg passera.

 När malmtåget passerat gick vi fram till stationen och visade dem tidtabellen, vilket var mycket uppskattat :-)

 

 Och så kommer då nästa ordinarie persontåg från Kiruna till Narvik och vi hoppar på för nedfärden till vårt kära gamla tåg igen.

 På vägen ner stannar vi i bakre vestibulen för att njuta av utsikten. Här passerar vi just Katterat station som man bara kan komma till med tåg, eller vandra den väldigt branta Rallarvägen. Här bodde förut många järnvägsanställda, men nu står det tomt.

 I bakgrunden just nedanför berget kan man skymta lavinskydden, det är alltså inga snögallerier utan massiva betongkonstruktioner och med tanke på terrängen här uppe förstår man att det behövs. Vid Katterat går det inga malmtåg längre, de går i en egen längre tunnel i berget innanför stationen och ser ingenting av Katterat där de dånar fram. 

Efter ytterligare 30 minuter var vi hemma på tåget igen och njöt av en kall pilsner i den tomma baren ;-)

Hälsar /Claes

Länk till början av resan.

Länk till fortsättning på Dag 6.

P.S. Klicka gärna på bilderna för att förstora dem. De vinner på det.

Postat 2013-08-30 18:47 | Läst 4957 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Narvik ToR med tåg 2010 (Dag 5)

Dagen började med att vi tog, hör och häpna, tåget, från Narvik till Abisko Turist. Vi hade bokat en natt på STF vandrarhem för att för en gångs skull sova i något annat än en sovkupé. På vägen upp tog jag inga bilder den här gången, det kommer fler sådana en annan dag ;-)

Vid Abisko Turist kan man vandra ner mot Abiskojåkka som ligger ett par hundra meter från stationen. Det gjorde vi också efter att ha checkat in på hotellet. Bruset från jåkken hörs på långt håll.

Vi återvände till stationen och tog en till tågbild norrut, fast utan tåg.....

Plattformen i Abisko Turist höll på att asfalteras och hit hade man inte hunnit ännu.

Vi hade planerat att vandra bort till Abisko Östra och vi började att gå utmed vägen.

Det här är huvudvägen mellan Kiruna och Narvik och den såg för det mesta ut så här. Man kan inte påstå att det var någon rusningstrafik så här dags på kvällen.

Det är vackert i fjällen! Någonstans bakom reklamskyltar, kraftledningsstolpar och förbudsskyltar kan man visst skymta Lapporten.

Lite längre bort hittade vi en stig som följde järnvägen. Så den tog vi.

Vid infartssignalen stod ett tomtåg från Narvik och väntade. Det innebär att ett lastat malmtåg är på väg in på stationen i Abisko Östra, så dit gick vi.

När det lastade malmtåget har stannat inne på mötesspåret slår infartssignalen för tomtåget om och det kan fortsätta förbi stationen och det väntande tåget. Så fort det tomma malmtåget har passerat stationen slår utfartssignalen om till grönt och det lastade malmtåget fortsätter mot Björkliden där förarbyte kommer att ske.

På vägen tillbaka kunde jag inte låta bli att ta några turistkort på Lapporten. Undrar hur många som har tagit just en sån här bild?

För att testa lite olika ljuseffekter väntade jag 20 minuter på att ljuset skulle förändras och så här blev resultatet.

Lite kul att jämföra tycker jag ;-)

Efter ytterligare några minuter kom ett lastat malmtåg från Kirunahållet och det får bli sista tågbilden för idag. Loket är av den nya IORE typen, tillverkat i Tyskland och ersättare för de gamla Dm3-loken som gradvis fasas ut.

Nubörjade det dyka upp fler och fler mygg så vi tyckte det passade bra att dra oss tillbaka till hotellet.

Väl där passade jag på att ta en bild på midnattssolen från ett hotellfönster.

Jag lyckades inte pricka in Midnatt......  Fotot är taget några minuter före midnatt :-(

Länk till början av resan.

Länk till dag 6.

Hälsar /Claes

Postat 2013-08-30 09:16 | Läst 4971 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Narvik ToR med tåg 2010 (Dag 4)

Efter en god natts sömn på bangården i Narvik tog vi en promenad upp mot stationen för att "göra stan". För att komma dit fick vi vandra utmed spåren en liten bit, väl iförda skyddsvästar så att vi skulle synas.

Här passerar vi just vårt eget lok och ska fortsätta in under bron på höger sida av spåren. Vi vill ju inte bli påkörda av ett sånt där containertåg som just passerar på väg mot Sverige.

Det här är ett ARE-tåg som går med Fisk från Narvik till Oslo. Det går två tåg per dygn och är det snabbaste godståget i Europa. Sträckan Narvik till Oslo genom Sverige tar 26 timmar och har högsta prioritet.

Narviks station skymtar där framme och när vi har nått dit åker skyddsvästarna av och vi börjar vår upptäcktsfärd genom stan.

Aha en Måstvätt, de är fiffiga de där norrmännen ;-)

Här gäller det att feja fjädrarna så att man blir fin inför kvällens date.

Jaha, vad tycker ni grabbar? Duger jag så här?

Och det gör han ju :-)

Vi fortsätter förbi måstvätten och tar oss fram till Ofotenmuséet där det ligger med en fantastisk utsikt över malmhamnen.

Malmtågen tömmer sina vagnar i anläggningen i bakgrunden och sedan lastas malmen på båt för vidare transport ut i världen.

Efter att ha vandrat runt i stan och ätit en god lunch på en fiskrestaurang tog vi oss tillbaka till tåget för att förbereda oss inför nästa äventyr.

På eftermiddagen hade vi fått lov att åka med ett tomt malmtåg upp till Björkliden och vi tog oss ner till malmbangården för att titta på vårt tåg.

Här står det, ett hederligt gammalt Dm3 tillverkat på 60-talet och still going strong. Loket består av tre sammankopplade enheter på sammanlagt 35 meter och 9750 hk.

Förarhytten är moderniserad, men det kan vara rätt bullrigt i de här gamla loken. Vi hade tur och fick ett relativt tystgående lok.

Så här ser det ut i hytten. Normalfart uppför berget med ett tomtåg är 50km/tim

Klart för avgång. Det här var sista året som Dm3:or gick mellan Kiruna och Narvik.

Och så bar det av. Stigningen börjar direkt vid Malmbangården och forsätter i en i princip konstant stigning, hela vägen upp till gränsen.

Här har vi just lämnat Narvik och vi har redan uppnått vår maxfart uppför berget.

Lite bättre sikt idag över Rombaksfjorden.

Nere till vänster ligger fjorden och det stupar nästan lodrätt ner från klippkanten där framme. Jag håller i mig lite extra, vad det nu ska hjälpa...

Vädret ser lite bättre ut uppåt berget. Kanske vi kan få sol i Sverige?

Jamen titta, vi fick lite sol här i Norge också :-)

Undrar om tåget hänger med där bakom?

Det ser bra ut, vagnarna verkar vara kvar.

Uppåt och uppåt bär det och en och annan tunnel passerar vi på vägen.

Ibland har det varit rejäla ras inne i tunnlarna, på ett ställe längre fram fastnade ett malmtåg i ett ras för ett antal år sedan. Det var så besvärligt att rensa upp i tunneln och få ut tåget att man sprängde en helt ny tunnel istället.

Och så kommer då det som vissa av er har väntat på, ett snögalleri :-)

Ett snögalleri är alltså ett låååångt skjul som byggs över järnvägen där man har problem med stora snömängder under vintern. Det är inte laviner vi talar om utan helt enkelt platser där snön blåser ihop i drivor och annars skulle blockera spåret. Det här snögalleriet ligger strax innan Björnfjell station och för den skarpsynte kan man läsa förkortningen, BJF, för Björnfjell på skylten under infartssignalen.

Efter Björnfjell finns det ytterligare två snögallerier innan vi når fram till Riksgränsen. På sträckningen mellan Björnfjell och Riksgränsen går järnvägen nästan helt och hållet i snögallerier.

 Inne i galleriet ser det ut så här. Man ser lokets strålkastare lysa upp spåret en bit framför och man kan se ljuset i slutet av tunneln. Just där ligger Riksgränsens station.

 

Så kom vi då ut ur snögalleriet och passerade Riksgränsen.

Att hålla koll på signalerna där framme är en av lokförarens uppgifter.

Det var som jag trodde, i Sverige skiner solen :-)

I Vassijaure fick vi gå in på ett sidospår för att invänta ett mötande tåg.

Hela malmbanan är enkelspår så man får ofta vänta på mötande tåg.

Här kommer äntligen tåget vi väntade på ut ur snögalleriet.

Föraren vänta på att signalen ska visa kör......

Så börjar vi då rulla igen och på väg in i nästa snögalleri.

Vi rullar vidare mot Björkliden, där förarbyte kommer att ske.

På väg in på mötesspåret i Björkliden dyker så Lapporten upp igen.

Föraren klättrar ner från loket och låser hyttdörren. Den svenske föraren har inte dykt upp ännu. Det är problem vid Torne Träsk där ställverket har brunnit efter ett åsknedslag. Signalsystemet är då ur funktion och tågen får köra så kallad "Stoppkörning" vilket innebär att de får köra högst 40 km/tim mellan signalerna och därefter stanna vid varje signal, fylla i en blankett med uppgifter från tågklareraren i Boden som sedan ger tillstånd att köra vidare till nästa signal och därefter upprepas hela proceduren. Det här tar tid och tågen blir därför drygt en timme försenade.

Vårt tåg får därför stå kvar här tills näste förare kommer fram. Vår förare tar en bil tillbaka till Narvik och där får vi åka med.

Eftersom det här handlar om en tågresa så blir det inga bilder från den nedfärden.

Väl hemkomna till vårt eget tåg, somnade vi gott efter dagens alla upplevelser.

Hälsar /Claes

Länk till början av resan.

Länk till Dag 5.

P.S. Klicka gärna på bilderna för att förstora dem. De vinner på det.

Postat 2013-08-29 19:24 | Läst 4768 ggr. | Permalink | Kommentarer (12) | Kommentera
1 2 3 ... 15 Nästa