BROAR, TÅG OCH SÅNT

Bilder och funderingar.

Igår i Orsa

Jag väntade en dag med att åka hem från Orsa, för att slippa värsta Midsommartrafiken.

Midsommarblomster utanför min dörr :)

Rulltrappa?

Nu är trädgårdsbänken återfunnen. Den stod i en kompis lada och där har den stått i 7 år. Nu saknas bara ett bord och ett par kalla :-)

Sen åkte jag mot Bromma, men stannade till vid Söderås ovanför Rättvik.

Hälsar /Claes

Postat 2014-06-24 21:44 | Läst 2097 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Söderås

På väg hem från Orsa i söndags kväll kunde jag inte låta bli att stanna till vid Söderås ovanför Rättvik.

Hälsar /Claes

Postat 2014-06-17 20:40 | Läst 1472 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Ånglok i Grycksbo (Del 3/3)

Så var det dags för avgång mot Falun.

Avgång bland Lupiner!

Ja, det är ju inte bara Lupiner.........

Mot Falun.

Hälsar /Claes

Postat 2014-06-12 09:02 | Läst 2816 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Ånglok i Grycksbo (Del 2)

I gårdagens blogg var det dags för vårt ångloksdragna tåg att växla in på plattformsspåret, så att passagerarna kunde kliva ombord.

Är allt klart?

Snart är det dags...........

Nu börjar det röra på sig!

Växling pågår.

På väg in till plattformen.

Dags att kliva ombord.

Fortsättning följer!

Hälsar /Claes

Postat 2014-06-11 15:47 | Läst 3157 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

Ånglok i Grycksbo.

På väg upp till Orsa i Fredags tog jag en omväg över stationen i Grycksbo, eftersom jag hört att museiföreningen Gävle Dala Jernväg skulle köra ångloksdraget tåg mellan Falun och Grycksbo under dagen. När jag kom fram till Grycksbo station stod tåget inne. :-)

Ångloket gjorde just rundgång för att dra tåget tillbaka till Falun.

E-loket får gå backgående tillbaka till Falun eftersom det inte går att vända loket i Grycksbo.

Det här är förresten den gamla huvudlinjen mellan Falun och Rättvik, men bara delen mellan Falun och Grycksbo finns kvar. Resten av linjen revs upp 1965.

Bandelen mellan Grycksbo och Falun  rustades upp 2002 eller 2003 för att Grycksbo pappersbruk skulle kunna få gods transporterat. Numera sker det tyvärr med lastbil, men banan används då och då för turisttrafik. (Som den här dagen).

Dags att koppla på tåget.

Nu ska tåget växlas över till plattformen så att passagerarna kan gå ombord.

Fortsättning följer...........

Hälsar /Claes

Postat 2014-06-10 20:16 | Läst 2806 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
1 2 Nästa