BROAR, TÅG OCH SÅNT

Bilder och funderingar.

På ett gärde vid Knivsta..........

.........stod det några personer och väntade på ett tåg. Däribland jag :)

Ja, inte det här tåget. Men ett träningsskott fick det bli.

Där borta står vår bil. Det syns väl?

Sen kom det ett tåg till att träna på..........

Fotograferande Tågmästare!

Så kom då rätt tåg till slut. Det vi väntat på.

Så försvann det in i dimman igen..........

Hälsar /Claes

Postat 2014-09-23 21:21 | Läst 3016 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

F1200 till Gävle

I lördags var det årets museidag på Järnvägsmuseum i Gävle. Ett extratåg med F1200 kördes från Stockholm till Gävle. I morgondimman stod vi och väntade på ett gärde utanför Knivsta.

Till slut kom det. Det var imponerande att se.

Senare på förmiddagen stod vi på plattformen i Marma och väntade.

Här gick det undan. Största tillåtna hastighet för loket är 90 km/t, men på den gamla goda tiden gick det ofta betydligt snabbare.

Nu för tiden får den gamla damen, (100 år i år), ta det lite lugnare och 90 km/t är ju inte fy skam.

Hälsar /Claes

Postat 2014-09-21 21:07 | Läst 3150 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Att fotografera F1200

Nej, jag använde inte bländare F 1200 ;-) Jag fotograferade ett ånglok. Här kommer en liten beskrivning av hur jag brukar gå till väga. 

Först gäller det att ta reda på tidtabellen och där är ju Internet en god hjälp. Sedan gäller det att leta reda på en lämplig plats. Jag bedömde att det skulle vara för mycket folk vid Södertälje Hamn där tåget skulle göra uppehåll, så jag satsade på Tullinge istället. Jag körde kors och tvärs en stund innan jag hittade ett lämpligt ställe, där det dessutom gick att parkera bredvid vägen. Alldeles vid södra infarten till tunneln.

Jag tyckte att ljuset såg fint ut. Tyvärr visade det sig att solen försvann bakom några träd strax innan tåget skulle komma och då var det för sent att byta plats. Lokalkännedom om ljuset är viktigt vid all fotografering.

Jag började med att grovt komponera bilden som jag ville ha den och ställde om kameran till manuellt läge. Jag vill inte att kameran skall ändra exponering när jag följer tåget. Jag vill dessutom ha en tillräckligt kort slutartid 1/350, för att slippa rörelseoskärpa. Plötsligt hörde jag ett pendeltåg komma och passade på att ta en bild för att bedöma hur det skulle bli när väl ångloken kom.

En stund senare kom ett pendeltåg på väg mot Södertälje så jag tog ett provskott till. Nu märkte jag hur skuggorna blev större och större, men som sagt, jag hade inte tid att byta position. Jag komponerade om något för att slippa lyktstolpen i vänsterkant.

Canon 70-200/f4.o IS på f 4.0, 1/350 sek och ISO 200 med Canon 5DMk3. Jag körde på serietagning och sorterade sen bort de bilder jag inte var nöjd med. Efterbehandlingen gjorde jag i Lightroom. Ingen beskärning, upplättade skuggor och nertonade högdagrar eftersom kontrasterna var så stora mellan sol och skugga. Jag ökade clarity och färgmättnad lite grann och sen var jag nöjd.

Hälsar /Claes

Postat 2014-09-11 20:17 | Läst 2419 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

F1200

För snart 2 timmar sedan stod jag vid Tullinge och väntade på ett tåg. Ja inte vilket tåg som helst, F1200 SJ:s Grand Old Lady som fyller hundra år i år. Loket var med om sveriges värsta järnvägsolycka vid Getå 1918 men reparerades och hör normalt hemma på Järnvägsmuseum i Gävle. Extratåget kördes för att fira Södra stambanans 150-års jubileum samt att F1200 fyller 100 år.  Resan startade i Malmö.

Dessutom var ett B-lok med på resan. F-loken byggdes för att dra passagerartåg medan B-loken drog både gods och passagerartåg.

In i tunneln.......

Hälsar /Claes

Postat 2014-09-07 20:39 | Läst 4255 ggr. | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera