BROAR, TÅG OCH SÅNT

Bilder och funderingar.

Med Rälsbuss till Älvdalen. Del4, Slutet.

Efter vårt stopp i Oxberg klättrar banan brant upp till Blyberg och våra SCANIA-motorer fick jobba ordentligt.

Här lastas det Flis i stora mängder och dessa vagnar syns ofta på bangården i Mora, där de väntar på vidare transport.

Vagnarna lastas med hjullastare och lite spill verkar det nog bli.

Det är inte ofta man ser rälsbussar på det här industriområdet. Till vänster syns sågens eget värmeverk och det eldas faktiskt med flis! Om nu någon trodde något annat...

Efter vårt uppehåll i Blyberg fortsatte vi några hundra meter norrut, så långt det det är tillåtet att köra. Där vände vi och åkte tillbaka söderut.

På bron i Oxberg gjorde vi ett fotstopp. Det finns bara tre kombinerade väg och järnvägsbroar i Sverige varav detta är den sydligaste.

Sedan åkte vi hemåt, först till Mora och sedan till Orsa.

Hälsar /Claes

Postat 2016-09-29 15:45 | Läst 3371 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Med Rälsbuss till Älvdalen. Del3

Så fortsätter vår tur på Älvdalsbanan igen. Än så länge åker vi norrut.

Vid Spjutmosjön stannade vi för korvgrillning och fika. Det var en härlig paus och varmt i luften dessutom.

En del verkade mer intresserade av korven än andra........

Utsikten var det inte fel på heller. Spjutmosjön låg helt blank.

Även en rälsbussförare behöver något i magen och här vankades det nygrillad korv :)

Det var inte bara jag som fotograferade. Även tågpersonalen passade på.

Det fanns andra fortskaffningsmedel också, även om jag inte hade satt mig i den just den här ekan. Det hade nog blivit blött om baken.

Våra två rälsbussar var av olika typ. Y7 och Y8, men att se skillnad på dem är inte lätt.

Snart var det dags för avgång och alla äntrade glatt våra fordon.

Efter några minuter var vi framme i Oxberg där vi alla beundrade ännu ett stationshus ritat av Ferdinand Boberg.

Här blev det bara ett kort uppehåll innan vi fortsatte mot vår slutstation Blyberg.

Avgång från Oxberg.

Vårt unga resesällskap tittade uppmärksamt ut genom fönstret under färden.

Nästa avsnitt där vi kommer fram till Blyberg kommer snart i en blogg nära dig!

Hälsar /Claes

Postat 2016-09-28 16:45 | Läst 3013 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

Med Rälsbuss till Älvdalen. Del2

Här fortsätter berättelsen om vår utflykt med Orsa järnvägsförening på Älvdalsbanan i Lördags.

Vi stannade på alla gamla stationer utmed linjen. Här har vi just stannat på Eldris station. Det finns inte mycket bevarat här. Till höger fanns ett stickspår och på vänster sida låg stationshuset. Nu är allt borta och det är svårt att förstå att det någonsin legat en station här. Den gamla jordkällaren samt trappstenarna till stationshuset är allt som vittnar om att det funnits byggnader här.

I brist på plattform fick vi använda pallar och trappstegar för att äntra tåget inför avgången norrut.

Nästa stopp blev Gopshus, där stationshuset finns kvar, nu som privatbostad. Stationshusen utmed Älvdalsbanan är alla byggda i samma stil. Liggande rundtimmer. Arkitekten var Ferdinand Boberg med enligt ryktet influenser från hans nära vän, Anders Zorn.

Vi stannade till här en liten stund och fortsatte sedan norrut igen. Det berättar jag om i nästa avsnitt.

Hälsar /Claes

Postat 2016-09-27 12:05 | Läst 2800 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Med Rälsbuss till Älvdalen. Del1

I Lördags körde Orsa järnvägsförening en utflykt på Älvdalsbanan med sina två rälsbussar. Turen startade i Orsa och gick Inlandsbanan söderut till Mora. Där växlades vi in på Älvdalsbanan och fortsatte norrut. Nuförtiden går det endast ett godståg per dag på den här banan och det är fliståg från Blybergssågen. Det går inte att ta sig fram ända till Älvdalen längre eftersom spåret norr om Blyberg inte underhålls längre. Den sista biten in till Älvdalen är dessutom spåret upprivet och stationshuset i Älvdalen är numera turistbyrå. På vintern går det däremot några passagerartåg från Mora till Oxberg med deltagare i Tjejvasan.

Vårt rälsbusståg ankommer till Orsa station för att hämta upp oss passagerare. Klockan var 10:20.

Vi plockade upp några passagerare till i Mora, där avgången var 11:00.

Till en början var det rätt mulet, men under dagen lättade molnen lite.

Destinationsskylt fanns det på Rälsbussen också, men Blyberg har aldrig varit någon destination på SJ-tiden så Älvdalen fick duga.

Vi fick en ung entusiast som resesällskap och han kunde berätta mycket om vår resa.

Fortsättning följer..........

Hälsar /Claes

Postat 2016-09-26 12:34 | Läst 3012 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera