BROAR, TÅG OCH SÅNT

Bilder och funderingar.

Timmertåg mellan Sveg och Mora. Del2

Här kommer fortsättningen på mitt förra blogginlägg som visade timmertåget mellan Mora och Orsa. Nu fortsätter vi norrut.

Här syns timmertåget passera Inlandsbanans kalktåg på bangården i Orsa.

En halvtimmes färd norrut från Orsa ligger Emådalen och där tog jag en till bild på ett norrgående timmertåg. Alla norrgående timmertåg mellan Orsa och Sveg är tomtåg eftersom de hämtar timmer i Sveg som sedan transporteras söderut.

Emådalen är ett av mina favoritställen att fotografera tågen. Här syns ytterligare ett passera det gamla vattentornet från ånglokstiden i Emådalen. Det är inbyggt o hade på sin tid uppvärmning för att vattnet inte skulle frysa i tanken under de kalla vintrarna här uppe.

De lastade tågen från Sveg går sent på kvällen ner till Mora för att där stå över natten och hämtas av RushRails ellok för vidare transport söderut.

Här syns ett av RushRails moderna TRAXX-lok klart för avgång från Mora.

RushRail har också några RC-lok som här syns bredvid ett GreenCargo fliståg som också väntar på avgång söderut. Linjen från Mora till Borlänge är enkelspårig, så de måste invänta det norrgående persontåget innan de kan avgå.

Hälsar /Claes

Postat 2016-11-09 12:56 | Läst 3946 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Timmertåg mellan Sveg och Mora. Del1

Jag har ett långsiktigt projekt som innebär att jag då och då fotograferar det norrgående timmertåg som avgår från Mora på eftermiddagen. Det går tomt norrut till Sveg där det lastas för att senare på kvällen återvända till Mora med full last. Jag har inga bilder på det lastade sydgående tåget från Sveg eftersom det kommer sent på kvällen då det redan är mörkt.

Här ses det norrgående tåget lämna Mora i Augusti 2015. Trafiken körs av RushRail som har egna lok. Loken av typ T66 är byggda av GM i Canada och såldes först till Norge innan de importerades till Sverige, Det är starka maskiner på 2238 kW. 

En annan dag på samma plats, fast ur ett annat perspektiv.

Loken är inte alltid de samma. Här ses ett av tågen med ett lok med annan färgsättning strax norr om Mora.

På raksträckan söder om Orsa dundrar tåget på i rejäl fart för att sedan ta det lite lugnare genom själva Orsa.

Här ses ett av tågen i närheten av min stuga i Orsa. Med enbart två godståg samt den dagliga rälsbussen mellan Mora och Östersund är inte ogräsbekämpningen prioriterad, men under allt gräs håller banan god standard.

Tåget fortsätter in mot Orsa, men det berättar jag om nästa gång.........

Hälsar /Claes

Postat 2016-11-08 11:16 | Läst 3793 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera