BROAR, TÅG OCH SÅNT

Bilder och funderingar.

Veterantåg till Rättvik.

Torsdagen den 3/8 kördes ett veterantåg från Gävle till Rättvik och Classic car week som pågår där.

Det var två lok i tåget. Från Gävle till Borlänge gick Rapidloket Ra 846 först och på slutet gick T42 205 sist i tåget. Från Borlänge till Rättvik var det omvänd ordning.

Rapidloket passerar här Ryggen, öster om Falun. Loket är byggt 1955 av ASEA.

Lite senare passerar tåget Ornäs. Sedan åkte jag i förväg till Djurås för att invänta tåget där.

Nu hade tåget bytt riktning i Borlänge varför dieselloket gick först. T42-loket byggdes av General Motors i USA 1953 som ett demonstrationslok för export. Det har en V12 motor som mullrar ordentligt. Inga ljuddämpare vid den här tiden. Loket köptes 1956 av SJ som placerade loket i Boden där det främst gick med godståg på Haparandabanan. Det har på senare år rustats upp och återfått målningen det hade när det var demonstrationslok. På SJ-tiden var det brunt.

Här passerar loket just bron över Dalälven vid Insjön. Det dundrar nu vidare mot Leksand.

Det blev en till bild strax efter Leksand, men till Rättvik orkade jag inte åka, så jag tog bilen hem till Orsa istället.

Hälsar /Claes

Postat 2017-08-04 17:05 | Läst 2516 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera