Bilder och funderingar.

Jag hittade ett vattentorn.

När jag åkte upp till Orsa var vägen avstängd vid Fjärdhundra, eftersom en långtradare hamnat på tvären i blåsten. (Inga skadade som tur var).  Jag fick ta vägen mot Heby istället, för att komma till Sala, men efter ett tag tänkte jag att det borde vara närmare att ta vänster på någon småväg och sagt och gjort, vid Ådalen tog jag på en ren chansning av på en mindre väg. Efter någon kilometer passerade jag genom byn och på väg ut från byn tyckte jag mig se en gammal transformatorstation bredvid vägen. När jag kom närmare insåg jag att det var ett gammalt vattentorn för ånglok.

Jag stannade till och tog några bilder. 

Här stannade alltså ångloken och fyllde vatten i sina tankar en gång i tiden. Några spår av järnvägen i övrigt syntes inte till........

Det är nästan omöjligt att se var banvallen gick, nedplöjd i åkern som den är. Den här järnvägen hette Enköping - Heby - Runhällens järnväg och invigdes 1906 och lades ner 1952. Det finns lite mer rester av banan som jag känner till. Norr om Enköping strax före avtagsvägen till Bred åker man över en bro, som går över den gamla banvallen som nu är beväxt av träd. Till höger om bron kan man skymta det gamla stationshuset vid Lådö, om man åker norrut alltså.

Det går att se på byggnaderna på Google Earth, samt den gamla banvallen, även om den är svår att hitta ibland......

Hälsar /Claes

Inlagt 2015-07-08 10:42 | Läst 2377 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej Claes.
Där hade du tur och jag kan tänka mig att din dag var räddad :-)
Det är bra att man har låtit vattentornet står som en påminnelse om en svunnen tid.
Hälsningar från Erik / DK
Svar från SD40T-2 2015-07-08 18:34
Ja, visst hade jag tur som råkade köra förbi Erik :-)
Jag gillar gamla tegelbyggnader. Tyvärr blir de färre och färre. Härligt att åtminstone det tornet blev kvar när rälsen försvann.
Svar från SD40T-2 2015-07-08 18:35
Det är kul att det står kvar Erik :-)
Roligt att känna igen sig. Medan jag bodde i Sala fanns det fler spår av järnvägen, även om redan då rälsen var borta. Succesisvt blev det färre och färre spår av spår och annat
Svar från SD40T-2 2015-07-08 18:35
Kul att du känner igen dig J-O :-)
Vacker byggnad må jag säga

/Stephan
Svar från SD40T-2 2015-07-08 18:36
Visst är det Stephan :-)
Vad spännande! Knappast den vanligaste typen av minnesmärke från gamla järnvägar. Albert Engström berättar om ett sådant vattentorn, som det ålog en banvakt att fylla med vatten genom en pump. Det fanns också ett litet vindkraftverk där, så om vinden var tillräcklig slapp han pumpa. Byggnaden här är ju riktigt vacker. Jag undrar vem som äger den?
Svar från SD40T-2 2015-07-08 18:37
Det verkar vara hembygdsföreningen som äger det. Det var ett litet museum inne i byggnaden som tyvärr inte var öppet när jag var där.
Fint dokumenterat,bra att tornet har sparats ett riktigt vackert minne
från ånglokens tid.
Svar från SD40T-2 2015-07-09 22:25
Tack Bo-Lennart. Visst är det trevligt att tornet bevarats :-)
Det sägs att inget tåg någonsin har åkt under den viadukten. När den byggdes, omkring 1960, var ju trafiken redan nedlagd, men försvaret ville ändå ha möjligheten, i händelse av...
Svar från SD40T-2 2015-07-30 14:24
Jag har alltid funderat varför det finns en så modern bro där. :-)