Bilder och funderingar.

M/S Mälarö, lite historiska fakta.

Så var det dags för lite fakta om bogserbåten Mälarö.

Byggdes på Thorskogs varv vid Göta Älv 1922, på spekulation. Måtten var 14,91 x 3,85 och han utrustades med Varvets 2-cylindriga compound ångmaskin på 80 hk. Ursprungligen döpt till Arne. 

Såldes redan samma år till Ludwig Gustafsson i Husby, som 1923 sålde båten till Mälardalens Tegelbruk, norr om Södertälje. Båten döptes då om till Mälardalen II. Näste ägare blev Gösta Åstedt i Köping, 1956, som döpte båten till Mälarö. Han bytte genast ut ångmaskinen till en Seffle tvåcylindrig Råoljemotor på 140hk. Båten hörde sedan hemma i Köping under många år och sysselsattes bl.a. med att dra timmersläp på Mälaren. 1968 byttes åter maskinen ut, denna gång till en trecylindrig Seffle FV 327 3-cylindrig dieselmotor. 1972 såldes Mälarö av Gösta Åstedt för att sedan ha ett antal ägare, bland annat ett gäng dykare i Oxelösund, tills jag köpte båten 1998.

Numera ägs båten av Per Olof Marklund och har sin kajplats på Norr Mälarstrand. Inte långt från min före detta trålare, Mälaren. (konstigt att så många båtar jag haft har namn efter grodhavet ;-)

På bilden framgår inte att största delen av skrovet ligger under vattnet och i maskinrummet står man raklång under däck.........

Hälsar /Claes

Inlagt 2013-09-03 19:15 | Läst 1641 ggr. | Permalink
Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.




(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Vad har man en sådan där båt till om man inte använder den till att bogsera saker med?
Svar från SD40T-2   2013-09-03 19:31
Bryta is och använda för dykarbeten :-)
Anders F. Eriksson   2013-09-03 19:35
Aha! Ja, jag tänkte väl att det kanske inte är förstahandsvalet som en ren nöjesbåt :)
Svar från SD40T-2   2013-09-03 19:42
En nöjesbåt som man relativt ofta behöver tanka med 8 kubik diesel är nog lite i häftigaste laget ;-)
Anders F. Eriksson   2013-09-03 19:56
Tja... det låg en Princess 62-fotare i Ekoln i somras (och där finns inte ens någon mack) ;)
Var det den här du bodde på?
Svar från SD40T-2   2013-09-03 19:32
Nej, det var mina andra båtar, Siv och Mälaren, som var mycket större ;-)
Låter ju pyssligt att byta motor på en bogserbåt. Saknar man inte kluckandet när man flyttar iland?
Svar från SD40T-2   2013-09-03 19:39
Byta motor är lätt, men man behöver en kran som klarar tunga lyft.
Fråga Klara Kluck, jag saknar det inte ;-)
mattimer   2013-09-03 20:40
Tycker jag ser en massa som är i vägen vid maskinbytet, typ skorsten och överbyggnad.
Svar från SD40T-2   2013-09-03 22:44
Skärbrännare...... ;-)
Kul att läsa om båtens historia! Men vad hade du båten till?!
Ser sambandet mellan broar, tåg och båtar....
Hälsar
Monica
Svar från SD40T-2   2013-09-03 20:04
Jag hade den som arbetsbåt vid dykarbeten samt en och annan nöjestur. :-)
Kul att läsa och se bilder från din spännande båthistoria Claes! Vi får prata ut om det vid någon fika!
Svar från SD40T-2   2013-09-03 21:10
Ja det får vi göra Danne :-)
Såg en bogserare i Luleå häromdan på varvet,det är mycket av skrovet med köl under vattenytan.
Dom ser små ut när den är i sjön.fin båt du ägde en gång./blj
Svar från SD40T-2   2013-09-03 22:45
Tack Bo-Lennart! :-)
Spännande läsning! LO
Svar från SD40T-2   2013-09-04 09:36
Tack LO :-)
Äger du fortfarande den här båten?
Svar från SD40T-2   2013-09-04 09:36
Nej, jag sålde den efter några år när IT-jobbet tog över.