En blogg om klassisk gatufotografi, dokumentär- och allmänfoto

Lär av fotojournalisterna!

När nybörjare ber mig om några handfasta råd och tips för foto på gatan, så brukar jag alltid börja med att hänvisa till fotojournalistiken. Det finns goda skäl för det.

Flera av de allra största gatufotograferna har också verkat som pressfotografer. Genrerna överlappar i betydande mån. Åtskilligt av vad som brukar anses utmärka gatufotografin som genre tillämpas dagligen av fotojournalister världen över. Och har så gjorts i över 100 år. Den som vill förkovra sig i gatufotografins konst har därför en hel del att lära av utövande pressfotografer.

Det finns mycket att lära av erfarna pressfotografer

Går vi igenom standardverken på området, så finner vi mängder av oundgängliga tips och anvisningar för fotografer på gatan. En del är grundläggande för flera olika genrer, annat tycks inspirerat av gatufotografins giganter, t ex HCB. Jag skall nu peka på några av de mest användbara strategierna och metoderna. Den som vill få en helhetsbild och lära mer, kan fördjupa sig i verk som Kobre, "Photojournalism. The professional's approach" och Feinberg, "Techniques of Photojournalism".  Och så kan man förstås umgås med fotojournalister. Själv har jag en bror som är pressfotograf.

1. Eftersträva visuell variation. Utforska gatumiljön med såväl hel-, halv- som närbilder. Om motivet och situationen medger det, så ta bilder på olika avstånd. Helbilden ger överblick, närbilden skapar dramatik, men det är halvbilden som berättar hela historien. Du är i det senare fallet tillräckligt nära för att se deltagarnas handlingar, men tillräckligt på distans för att urskilja deras relationer till varandra och till miljön. Halvbilden skall, liksom rubrik och ingress, i en enda blick sammanfatta hela berättelsen.

 2. Undvik "180 cm-syndromet"! Vanligtvis betraktar vi världen stående eller sittande. Därför kan du som fotograf skapa extra intresse genom att fotografera från en unik position. Undvik alltså "180 cm-syndromet" och ta inte alla bilder från ögonhöjd.

 3. Mer med "mättnadsmetoden". Ta ett antal bilder från varje fördelaktig position. Erfarna pressfotografer rekommenderar dig att ta åtminstone sex rutor från varje position. Flytta dig därefter någon meter och ta sex nya rutor. En obetydlig förändring av perspektivet kan samla ihop bildelementen till en starkare bild. Slösa därför ordentligt med film/minnesutrymme. Det är bara genom denna "mättnadsmetod" som du riktigt effektivt kan hitta det "avgörande ögonblicket".

4. Strategier för gatubilder. Det finns ett par olika huvudmetoder för att ta "naturliga" bilder på gatan. En är att agera "storviltjägare" med hjälp att teleobjektiv. Du står på lur, väntar och försöker förutse vad som skall hända. En annan metod är "slå till och spring"-metoden, som tillämpas av t ex Bruce Gilden och William Klein. Du går rakt mot de inblandade, fotograferar snabbt med hjälp av vidvinkelobjektiv och drar sedan vidare. När de inblandade vänder sig mot dig är du redan borta. Även HCB utnyttjade denna metod flitigt. Hann han inte undan kunde han klara sig ur situationen med ett varmt och öppet leende.

5. Förinställ kameran. För att lyckas med "otvungna" bilder brukar det rekommenderas att kameran förinställs. Det finns pressfotografer som fortfarande föredrar manuell fokusering framför autofokus, eftersom den förra fokuseringsmetoden upplevs som exaktare. I alla händelser kan man inte hålla på och trixa med inställningarna om man vill agera obemärkt och fånga autentiska situationer och reaktioner. Med ett 28mm objektiv inställt på bländare 16 och tre meter kan du snabbt ta bilden i det kritiska ögonblicket utan att nudda vid fokuseringsringen.

6. Förutseende och timing. Att ta bilder av HCB:s slag förutsätter att du kan "läsa" händelseförloppet och förutse vad som kommer att ske. Därtill måste du trycka av i det optimala ögonblicket. Detta förutsätter i sin tur att du lever med i händelseflödet. De flesta situationer utvecklas mot en höjdpunkt och avtar därefter. Räkna också med ett avgörande ögonblick.

7. Ansikte och händer avslöjar känslor. Sök efter uttrycksfulla ansikten. Rynkade ögonbryn, en grimas etc kan ge liv åt en annars medioker bild. Även händer avslöjar en persons känslor. En knuten näve, händer som vrids eller ett finger som hytter talar sitt tydliga språk. Så gör även mer allmänna gester och kroppsspråk.

8. Lockande ämnen! Fotojournalister har sina favoritämnen, inte utan skäl. Här finns åtskilligt att lära för en gatufotograf. Vissa ämnen kan kanske kännas lite klichéartade och bör knorras till med metoderna som nämnts i tidigare punkter ovan. Barn som imiterar vuxna, djur som uppför sig som människor, inkongruenser (en elefant på motorvägen, t ex!) och människor, människor, människor är ämnen som alltid är gångbara. Människor tycker om människor. Läggs så lite mänskligt drama till bilden, så får den vad man kallar "mänskligt intresse". "Human interest stories" är vad pressfotografer söker.

9. Glöm inte åskådarnas reaktioner! En gatufotograf bör resonera som sportfotograferna när de söker det intressanta, ovanliga, känsloväckande och oväntade. Det finns nämligen både på banan och på läktarna. Vad som händer vid sidan av kan vara väl så intressant som det som sker på banan. Dessutom kan man som gatufotograf välja att låta åskådarna spegla ens egna reaktioner och känslor.

Ja, detta är några av de grundläggande strategier och metoder som jag strävar efter att förpassa till ryggmärgen. Först då kan jag dra fördel av den mest kreativa av metoder, den avspända fokuseringen. Fler tips som jag inspirerats av finner du på min personliga fotosajt! >> 

Inlagt 2013-07-28 06:34 | Läst 3802 ggr. | Permalink
Hej Cai.. Tack för ett intressant och matnyttigt inlägg. Sista punkten - åskådarnas reaktioner - är intressant. Det upptäckte jag under förra årets Pride-parad här i Sthlm. Ska försöka fokusera lite extra på det nu på lördag när det är dags igen. Mvh Thomas
Svar från drcai 2013-07-28 11:09
Ja, Pride-paraden är nog ett utmärkt tillfälle att testa det sista rådet. Då finns det nog en hel del olika reaktioner att dokumentera, även om de flesta säkert är positiva numera. Lycka till!
Välformulerat och intressant. Tack för det.
Jag har en bakgrund som pressfotograf och kan skriva under på det mesta av det du skrivit. Det jag tror flest kan behöva tänka på är variation och att berätta. Många gatufotografer säker effektfulla bilder utan någon tanke på att berätta något med sina bilder. En pressfotograf är tränad med att berätta en historia med några få bilder, och allt oftare bara i en bild.
Svar från drcai 2013-07-28 11:10
Den bakgrunden kan jag avundas dig. Då har du mycket gratis på gatan.
Som jänkarna säger: Kicka ass good!