Fotograf Elisabeth Johansson i Norrbotten

I bilder och ord från Norrland

Fotoresa Västerbotten 2018.08.16

Ett äventyr av dess like

Vi startade i Boden ca 17.00 från våra hemadresser och begav oss mot Kassjö som skulle vara vårat första ställe för att fotografera Blåkråkan.

Vi stannade på en rastplats intill Skellefteå älv och slog läger för natten vid ca 21.44 satt och surrade ett tag och kröp ner. Det blåste nått kosmiskt under natten så vårt tält fick jag gå ut och sätta fast i marken tre gånger under natten.
På morgonen fikade vi packade ihop och begav oss vidare, vårt första stopp blev vid naturreservatet i Vindeln där vi gick ner och fotograferade lite innan vi styrde kosan mot Kassjö

Danne hade kontakt med killen som sett Blå kråkan och fick vägbeskrivning så vi till slut hittade rätt, men tji fick vi, markägaren var visst inte på sitt bästa humör så vi blev avhysta från platsen där fågeln inte setts sen en vecka enligt honom. Jaha vad gör vi??

första etappen 43,3 mil

Först etappen 43,3 mil

Första tältnatten

Danne beslutade att ta kontakt med en annan kille som visste var man kunde få se Fiskgjuse, så vi begav oss mot Umeå, handlade lite på vägen och ut mot Holmsund.
Där fick Danna åter igen en vägbeskrivning och vi snurrade runt i säkert en timme innan Danne till slut efter att ha pratat med lokalbefolkningen fick rätt vägbeskrivning, så vi begav oss till platsen.
Jag hade sån tur så jag lyckades få fram kameran och fotografera fiskgjusen innan någon annan, så jag kanske är den enda som fick en bild på en, sen var den som bortblåst, vi stod där säkert en timme utan vidare resultat då vi beslutade att ge upp och rulla norrut för att slå upp tälten för natten igen.

Malå skidanläggning

Vår färd gick via många avstickare till slut upp till Lövånger och Kallviken där Danne och Sussi sett en fjälluggla och i hopp om att den var kvar tyckte vi skulle slå läger, så Danne och Sussi slog upp tältet medan jag fick sova i bilen då Lilleman somnat i bilen och det kändes lönlöst att väcka och förflytta honom.

Så på morgonen åt vi frukost jag slog upp tältet och sedan gick vi iväg och fotograferade, både ner vid havet och uppe på berget ovanför vår tältplats. Danne och Sussi fick senare besök av några kompisar från Stockholm som flugit upp och sedan hyrt en bil för att kunna få en skymt av fåglar som siktats här uppe och inte är så vanliga att se, de följe med oss ett tag men avvek sedan ner till kyrkbyn där de hyrt en stuga. Det började regna under kvällen så vi beslutade att ta en tidig kväll och krypa till kojs

På söndagen vaknade vi och fortsatte vår fotografering, sedan kom en herre som hade en stuga efter vägen och bjöd oss på kaffe som vi inte tackade nej till, där blev vi sedan drygt en timme innan vi begav oss upp mot Bjuröklubb där vi intog lunch/middag innan vi begav oss ner mot Jungfrugraven och sjöjungfrun ute på klipphällarna, klockan närmade sig 18.00 och vi beslutade att vända mot bilarna och bege oss hemåt, klockan var cirka 22.00 när jag landade innanför dörren och bara packade upp allt och small i sängen.

Hemresan 37 mil

En resa på dryga 87 mil totalt
Denna resa måste klart göras om

Tack för denna gång

Elisabeth & Benjamin

För fler bilder se album: Fotoresa Västerbotten

Postat 2018-09-07 11:04 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Norgeresan avslutad

Åter hemma och återhämtningen pågår för fullt, eller rättare sagt uppladdning för arbete igen.
Nu är det två veckor sedan jag åkte iväg över till grannlandet Norge på semester med min minsta grabb, det blev en regnig resa men ändå många minnen över saker vi han göra på vår tur.

Vi stannade med husvagnen på ett antal ställen under resan över till Norge, Abosko.Björkliden, Riksgränsen innan vi sedan kom över till Norge och stannade en natt vid Rombaksfjorden.Tyvärr regnade det i princip hela vägen från Boden till Norge och den resan tog två dagar. Men vi han ändå ut och plocka både stenar och snäckor på vår resa ner mot Lofoten.

När vi sedan dag tre kom ner till Lofoten stannade vi på en camping i Ørsvågvær, där bodde vi i tre dygn. Under tiden vi var i Norge hade vi två dagar med fint väder, vi han gå på tur runt campingen och åka ner till Henningsvaer en dag, sedan plockade vi snäckor och badade, ja sonen badade rättare sagt,inte jag. Men trots det dåliga vädret var det skönt komma bort ett tag så nu när man kommer hem uppskattar jag att jag tog mig tiden och åkte över, får göra om resan fler gånger och hoppas på bättre väder.

Här kommer några bilder från Lofoten samt en liten film jag gjort om vår resa, håll till godo.

/ Elisabeth

Kunde inte lägga in videon, så jag skickar en länk här under får ni gå in och titta på den på min YouTube kanal.

Postat 2017-08-14 22:02 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Semester

Äntligen är det dags

Jag har semester från fredag den 28/7. Då skall jag packa en husvagn jag fått låna och bege mig ut på semester med en av mina söner.Var skall vi då bege oss tro?  Jo jag tar med min minsta son och åker upp till Lofoten.

Vi har suttit och tittar på platser vi skall besöka och vad vi skall göra på vår resa, så vi börjar med att stanna i Abisko och plocka stenar som jag skall göra smycken av kanske bada om vattnet känns skönt, sedan kanske vi stannar till i Björkliden och sover över där uppe, men det beror helt och hållet på hur trötta vi är.

Skulle vi ha orken kvar så kanske vi fortsätter upp till Björnefjäll och stannar där för natten, men vi har ju all tid i världen så vi får se vad vi känner för att göra. Sedan på lördag bilar vi då vidare ner till Narvik där vi tänkte fiska lite samt plockar lite snäckor och musslor och  annat vi kommer på under tiden, därefter bilar vi upp och över till Lofoten där vårt äventyr fortsätter.

Vill ni följa oss på vår resa så kan ni göra det på

Privata Facebook:
Företags Facebook:
Instagram:

På återseende

Postat 2017-07-27 10:44 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Fjällen är underbart

Underbart men kort
Det fick jag erfara i helgen som var, jag åkte upp till Kvikkjokk i Lapplandsfjällen på lördagmorgonen kl 03.30  1/4-17, jag klev upp tidigt då jag ville hinna stanna efter vägen och fotografera utan att känna någon som helst press att måste upp och hämta ut nyckeln på turistanläggningen och sen bara vara ikring kvikkjokk och fotografera.

Så jag besökte många ställen på min väg upp, körde upp till samtliga dammar efter vägen upp och fotograferade, tyvärr var det inte så mycket att se där, men jag ville inte gå miste om någonting så då fick det bli några avstickare också.

Jag möttes av en tråkig syn vid en bro, en död renkalv som låg intill broräcket, tyckte den såg märklig ut så jag stannade och gick fram mot den, mycket riktigt den saknade huvudet, just då gick många tankar genom MITT huvud.
Vem är så grym att man tar bort huvudet på renkalven, kan det ha varit en påkörning och för att inte visa vems ren det var så tar man huvudet? Kan det legat där ett tag så något djur (varg, järv) bitit av huvudet och släpat det med sig ? Ja oavsett så ville jag inte fotografera hela kroppen så det blev bara delar av den som ett minne hur grym världen kan vara även för djur.

Jag möttes av många renar på min resa uppåt, de låg och vilade i dikeskanterna eller stod och åt från de mat de krafsat fram underifrån snön, de är fina djur.
Närmade mig kvikkjokk och min hastighet låg ikring 60km/h som den gjort mest hela vägen upp, då får jag syn på en älgko som står ner mot sjön saggat, men vänta den har en kalv också som kom lunkandes genom skogen, älgkon reser ragg mot mig men jag slänger mig i snön med kameran i högsta hugg och börjar fotografera.

Älgkon blir lite less mig och börjar gå ner mot sjön när hon vänder på huvudet och där kommer ytterligare en kalv, så jag fick alltså se och fotografera en älgko med två kalvar . Jag beslutade att lämna de ifred och åkte vidare upp mot anläggningen för att checka in packa upp och äta middagen jag beställde dagen innan.

Packade upp gick ut och fotograferade lite i området innan klockan blev 17.45 och jag var redo att inta den goda middagen med lite god sallad och dryck till, ja maten var helt fantastisk. Den bestod av
Renytterfilé med potatisgratäng, smörstekt portabellasvamp och rödvinssås samt två Eriksberg öl. Avslutade sedan kvällen med ett kaffe besöka hos en bekant som är bofast i kvikkjokk innan jag vid 22 tiden gick upp till 4-bädds rummet jag fick för mig själv.

På Söndag vaknade jag vid cirka kl 08.00 av att solen värmde in genom fönstret, så jag beslutade att klä mig och packa ihop mina pinaler för att bege mig ut på en fotopromenad mot fjällens fot. Promenaden tog cirka två timmar, jag vandrade genom skogen på skoterspår kors och tvärs innan jag insåg att jag faktiskt skulle bila hem också.
Så jag vände tillbaks mot bilen och begav mig hemåt vid kl 10.00 och var åter i Boden kl 13.30
Vilken resa, underbar men kort, alldeles för kort. Men det är tur att det inte är längre bort än två tre timmar om man kör i ett.

Ha en underbar vår, för det skall jag ha.

Postat 2017-04-06 21:25 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Ingenting är som väntans tider

Aurora moment

Ingenting är som väntans tider,  och helst inte när jag väntar på att dra igång med norrskensfotograferings kurserna.  Ja vad händer då?, jo då blir det blida,  mulet och regn.

Så den vita marken bytts ut mot brun gräsmatta och kylan byts mot värme,  inte alls optimalt då jag vill ha ett litet täcke av snö som klär träden i skogarna och lite kyla så jag kan ta och göra upp en liten brasa där man kan sitta med en god kopp kaffe eller choklad samt grilla sig en liten kortbetalning och invänta norrskenet.  Men den som väntar på någonting gott väntar aldrig för länge är det någon som sagt,  så jag hoppas verkligen att detta gråa väder tar slut.

Sedan har jag funderat på att göra en fotobok med bilder från några norrskensfotograferings turer jag gjort, för de verkar vara uppskatta av många på vårt jordklot, fast då kommer problemet,  vilka av alla mina bilder skall jag välja. Ja det där nog bli ett projekt över tid så jag får in rätt bilder i boken.

Ha nu en bra vecka på er alla och hoppas ni får många fina fototimmar.