Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 327/Årets första...

Några av årets första mörkrumsalster. Lithprintar som jag tagit fram via digitala negativ. Provade även ett för mig nytt papper, det ryska Slavich Unibrom BP matt, som inte ger så mycket färgton och som genererar en lite grövre bildstruktur vid lithförfarande. Det har förut kunnat köpas inom EU hos flera återförsäljare, men när jag skulle beställa det i höstas fanns det inte någonstans. Det gick bara att köpa via företaget GEOLA i Litauen, och det tog över två månader innan jag fick hem det. Nu har jag i alla fall provat det.


Fotograferad med mobilkamera. Lithprint 27x27cm på Forte Polywarmtone 17 Ivory, via digitalt utskrivet negativ 13x13cm.


Två digitala bilder sammansatta. Kontaktkopierad lithprint på Fomatone MG 532 Nature, via digitalt negativ 13x13cm.


Två digitala bilder sammansatta. Lithprint 27x27cm på Slavich Unibrom BP matt, via digitalt negativ.

Slavich-papperet från Ryssland var som tur var lith-kapabelt. Annars har jag läst en del på forum och i mörkrumsgrupper att de nya batcharna Unibrom inte skulle fungera att lithkopiera på. Det var tydligen felaktig information. För mig fungerade det ganska fint i alla fall, och jag gillar den lite grövre och råa strukturen. Det var den jag var ute efter, då andra pappersfabrikat inte ger samma resultat. Vart och ett av de traditionella fotopapperen av gelatinsilvertyp, har sin egna bildkaraktär vid lithprining och det är fint att kunna välja för olika typer bilder. Skönt att också vara tillbaka i mörkrummet.  Det är något annat att med sina händer ta fram en fysisk bild på papper, att kunna hålla bilden i sin hand och titta på den. Gunnar Smoliansky säger i en intervju i verktidskrift.se: "...viktigast är kanske att man varje dag gör något som går att hålla i handen. Och då tänker jag att om jag inte höll fotografi i handen varje dag. Vad skulle jag då hålla i handen? Och då har jag tänkt att skomakare skulle jag kunna vara.” 
//

Inlagt 2019-02-02 13:48 | Läst 4675 ggr. | Permalink
Du skulle sannolikt bli en lika framstående skomakare, som du är bildmakare. Underbart!
Svar från Nils Bergqvist 2019-02-02 15:28
Det får man tacka för!
Mycket vackra lithprintar, men hur går processen till från digital bild till negativ, kan man göra det själv och negativet går det att skriva ut i valfri storlek för kontaktkopiering tex 13x18 och uppåt. Tänker också det måste bli en ganska dyr process till negativ vid inlämning.
😁
Svar från Nils Bergqvist 2019-02-02 15:27
Tack för komplimangen! Jag redigerar och omvandlar filen till negativ i datorn. Sen beställer jag utskrifter från Crimson på clear film, stl max 13x18cm (min förstoringsapparat tar inte större). Någon gång har jag beställt i större storlek för kontaktkopiering. De skriver ut i 200 dpi. Jag har beställt 4 st neg på samma ark och då blir kostnaden ca 100 kr styck. Skriver man ut själv (vilket jag inte har möjligt eller kunskap till) så blir det säkert billigare.
präntare 2019-02-02 16:17
Tack Nils för informationen...
Hej,
Stor respekt för ditt intressanta arbete i mörkrummet. Fotografi av hög klass. Mästar klass.
Ha det väl
Bob
Svar från Nils Bergqvist 2019-02-02 21:31
Kul att höra🙂Ha det fint själv!
Jag har hört talas om lithprintar många gånger men aldrig satt mig in i hur processen funkar. När jag såg dina fina bilder här så var jag tvungen att googla och läsa på. Spännande process som verkar kräva en del tålamod men belöna med snygga och unika resultat. Gillar också att du blandar digital och analog teknik. Hatten av för bildresultat och hantverk!

/F
Svar från Nils Bergqvist 2019-02-03 08:28
Jo det är lite speciellt, och man använder ju en grafisk framkallare i kraftig utspädning. Sen stoppar man framkallningen när den djupaste svärtan börjar komma, annars blir alla toner helt svarta utan mellantoner. Kontrasten styrs med belysningstiden och svärtans djup med framkallningstiden. Det är svårt att få två lika bilder, men t.ex Wolfgang Moersch och Tim Rudman gör otroliga bilder och har utvecklat och driver tekniken med en precision som gör att de kan styra bildresultatet som de vill. Man känner sig som nybörjare i jämförelse med dom och många andra, men hoppas ända att man ska ha intressanta bilder/kompositioner att komma med, även om man inte lithprintar med lika avancerad teknik som dom.
Tack för din kommentar!