Eller tvärtom, ibland.

7artisans 28/1,4 – En prisvärd och ljusstark vidvinkel för Sony och Leica

I mitt ständiga sökande efter den perfekta kameran att ha med när jag cyklar i skogen, hittade jag nyligen ett objektiv som åtminstone skulle kunna ta mig halvvägs till målet. Vad jag egentligen vill ha är en så liten kamera som möjlligt med relativt stor sensor (APS-C duger fint), bildstabilisering och lutbar skärm. Men det finns egendomligt nog inte. De har antingen lutbar skärm eller bildstabilisering, och är det en systemkamera så har de minsta modellerna genomuselt användargränssnitt utan reglage för den som vet vad den vill. Jag har avverkat en hel drös kompakter och alla suger på ett eller annat sätt. 

Men, med lite god vilja kan jag få med mig min Sony a7 II om objektivet är tillräckligt litet. Och det ska helst vara lagom vidvinkligt, samt manuellt så man slipper felfokus, för kameror fokuserar aldrig där jag vill. Är det dessutom ljusstarkt så kan jag fotografera i skymningen eller vid mörkercykling med lampor, utan stativ, och det är ju trevligt.


Här ovan ser ni min nuvarande största hobby. Jag cyklar i skogen minst fyra gånger i veckan; ofta mer. Och då vill jag ha med mig en kamera såklart. Vilket är ett gissel när jag inte ens har ryggsäck, utan en midjeväska. 

Hur som helst så råkade jag snubbla över ett objektiv från den kinesiska tillverkaren 7artisans. De gör en rad kufiska gluggar med blandade recensioner och många verkar inte riktigt lita på kvaliteten. Vilket är förståeligt, särskilt med tanke på de låga priserna. Men jag grävde runt ordentligt och insåg att dess knepigheter kanske skulle passa mig rätt bra. Så jag beställde ett stycke 7artisans 28/1,4 FE+ på Ebay för strax över fyratusen kronor. 


Ofta är cyklingsbilderna bara ren dokumentation, plus att jag tycker att det är kul att få fota lite när man tar paus. Men jag har också velat kunna ta lite mer genomtänkta bilder som håller bra teknisk kvalitet. Det är jäkligt svårt med även en bra kompakt. Dels är ljuset ofta dåligt och dels är man ofta andfådd så att bildstabilisering är ett måste för att undvika skakningsoskärpa. Och stor sensor är ju ändå stor sensor.



Sen tidigare har jag ett Voigtländer 35/1,4 Nokton E, alltså anpassat för Sonys sensor och med FE-bajonett. Det är jättetrevligt och väldigt litet, men 35 mm är ofta en aning för snävt. Jag har också ett Zeiss Batis 25/2 som jag avskyr. Det är jätteskarpt och bra men ger hysteriskt mycket longitudinell kromatisk aberration (bakgrundsoskärpan får gröna glorior) och så gillar jag inte autofokus. Plus att det är jättestort och plastigt, till ingen nytta när optiken inuti är skitliten. 
Så, en tjugoåtta skulle det vara. Det vet jag sen tidigare är tämligen perfekt, i och med flitigt användande av Ricoh GR II och Fujifilm X70, som båda är frustrerande dåliga på en massa saker. 



7artisans 28/1,4 finns i två varianter. Båda är med Leica M-bajonett, men hos den som har tillägget "FE+" har man ändrat lite på avståndet mellan linserna för att kompensera för Sonys tjocka sensorglas. Det är den jag köpt och det verkar funka finfint! Vi som provat M-vidvinklar på Sony vet annars att skärpeplanet brukar kunna välva sig bort från kameran, vilket är fruktansvärt fult (hade väl varit okej åt andra hållet). Utöver det introducerar sensorglaset astigmatism, vilket innebär att skärpefältet i radiell och tangentiell ledd skiljer sig åt mer ju längre från centrum av bildcirkeln man är. 7artisans-objektivet är inte helt fritt från detta, men tillräckligt bra för att inte ens jag ska störa mig på det. Och det är ett mycket gott betyg.

Bilderna hittills i inlägget har varit från cykelturer, alltså det först tänkta användningsområdet för gluggen. Den är lite för stor och tung egentligen, fast den långsmala formen gör att den går ner i väskan och det är det viktigaste. Sen har jag naturligtvis också provat att använda den till annat och då är det plötsligt ett ganska kompakt objektiv. Särskilt med tanke på den höga ljusstyrkan och förhållandevis bra prestanda.



Jag skulle säga att skärpan på korta och medellånga avstånd (upp till kanske 3 meter) är mycket bra även vid f/1,4. Dessutom inte bara i mitten utan skapligt långt utåt kanterna. Skärpefältet verkar lite vågigt och ska man fotografera plana saker så gäller det därför att blända ner. Men ett miljöporträtt med modellen en skvätt vid sidan av bildcentrum blir skarp och fin vid full glugg, och riktigt knallbra redan vid f/2. Notera dock att "skarp" är ett ytterst relativt begrepp och det kan inte tävla med ett Sony 24/1,4 GM till exempel. Den lilla mjukhet som finns är dock väldigt snygg, så det är inget som stör, snarare tvärtom. 

För mer landskapsmässiga bilder börjar det vågiga skäreplanet också kunna ställa till bekymmer om man inte bländar ner. Jag har insett att man gör bäst i att fokusera vid full bländaröppning och sen blända ner innan man tar bilden om man verkligen vill ha knallskärpa. Det brukar sällan behövas med andra objektiv, men i det här fallet är risken annars stor att man tycker att skärpan ser utmärkt ut i mitten och sen är den katastrofal en bit åt nåt håll, för att man plötsligt är utanför det skärpedjup som dög i mitten.



Ett annat aber jag hade i början var att jag använde en adapter med inbyggd fokussnäcka. Objektivet har 0,7 meters närgräns vilket inte är jättekul på en vidvinkel, och med en sån adapter kan man komma närmare. Haken är att snäckan är så kort och objektivet så tungt att det lutar nedåt, och vips lutar man också skärpeplanet, enligt Scheimpflugs princip! Klart obra. När jag bytt till en vanlig adapter så var jag tvungen att böja till fjädrarna i adaptern en aning så att de trycker fast objektivet hårdare, för objektivets tyngd skapade en glipa mellan dess bajonett och adaptern. När allt detta är undanstädat så beter det sig som förväntat. 



Färgerna är mycket starka; nästan för starka ibland. Men hellre det än för svaga. Man kan alltid backa ner lite vid råkonverteringen. Och apropå färger så finns en viss förskjutning åt cyan när man närmar sig kanter och hörn. Oftast inte så mycket att det stör, men det kan definitivt synas. Lateral kromatisk aberration är mycket hög men den trollas bort med ett klick i de flesta råkonverterare. Longitudinell kromatisk aberration däremot är låg, och det är bra eftersom den är svår eller omöjlig att korrigera efteråt. 



Objektivet kommunicerar på intet sätt med kameran och jag vet därför inte exakt vilka bländarvärden jag använt till bilderna jag visar. Man kan dock gissa att de är antingen vid full glugg eller skapligt nedbländade. Vilket leder oss in på en av de viktigare egenskaperna hos ett objektiv som detta, nämligen bokeh! Alltså hur bakgrundsoskärpan ser ut (inte hur mycket bakgrundsoskärpa man kan få). Jag skulle vilja säga att den är helt fenomenal. 



Den är mjuk och fin även på ganska stora avstånd, samtidigt som det ändå finns en del "karaktär" genom att oskärpecirklarna är lite ljusare på den sida som vätter mot centrum av bilden och dessutom blir linsformade utåt hörnen på grund av mekanisk vinjettering. Utöver detta är övergången mellan skärpa och oskärpa bland det snyggaste jag sett. Ingen som helst tendens till hård och spretig oskärpa precis bortom fokus; tvärtom! Den är som sammet. 



För att sammanfatta så är detta ett knallbra objektiv för tämligen lite pengar. Låt mig lista några viktiga egenskaper:

Fördelar

  • Billigt – strax över 4000 SEK (utan adapter)
  • Litet 
  • Ljusstarkt
  • Skarpt redan vid full bländaröppning
  • Starka färger
  • Låg longitudinell kromatisk aberration
  • Magnifik bokeh
  • Helt manuellt*
  • Anpassat för Sony-sensor ("FE+"-versionen)
  • Ovanligt låg vinjettering

Nackdelar

  • Tungt (kolla noga så att adaptern är stadig!)
  • Vågigt skärpeplan
  • Viss färgförskjutning utåt kanterna
  • Hög lateral kromatisk aberration
  • Helt manuellt*
  • Dålig närgräns
  • Kan ge knepiga flares ibland


För oss som fortfarande tycker att 28 mm är en trevlig brännvidd och gillar små och manuella (därav listat som både fördel och nackdel ovan) objektiv, är 7artisans 28/1,4 helt klart värt att kolla in. Har man både en Sony- och en Leica M-kamera så tycks det som att FE+-varianten presterar betydligt bättre på Leica än vad den vanliga gör på Sony, så då är det nog smart att välja FE+ för att kunna använda på båda kameror. Ska du bara fota nedbländat så tror jag att ett Sony 28/2 eller liknande är vettigare, men för kort skärpedjup är det här en pangglugg. Förutsatt att du står ut med 0,7 meter närgräns eller håller stenkoll på din adapter med snäcka. Man kan faktiskt trycka objektivet mot kameran för att få det rakt, om man nu vill använda en sån. 

Vi hörs!

Inlagt 2020-11-02 00:16 | Läst 2103 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Bild 3, och särskilt bild 4 - toppenbilder! Stark tumme upp! 👍
Väl skriven testrapport dessutom.
Svar från Makten 2020-11-02 10:55
Tackar! Den var ganska knepig att ta och krävde några försök. Det roliga är att manuell fokus funkar bättre till dylikt eftersom man kan förfokusera och sen slippa att kameran "håller på" medan bilden tas.
Hej,
Som cykel nörd gillar jag dina cykelbilder.
Det är intressant att läsa ditt sökande efter en mycket bra 28a. Jag håller med dig att det är en bra brännvidd för små objektiv i rörelse. Som du vet är jag inte lika kritisk vad gäller den tekniska kvaliteten, men om man kan få det för en billig penning tycker jag naturligtvis att det är bra.
Jag skall försöka bekanta mig vid den här gluggen.
Ha det väl
Bob
Svar från Makten 2020-11-02 10:58
Jag hade hellre haft ett lite mindre objektiv med f/2, men det finns tyvärr inte. Voigtländer gör en trevlig 28/2 som dock ger usla resultat på Sony eftersom den är anpassad för film (eller Leicas tunnare sensorglas).

Jag må vara kräsen vad gäller teknisk kvalitet, fast jag tolererar ganska ordentliga aberrationer om de bara sker på ett "snyggt" sätt. Många moderna objektiv försöker liksom lite för mycket och ger därför fulare bakgrundsoskärpa för att kunna vara så skarpa som möjligt, för att ta ett relevant exempel.
Bra läsning för mig som varken cyklar eller har samma grejor som du! Men dina erfarenheter går att översätta till mina prylar och förhoppningsvis bredda bildseendet. Jag hade en båtvagn för en del år sen, men inte tog jag nån bild på den inte, den hade varit kul att ha nu.

Att vara i naturen är bra för själen. Hoppas du stannar upp emellanåt och tar in naturen!
Svar från Makten 2020-11-02 11:00
En av de största anledningarna till det myckna cyklandet är faktiskt att det hjälper enormt mot mitt utmattningssyndrom. Både fysiska och psykiska symptom är som bortblåsta när man får upp pulsen och dessutom måste koncentrera sig på att framföra cykeln. Vilar jag några dagar så mår jag klart sämre, märkligt nog.
Måns H 2020-11-02 12:02
Det finns forskning på att naturkontakt hjälper. Nu är det ett tag sen jag hade koll, men då var det en läkare i Göteborg som informerade och t o m propagerade för naturkontakt. Han var 100% seriös men det finns säkert en del flum också.

Hur kontakten ska gå till kan nog vara olika från person till person. Just att slippa tänka utan ha fullt sjå med den akuta situationen är säkert bra.
Svar från Makten 2020-11-02 14:47
Gränsen mellan flum och vetenskap är ibland ganska flytande:-) Det går inte ens att påvisa utmattningssyndrom medicinskt, men ändå är många drabbade. Troligen ofta utan att ens veta vad som är fel (vilket var fallet för mig under lång tid). Jag tror inte heller att man behöver försöka förstå alla kroppens och hjärnans mekanismer för att inse att vi inte är gjorda för det samhälle vi numera lever i. Det är för mycket av allt, helt enkelt. Vi behöver lugn och ro, samt motion. Just kombinationen av motion och naturupplevelse gör cyklingen optimal för min del, men det hade förmodligen funkat bra att springa om man nu tycker att det är tillräckligt avkopplande. Jag får mest ont i fötterna av det och längtar hem:-)) På cykeln kan jag uppskatta även beckmörker, lera och elände. Nästan alla utmaningar känns positiva, konstigt nog.
Måns H 2020-11-02 18:44
Letade efter mina källor. De var läkaren Ingemar Norling och Eva-Lena Larsson på Gröna Rehab som håller till i Göteborgs Botaniska Trädgård. Jag hörde dem för 15 - 20 år sen, kollade upp deras forskningsreferenser och de hade ordentligt på fötterna.
Fina bilder med kinesen. Jag köpte 28:an för 16 månader sedan till min A7III men då fanns ingen FE Plus version. Har letat efter lite närmare information men inte ett ord på 7Artisans hemsida, ej heller på deras sidor på Amazon och ebay?? Har ditt objektiv någon som helst märkning (FE Plus). Tråkigt att de inte satt på en E-fattning när de ändå `var på gång´.

/Stephan
Svar från Makten 2020-11-02 14:51
Det står "FE+" väldigt smått lasermärkt på bajonettens plana sida som vätter mot kameran. På kartongen står det däremot bara "E" på ett klistermärke. Och ja, informationen från 7artisans är verkligen bristfällig och det gäller de flesta kinesiska mindre företag. Antagligen delvis på grund av bristande engelska.

Jag köpte från den här auktoriserade 7artisans-försäljaren: https://www.ebay.co.uk/itm/143673928134?ViewItem=&item=143673928134

Han (?) svarar snabbt på frågor och verkar reko. Det tog en vecka från beställning tills han skickade, men det berodde nog mest på sölig posthantering (försenad upphämtning) då paketet registrerades redan dagen efter.
Riktigt bra första bild (pannlampa+hoj). Men helstel. Det är riktigt hardcore. Själv blev det fullgung i år (BMX Fourstroke). Väldigt nöjd, men det hjälper inte mot skräcken för hala oktober-rötter :)
Svar från Makten 2020-11-02 17:29
Tackar!

Hehe, jo helstel (och singlespeed dessutom) är lite hardcore. Men detta är min andracykel. Har en fulldämpad tjugonia som jag använder mest. Denna valde jag att handikappa lite för att göra det svårt och annorlunda, och det är extremt roligt!

Skräcken för rötterna botar man bäst med riktigt lågt däcktryck, mjukt gummi och grovt mönster:-) Och lite teknik förstås. Man får försöka cykla avslappnat och låta cykeln halka till här och där utan att spjärna emot, för då blir det bara värre:-P
David Elmfeldt 2020-11-03 10:16
Ja! Bra däck är grym skillnad. Förra året rullade jag runt med HT och Specialized Fast Track. Det var inte mysigt. I år klart bättre däck och hoj. Men sen börjar jag bli gubbstel och rädd. :) Tramsigt men svårbotat :)
Svar från Makten 2020-11-03 23:42
Ett av de bättre botemedlen är faktiskt att cykla med nån som är bättre än man själv:-) Visst känner man sig stundom lite usel för att den andra är bättre, men man kan se vilka linjer som funkar och så vidare. Det är ganska lärorikt, och så måste man ofta cykla liiiite fortare än man gör i vanliga fall för att hänga med:-)) Fart tar bort en del av problemet med halka faktiskt. Man får sikta på ställen där det är grepp och "göra sig lätt" över de snorigaste rötterna. Lite vettiga skydd hjälper för modet också.
PMD 2020-11-06 18:22
Snygga bilder, Martin! Det måste bero på att objektivet är så bra. :-)

Cykel utan fjädring går jag nog aldrig tillbaka till. Gamla gubbar som jag gillar när det är bekvämt som ett amerikanskt dollargrin från 1950-talet.
Bilderna från kvällscyklingen var riktigt läckra! Mer sånt. De mystiska gula maskarna på väg upp ur jorden gillar jag också.
Svar från Makten 2020-11-03 20:14
Tack Håkan! Har just beställt en väska som jag tror kommer ge ännu större möjligheter att cykla med kameran. Stay tuned! :-)
Tack för en intressant artikel med fina bilder!
Jag har kört med 7Artisans 28/1.4 i ett par år. I och med att jag kör det på både Leica och Sony har jag Leica varianten. När jag använder det på Sony använder jag en Novoflex M-E adapter som sitter såpass hårt att det är svårt att få loss den, fördelen är att det inte blir något spel. Jag använder objektivet på en A7rII vars sensor lämpar sig bra för Leica vidvinklar och det tappar inte mycket i kantskärpa jämfört när jag använder det på min Leica M240. Tidigare hade jag en A7 som har samma sensor som A7II och den är rent ut sagt usel om man kör med vidvinklig M-optik. 7Artisans har även ett 75mm f/1.25 som är riktigt skojigt att jobba med, och som jag tror skulle falla dig väl i smaken.
/Mikael
Svar från Makten 2020-11-03 20:13
Det låter märkligt att a7 (II) skulle vara sämre då det inte är sensorn själv som är problemet, utan glasplattan framför. Och den borde rimligen vara likadan (i alla fall optiskt) om alla Sonys egna objektiv ska fungera likadant på båda kameror. Är du säker på att du inte blandar ihop det med eventuella färgförskjutningar på grund av mikrolinsernas utformning? Det vet jag att vissa Sonymodeller är sämre på än andra nämligen.

Sen har jag visserligen sett att just den här gluggen presterar hyfsat på Sonysensor även i den vanliga versionen, men att man fortfarande får ett något mer bakåtkrökt skärpefält än med FE+. Antar att utgångspupillen helt enkelt sitter ganska långt från senorplanet och/eller att 7artisans i alla fall har optimerat den för Leicas sensorglas istället för inget glas alls (som Voigtländers och Leicas lite äldre vidvinklar, till exempel).

75 mm tror jag inte är nåt för mig. Har rätt svårt för både 50 och 85 mm nämligen. Antingen vill jag ha kortare; 35-40 mm, eller längre, kring 100 nånstans. Och såna objektiv har jag redan så det räcker:-P
Bra test! Jag provar ett Viltrox 23 mm f 1,4 ca 3000 spänn på E-bay UK. Välbyggt och med AF som lirar bra med mitt A 6300 hus. Jädrigt snyggt är det oxå... Verkar lovande. Ha det gött!
Svar från Makten 2020-11-07 17:05
Kul! Jag har inte provat nåt Viltrox, men det poppar upp fler och fler tredjepartstillverkare som gör rätt vettiga grejer för inte så mycket pengar. Och det är ju bra. Särskilt ljusstarka objektiv för mindre sensorer är ju ganska ovanligt från kameratillverkarna själva dessutom.