Eller tvärtom, ibland.

I mörkret kan ingen höra dig svära över Sonys kameror

Jag avskyr att fota när det är mörkt. All lust att lyfta kameran till ögat försvinner och det finns en rad anledningar till det, som jag tänkte berätta lite om. Tyvärr är det just mörkt under större delen av mina lediga timmar såhär års, så jag kan skylla en del av den sega bloggnystarten på det. 

Någon gång tidigare har jag skrivit om att man kan se mörkret som en vän. Något som omsluter en och gör en delvis osynlig. Istället för att känna sig illa till mods kan man faktiskt vända det till motsatsen; att man känner sig trygg. Det är rätt mysigt att knalla runt i dunklet, om man är på rätt humör. Fota i denna ljusbrist däremot, kräver ett lynne som jag saknar. Ty ljus är det som skapar fotografier.

Bristen på ljus medför en del uppenbara problem. Rent tekniskt måste kamerans sensor kunna fånga in ett skapligt antal av de få fotoner som kommer farande mot objektivet, och ombilda dessa till elektriska laddningar i pixlarna. Därför måste bländaren och/eller sensorn vara relativt stora, vilket är dyrt. Annars blir bilderna brusiga. Ett sätt att gå runt problematiken är att använda stativ. Då duger nästan vilken kamera som helst, förutsatt att man har möjlighet att ställa in slutartiden manuellt. Emellertid kan det göra att bilderna blir helt annorlunda, vilket jag tänkte visa.

---------------

Härom dagen tog jag en cykeltur ner till Skurubron. Dess mäktiga valv gör sig finfint på bild och hade jag tagit med mig ett stativ så hade jag förmodligen använt detta utan att tänka på konsekvenserna. Istället tog jag några bilder på fri hand (det krävdes ett antal försök innan det blev skarpt).

Sony a7 med Zeiss Loxia 35/2 @ f/2 – 1/15 sekund – ISO 10.000


Inte så dumt! Men en hel del brus kan skönjas om man förstorar bilden, för att inte tala om hur det ser ut i ännu större visningsstorlekar.
Sen kom jag på att jag kunde ställa kameran på en liten betongplint som höll i vägräcket. Ett på platsen befintligt stativ alltså. Utsnittet blev inte exakt samma, men skillnaden är ändå talande.
 

Sony a7 med Zeiss Loxia 35/2 @ f/2 – 5 sekunder – ISO 160


Hejdå brus! Men samtidigt, adjö stämning. Vattnets rörelse är helt försvunnen och ytan hade lika gärna kunnat vara is. Blev bilden verkligen bättre? Jag tycker inte det. Snarare blev den ordentligt mycket tråkigare och själlösare. Det är nästan så att man saknar grynigheten, som i den första bilden samspelar ganska bra med motivet.

Detta är tråkiga nyheter för den som inte har en fräsig kamera såklart. Dessvärre är det rätt tråkigt för oss med fräsiga kameror också, åtminstone om man som jag har en Sony a7. För kolla hur lamporna ser ut, i båda bilder. Ta-daaa! Sonys episkt tjocka, förbannade sensorfilter har försett dem med multipla glorior. 

Någon på utvecklingsavdelningen måtte ha rökt något starkt eller haft en dålig dag, för jag ser ingen som helst anledning till denna konstruktionsmiss. Det går till och med att skicka sin kamera till olika firmor som byter ut filtret mot ett som är 1/5 så tjockt, och det fungerar. Det gör därtill att vidvinklar för Leica M-systemet blir skarpa ut i hörnen. Varför, varför, varför gjorde ni inte detta från början, Sony? För att jävlas? 

---------------

Så, om jag ogillade mörkerfoto sen tidigare så ogillar jag det etter värre nu, när varenda lampa – och det är ju de enda ljuskällor man har – blir till fula blaffor så fort de inte är precis i mitten av bilden. Tack Sony, verkligen. 

Men, vi bör se saken från den ljusa sidan istället: Jag gillar ju inte mörkerfoto, så allt det ovanstående kvittar! Kvällarna får ägnas åt något annat. Till exempel kan man stanna kvar på jobbet och mecka lite med cykeln (nån av dem). Idag fick jag ändan ur vagnen och satte på stänkskärmar på min vardagscykel; cyclocrossen. Sådär lagom tills det börjar bli torrt ute såklart. Men bakslag kommer säkerligen.

Sony a7 med Zeiss Loxia 35/2 @ f/4 – 1/80 sekund – ISO 400


Den här hojen använder jag varje dag. Fram och tillbaka till jobbet eller när jag ska sticka och handla. Precis som allt annat jag äger så är den i ständig förändring och igår beställde jag ett bullhorn-styre. Jag kommer nämligen inte överens med bromsreglagen på bockstyret och jag håller nästan aldrig nere i bocken ändå. Utöver det blev det nytt framdrev, kedja och kassett för att köra 1x10-växlar. Mindre skräp på cykeln är alltid trevligt och framväxeln är död i nuläget på grund av idiotisk vajerdragning inne i ramen, som naturligtvis bara kärvar. Less is more! 

Nu blir det marsch pannkaka i säng, så kanske jag kan komma ifrån jobbet medan det är ljust ute. Fast det tror jag inte. Gonatt!

Inlagt 2015-02-24 23:14 | Läst 5207 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Du får väl byta filtret i din Sony. Bättre än att svära!
Svar från Makten 2015-02-25 18:51
I så fall måste jag också byta ut det nya objektivet, vilket vore lite surt. Nä, jag fortsätter med det här ett tag. Enda egentliga anledningen att byta är när det kommer en mer "färdig" kamera med knapparna på rätt ställen och så vidare.
Hoppas sängen är till belåtenhet,sov gott.
Mvh Tommy
Svar från Makten 2015-02-25 18:52
Jag sov som en stock, men lite väl länge;-) Hellre det än för lite i alla fall och det går framåt!
See you 😄😄🚲🚲🚲
Svar från Makten 2015-02-25 18:53
Jag ser bara fem kvadrater, ska det vara nån slags smileys? :-)
Det är ju en trend sedan några år tillbaka att i dagsljus få vattnet på samma sätt som i Din bild nr 2 med hjälp av ett gråfilter. Vattnet kan på så sätt se ut som ett betonggolv. :-)
Svar från Makten 2015-02-25 18:54
Ja, jag har aldrig riktigt fattat grejen med det. Det kanske är för att det ser onaturligt ut så att det blir nån slags wow-effekt? Den uteblir dock hos mig på samma sätt som med HDR-bilder:-)
Hmm ... det verkar som om Sony har lyckats eliminera de där störande reflexerna i A7II:

http://www.dpreview.com/forums/thread/3762492?page=1

Eller åtminstone dämpa dem. Det här är det värsta exemplet jag hittat (se lyktan överst till vänster):

ftp://rawdata.slrclub.com/body/sony/1412_a7II/DSC01149.JPG
Svar från Makten 2015-02-25 23:44
Se där! Undrar om de bara förbättrat antireflexbehandligen mellan lagrena, eller om filtret dessutom är tunnare. Det visar sig nämligen att även FE-objektiven beter sig näst intill identiskt med en modifierad a7-kamera med jättetunt filter, hur det nu går till.
2015-02-25 22:37   Robert Svensson
Intressant om det tjocka filtret och halo-effekterna. Det blir väl film på natta då...
Svar från Makten 2015-02-25 23:46
Jo, film är helt överlägset på natten, men bara vid långa slutartider. Annars räcker dess ljuskänslighet inte särskilt långt jämfört med vilken digitalkamera som helst;-)
Vill man lägga ner lite mera tid på en bild så kan man ju annars kombinera en bild med lång slutartid o lite brus med en med kort o mycket brus. Alltså klippa in vattnet från den korta till den långa bilden. Då får man det bästa av två världar. :) O adjö stämning är väl ändå att ta i lite? "Adjö en stämning, hallå en annan" däremot! O beroende på vad man är ute efter så är den lite lugnare bilden att föredra. O sist men inte minst, det där är också ett ickeproblem om man fotar nåt som är helt stillastående. :)
Svar från Makten 2015-03-02 21:00
Jo, jag funderade faktiskt på det, men först i efterhand. Då hade jag dock behövt ett stativ för att få exakt samma utsnitt i båda bilder:-) Och visst finns det "stämning" även i den andra bilden. Dock tycker jag inte att den matchar verkligheten särskilt bra. Men det vet ju inte den som inte stod där vid det tillfället förstås.
Hej Martin, Jag har en a7(r) och fotat en del kvällsfoto, men har hittils inte lyckats fått till dessa reflexer. Har visserligen inte kört med Sonys FE objektiv, utan mest blandade gamla godingar. Kan det vara så att det är Sony objektiven som ställer till det? Hursomhelst jag följer din blog, intressant läsning med en blandning av cykel och kamersnack... stundvis på molekylnivå.
Svar från Makten 2015-03-02 20:58
Det kan uppstå med andra objektiv än FE, men problemet tycks bli värre ju längre bak utgångspupillen befinner sig. Detta eftersom ljuset då faller in mer snett mot sensorfiltret, så att reflektioner uppstår mellan dess lager. Biogonen har utgångspupillen väldigt nära sensorn och det blir därför extra illa då. Kör du med objektiv avsedda för spegelreflex så hamnar utgångspupillen automatiskt ganska långt bort, så det kanske är därför du inte sett problemet.

Sen kan det vara så att a7R är mindre känslig än a7. Jag tycker mig ha läst om det. Enligt kommentaren från Håkan här ovan så är a7II ännu bättre.