Kvadratisk övning
Vad gör man när man har en halvtimme över på lunchen? Man plockar fram kameran förstås! För stunden laddad med ett gammalt Nikkor 50/2 från 1977, som gör sig finfint i kvadratiskt format. Alltså 33x33 mm på min kamera eftersom sensorn är större än småbild. Jämfört med dess tänkta bildvinkel på småbild får man med liiiiite mindre på bredden men mycket mer på höjden.
Då jag vet att efterbehandling brukar leda till tandgnisslan och ångest bestämde jag mig för att ställa kameran till svartvitt och kasta råfilerna om de inte verkligen behövdes. Vilket verkställdes vid hemkomst eftersom JPG-bilderna blev ungefär som jag ville, direkt ur kameran.
Detta förhållningssätt kan få mig att slappna av lite mer och sänka kraven, och det i sin tur ökar fotoglädjen och mängden tagna bilder. Det blev hela 14 stycken, varav 10 får duga att visas.
Det råkade bli ett slags tema med oreda och efterlämnade grejer, vilket turligt nog passade ganska bra i svartvitt. Under fotograferingen ändrade jag kontrasten vid flertalet tillfällen redan innan bilderna togs, eftersom den måste anpassas till motivet och det resultat man vill ha. Synd att ingen (mer än jag) kommit på att man borde kunna göra det med ett vred, så man slapp gå in och gräva i menyerna varje gång.
So long!
Jag har ägt ett sånt objektiv. Det kostade 300 kronor. Det såg helt OK ut men gick jättetrögt i fokuseringen. Jag körde 100 uppmjukningar från oändlighet till närgräns och tillbaka . Då lossnade det. Ett utmärkt objektiv. Tror faktiskt att det, med kaninöra och allt, satt på min Nikon F3 HP då jag sålde den till en yrkesfotograf som ville ha den i sin samling.
-------------
* Att förklara humor är dödfött. Men den här gravallvarliga bilden med fokus på absolut ingenting, ett hål, tyckte jag var rolig på nåt sätt. Säger nog mer om mig än om bilden.
Nikkor 50/2 är tydligen ett av de mest tillverkade genom tiderna för Nikon eftersom samma optiska konstruktion följt med över flera årtionden. Enkelt men ändå tillräckligt skarpt vid f/2 och väldigt jämnt över bildytan när man väl bländat ner. Faktum är att det utan problem täcker hela GFX-sensorn vid f/8, med skärpa ända ut i hörnen. Dock är skärpefältet ordentligt krökt, precis som på alla andra normaler när man sätter dem framför en för stor sensor som dessutom har tjockt glas ovanpå.
Mitt exemplar är lite småglappt och skulle behöva mer fett i fokussnäckan. Hittade just den här guldgruvan, där det finns beskrivet hur man tar isär detta och många andra gamla Nikonobjektiv: https://richardhaw.com/
50/2 AI: https://richardhaw.com/2016/12/11/repair-nikkor-50mm-f2k-new-nikkor/
När jag fettade om ett Nikkor 55/1,2 så var det absolut krångligaste att lyckas hitta rätt "ingång" på snäckan så att allt hamnade i rätt position. Men om man märker upp grejerna innan man skruvar isär så går det nog bra.
Sen finns det små avvikelser där vissa kameror ger 56x69 eller 56x71. Även höjden kan skilja yttepyttelite, typ 55 mm istället för 56.
För övrigt håller jag med om vad du skrev för några inlägg sedan om små sensorer med stabilisering. Jag har tänkt att bildstabilisering inte är något för mig, men ändrade mig och bytte till en Fuji X-T4. Jag tar mycket nattbilder och den är verkligen en underbar nattkamera, på grund av stabiliseringen som gör att jag kan gå ner i ISO + autofokusen som är säker även i mycket lågt ljus. Det här, inbillar jag mig, är min "good enough camera". Nu behöver jag inget bättre.
Komposition är det viktigaste som finns när man fotar icke-händelser, så det är förstås prio ett.