Eller tvärtom, ibland.

Om du inte kan fly mörkret bör du istället bejaka det

Jag gillar egentligen inte att fotografera i mörker, men eftersom jag älskar att fotografera i allmänhet kan jag inte gärna låta bli. Det vore fegt. Utmaningar är till för att antas, och så även mörkret som sådant.

Själva mörkret i sig kan jag faktiskt tycka om. Det omsluter allt i ett ett hemligt dunkel där man själv kan göra sig lika osynlig som det som döljs för ens egen syn. Jag tror inte att man kan ta bra bilder i mörker om man inte åtminstone försöker gilla det. Liksom bli en del av det. 

M8 med 28/2 @ f/2 – ISO 1250 och 1/30 sekund


Utan stativ får man välja ut de små delar av omvärlden som trots allt är belysta. Men jag tycker gott att man kan ha med även det omgivande mörkret i bilden, så att stämningen framgår ordentligt. Hade jag gått närmare när jag tagit den här bilden hade den blivit tämligen meningslös (för att inte tala om att jag blivit överkörd av en spårvagn).

Detta var under en liten promenad efter jobbet idag. Jag var hur trött som helst, men då blir jag också lite uppgiven på ett sätt som ironiskt nog kan få mig att släppa mina vanligen så hårda krav på mig själv och därmed ta bilder på motiv som jag annars ratat.

M8 med 28/2 @ f/2 – ISO 640 och 1/15 sekund


En mätsökarkamera är under dessa omständigheter optimal. Sökaren är mycket bättre för att få en bra överblick av motiven än med en spegelreflexkamera och det går snabbt och enkelt att fokusera (manuellt) även när ljuset är nästan obefintligt.
Att det sen råkar sitta en sensor i min kamera som är allt annat än anpassad för detta, är förstås en stor nackdel. Men faktum är att fokussäkerheten på många sätt är bättre att ha än bästa sensorprestanda.

Med spegelreflexkameran brukar jag behöva ta en drös exponeringar innan fokus hamnar rätt. Nu ställer jag bara in en så lång slutartid som jag tror mig kunna handhålla och justerar ISO därefter med objektivet vid full öppning, varpå ett enda avtryck brukar ge bra resultat.

M8:ans avskalade funktionalitet är bara trevlig faktiskt. Jag sliter mitt hår (det lilla jag har) över huruvida jag ska sälja resterande utrustning eller inte. Jag tror jag avvaktar lite. Så länge den inte skapar ångest av att stå i hyllan så är det inte så noga. Än så länge har jag ändå inget vettigare att lägga pengarna på. Det skulle vara en M9 då.

;-)

Inlagt 2011-10-31 19:41 | Läst 3857 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Men köp en M9 för guds skull du är värd en sån. Då behöver du inte vela i kameravalet mer. Personligen tycker jag att de här bilderna ser nog bra ut. Visst borde de funka för fina 30x40 printar?
Svar från Makten 2011-10-31 20:12
Den här storleken är ungefär max för det jag tycker ger okej kvalitet. Den första bilden är ordentligt brusreducerad och har en "smetig" karaktär som lyckligtvis försvinner till stor del vid nedskalning. Utskrifter är jag helt ointresserad av, och det är ju en stor anledning till att M9 känns onödigt bra (för att inte tala om dyr). Men objektivens karaktär och allt sånt syns förstås även i smått format.

Jag ämnar använda M8:an uteslutande ett bra tag framöver, så vi får se. Att jag är "värd" en M9 är inget jag betvivlar själv;-) Det finns så mycket klåpare som har utrustning som är avsevärt dyrare ändå.
Tror du, dina bilder blir bättre med en M9?
Med vänlig hälsning
Svar från Makten 2011-10-31 20:14
Givetvis blir bilderna bättre med bättre bildkvalitet. Däremot är nog skillnaden för liten för att det ska kunna motiveras prismässigt.
Det finns väl en M9:a med FF-sensor så den borde du skaffa, heter den M9-P? Jag vart sugen när jag hörde om den men det är mil utanför min budget tyvärr. Skulle dock vara häftigt att kunna ha bra gamla objektiv till, typ Mamiya eller Zeiss m.fl. som man skulle kunna använda med adapter om man nu inte redan har fina Leica objektiv...Kul att se dina bilder och jag gillar din blogg, en av de bästa på FS!
ztenlund 2011-10-31 21:06
Alla M9 har (samma) småbildssensor, vare sig de heter -P eller inte. Störande billiga är de dock inte.
Svar från Makten 2011-10-31 21:13
Som den andre Martin skrev, så är M9 Leicas enda modell med fullstor digital sensor. M9-P är bara en tillsnyggad version utan den fula röda plutten och utan M9-logga på framsidan, samt med safirglas på displayen.
I det stora hela är det annars precis samma kamera som M8, som har lite mindre sensor och något sämre brusegenskaper per pixel (även sensorn är i grunden samma fast olika stor).

Att använda objektiv från Mamiya och andra kameror som inte är gjorda för M-systemet, är däremot inte annat än rent tekniskt möjligt. M9 har inte live view så du har ingen aning om var fokus ligger förrän bilden är tagen om den inte har någon koppling till mätsökaren. Dock finns många bra tredjepartsobjektiv från Zeiss och Voigtländer som passar M-kameror. Jag har emellertid haft en hel del problem med att få dessa att fokusera rätt på min förra M8. Den 28:a jag använder nu är helt absurt bra, men kostar därefter. Jag tycker faktiskt att det är värt det.

Tack för de snälla orden om bloggen:-) Jag försöker så gott det går att blanda både teknik och bra bilder.
Säljer du allt dit andra "mög" :o så lär det väl ge ett ganska betydande bidrag till M9-träsket. Jag får dock lite intrycket av att du är någon slags kameranomad som nog aldrig kommer bli helt nöjd med något. Vandringen är nog evigt pågående, fast det är väl resan som är målet? ;)

Fotografering i mörker är inte så dumt, men det är ju lite jobbigt att man blir mer eller mindre tvungen att släpa på stativ om man vill kunna blända ner någonting. Att fokus hamnar fel med spegelreflexkameran kan ju möjligen bero på att herrn envisas med manuella objektiv. I sådana fall är nog autofokus överlägset tills det blir så mörkt att den inte heller fattar någonting. Fast de manuella objektiven har förstås andra företräden, men jag vette sjutton om jag skulle stå ut med bara sådana...
Svar från Makten 2011-10-31 22:38
Som sagt så är det egentligen inte en enkonomisk fråga. Jag må inte ha det jättegott ställt, men jag har nog råd med både det ena och andra om det vore så, eftersom jag är så sparsam på andra fronter. Inga lån, och så vidare.
Visst handlar det mycket om att upptäcka nya prylar! Trots att det är rätt jobbigt att byta hela tiden så är det också fascinerande och intressant att bygga upp teknisk erfarenhet och lära sig om nya tekniker. För som du vet är jag inte den som köper saker för att ställa i hyllan;-)

Manuell fokus är något av ett ställningstagande. För mig är fokuserandet en såpass stor del av fotograferandet att jag inte vill överlåta det till någon automatik. Det allra trevligaste är förstås att med Pentax 67:an verkligen se det korta skärpedjupet i sökaren, men att med precision fokusera M8:an är heller inte dumt. Men det handlar också om byggkvalitet. Det finns inga AF-objektiv som är ens i närheten av de manuella kusinerna. Ett nytt Nikkor 35/1,4 är rena skämtet jämfört med ett Zeiss 35/2, till exempel. Summicronen är ännu en nivå upp, och där måste jag säga att det inte finns något alls som kan förbättras. Total perfektion.
Du har helt klart den bästa bloggen på FS nu. Det är ren glädje att hitta ett nytt inlägg av dig.

Själv tycker jag inte att det är jättelätt att fokusera i mörkret, men det är jag tydligen rätt ensam om.

Nu har ju du ett 28mm objektiv, men att ha en crop-sensor kan bli jäkligt dyrt när man vill ha motsvarande 35mm etc och måste köpa fina vidvinkelobjektiv.

Jag tycker du ska vänta med att sälja av det andra. Du verkar vara lite "rastlös" när det gäller kameror så risken finns att du vill gå tillbaka till de andra.
Svar från Makten 2011-10-31 22:44
Tack Dawid! Med sådana reaktioner skriver jag gärna hur mycket blogg som helst:-)

Jättelätt är kanske att ta i, men jag upplever det som enormt mycket lättare att fokusera M8:an rätt än D700:an, oavsett vilket objektiv som sitter på den senare.
Den bildvinkel som 28:an ger på M8:an är i det närmaste perfekt, så det behöver inte bli dyrare. Jag vill inte ha mängder med objektiv till den kameran. Möjligen kunde jag tänka mig en 50:a eller 75:a för lite tajtare detaljbilder. Men det är rätt skönt att bara ha ETT superbra objektiv med sig också. Så slipper man fundera:-)
På M9 hade jag nog dock köpt ett 35/1,4 ASPH, eftersom det knappt är större än 28:an. Blott 50 gram mer, tror jag.
Mysiga bilder båda två :)
Jag ska förstås skita i vad du gör, men jag tycker gott att du kan köra på M8an ett tag. Jag brukar försöka tvinga mig själv att använda en kamera eller ett objektiv åtminstone ett år innan jag säljer det, så jag fått prova på prylarna i alla möjliga årstider.

Fasen vad jag gillar att vi har så ombytliga årstider förresten! Det skulle antagligen vara dötrist att bo någonstans där man knappt märkte skillnad på vinter, vår, sommar och höst... särskilt som fotointresserad.
Svar från Makten 2011-10-31 22:48
Det är ungefär den inställning som jag skulle vilja ha;-) Man bygger ju upp nån slags relation till sina prylar, och M8:an spelar där i samma liga som Bessan. Helt "fel" på många sätt, men ack så trevliga att använda och som därför får en att ta bättre bilder. D700:an är betydligt mer förnuftig. Men tråkigare.

Jag har inget emot vintern, om det inte vore för de korta dagarna. Egentligen borde jag nog jobba natt eller så. Kyla, snö och drivis bekommer mig icke. Men ljusbrist kan få mig att klappa ihop.
Om du får för dig att sälja Bessan så desavouerar du mig mer än jag står ut med :-)

Hur som helst, väger man ihop alla aspekter så är Leica bäst enligt min uppfattning. Tekniskt, menar jag. Så jag skulle gärna ha en M8 själv. Men när man lever på skatteåterbäring är det inte fixat i en handvändning.
Svar från Makten 2011-10-31 22:51
Oroa dig inte, Ernst Göran. Jag använde den med stort nöje senast igår:-)
Jo, M8 är en mycket bra kompromiss för den som är mån om den där taktila känslan och allt, men ändå inte vill bränna vansinnespengar. Visst är det dyrt, men vadå liksom, en rätt enkel matsalsmöbel kan ju lätt betinga samma pris. Och vid en sån äter man bara. Eller varför inte en enkel begagnad bil? En sån kan man inte skapa något med, annat än sopparäkningar;-)
Anders F. Eriksson 2011-11-05 18:09
Jag skapade en bild med min bil härom dagen. Eller åtminstone triggade min bil en kamera att ta en fin bild av mig (fast jag har inte sett bilden ännu).
alltid trevligt med nya blogginlägg från dig och lite trevligare sedan en Leica är inblandad ;)
Svar från Makten 2011-10-31 22:53
Ja vafan, nån måste ju visa lite nytagna bilder med Leica-kameror! Inte bara fotografera av själva kameran och skriva om hur bra den är;-)

*host*
Seapic 2011-11-01 00:58
haha ja sant de! och de gillar vi.
Jisses vilken trevlig antireflexbehandling den där Summicronen verkar ha...

För övrigt instämmer jag med tidigare kommentar om hur trevlig din blogg är.
Gillar verkligen hur du snöar in på rent tekniknörderi likväl som estetiken i dina bilder. Inläggen har alltid en bra balans mellan text och bilder.
Svar från Makten 2011-11-04 19:49
Ja, Summicronen är makalöst bra. Och fan vore väl annat när objektivet kostar över 30 lök nytt. Men det är inte perfekt. Ibland får man lite lustiga glorior i hårt motljus, som här: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/L1008746_CF.jpg
Jag har visserligen svårt att tro att något annat vidvinkelobjektiv skulle klara biffen bättre vid full öppning. I övrigt är jag förvånad över hur mycket färg man kan få ur M8:ans sensor vid ISO 1250, trots hiskeligt brus. Den har sina fördelar även när det är mörkt, helt klart.

Angående bloggens innehåll så känns det ibland som att jag bara velar omkring och skriver massa trams, men eftersom jag ändå inte aspirerar på att vara nån slags "riktig" fotograf med det vanliga hemlighetsmakeriet kring bilderna (gärna i kombination med att ignorera sina läsare för bästa von oben-effekt) så tror jag det är bäst att jag fortsätter som vanligt:-)
Swappo 2011-11-05 08:15
Jo, nog var dom där lite lustiga allt.
Men det är väl för att man är van att se tydligare gröna eller orangea blaffor och inte diskreta, blå glorior.

Jag tror att det som gör din blogg så bra är att du just kör ditt race. Själv fotar jag sällan/aldrig liknande motiv som du, men jag gillar verkligen att läsa dina ibland ganska långa utlägg om hur bilden kom till, både tekniskt och själsligt om man kan säga så. :)
"Du har helt klart den bästa bloggen på FS nu. Det är ren glädje att hitta ett nytt inlägg av dig."

Kan bara hålla med, och jag tycker inte du ska vara rädd för att skriva för mycket om det tekniska, som du antytt att du själv tycker att du gör.

Jag tycker att dina tankar, klargöranden och åsikter om objektiv, film eller sensor format gör det hela väldigt läsvärt.
Svar från Makten 2011-11-04 19:50
Tack Göran! Det blir nog bäst om jag inte tänker så mycket på vad jag ska skriva, utan bara häller ur mig det jag funderar på:-) Ibland blir det bara teknik, ibland bara gnäll och ibland kanske lite filosofi. Man vet aldrig!