Sökandet efter den bästa optiska sökaren är över

Blott tre rullar film har passerat Hasselbladaren sedan jag köpte den förra helgen, men redan har jag hunnit med att komplettera med lite intressanta prylar. Först köpte jag en ny mattskiva av typen acute matte av den trevlige försäljaren Jan Laurits som brukar annonsera här på Fotosidan. Det hade från diverse olika håll sagts mig att den skulle vara ett enormt lyft jämfört med originalskivan som är ganska mörk, och att det också var ett stort skäl att välja 500 C/M över den tidigare Hasselblad 500 C, då den sistnämnda inte har utbytbar skiva.

Mattskivan kom dagen efter beställning och direkt när jag provade den insåg jag att den inte skulle hjälpa mig ett jota. Originalskivans mörkhet beror på att den är väldigt matt, vilket gör att man ser precis var fokus hamnar, förutsatt att det befintliga ljuset räcker till. Det är där haken finns. Utbytesskivan var dock såpass optimerad för att vara ljus istället, att det blev ungefär som att försöka fokusera manuellt med originalskivan i en modern, digital spegelreflexkamera. Alltså nästan omöjligt.
Så Jan erbjöd en annan, liknande skiva fast med splitprisma (även kallat ”snittbild”) mot några extra hundralappar, så jag skickade tillbaka den första och väntade otåligt.

Ungefär samtidigt hade jag köpt en prismasökare av en annan FS-användare. Egentligen mest för att jag tänkte det kunde vara ball att prova, och för att priset var bra. Idag kom både den nya mattskivan och sökaren.


Ivrigt monterade jag attiraljerna som också inkluderade ett motljusskydd, och min första reaktion när jag kikade i okularet var att mungiporna åkte upp mot öronen.

– Dra ända åt helvete! Är det inbyggd biograf i kameran??

Jag skämtar inte när jag påstår att sökarbilden är ungefär dubbelt så stor till ytan som i min Pentax 67II. Jag trodde inte ens att det var möjligt. Tidigare har jag hyllat sökaren i Nikon FM2, och det här PM5-prismat som det heter, ger ännu lite bredare bild, och så då lika hög dessutom eftersom formatet är kvadratiskt.

Visst, den tar lite plats och gör kameran större.


Men viktskillnaden är inte särskilt stor och det tar bara några sekunder att byta till det ihopfällbara ljusschaktet om man vill använda det istället. Kamerans modulära uppbyggnad är mycket trevlig och något jag skulle önska mig hos digitala kameror av mindre snitt, men det får vi nog inte se i första taget.

Även mattskivan byter man mycket enkelt, så jag tar förmodligen med mig den gamla dito och schaktet när jag är ute, så att jag kan bygga om kameran när jag känner för det. När ljuset är gott så är det ändå svårt att matcha charmen av att titta direkt ner på mattskivan, och då får den med fördel vara väldigt matt så att man får en sökarbild med mycket djup.

---------------------

Nog om detta! Nu tittar vi på lite fler bilder från kameran ifråga istället. Och jag vill uppmana alla läsare att klicka på bilderna för att förstora, för annars blir kvaliteten onödigt lidande. Jag valde ut de bästa bilderna från senaste rullen till förra inlägget, så andrasorteringen får duga idag.

Zeiss 80/2,8 Planar @ f/4 – 1/15 sekund


Det brukar tjatas om att man måste ha stora och tunga stativ för tunga kameror, men det är skitsnack. Här har jag använt ett synnerligen litet och lätt Benro C0180T med Hasselbladaren, på sumpig och mjuk mark nere i en lerig skreva bakom Minneberg. Naturligtvis med spegeluppfällning och trådutlösare för att minimera alla eventuella källor till vibrationer. Här fokuserade jag förresten med schaktsökaren och originalskivan i väldigt dåligt ljus, vilket visar att den funkar som det är tänkt om man tar sig tid.

Och så en annan vy av den halvsjunkna båten vi tittade på igår. Notera gärna herrarna på segelbåten i bakgrunden som säkert undrade vad jag höll på med.

Zeiss 80/2,8 Planar @ f/2,8 – 1/60 sekund


Det här med kort skärpedjup på långt avstånd är en av mellanformatets fördelar jämfört med mindre format. Det går att få ungefär samma oskarpa bakgrund med ett 35/1,4 på småbildsformatet, men det kommer att se annorlunda ut. Främst blir övergången till oskärpan ”längre” och den absoluta skärpan per bildhöjd lägre eftersom objektivet måste ha en mycket extremare konstruktion. Däremot kan bakgrundsoskärpans karaktär; den så kallade bokehn, mycket väl bli mjukare om objektivet är modernt.

Objektivet Zeiss 80/2,8 Planar är en riktig klassiker och har ungefär samma konstruktion som det 50/2 Planar som jag använt för produktbilderna överst i inlägget, då på en Sony NEX-5N. Åttian är lite oskarpare vid full öppning men karaktären är ungefär densamma, det vill säga en aning bråkig bakgrundsoskärpa men desto mer tredimensionalitet.

Zeiss 80/2,8 Planar @ f/2,8 – 1/125 sekund


Jag är lite sugen på att prova ett Distagon 60/3,5 eller 50/4 bara för att se om de har en annan karaktär. Men annars finner jag 80 mm helt perfekt vad gäller bildvinkel. Man kan gott ha det som enda brännvidd på 6x6-formatet. Och så är det ju kul att så många klassiska foton har tagits med just denna kombination! Kanske oftare då med en Rolleiflex, men det är skitsamma.

Zeiss 80/2,8 Planar @ f/11 – 1/4 sekund


Det inklämda och fängslade stackars trädet mellan staketet och plåtskjulen är ett motiv jag återkommer till och ännu inte har lyckats göra rättvisa. Men en dag ska det bli bra. Den ljusa himlen är en svår nöt och antagligen borde jag prova att gå dit på morgonkulan så att jag får medljus istället.

-----------------

Och så ett litet tips i all välmening. Titta aldrig, någonsin i sökaren hos en Hasselblad med PM5-prismat om du inte tänker köpa en. För då kommer din egen kameras sökare att för evigt kännas liten, mörk och tråkig.

Trevlig helg!

Inlagt 2012-04-27 23:02 | Läst 5359 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Det är något visst med 6x6 och Hasselbladen verkar vara en trevlig bekantskap.
Det där inklämda trädet har jag försökt med många gånger men aldrig lyckats......
Hälsar /Claes
Svar från Makten 2012-04-27 23:44
Sünnerligen trevlig! Jag har tidigare funderat lite på en Rolleiflex eller annan tveögd kamera, men då finns det förbannade parallaxfelet där igen, som jag helst slipper. Och särskilt mycket lättare blir det inte heller faktiskt.
Frågan nu är om jag inte ska sälja av Pentaxutrustningen. Men jag tror inte det, då 105/2,4 på 6x7 är något helt magiskt:-)

Vi får tävla om trädets gunst helt enkelt! :-) Varje gång jag går förbi det så minns jag den fantastiska varvsmiljön som fanns där innan spårvägsbygget började. Tegelhuset på hörnet var en favorit.
SD40T-2 2012-04-27 23:49
Visst var tegelhuset härligt och typiskt nog har jag inte en vettig bild på det.....
Man går lätt vilse i den där sökaren, men ju den är rätt bra :)
Svar från Makten 2012-04-28 11:04
”Rätt bra” är nog årets underdrift:-)
Hasselbladaren är så snyggt motiv att du inte ens behöver gå ut för att fota.
Det går tydligen att ta produktbilder utan blå vaxduk :) men det är kanske någon Chroma-key-funktion som Photoshop hjälper dig med (blått mot vitt)?
Problemen som krävde shimsning av mattskivan på D700 och allt mekaniskt fanstyg med Leicas mätsökarsystem verkar inte applicera på Hasselbladaren - det är tydligen bara att byta sökare och mattskivor fram och tillbaka - nu saknas bara ett digitalt bakstycke så är kameran klar :)
Ha de'
Johan
Svar från Makten 2012-04-28 11:08
Den oerhört avancerade utrustningen är min hall-lampa och ett vitt skåp i bakgrunden. Sen är det bara att exponera så högt att skåpet blir överexponerat och kameran lagom. Man behöver inte krångla till det så mycket.

Jag har inte framkallat något som jag fotat med den nya mattskivan, så om den kräver kalibrering vet jag inte. Men om avståndsskalan på objektivet visar rätt så ska det nog stämma.
Att man måste hålla på och shimsa mattskivan på moderna kameror är för att de bara är slarvkalibrerade från fabrik. Det är ju ändå inte meningen att man ska fokusera manuellt och skärpedjupet är såpass stort i sökaren att det inte spelar nån roll om skärpan ligger lite fel.

Jag kollade av ren nyfikenhet vad bakstycken kostar, men där kan vi snacka vansinniga priser. Dessutom är det bara de allra dyraste (hundratusen spänn typ) som har fullstor sensor. Bara att glömma.
Pentax 67 har större registeravstånd än Hasselblad 500 tror jag... så det kanske går att köra 104/2,4 med adapter? Du missar förstås lite i bredd...

Vore helt klart kul att titta i sökaren, det är helskoj att titta direkt på mattskivan i min (ännu ej reparerade) Ricohflex TLR.

Kul att du vågar visa andrasorteringen, den duger alldeles utmärkt :)
Svar från Makten 2012-04-28 17:48
Nä, det går tyvärr inte eftersom Hasselblad använder centralslutare i objektiven. Slutaren mellan spegeln och filmen är bara en väldigt oexakt sådan för att förhindra ljusläckage när spegeln är nedfälld.
Detta är faktiskt en av anledningarna till att det inte finns några ljusstarkare objektiv än f/2,8 till många mellanformatare. En större centralslutare blir alldeles för långsam. Dock finns ett modernare Hasselbladsystem med ridåslutare, och till detta finns ett 50/2,8 och ett 110/2 till exempel. Men då rör det sig om helt andra summor.

Jag var ute med kameran en sväng idag och provade både med prismat och schaktsökaren, med nya mattskivan. Och visst är det överlag bättre, men fokuseringen blir lite svår med schaktet eftersom man gärna tittar med båda ögonen. Så det blir till att fälla upp luppen, fokusera och sen fälla ner den igen vid komposition.
jelu1661 2012-04-28 22:51
Aaah, centralslutare är något jag glömmer bort, då jag aldrig ägt ett system med sådana objektiv.

Trevligt att det funkar bra med prismat och nya mattskivan. Ang schaktsökaren så är det nog svårt att låta bli att fälla upp luppen och dubbelkolla fokus ändå... så det är nog lika bra :)
Svar från Makten 2012-04-29 15:28
Din Ricohflex har säkert centralslutare:-) Kolla in i det undre objektivet så får du se!
jelu1661 2012-04-29 21:20
Det stämmer bra det, det är en av sakerna som ska renoveras. Jag har en i min mätsökarkompakt också, Yashica GX. Men jag har inga lösa objektiv med slutare i. Det är på något vis mer magiskt.
Fina bilder, från sköna miljöer. Ni i sthlm verkar ha så många olika typer av fotomiljöer att välja mellan, på behörigt avstånd.
Svar från Makten 2012-04-28 22:13
Pja, miljön är precis bakom knuten för mig och jag är helt säker på att den inte är ett dugg intressantare än någon annans närmiljö:-) Det handlar bara om att ta sig tid att utforska den och fotografiskt ta tillvara på den. Är man intresserad så kan det alltid bli intressanta bilder!

Men visst, med tanke på mina konstiga intressen är det rätt nära till sånt jag verkligen vill fota;-)
Jo det är fint att titta i sökaren på en Hasselbladare, har en PME3 som i princip är samma sökare som PME5 kombinerat med en acute matte skiva med snittbild och stödlinjer. Har kört flera år nästan uteslutande med CF80/2,8 men har även en CF150/4,0 som är en guldglugg för porträtt bland annat, men man måste skaffa en kort mellanring för att komma tillräckligt nära om man skall ta ansiktsbilder med den. Skaffade nyligen en CF50/4,0 FLE som är en guldglugg och till skillnad från föregångaren är skarp kant till kant redan på stora öppningar och dras med mycket mindre vinjettring. Så om du är på jakt efter en 50:a rekommenderar jag dig att leta efter en FLE.
-affe
Anders F. Eriksson 2012-05-04 00:34
Mmm, jag jobbade i några år på en firma där vi bland annat gjorde passfoton (löjligt billigt) med en 500 EL/M, 150/4 och mellanringar - det var annat än de fåniga maskinerna man ska stirra in i hos Polisen nu för tiden :)

150:an är en mycket mycket bra porträttglugg (även de riktigt gamla).
Svar från Makten 2012-05-04 12:09
Jag ska försöka hålla mig till 80 mm ett tag framöver, men jag behöver en sån där fokus-arm som man skruvar dit, för det är grymt oergonomiskt med den smala, vassa ringen längst inne mot huset.