Inkassokrav för plusmedlemskap

Fy f:n för Klarna och deras sätt att skapa inkassokrav via Segoria. Även jäkligt dåligt av Fotosidan att hantera sina fakturor på det här sättet. Dessutom dåligt att Fotosidan har löpande prenumeration som förlängs automatiskt, oavsett om man vill det. Hittade en faktura i min e-post från den 6 april som skulle vara betald den 20 april. Ingen påminnelse och 220 kronor har nu blivit 460 kronor.

När jag väl fått kravet i lådan har jag bra några dagar på mig att rådda i eländet. Ska förstås även kontakta kundservice på Fotosidan om det. Automatisk förlängning trodde jag hade skrotats för många år sedan.

Förmodligen sista året jag är betalande medlem såvida inte F0tosidan står för kostnaderna för inkassokravet.

En ilsken
/Janne

Inlagt 2019-05-13 18:27 | Läst 422 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Jag håller helt med!!
Den här sortens verksamhet har blivit en affärsidé. Själv var jag nyligen ett par dager sen med en inbetalning av trängselskatt. 20 kronor blev 520 kronor. ingen rimlighet - bra närighet.
ztenlund   2019-05-13 19:15
Det där är dock ett fall där staten tagit sig rättighet att påföra avgifter som vare sig står i proportion till det ej i tid inbetalda beloppet, och som dessutom vida överstiger vad det privata näringslivet får påföra i avgifter för motsvarande typ av ärende. Än märkligare blir det när det är billigare att missa inbetalning av fordonsskatt på några tusenlappar med några dagar. Låt vara att fordonet rent lagligt sett då inte får nyttjas förrän skatten är inbetald.
Svar från Jan Jältorp   2019-05-13 19:54
Surt är det. Och att bråka och försöka få rätt är lönlöst. Däremot försöka styra vilka företag man väljer att ha att göra med. Men i många fall kan man inte det heller.
/Janne
syntax   2019-05-13 23:50
Jag bråkade lite för den goda sakens skull. Jag sover nämligen bättre om jag vet att jag har straffat dem med att påföra även dem arbete och en kostnad.
Jag hävdade att en straffavgift på 500:- för en några dagar för sen inbetalning av 20:- strider mot proportionalitetsprincipen, vilken skatteförvaltningen har att hålla sig till. Svaret blev, förutom diverse snömos, att politikerna hade beslutat gällande regelverk. Det märktes att dom hade fått rusa hit och dit en del ... :-)
Svar från Jan Jältorp   2019-05-14 09:45
Peter Hennig. Det är bra att bråka lite, det är en god sak när det gäller sådant här. Tyvärr måste jag välja vad jag lägger min energi på då den är begränsad. Har även skrivit till Fotosidan och framfört mitt missnöje, får se vad det resulterar i. Kommer dock att reservera lite energi till att försöka att inte ha med Klarna att göra fortsättningsvis. Nu ska ägna energi till en bild för kommande blogg.
/Janne
Det är ju hela affärsidén. Förlängning sker automatiskt och ligger och tuggar till tidens ände. Andra alternativ görs så svårupptäckta som möjigt och är ibland ur funktion, särskilt om det körs någon kampanj.

Om det är 460 kr så har de ju tagit betalt både för påminnelse och inkasso (60+180 kr). Man kan notera att Klarna äger Segoria, så de har ju inte direkt något egenintresse av att hålla ärenden borta därifrån. Ju fler inkassoavgifter de kan ta ut för ärenden som kräver noll arbete, desto mer lönsamt blir det.
Svar från Jan Jältorp   2019-05-13 20:20
Kollat och ser att det är massor av klagomål och anmärkningar på Klarna och Segoria. Lite synd att Fotosidan hjälper till att göda dem. Gillar inte heller att automatisk förlängning på Mina sidor var förvalt, tror inte jag valt det själv.
/Janne
Nu blev jag tvungen att kolla för jag tror inte jag har auto-förlängning.
Bekräftat att jag INTE har auto och det borde gå att välja bort.
F.ö. gillar jag inte Klarna men har inte hamnat i deras pengafälla - än.


På "Min sida" finns en rubrik på ljusblå botten "DITT MEDLEMSKAP"
Där står:

"Ditt medlemsid är: nnnnn
Du är Plusmedlem och du ser status på denna sidan."

De sista orden är klickbara och leder till:

"Ditt Plusmedlemskap gäller till 20yy-mm-dd och avslutas sedan."

Därunder en knapp:
"Återaktivera automatisk förnyelse"
Svar från Jan Jältorp   2019-05-13 20:17
Tack för tipset nu har jag avaktiverat auto-förlängning. Borde vara avstängt default tycker jag. Så har jag för mig att det är på andra tjänster jag betalar för, men ska kolla om dem för säkerhets skull.
/Jann
Benganbus   2019-05-13 21:57
Vad gäller Klarna, så är dom ökända hos Konsumentverket sedan flera år!
/B

https://digital.di.se/artikel/klarna-gar-mot-rekordar-klagomalen-okar-med-105-procent
Svar från Jan Jältorp   2019-05-14 07:22
Bengt Björkbom. Ja Klarna har sedan länge haft väldigt dålig rykte. Tycker att det är trist att Fotosidan använder dem för att sköta sina fakturor. Tyvärr många företag som använder deras tjänster men oftast så finns det möjlighet att betala för varor och tjänster på annat sätt. Själv loggar jag in på min bank, aktiverar tillfälligt internetköp. Har man inte möjlighet att betala kontant så är det bättre att ordna en kredit på sitt konto hos sin bank. Normalt gör jag så få köp som möjligt där Klarna är iblandade, men här har jag tyvärr inget val.
Fick du ingen faktura i god tid innan förnyelsen? Låter märkligt, LO
Svar från Jan Jältorp   2019-05-14 07:22
Jodå, det framgår i min text under bilden.
Dubbelolle   2019-05-14 14:55
Du hade alltså fått en faktura 6 april som skulle betalas 20 april - du kollade inte mailboxen alltså, det måste man ju göra om man får e-faktura! LO
Snygg bild!
Jag höll på att råka ut för samma sak, då jag har fotosidan kopplad till en äldre mailbox jag sällan använder och tittar efter i. Så nu har jag iaf ändrat mejladress här på fotosidan, så att jag inte missar klarnas mejl och hamnar hos inkasso.
Håller även med om att det där med automatisk förlängning är märkligt, och gör egentligen bara saken ännu rörigare. Självklart bör inte automatisk förnyelse vara default, som det är här på fs. Om man sen avaktiverar automatisk förnyelse, så får man upp förfrågning om att förnya sitt medlemskap, trots att man precis har gjort det, och har 11 månader kvar av sin period.
Svar från Jan Jältorp   2019-05-14 15:08
Tack, roligt att du gillar bilden. Mina dystopiska bilder brukar inte locka så här stora besökare på min blogg. Automatisk förlängning är ett ofog som default, de flesta företag slutade med det för länge sedan efter kritik. Är inte helt säker på om jag råkat kryssa i det eller om det är default. Om jag betalar nästa år så får det bli med kort.
/Janne
ztenlund   2019-05-14 16:01
Att undvika "löpande" kräver särskild undanmanöver. Detta är ett utstuderat upplägg där man måste gå längst ned på sidan och hitta en särskild länk. Vill man slippa Klarna så är det ytterligare undanmanöver.