Johan Lennartsson

Titta gärna in på min hemsida för mer bilder - johanlennartsson.se

Fulufjället

Mellan 26-29 september åkte jag med Niklas Virsén och Fröstad naturfoto till Fulufjället i norra dalarna för att fotografera. Väl framme vid Fulufjällets nationalpark vandrade vid upp på fjället till Rösjöstugorna där vi bodde - enkelt men bra. På kvällen gav vi oss ut och luftade kameran i området runt stugan där färgerna sprakade och korta knotiga fjällbjörkar kämpade sig upp mot himlen. Fantastiskt vackert men väldigt svårt att komponera bra och balanserade bilder. Ett tips jag fick från Niklas var att prova att experimentera med skärpedjup vilket jag gjorde - och jag måste erkänna att det kan göra en bild på en annars komplicerad miljö enklare samtidigt som de mäktiga höstfärgerna finns kvar - men jag känner mig inte helt bekväm med det här sätt att fotografera. Jag får öva mer på detta innan jag bestämmer vad jag tycker om den stilen! Jag experimenterade också lite med medvetna kamerarörelser (eller ICM) något som jag hållit på lite med under sommar med blandade och kanske mest mindre bra resultat, men jag gillar den målade känsla som ibland dyker upp i bilden.

En del fjällbjörkar växte parallellt med marken (som den här)  medan andra växte lite mer på höjden. Helt otroliga färger men svårt att komponera en bild med detta virrvarr av färger och grenar. (D850 + Tamron SP 24-70/f2.8 @ 24 mm, f/10, ISO 1000, 1/10 sek)

 

Här har jag tagit ut svängarna i min tolkning av fjällmiljön: både ICM och trippelexponering... (D850 + Tamron 70-210/f4 @ 70 mm f/32, ISO 31, 1/5 sek)

 

Nästa dag gick vi upp tidigt och vandrade i mörker och dimma mot det välkända vattenfallet Njupeskär som är det högsta i Sverige med sina 93 meters fallhöjd. När vi kom fram till plasten låg en dimma över landskapet något som jag verkligen gillar; ett dimmigt landskap blir ofta fantasieggande  (om dimman inte är allt för tät vill säga). Vi stannade på fjällsidan en stund och fotograferade innan vi klättrade ner till vattenfallet.

Björkarna kämpar sig tappert upp för bergssidan och dimman och de tunga molnen ger en fin stämning till landskapet tycker jag (D850 + Tamron 70-210/f4 @ 210 mm, f/14, ISO 320, 1.6 sek)

 

En panoramavy över landskapet efter att dimman har lättat (tillfälligt). Där nere i dalen kan man se gångvägen till Njupeskär (D850 + Tamron SP 24-70/f2.8 @ 24 mm, f/13, ISO 250, 1/3 sek; panorama av 4 bilder)

 

Vi tog oss sakta ner för fjället och gick fram till Njupeskär på de spångar och plattformar som finns så att även den traditionella bilden av platsen hamnade på minneskortet. Eftersom vi var där tidigt fick vi vara själva på platsen och undvek alla människor som tar "selfies" på den stora stenen framför vattenfallet. Vi hade Njupeskär helt för oss själva - inte så tokigt.

Den obligatoriska bilden av Njupeskär fotograferad tidigt på morgon (D850 + Tamron SP 24-70/f2.8 @ 45 mm, f/13, ISO 64, 1.6 sek)

 

Den här HDR-bilden ger en mer dramatisk tolkning av Njupeskär (D850 + Tamron SP 24-70/f2.8 @ 24 mm, f/13, ISO 64, 0.8 sek +/- 2EV)

 

När vi kände oss nöjda med Njupeskär vandrade vi tillbaka upp för fjället och fotograferade hela tiden. Det var mycket moln  men under en kort tid tittade solen fram och jag lyckades ta en bild med fint motljus mot berget på andra sidan dalen. De gula höstlöven lyste upp och bildade en härlig kontrast mot de mörka granarna.

Helt plötsligt och bara under en kort minut öppnar sig molntäcket och släpper in ljus över landskapet (D850 + Tamron 70-210/f4 @ 98 mm, f/13, ISO 500, 1/250 sek)

 

Väl tillbaka i stugan var det skönt att sova en stund innan vi gav oss ut igen i området runt stugan. Det blåste så det fick bli några långa exponeringar på detaljer i landskapet.

 

Lång exponering av vågor som slår några stenar vid strandkanten (D850 + Tamron SP 24-70/f2.8 @ 70 mm, f/14, ISO 64, 1.3 sek)

 

Hittade en knotig gren som låg i vattnet (D850 + Tamron SP 24-70/f2.8 @ 42 mm, f/16, ISO 31, 8 sek)

 

Vassen vajar i vinden (D850 + Tamron 70-210 @ 210 mm, f/14, ISO 64, 3 sek)

 

Tyvärr hade vi ett tjockt molntäcke för annars hade vi nog kunnat bevittnat en kraftigt norrsken (uppåt kp6) under natten. Istället fick vi en lång natts sömn vilket vi nog alla behövde.

En ny dag gryr och vi går återigen ner för fjället, den här gången för att fotografera gammelskog - alltså en skog som funnits 120-150 år (tillskillnad från urskog som aldrig påverkats av människan och i princip inte finns i Sverige).  Jag tror inget kan vara så svårt som att att bra bilder i en skog med det kaos som finns där. Som Niklas påpekade, i en sådan här miljö är bildkompositionen extremt viktig med tydlig förgrund och gärna ledande linjer. Lätt att det blir ett virrvarr av detaljer men inget tydligt motiv och då blir bilden svår att ta till sig.

En ljuspunkt i den mörka granskogen -  inte så mycket till förgrund men ett tydligt motiv (D850 + Tamron SP 24-70/f2.8  @ 46 mm, f/9, ISO 1000, 1/50 sek)

 

Ormbunkens blad fångade ljuset i en annars mörk gammelskog - en tydlig förgrund mot en mörk och sagolik bakgrund (D850 + Tamron SP 24-70/f2.8  @ 36 mm, f/7.1, ISO 1000, 1/20 sek)

 

Då vi som bäst höll på att fotografera skogen så dök det upp några nyfikna lavskrikor men vi struntade i dessa och fortsatte att fotografera skogen. Däremot efter lunch då vi tänkte fotografera lavskrikor vill de inte alls komma fram, man kan inte styra hur vilda djur beter sig. Så ingen lavskrika men väl en nötväcka som var desto mer intresserade av komma med på bild!

Det här var en mycket närgången nötväcka som vi stötte på i gammelskogen (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 600 mm, f/6.3, ISO 2000, 1/1000 sek)

 

När vi gett upp lavskrikan vandrade vi upp för berget mot stugan för lite vila. På vägen upp kom dimman tillbaka och gav fina möjligheter att fotografera fjällbjörk i en spännande stämning. Måste erkänna att efter fotograferat många timmar i skogen och efter vandring upp för berget så var det inte självklart att ta upp kamera och börja fota igen - men Niklas pushade oss och tur var väl det för bilden nedan är nog en av mina favoritbilder från resan.

Gillar det här trädet - ser ut som det har små ben och kan vandra iväg (men det växer runt en sten) (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 150 mm, f/5, ISO 2500, 1/1250 sek)

 

En fjällbjörk i dimma (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 150 mm, f/5, ISO 2500, 1/1250 sek)

 

Då vi inte lyckades locka till oss några lavskrikor i skogen bestämde vi oss att vandra ner i dalen tidigt den sista dagen och det var tur det. På vägen ner stötte vi på några fjällripor som inte var allt för skygga av sig utan lät sig fotograferas. Vilket härligt möte.

En fjällripa sitter och trycker i vegetationen (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 600 mm, f/6.3, ISO 3200, 1/640 sek)

 

Fjällripa sitter i en björk (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 600 mm, f/6.3, ISO 3200, 1/640 sek)

 

Lite längre fram på vandringen ner för fjället öppnade landskapet upp sig framför oss med en skog dränkt i en stämningsfull dimma sedd lite från ovan (som sagt, dimma är sällan fel). Här blev det återigen många bilder...

Dimman ligger tjock över skogen som framträder med flera lager av träd (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 600 mm, f/7.1, ISO 400, 1/1000 sek)

 

Dimhöljd skog där trädtoppar dyker upp lite här och där (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 500 mm, f/6, ISO 400, 1/1000 sek)

 

Väl nere i gammelskogen började återigen våran fotografiska jakt på lavskrikan och den här gången blev vi inte besvikna. Ett problem med att ta bilder på den mycket nyfikna lavskrikan är att den ibland kommer lite väl nära, åtminstone om man har ett teleobjektiv på...svårt att tro att detta är en vild fågel.

En lavskrika i sin sanna miljö - mitt bland skägglaven (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 300 mm, f/5.6, ISO 1250, 1/640 sek)

 

Lavskrikan satte sig  i en björk nära mig och undrade. vad jag höll på med... (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 550 mm, f/8, ISO 1000, 1/640 sek)

 

Bland skägglaven hör lavskrikan hemma (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 240 mm, f/5.3, ISO 1250, 1/800 sek)

 

Man måste tänka på objektivets närgräns när man fotograferar lavskrikor... (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 350 mm, f/5.6, ISO 2000, 1/1250 sek)

 

Dagarna var redan till ända och det var dags att återvända hem med ett välfyllt minnes kort och en härlig naturupplevelse rikare. 

Något jag brottades med innan den här resan var att bestämma vilka objektiv jag skulle ta med då jag visste att vi skulle vandra en hel del i fjällmiljö och Niklas hade flera gånger påpekat att vi skulle packa lätt. En vidvinkel var given för större landskap (Tamron 24-70/2.8) och ett teleobjektiv för mer intima landskap (Tamron 70-210/f4). Frågan var om jag skulle släpa med mitt ganska tunga Sigma 150-600 (som är mitt favorit objektiv) eller inte... Jag bestämde mig att ta med det och tur var det då flera av mina favoritbilder från resan togs med just detta objektiv så den vikten var väl värd att bära.

Till sist måste jag säga att jag är mycket nöjd med den fantastiska miljön och de bilder jag tog, där några syns i det här inlägget (men många ligger fortfarande orörda i Lightrooms bibliotek), och hur resan organiserades av Niklas och Fröstad naturfoto. Toppen! Fulufjället är en plats jag kommer att återvända till i framtiden.

Stillhet (D850 + Sigma 150-600/f5-6.3 @ 360 mm, f/9, ISO 1000, 1/640 sek)

 

Det var allt för den här gången!

Johan

Postat 2019-10-10 20:15 | Läst 1426 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Ett besök i Halland

Jag följde med sonen till trakten runt Varberg, han skulle besöka en skateboard festival med jag tog tillfället i akt att besöka naturen i området. Så medan grabben sov på morgonen smög jag ut vid 5-tiden för att fotografera. Första anhalt blev Sumpafallen. En plats som det är svårt att bli besviken på: när jag kom ner till vattnet råkade jag skrämma en Häger som åt frukost - tyvärr ingen bild på fågeln men en otroligt fin upplevelse att se fågeln flyga längs forsen i solljuset denna varma sommarmorgon. Men även utan häger en fantastisk plats att vara när solen är på väg upp!

Sumpafallet I

Sumpafallet II

Efter Sumpafallet så åkte jag till Bosgårdsfallet som låg lite längre bort än jag trodde men vad gör det en tidig morgon när man inte har några måsten. När jag väl var framme så hade det magiska morgonljuset börjat försvinna men ett fint vattenfall var det allt.

Bosgårdsfallet I

Bosgårdsfallet II

Nu var det tid att åka tillbaka till pensionatet och väcka och äta frukost med sonen. Efter lite vila ställdes jag för nästa fotografiska utmaning - hur kan man fånga intressanta naturbilder i hårt dagsljus... Jag gjorde detta på fyra sätt: inne i en bokskog, intima landskap, lång exponering och medvetna kamera rörelser (eller ICM som det kallas ibland). Så här gick det:

Inne i Bokskogen, även om ljuset var hårt försökte jag hitta platser där ljuset hade någon riktning, t.ex. nere i en svacka. Gäller också att passa på att ta bilder om solen går i moln och ljuset blir mjukare!

Åkulla bokskog I

Åkulla bokskog II

Intima landskap, och med menar jag inget annat än att zooma in på små delar av det stora landskapet för att förenkla bilden och hitta små platser med bra ljus. Intima landskap är roliga att leta efter och fotografera. En liten skogsbäck kan te sig som ett stort vattenfall om man tittar noga.

Intimt landskap - en liten bäck fotograferad mitt på dagen

Lång exponering, landskapet kan få en surrealistisk känsla med utslätade vattenytor och utdragna moln. Det knepiga är att få långa exponeringstider när ljuset är starkt: lågt ISO, minsta möjliga bländare och ND filter är receptet. Jag liksom många andra tycker att dessa bilder ofta passar i svartvitt - men just i bilden nedan tyckte jag färgerna passade. Bilden nedan är tagen vid Apelviken i Varberg med många som badade, men eftersom exponering är lång och de flyttar sig så syns de inte på den slutliga bilden -  ser helt tomt ut men så var det alltså inte.

Lång exponering av badplatsen Apelviken

Medvetna kamerarörelser (ICM), är något jag provat lite under sommaren och tycker är väldigt roligt och kan ge riktigt spännande bilder - ibland väldigt abstrakta och nästan alltid med en målerisk känsla. Dessutom passar det bra att experimentera med den typ av bilder i dagsljus. Även här behövs en ganska lång slutartid på någonstans mellan 0.5 - 1.5 sek - tycker jag, så ND filter, lågt ISO och liten bländare behövs. Tänk på att använda den minsta möjliga bländare gör att risken för fula sensorfläckar ökar så det måste man vara på sin vakt!

ICM I - motivet är en liten skogssjö med vass

ICM II - motivet är ett ensamt träd som stod på en höjd i en hästhage

ICM III - hästen i hagen

Det var riktig roligt att åka runt i landskapet runt Varberg och fotografera - många spännande platser att besöka. En liten kreativ bonus var att fundera runt hur man kan skapa intressanta bilder även mitt på dagen med starkt hårt ljus. 

Det var allt för den här gången!

Johan

Postat 2019-08-07 10:07 | Läst 1541 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Ett andra besök på Knuthöjdsmossen

För ganska precis ett år sedan besökte jag Knuthöjdsmossen, det var en fantastisk upplevelse med fullmåne, dimma och smålommar som skrek i natten. Nu bestämde vi oss några stycken från Sala FK att åka dit igen. Det är en bit att åka så för att vara där i tid för soluppgång behövde vi åka redan vid 24-tiden (och då anlände vid 02.30). Tro det eller ej men även den här gången möttes vi av en tät dimma som gav en härlig stämning över mossen. Vilken tur!

På vägen ut på mossen stötte jag på dessa träd

 

Väl på plats känner jag mig lite splittrad av två mål: dels att fotografer dimman över landskapet och dels att fotografera smålommen. För landskapet vill jag ha en vidvinkel och för lommen ett teleobjektiv. Lösning var att fotografera landskapet och inte leta eller vänta på lom men om jag råkade på en lom skulle jag snabbt byta objektiv. Lite stressig strategi men den fungerade.

Jag tycker mycket om stämningen som dimman och mörkret skapar men det gör det samtidigt det ganska svårt att fotograferat då kameran får kämpa för att hitta fokus  (och ibland är det bara att ta till manuellt fokus men den fantastiska funktionen "focus peaking" hjälper till) 

Det var alldeles vindstilla och dimman låg tät och kall i väntan på solen och värmen

 

Efter en stund börjar solen vandring upp över horisonten och molnen färgades mer och mer röda....

Solen som fortfarande ligger under horisonten börjar färga molnen röda

 

...och en liten stund senare exploderade solljuset över mossen. "Morgonstund har guld i mund" brukar man säga och jag förstår verkligen varför!

Obeskrivligt att stå där på mossen när solstrålarna exploderar mellan trädgrenarna och lommen skriker

 

Mitt andra bildmål var smålommen som Knuthöjdsmossen är känd för. Lommens skrik kunde höras över hela mossen men jag kunde bara hitta en fågel i en av tjärnarna. Så den fick mycket uppmärksamhet! Nu är det inte bara att fokusera i dimman som skapar problem utan även höga ISO-tal. För att kunna få lommen på bild i svagt ljus så behöver jag handhålla kameran och därmed ha en kort exponeringstid - för att få ihop detta är det bara att skruva upp ISO-talet; jag började runt 8000 och minskade allt eftersom ljuset ökade. Höga ISO ger brusiga bilder vilket i sin tur negativt påverkar skärpan i bilden - gäller att hitta en hygglig kompromiss. 

En ensam smålog på en spegelblank tjärn täckt av dimma

 

En smålom omgiven av tät dimma

  

Här har jag gått ner lågt för att få med gräskanten i förgrunden

 

Det blev som sagt många bilden på den ensamma lommen som visade upp sig för oss. Bilden nedan är nog min favoritbild av de hundratal jag tog. Det jag försökte göra här för att få balans i bilden var att ha två trädstammarna i bildens övre vänstra hörn och lommen i den undre högra delen. Funderar på att skriva ut och rama in den här bilden...

Min favorit bild från besöket på Knuthöjdsmossen

 

Trots att jag hade med hela "fotoutrustning" experimenterade jag lite mobilen. Jag tar bilder via Lightroom-appen som man kan ställa in i rå-format för att ge lite större flexibilitet i efterbehandling och dessutom synkronisera bilderna direkt till Lightroom på datorn. Fungerade bättre än vad jag förväntade mig i de knepiga ljusförhållandena! Nedan är tre mobilbilder.

När det börjar ljusna så fungerar mobilen riktigt bra

 

Det lågt stående solen lyser genom träden och dimman skapar härliga ljusstrålar

 

Ännu en mobilbild tagen på väg tillbaka till bilen

 

Det blev ett intensivt fotograferande från 02.30 då vi anlände fram till 08-tiden på morgonen då solen kommit upp och den mystiska stämningen på mossen hade försvunnit. Väl hemma igen så var väldigt skönt att sova några timmar.

Det var allt för den här gången!

Johan

Postat 2019-07-08 19:25 | Läst 1533 ggr. | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera

Guckuskor vid Måsjön

För några veckor sedan (9 juni) var vi några tappra själar från Biofoto Uppland som trotsade myggorna och begav oss till naturreservatet vid Måsjön för att fotografera Guckuskor (latin för "liten sko"). Guckuskor är en viltväxande orkidé och upplands största bestånd finns just vid Måsjön så ont om blommor hade vi inte. 

Visst var blommorna vackra men jag upptäckte ganska snart att det var svårare än jag trott att få bra bilder på dem. Lösningen var att försöka hitta en ensam blomma, lägga sig på marken och leta efter en så lugn bakgrund som möjligt och sedan använda kort skärpedjup för att verkligen sudda ut kaoset i bakgrunden, men ändå behålla tillräckligt för att få blomman till största del skarp.  

Nästa utmaning var ljuset: solljuset kom och gick och var ofta hårt och "fläckigt" vilket inte fungerade så bra för den bild jag hade i tanken. Men då-och-då försvann solen bakom moln och ljuset blev mjukt och fint och då tog jag mina bilder.

 Så till sist mina tips för att fotografera Guckusko eller vilken blomma som helst

1. Använd ett makroobjektiv (eller annat objektiv med kort närgräns) så du kan fylla bildrutan med motivet

2. Hitta en blomma som står för sig själv, här gör det inget om det är lite gräs och liknande framför blomman utan det ger mest en skön mjukhet till bilden.

3. Lägg dig på marken så kameran kommer på samma höjd som blomman du tänker fotografera

4. Ha en stor bländare så att bakgrunden blir mjuk och ur fokus

5. Bilden blir bättre i mjukt ljus som man kan hitta tidigt på morgnen eller sent kvällen. Vill du fotografera under dagen (som jag gjorde med Guckuskona) så är mulna dagar bäst tycker jag.

6. Om det är mörkt var inte rädd att dra upp ISO-talet om det behövs.

Tack för den här gången!
Johan

Postat 2019-06-27 14:45 | Läst 1078 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Fiskgjusar på Mälaren

I början av Maj gav jag mig iväg för att fotografera fiskgjusar och med lite tur havsörn. Vi åkte ut från Mälarbaden strax innan 6 på morgonen med en temperatur på ett par minusgrader och blåst. Låter kanske inte så skönt men det är ett bra väder för att ta bilder på fiskgjusarna - kylan gör att de behöver äta och vinden att de flyger in från samma håll och lägger man båten rätt dyker de mot båten vilket ofta blir bra bilder (annars dyker de gärna bort från båten och man får mest bilder på fågelrumpor vilket är mindre bra)

På vägen ut till platsen där de häckar så möttes vi av hungriga fiskgjusar så det lovade gott för morgonen!

Spanar efter fisk

På väg ner...

Närmar sig vattenytan...

Nu tar jag dig!!

När fiskgjusen tar fisken sjunker den ner ganska djupt i vattnet och är fisken för stor kan den till och med drunkna om den inte släpper taget. Här är den på väg upp ur vattnet med sitt byte...

Nu gäller det att komma upp i luften igen

På väg upp i luften igen med kraftiga vingslag

Den tunga fisken gör att fiskgjusen får jobba hårt med att lätta och i de första vingslagen slår vingarna i vattnet

Men till sist kommer den upp och ger sig iväg till boet där honan väntar

Fotografera rovfågel tycker jag är krävande då det är mycket väntan och sedan går det plötsligt snabbt och dessutom var ljuset besvärligt den här morgonen och ändrade sig hela tiden och var tidvis ganska starkt och gav ett start motljus. Dessutom hade jag en ny kamera (Nikon D850) som ibland kan vara ett problem innan man vant sig med rattar och knappar, men den underlättade faktisk med ett helt otroligt bra och snabb autofokus och betydligt snabbare seriebildtagning än min gamla kamera (D610). D850 har många pixlar vilket dessutom ger fördelen att jag kan beskära bilderna kraftigt men ändå ha kvar hög upplösning, vilket gör att jag kan komma nära fåglarna på ett sätt som var svårt med min tidigare kamera.

Förutom fiskgjuse dök det andra fåglar mest mås, trut, skarv men även häger och på avstånd havsörn. 

Mina erfarenheter från fotografering

1. Använd teleobjektiv, jag hade mitt Sigma 150-600C (även om fåglarna ibland kom för nära båten)

2. Ställ in kameran på slutarprioritet med en snabb slutartid, runt 1/3000 sek.

3. Ställ in auto-ISO då ljuset ändras och är "fläckigt"

Det var allt för den här gången!

Johan

Postat 2019-05-19 12:00 | Läst 1628 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera
1 2 3 Nästa