Johan Lennartsson

Titta gärna in på min hemsida för mer bilder - johanlennartsson.se

Fotoresa på Island

I mitten av september åkte vi några stycken från Sala fotoklubb på en fotoresa till Island. Planen var att åka upp längs västkusten till norra Island och sedan tillbaka över höglandet och fotografera så mycket som möjligt under tiden.

Dag 1 (10 sept)

Efter att ha landat på Keflaviks flygplats åkte vi till Grundarfjördur som ligger precis vid det kända och välfotograferade bergstoppen Kirkjufell.

Första natten bodde vi i Grundarfjördur en stad med drygt 800 invånare så i isländska mått en ganska stor stad

Det blev många stopp längs vägen till Grundarfjördur för fotografering av de imponerande vyerna och bergen

Berg fotograferad längs vägen till Grundarfjördur

Bergssida någonstans mellan Reykjavik och  Grundarfjördur som ger en målad känsla

Väl framme vid Grundarfjördur och Kirkjufell fick vi varken någon spektakulär solnedgång eller norrsken som vi hoppats på. Däremot hade vi regn och dimma vilket också passar det Isländska landskapet så jag kände mig nöjd trots allt. Glad att jag innan resan sålt och ersatt mina objektiv mot vädertätade dylika. 

Den klassiska vyn av Kirkjufell - inte så unikt kanske men likväl en vacker plats väl värd ett foto till. Trots det "dåliga" vädret var vi långt ifrån ensamma, bl.a. vad det en foto-workshop på plats (så jag kunde lyssna lite på vad instruktören sa...)

Tog mig lite friheter och klättrade ner till vattenfallet

Dimman och regnet tilltar men här finns det en envis fotograf som tar en sista bild med sin mobiltelefon. Efter denna bild var det dags att bege sig tillbaka till Grundarfjördur och äta middag

Dag 2-3 (11-12 sept)

Tidigt nästa morgon åkte vi väg 570 tvärs över halvön förbi glaciären Snæfellsjökull. Här växlade vädret snabbt med mycket dimma som då och då bröts upp av solen - mycket dramatiskt ljus.

Atlanten tittar fram i ett tillfälligt hål i dimman

Dimman drar in över berget 

Resterna av en snömassa som drar sig tillbaka och överlämnar landskapet åt grönmossa. Tycker att den större stenen i förgrunden liknar en groda - kanske har jag stirrat på bilden lite för länge...

Efter en ordentlig fruktost på hotellet i Grundarfjördur åkte vi en lång etapp till nästa plats Laugar på norra Island. 

Efter en lång bilfärd anländer vi på kvällen till Laugar

På vägen till Laugar blev det många stopp för fotografering så vi var inte framme förens på kvällen

Någonstans i närheten av väg 1 på Islands norra sida

Vi stannade två dagar i Laugar och besökte många platser, bl.a. Godafoss och området runt Myvatn

Det mäktiga vattenfallet Godafoss en riktig kall september morgon

Det ryker, pyser och bubblar i marken vid Namafjall  Hverarond i närheten av Myvatn. Jordens inre känns inte så långt bort. 

Dag 4 (13 sept)

Efter en liten diskussion om av vad våran hyrbil skulle klara av bestämde vi oss för att åka söderut tvärs över höglandet för att övernattning i Fludir. 

Vi lyckades ta oss fram över höglandet och kom fram till Fludir

Höglandet är en märklig plats, en stenöken från en annan planet. Platt, sten och ingen växtlighet

Tomt och platt men ännu finns lite färg på marken. Så här kommer det nog kännas för astronauter som landar på mars skulle jag tro.

Längre upp på höglandet försvann växtligheten men om jag letade kunde jag hitta en liten fläck mossa. Tillsist försvann även mossan. Inte lätt att hitta en buske att kissa bakom...

När vi kommit ner från höglandet sent på eftermiddagen så stannade till vid vatten fallet Gullfoss på vägen till Fludir.

Gullfoss är ett mäktigt vatten fall. Det finns människor på bergskrönet och på högersidan vilket ger skala.

När vi efter vi ätit middag och insett att molnen började skingra sig och det fanns goda chanser att se norrsken begav vi oss på natten tillbaka till Gullfoss. Här hade vi turen med oss med klar (eller halvklar) himmel och ett sprakande norrsken.

Norrskenet var tidvis så starkt att landskapet lystes upp i grönt

Trots viss molnighet lyckades det gröna ljuset tränga igenom

Det blev inte mycket sömn på den här resan och efter norrskensfotograferande begav vi oss till Þingvellir nationalpark för att fotografera soluppgången.

Efter norrskenet vid Gullfoss gav i oss iväg till Þingvellir nationalpark

En lugn och vacker morgon i Þingvellir. I vattnet kunde jag se fiskar simma i det klara vattnet men lyckades inte få dess på bild

Solen är nästan uppe över bergskammen

En vacker men förr i tiden en otäck plats - i vattnet som syns här avrättade man kvinnor genom dränkning (män som skulle avrättas halshöggs en bit bort)

Dag 5 (14 sept)

Efter soluppgången vid Þingvellir  åkte vi tillbaka till hotellet i Fludir för frukost och sedan färd till Reykjavik där vi  spenderade sista natten. På vägen stannade vi och tittade på gejsern Strokkur

Gejsern Strokkur har regelbundna utbrott (c:a var 5 min). Här fanns det många turister! Valde att ta bilden i motljus för att få mer struktur i vattnet samtidigt som all turister som står bakom hamnar i underexponerade delar av bilden och syns inte så mycket.

I Reykjavik var vädret klart och norrskensprognosen god så några av oss gav sig ut i staden för att fotografera norrsken, men jag bestämde mig för att efter en ordentlig middag sova en hel natt istället så från Reykjavik har jag inga bilder.

Dag 6 (15 sept)

På lördagen flög vi trötta och belåtna tillbaka till Sverige efter ett lyckat men intensivt fotoäventyr. Många bilder och lite sömn kan man nog sammanfatta resan med.

Det var allt för den här gången!

/Johan

Utrustning

  • Nikon D610
  • Tamron AF SP 24-70/2.8 Di VC USD G2
  • Tamron AF 70-210/4 Di VC USD
  • Panasonic GX9
  • Panasonic Lumix G X Vario 12-35/2.8 II ASPH
  • Panasonic Lumix G X Vario PZ 45-175/4-5.6 ASPH
  • Stativ
  • Filter: ND8 och CP

Postat 2018-09-23 12:05 | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera

Flygvapnets flygdag på Ärna

Det får bli ett blogginlägg från ytterligare en flygdag. Den 25 augusti hade flygvapnet sin årliga flygdag och den här gången i Uppsala som ligger nära där jag bor. Precis som i mitt tidigare inlägg så använde jag en Nikon D61o med ett Sigma 150-600C objektiv och fotograferade handhållet. Kameran har jag inställd på slutarprioritet på 1/320 sek för propellerplan och 1/1000 sek för jetplan, ISO är inställd på auto så jag inte behöver tänka så mycket på förändringar i ljuset. 

Det skulle vara fantastisk att besöka en flyguppvisning som går på kvällen då ljuset är mjukt och varmt och inte under dagen med ett hårt och besvärligt ljus. Men man får nöja sig med det ljus som finns.

Här följer några bilder från dagen

SK16 Harvard - ett av mina favorit flygplan

Segelflyg

SK50 Safir

J29 Tunnan

J32 Lansen

J35 Draken

AJ37 Viggen

J39 Gripen

Hercules

Förutom flygplan från vårat eget flygvapen så kom det besökare från både danska och finska flygvapnet

F16 Fighting Falcon från det danska flygvapnet

F18 Hornet från det finska flygvapnet

Det var allt för denna gång och nu blir det nog inga fler flyguppvisningar förens nästa sommar!

Postat 2018-08-30 14:41 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Flygfesten 2018

Jag fotograferar mest landskap och natur men av någon anledningen är jag barnsligt förtjust i att fotografera flygplan. Så att åka med kameran på flygdagar är något jag gör så ofta jag får möjlighet. Flygfesten vid Dala-Järna går av stapeln vart tredje år och brukar bjuda på ett spännande och varierande program, så även detta år. 

de Havilland Tiger Moth (1/320 sek, f/6.3, ISO 100, 600 mm)

de Havilland Tiger Moth (1/320 sek, f/6, ISO 100, 480 mm)

Sk 16A Harvard (1/250 sek, f/10, ISO 100, 600 mm)

Sk 16A Harvard (1/250 sek, f/9, ISO 100, 600 mm)

Att fotografera flygplan, speciellt propeller plan, är ganska knepigt: det gäller att ha relativt långa slutartider så att propeller får rörelseoskärpa samtidigt som resten av flygplanet ska bli skarpt. Dessutom använder jag långa brännvidder, ofta runt 600 mm och dessutom handhållet. Jag har funnit att slutartider på 1/250 sek till 1/320 sek är en bra kompromiss, jag skulle vilja ha längre tider för att få mer propeller snurr men då får jag inga skarpa bilder. Även med dessa inställningar blir de flesta bilderna misslyckade, men i mina ögon är en bild på ett flygplan i luften med fryst propeller ännu värre.

Fieseler Fi 156 Storch (1/200 sek, f/10, ISO 100, 260 mm)

Fieseler Fi 156 Storch (1/320 sek, f/7.1, ISO 100, 600 mm)

Fieseler Fi 156 Storch (1/320 sek, f/6.3, ISO 100, 350 mm)

Fokker D VII (1/320 sek, f/7.1, ISO 100, 250 mm)

Betydligt enklare att fota jetplan för då är det bara att använda en slutartid på 1/1000 sek eller snabbare och flygplanen blir skarpa. 

J35 Draken (1/1000 sek, f/6.3, ISO 200, 600 mm)

J39 Gripen (1/1000 sek, f/6.3, ISO 400, 550 mm)

Jag tycker att det är roligast att fotografera historiska flygplan gärna från andra världskriget (så på den här flygdagen var Storken (Fieseler Fi 156 Storch) den stora höjdpunkten för mig) men även konst- och formationsflygning fastnar ibland på bild. 

Thor (1/320 sek, f/6.3, ISO 400, 390 mm)

Baltic Bees (L39 Albatross) (1/1000 sek, f/6.3, ISO 180, 600 mm)

Scandinavian airshow (1/320 sek, f/8.0, ISO 100, 320 mm)

Scandinavian airshow Catwalk (1/320 sek, f/7.1, ISO 100, 600 mm)

Med de långa brännvidderna, långa slutartider och handhållet fotograferande blir de flesta bilderna misslyckade. Från flygfesten kom jag hem med ungefär 1500 bilder och av dessa var 500 hygglig skarpa och utav dessa var kanske 20-30 bilder som jag tycker blev innehållsmässigt bra, så ungefär 1-2% av bilderna. Men å andra sidan räcker det mer några lyckade bilder och det är kanske just jakten på dessa som gör det så spännande att fotografera flygplan.

Kamera inställningar: För att göra det lätt för mig att byta slutartid snabbt använder jag föreställningarna U1 för propellerplan (AF-C, S-prioritet 1/250 sek, auto-ISO) och U2 för jetplan (AF-C, S-prioritet 1/1000 sek, auto-ISO).

/Johan

Nikon D610
Sigma 150-600/f5-6.3 C,
Postat 2018-08-19 19:36 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Tidig morgon vid Knuthöjdsmossen

Jag hade sett fantastiska bilder från Knuthöjdsmossen och blev riktigt sugen på att själv åka dit, och i början av juli blev det till sist en tur dit. Eftersom det från mig i Heby till Knuthöjdsmossen (som ligger vid Hällefors) är en biltur på ungefär 2.5 timmar och jag ville vara där tidigt så blev det att sätt klockan på 00.00 (jag gick och la mig kl. 20.00 för få lite sömn…). Tack och lov fick jag sällskap av en annan fotoentusiast vilket underlättade bilresan ordentligt.  Det gick förvånansvärt bra att vakna och köra så vi anländer strax innan 03.00 utan problem. Innan fotoäventyret börjar blev det kaffe och smörgås.

 

När vi kom till Knuthöjdsmossen strax innan 03.00 var det fortfarande så mörkt det kan bli under en svensk sommarnatt. Dimma över mossen och en klar himmel.

Panasonic GX9 + Panasonic Lumix G Vario 12-25/2.8 (@ 1/3 sek, ISO 200, f/8.0, 12 mm) + stativ

Smålommarna var vakna men ganska svårfotade i dimman och mörkret...

Nikon D610 + Sigma 150-600/5-6.3 C (@ 1/320 sek, ISO 800, f/6.3, 600 mm)

Det blev en härlig gyllene färg på ljuset när solen började stiga på himlen även om den här inte kommit fram över skogskanten ännu

Panasonic GX9 + Panasonic Lumix G Vario 12-25/2.8 (@ 1/3 sek, ISO 200, f/8.0, 28 mm) + stativ

När vi kommer ut på mossen ser vi en fantastisk morgondimma och annars en klar himmel – bra förutsättningar för spännande ljus när solen kommer upp. Det är helt tyst förutom Smålommens läten. En magisk naturupplevelse. Efter en stund har även ett par andra fotografer kommit ut på mossen för att ta bilder av smålommen. 

Ljuset börjar komma fram så det är hög tid för älvorna att sluta dansa 

Panasonic GX9 + Panasonic Lumix G Vario 12-25/2.8 (@ 0.4 sek, ISO 200, f/8.0, 16 mm) + stativ

Dimman ligger tät över det spegelblanka vattnet i en av mossens många tjärnar och gölar

Panasonic GX9 + Panasonic Lumix G Vario 12-25/2.8 (@ 1/3 sek, ISO 200, f/8.0, 31 mm) + stativ


Solen kämpar sig så sakta upp över horisonten

Panasonic GX9 + Panasonic Lumix G Vario 12-25/2.8 (@ 1/80 sek, ISO 200, f/8.0, 17 mm) + stativ

Jag vandrade mellan gölar och tog bilder tills jag knappt visste var jag varit...

Panasonic GX9 + Panasonic Lumix G Vario 12-25/2.8 (@ 1/8 sek, ISO 200, f/8.0, 12 mm) + stativ

Nu kommer solen fram över skogskanten

Panasonic GX9 + Panasonic Lumix G Vario 12-25/2.8 (@ 1/8 sek, ISO 200, f/8.0, 16 mm) + stativ

Mäktiga solstrålar skjuter fram mellan träden i det dimmiga landskapet

Panasonic GX9 + Panasonic Lumix G Vario 12-25/2.8 (@ 1/200 sek, ISO 200, f/8.0, 21 mm) + stativ

Efter att ha vandrat runt en stund och fotograferat både landskap och smålom så började solen komma upp över trädtopparna. Ett mäktigt skådespel börjande när solens strålar trängde igenom dimman. Ungefär kl. 8 kände vi att det fina ljuset hade försvunnit och mycket av magin var borta även om naturen även nu är imponerande, men kanske inte gör sig så bra på bild. Tid att åka hem. När jag kommer tillbaka hem så ligger familjen fortfarande och sover och inte märkt att jag varit borta…

Den här bilden tog jag innan solen brutit fram. Svårt att fokusera i den mörka dimmiga landskapet. Dessutom var jag tvungen att använda högt ISO då jag inte använde stativ.

Nikon D610 + Sigma 150-600/5-6.3 C (@ 1/320 sek, ISO 1000, f/6.3, 600 mm)

Smålom i gyllene morgonljuset 

Nikon D610 + Sigma 150-600/5-6.3 C (@ 1/1000 sek, ISO 500, f/6.3, 600 mm)

Det brukar heta att "morgonstund har guld i mun" och jag kan bara hålla med

Nikon D610 + Sigma 150-600/5-6.3 C (@ 1/500 sek, ISO 640, f/14, 600 mm)

När väl solen kommit upp försvann dimman snabbt. Det var ett fint ljus en stund till och lättre omständigheter för fotograferande när det blev ljusare och dimman försvunnit

Nikon D610 + Sigma 150-600/5-6.3 C (@ 1/1000 sek, ISO 1000, f/6.3, 600 mm)

Jag kan verkligen rekommendera en tur till Knuthöjdsmossen och under den tidiga morgonen är stämningen fantastisk, hur det är på kvällen vet jag inte. 

/Johan

Utrustningen

  • Panasonic Lumix GX9 (för Landskap)
  • Panasonic Lumix GX Vario 12-35/2.8
  • Nikon D610 (för fågel)
  • Sigma 150-600/5-6.3 C
Postat 2018-07-26 20:49 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Fotografera på djurpark

Jag har precis varit med min dotter på Kolmårdensdjurpark och tänkte skriva lite om att fotografera på en djurpark. Tänker inte gå in på de etiska aspekterna med djurparker utan enbart fokusera på fotograferande. 

Syftet med besöket är så klart inte att fotografera utan att ha kul med min dotter så den ”stora” kameran med tillhörande teleobjektiv fick stanna hemma. Istället tog jag med mig min lilla Panasonic GX9 för lite hade jag  ändå tänkt fotografera. 

Utmaningen med att fotografera på djurpark är att man är där på dagen då ljuset ofta är dåligt och  det är många människor ”i vägen”. För att få hyggliga bilder använder jag ett teleobjektiv som kan isolera djuren från den omgivande miljön, d.v.s. fylla bilden med djuret. En fördel med m4/3 systemet är att även teleobjektiv blir små och lätta så det är inget problem att ha dem med sig, även i glasskön. 

Ett exempel på att fylla bilden med huvudmotivet – tigern. Detta gör att man slipper se konstgjorda vattendrag och annat som ska sysselsätt djuren men som inte blir så bra på bild.  

 

Här är ett annat exempel där jag med hjälp av teleobjektivet kunde isolera motivet från andra delar av miljön den befann sig i (bl.a. värmelampor och annat)


Flamingo Det blir inte så kul bilder på flamingos om man fotograferar dem med människor, sopptunnor, gångvägar, staket m.m. runt omkring. Däremot blir det bättre om jag fyller bilden med en fågel. Bilden är inte från Kolmården utan ett tidigare besök på Eskilstuna Zoo.

Så den ena strategin jag använder för att fotografera i djurpark är att försöka fylla bildytan med djuret för att få bort så mycket som möjligt av en rörig bakgrund. Min andra strategi är att underexponera bilderna något och dessutom mörka ner den omgivande miljön samtidigt som jag gör djuret ljusare  i efterbehandlingen. Dessa två strategier använder jag ofta samtidigt.

En gäspande Surikat


Blå pilgiftsgroda

Utrustningen jag använder begränsar vad jag kan göra. Det är till exempel mycket svårt för GX9 kameran att hinna med och fotografera motiv som rör sig snabbt som fåglar i flykt (åtminstone med mig bakom spakarna). Här fick jag nöja mig med att ta bilder när fåglarna sitter stilla.

På den mäktiga berguven lyckades jag inte ta bilder när den flög utan här fick jag nöja mig med bilder på den stillasittande fågeln

Då bilder tagna på djurparker inte är ”vilda” och alltså inte naturfoto tycker jag också man kan ta ut svängarna lite extra i efterbehandlingen och kanske till och med göra ett montage eller vad man nu vill.

Hjälp noshörningen är lös..

Naturligtvis är den viktigt att inte bli allt för uppslukat av fotograferandet av djur under en familjeutflykt utan också ta bilder som min dotter kallar ”minnesbilder”. På kameran sitter ett teleobjektiv som inte fungerar så bra för dessa bilder, men i fickan finns telefonen och på dagen men starkt ljus blir dessa bilder utmärkta. 

Det var några tankar om att fotografera på djurpark.

/Johan

Utrustningen

  • Panasonic Lumix GX9
  • Panasonic Lumix GX Vario PZ 45-175/4-5.6
  • iPhone 8 ("minnesbilder") 

 

Postat 2018-06-21 06:03 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera
1 2 Nästa