Fotografi i allmänhet och motor samt motorsport i synnerhet. Tips och tricks.

Jag tror jag är kär!

Jag fotograferar, som några av er säkert vet, för Polestar Cyan Racing´s räkning i WTCC (World Touring Car Championship) sen förra året. Det är riktigt kul, framför allt att få se lite nya banor och allt annat runtom i världen.

I år satte säsongen igång redan i april i Marocko, närmare bestämt i Marrakech. Det var varmt, riktigt varmt. Ni vet så där varmt så att gummit på kamerahus och objektiv i princip börjar lossna. Det medför också att det brukar bli mycket svårare att fotografera saker på långt håll, vilket man ofta gör när man plåtar racerbilar på stora racerbanor med långa avåkningszoner etcetera.

Nu är iofs banan i Marrakech en stadsbana och den har faktiskt rätt dåliga avåkningszoner, bromsar du försent kan det innebära att det bär av in i en barriär av något slag, har du riktig otur kan det resultera i att det är slutkört för den gången. Men det jag skulle komma till är det berömda värmedallret som uppstår i den här sortens situationer, för mediet rörlig bild (film) så blir det i stället effektfullt och coolt, men för stillbild är det ett gissel. Värmedallret ställer till det för autofokusen och det är med andra ord väldigt viktigt att ha så bra grejer som möjligt, dvs en kamera med en grym autofokusmodul samt ett objektiv som fokuserar snabbt. Men, beroende på lite olika parametrar behöver det inte per automatik vara så att man lyckas bara för att man har bra grejer. Generellt skulle jag säga att man behöver komma upp en liten bit ovanför dallret. Ju närmare marken man befinner sig desto svårare blir det, för då hamnar blickfånget i det "osynliga" dallret som ligger och svävar ovanpå den varma asfalten.

Exempel på värmedaller. Det ser ut som vatten, och strax ovanför asfalten blir allting som en diffus flytande osynlig massa som bråkar med autofokusen. Köra manuell fokus är inte min grej, det går alldeles för fort på en racerbana för att jag ska hänga med.

Klicka gärna på bilderna för att se de större!

Startbild. Hela fältet är säkert 600-700 meter bort. Och ni kan se "pölar" bakom bilarna och i viss mån framme i fältet också.

Här är bilden tagen långt ifrån och jag står lite lägre för jag gillade att horisonten i princip flöt ut, men det blir också svårare. Jag tog bilder tidigare där bilarna var längre bort mitt i dallret och det var nästan ingen av dom som blev bra. De blev för mjuka helt enkelt.

Den här tredje bilden är också ett exempel på det hela, fast jag står lite högre här. Dels är det ju så klart oskärpa i bakgrunden, men den är alldeles rörig och så. Värmen från asfalten och även från bilarna så klart resulterar i det här fenomenet.

Jag körde i alla fall vidare med min D800 samt D810 och den 200-500 F5,6 som jag köpte förra året, Klicka här om du vill läsa mer om det. Men i Marrakech blev jag oerhört frustrerad för jag tyckte att jag missade tillfällen då autofokusen inte hängde med, så när jag kom hem började jag leta efter alternativ till min långglugg. Vill ändå passa på att tillägga att jag är väldigt nöjd med 200-500 F5,6 i övrigt, VR-funktionen är grym och jag har tagit skarpa handhållna bilder på runt 1/10-dels sekund inzoomad i princip hela vägen, vilket är riktigt bra. Men till motorsport och andra snabba grejer så levererar den tyvärr inte tillräckligt.

Om man vill ha det bästa är alternativen få och kostsamma, jag har sedan många år tillbaka fantiserat om en fast 400 F2,8. Det som finns på marknaden är antingen 200-400 F4, 400 F2,8, 500 F4 eller 600 F4. Även om jag skulle behöva en 600 ibland på vissa banor så är den inte speciellt allround, 500 är också bitvis för lång för min del. 200-400 verkar riktigt bra enligt många, inklusive Magnus Fröderberg och Martin Agfors som jag kontaktade för lite input i frågan.

Jag kollade in utbudet på begagnat marknaden, köpa ett nytt är lite som att köpa en ny småbil. Till slut bestämde jag mig ändå för det klassiska 400 F2,8 och att jag skulle para ihop det med en konverter vid behov. Men som många säkert har noterat är inte marknaden direkt mättad av fasta 400:or. Jag hittade dock ett, i södra Sverige. Jag tog kontakt och fick lite exempelbilder skickade till mig och som väntat såg det toppenbra ut. Problemet som uppstod nu var att jag behövde objektivet i princip omgående. Jag skulle åka till Italien i slutet på veckan och ville så klart ha med mig det då. Vi kom fram till att det kändes sådär att skicka det med Post, jag var inne på att skicka det med bud ett tag men sen kom jag på att jag hade kollegor på jobb nere i trakten av där objektivet och dess ägare höll hus. Efter ett antal samtal hit och dit bestämdes att objektivet skulle färdas till mina kollegor före en viss tid för sedan skulle de börja åka norrut igen mot Stockholm. Ägaren till objektivet var otroligt tillmötesgående och satte sig i bilen och skjutsade upp objektivet till mina kollegor i Gislaved, där de tog sig en redig titt på det och fick möjlighet att testa det. Sen var det så att säga klart o betalt!

Dagen efter hade jag objektivet i mina händer och ytterligare en dag senare befann jag mig i Italien med mitt nya objektiv. Jag köpte även en så kallad gimbal som jag använde en gång i fält. Efter att ha blivit utskrattad av övriga fotograf-kollegor i Ungern så får den nu stanna hemma och i stället användas till den lite mer stillsamma genren naturfoto. :) Jag är övertygad om att den kommer göra sig bättre där. Den var dessutom rätt bökig att släppa omkring på med trebensstativ och allt jämfört med ett enbensstativ, men det gick att ta panoreringar på typ 1/10-dels sekund med den. Fett med nice som mina kids brukar säga!

Bild på hela setupen. Sjukt bra!

Tilläggas skall väl att jag även införskaffade en Nikon D5, och satan i gatan vilken grym kombination det är. Passade även på att beställa ett mindre och smidigare trebensstativ som passar bättre att resa med än det jag redan har. Bonus, det finns möjlighet att montera av ett av benen och köra det som ett enbensstativ också. Win-win!

Så, nu har jag hyllat grejerna mer än tillräckligt. Vill också tacka Nikons service-center i Solna som tipsade mig om olika inställningar i kamerahuset för att ytterligare rappa på autofokusen. Sedan dess är vi ett dreamteam! :)

Här nedan några bilder från klassiska Monza. Dock med D810 och 400:an. Inte riktigt lika rappt i autofokusen som D5 och 400 ska tilläggas.

Från ett soligt Italien till ett bitvis regnigt Ungern och Hungaroring. Då var setupen komplett med D5 och 400 F2,8. :) Den stora skillnaden framför allt är att med den tidigare setupen visste jag inte alltid om bilderna satt till 100%, nu vet jag att i princip nästan alla bilder sitter när det gäller skärpan. Även på F2,8. När det inte gör det så är det oftast jag som har siktat fel eller gjort något annat klurigt. :)

En pannis på 1/30-del. Ok, inte en tiondel men ändå. :)

Så vad jag menade med rubriken är att jag är extremt förtjust i brännvidden och vad man kan göra med den och slutligen resultatet. 400 mm är kanske inte för alla, det kräver lite av en som fotograf, speciellt innan man har koll på hur långt bort man behöver befinna sig för att få det utsnitt man vill ha. Det är skillnad med zoom-objektiv, med fast optik behöver man som bekant röra på sig mer. Sen väger den en hel del med, huset och objektivet + stativet väger väl åtminstone sex kilo, och det släpar man omkring med under en hel dag. Det kan tära på vem som helst, därför lämnade jag kvar det kamouflagefärgade neoprene-skyddet för det blir lite som ett mjukt skydd mellan axeln och objektivet när man rör sig långa sträckor mellan plåtningstillfällena för då slänger jag upp det på axeln.

Det här inlägget blev mycket längre än vad som var tanken. Kanske kommer det en del två med lite mer bilder från bland annat klassiska Nürburgring och stadsbanan Vila Real i Portugal. Eventuellt lite från Argentina med för den delen, där jag tog en läcker bild på en uggla. Ugglan kan ni förresten se om ni klickar här.

På återseende!

/Patrik

Inlagt 2017-08-13 20:08 | Läst 3738 ggr. | Permalink



(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Trevlig läsning... (behöver man ens säga "Bra jobbat"?) ;)
Svar från Patrik Lindgren   2017-08-13 22:04
Tack Daniel, kul att det uppskattas. :)
Den största motståndaren är en själv. Har frilansat sedan 2002 men racing (har tagit en del motocross och rallycross) tillhör inte mina favoriter utan vill ha smågalna pågar och töser som jagar en boll av något slag men blir mest fotboll givetvis.

Men det här med att lyckas i olika situationer under olika väderslag är påfrestande både för fotografen som utrustningen. Tog väl åtminstone mig en 5-6 år innan jag började känna mig bekväm med det mesta man kan få strida mot och där är jag fortfarande idag. Kamerahus och objektiv har kommit och gått och jag insåg till sist att det jag hade/har är fullt tillräckligt då kunderna gillar mestadels det jag levererar så jag lyssnar inte mer på den jäkeln på insidan som oavsett är mer eller mindre missnöjd för det mesta, grrr! Skapliga bilder du producerar förresten ;-) //R
Svar från Patrik Lindgren   2017-08-14 15:17
Det låter lite som en Dr. Jekyll och Mr. Hyde som satt på dina axlar. :) Skämt åsido, visst är det lätt att tycka att gräset är grönare på andra sidan. Men det är ju som sagt inte alltid det. Dyrare kanske, men inte alltid nödvändigtvis bättre. ;)

Att jobba som fotograf är lite som att vara en Scout gissar jag, alltid redo. Att alltid ta med hängslen OCH skärp. Men det är ju också det någon som anlitar en fotograf förhoppningsvis får, någon som kan ta bilden oavsett förutsättningarna. Däri ligger utmaningen och charmen tycker jag, fortfarande efter att ha hållit på med det här i typ 12 år.

Fotboll har jag aldrig provat, men det lär 400:an passa utmärkt till. Kanske ska ta med den på kidsens fotbollsträning någon gång.

Tack för ditt inlägg! :)
Kan du dela med dig av vilka inställningar som Nikon i Solna tipsade om?
Svar från Patrik Lindgren   2017-08-14 15:18
Det är i inställningarna som har med autofokus att göra, kommer inte ihåg exakt vilken meny.
Jag återkommer i afton dans. :)
Svar från Patrik Lindgren   2017-08-15 13:11
Hallå Daniel!

Har du en D5:s så ska du gå in i Autofokusmenyn och alternativ A3, där hittar du två olika inställningsalternativ. Jag har valt snabb på den översta som heter AF-reaktion vid dolt motiv. Då blir alltså autofokusen blixtsnabb på att hitta fokus när den hoppar mellan saker och ting långt bort och nära.

Den undre heter Motivrörelse och där har jag valt den i mitten.

Har du en annan kamera kan det heta något annat i den kamerans Autofokusmeny.
Härligt att läsa att du är nöjd med objektivet. Jag har precis varit på scoutläger i 1,5 vecka med mitt 400/2,8 och det var perfekt för publikbilder i skymningen med och utan konverter. Skulle jag bara ha ett supertele så hade det blivit ett 400/2,8. 200-400/4 må vara praktiskt, men 400/2,8 ger bilder på en högre nivå när väl allt sitter.

Jag har hört att nya Tamron 150-600 G2 ska vara lite rappare i autofokusen än Nikons 200-500/5,6.

Kul att du delar med dig av dina erfarenheter här på Fotosidan. Och lycka till med den nya positionen på jobbet. Jag var lite för fokuserad på att lösa mitt problem för att riktigt kunna ta in vad det var för tjänst.
Svar från Patrik Lindgren   2017-08-14 15:23
Ja jag förstår varför det är en vanligt förekommande brännvidd på många olika sportevenemang. Den är ju väldigt mycket mer allround jämfört med de längre 500 och 600mm. En konverter eller två och man har täckt in det mesta.
Sen har den ju ett fantastiskt skärpedjup och skärpa redan på F2,8. Jag kan till viss del förstå varför ett nytt kostar som det gör. Tar man hand om det så håller det ju en livstid. Nästan. :)
Visst är det så, 200-400 verkar sjukt smidigt. Men den har inte F2,8.

Inga problem Magnus, tack för att du hade mig i åtanke. Det lät som ett coolt knäck!
Det var tur att jag tackade nej redan från början, våra barn har haft problem med magen hela helgen. Så att säga. :)