"Min kamera har ju fotografiskt minne"

Headshot-session med Josefine

Den 7 januari var det planerat att skapa nya porträttbilder till Josefine. Jag hade tidigare hoppats på fint, soligt väder, för att använda solen som motljus, kombinerat med upplättning från en kamerablixt. Tyvärr regnade det på aktuell dag och plan B sattes i verket, där jag tänkt testa s k "headshots", med enkel, grundläggande ljussättning för den här typen av fotografier.

Utrustning

2 x kamerablixt
2 x radiomottagare + 1 x sändare
2 x belysningsstativ
1 x paraply med vit insida + blixt/paraplyhållare
1 x softbox + blixt/softboxhållare + tilt-huvud
1 x reflexskärm med vit sida
1 x kamerastativ + kulledshuvud
1 x sandväska
Kamera + 100mm objektiv
(Ytterligare detaljer kring den enklare uppsättningen med softbox, hållare, tilt-huvud och radiosändare/mottagare kan ses i ett tidigare blogginlägg.)

Praktik

Ställde in kameran på manuellt fotograferingsläge, bländartal f/11, slutartid 1/250 sekund och ISO-tal 100. Bilderna sparades i kameran som råfiler (RAW-format).

Fäste kameran på ett kamerastativ med kulledshuvud. Stativet fungerade dels som avlastning och dels för stabilitet. Dessutom fick jag gå och justera stativ och blixtinställningar en hel del i början. Skönt att kameran då satt på stativet. Jag försökte att komponera varje bild så nära slutresultatet som möjligt, för att slippa sitta och beskära bilder i efter hand.

Ljussättningen som bestod av två kamerablixtar, ställde jag in på manuellt läge. Dessa avfyrades med hjälp av radiosändare/mottagare. Jag hade inledningsvis ställt in de värden jag ville använda via kamerainställningar, sedan justerar jag blixtstyrkan på varje enhet, tog en testbild och kollar exponeringen. Höjde och sänkte blixtstyrkan manuellt tills jag var nöjd. Sedan behövde jag sällan justera blixtstyrkan då motivet inte förflyttade sig så mycket i förhållande till ljussättningen.

Till kamerablixten som skulle ljussätta ansiktet använde jag en liten softbox, vars funktion är att göra blixtljuset mjukare. Denne vinklade jag 90 grader ut från belysningsstativet, dels för att kunna ljussätta rakt mot modellen och dels kunna placera kameran under softboxen. Med tilt-huvudet hade jag kunnat vinkla softboxen 90 grader ut från belysningsstativet, men jag använde i det här fallet tilt-huvudet för att komma ut en bit ifrån stativet.

Om jag monterat softboxen som vanligt, hade jag haft belysningsstativet i vägen och hade fått förflytta kameran lite i sidled och inte varit rakt framför modellen. Själva softboxen höjde jag så att nedre kant gick precis över modellens huvud och sedan vinklade jag den neråt, ca 45 grader. Jag lät modellen ha en reflexskärm i knäet som lutade mot en stol. Det var för att ljusa upp skuggan under hakan lite grann. Jag ville ha det ljusare, ser jag i efter hand. Det vill säga, reflexskärmen skulle ha varit lite mer vinklad så att mer ljus reflekterades underifrån, mot modellen.

Jag hade ingen vit vägg eller vit fondvägg, så jag valde att använda ett stort paraply med vit insida. Som jag lät den andre kamerablixten lysa upp. Just det här paraplyet hade en diameter som räckte precis för dessa kompositioner. Ska man ha med mer av modellen, så krävs det ett större paraply eller ännu bättre och mer traditionellt, en vit fondvägg som man lyser upp eller softbox-vägg som man ljussätter inifrån.

Fördel med en belyst vit fondvägg eller upplyst softbox-vägg, är att man inte behöver använda så kraftig blixtstyrka. Mitt sätt krävde full blixtstyrka och det får blixtljuset att "blöda över" runt detaljer hos motivet. Det vill säga, att ljuset sveper runt motivet och "dränker" detaljer. T ex de enstaka hårstråna försvinner i ljuset. Ska det vara riktigt petigt, så ska varje hårstrå vara väl exponerad.

Efterredigeringen var mindre tidskrävande eftersom exponeringen hade ställts in tidigare och komponeringen var nära slutresultatet. Väldigt lite retusch, där jag tog bort en hudskavank i ansiktet som inte tillförde något till hennes identitet. Samt liten justering av vitbalans. Då min kamera inte har så många megapixlar, så ville jag behålla så mycket som möjligt av bildinformationen från originalstorleken. Det vill säga, beskära så lite som möjligt.

En rejäl utmaning i den här typen av bilder, är variation. Med en sådan enformig bakgrund/miljö, har man uppgiften att variera modellens utseende och ansiktsuttryck. Det tyckte vi båda var svårt. Men det blev många skratt mellan tagningarna samt när vi såg några av bilderna.

Tack Josefine för en rolig och lärorik session!

Må väl, kära läsare!


Inlagt 2012-01-07 21:03 | Läst 2786 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Fina Bilder! Mina favoriter är nor 2,3 och 4 ovanifrån räknat :) mvh Johan (Bra och informativt blogginlägg! )
Svar från Rei Trulsson   2012-01-07 21:58
Tack Johan! Jag hoppas att inlägget kan ge några enkla tips att testa. Samt att det krävs inte allt för mycket för bra bilder. :-)
Sollentuna   2012-01-07 22:46
Hej Rei!

Tack så jätte mycket för en informativ blogg!!

Tycker också att det är kul att Hr Ahlbom (en av mina favoriter) har 2, 3 & 4 som favoriter, medan jag tyckte dom andra var bättre, mina favoriter hade en skön naturlig och lite "busig" touch över det hela - skönt avslappnat!

Rei - dig kommer jag att hålla koll på i framtiden!!
Svar från Rei Trulsson   2012-01-08 10:00
Vad roligt att du gillade innehållet och bilder i serien, samt att du håller ett öga på min blogg/fotografering. Uppskattas!
fin svit Rei tjejen har ett sagolikt leende=) sista bilden får högsta betyg från dalom=)
mvh
peter
Svar från Rei Trulsson   2012-01-07 22:13
Tackar Peter! Vad skoj att du gillade min bildsvit. Sista bilden var en bonus som vi tog sist i sessionen. :-)
Find bilder Rei! Bra ljussättning och sköna livfulla bilder på Josefine. Kreativt sätt att fixa vit bakgrund på.
Svar från Rei Trulsson   2012-01-07 22:31
Tack för det fina omdömet Bengt! Jag lärt mig en del av att assistera dig! Nu återstår det mängdträning framöver. Men jag utvecklas. Ja, jag funderade ett tag på hur jag skulle få en vit bakgrund och då kom jag på just det här med ett vitt paraply. Man får jobba med det man har, så att säga. :-)
Fin bildserie som vanligt. Det krävs ändå en hel del utrustning för att åstadkomma sådant här.
Svar från Rei Trulsson   2012-01-08 10:03
Tack Ernst för omdömet och att du är en återkommande läsare. Ja, det krävs en del utrustning för sådana här bilder. Det är svårt att uppnå sådant resultat med enbart naturligt ljus. Man kan ersätta en av blixtarna med naturligt ljus ifrån ett fönster. Alternativt om man har två stora fönster mitt emot varandra i ett litet rum, så kan man ersätta båda blixtarna.
Fina bilder. Med tanke på det begränsade utrymmet för olika vinklar tycker jag att du och Josefine i denna bildserie har fått till en bra variation på ansiktsuttrycken. Jag håller med Bengt om den kreativa bakgrunden.

Mvh
Mats
Svar från Rei Trulsson   2012-01-08 21:45
Tack Mats för det goda betyget och det generösa berömmet. Delar ur din arsenal gjorde den här sessionen möjlig! :-)