"Min kamera har ju fotografiskt minne"

Porträttfotografering del 4: Bildkompositioner, miljöer och bakgrunder

I det här avsnittet tipsar jag om hur man kan komponera porträtt i olika miljöer och mot olika bakgrunder. Avsnittens innehåll är en kombination av egen erfarenhet och vad jag lärt mig.

Förgrund, motiv och bakgrund


Bild 1.

All fokus bör vara på modellen och man brukar sträva efter diskret för- och bakgrund för att inte "stjäla uppmärksamhet" från modellen. Men prova gärna att experimentera med detaljer i för- och bakgrund. T ex en slags inramning i förgrunden eller en nyanserad bakgrund.

Riktning


Bild 2.

Bild 3.

Man kan skapa riktningar i en komposition genom modellens placering i bilden. T ex till vänster, centrerad och till höger. Samtidigt som modellen kan titta rakt in i kameran, till vänster eller höger, samt uppåt eller neråt. Kombinationen och restrerande bildyta ger då en eller flera riktningar.

Här kan man experimentera friskt. Man kan se nybörjare som centrerar modellen i en bild som är i liggande format. Inget fel, men rätt tråkig komposition. Kanske kan det skapas en mer spännande bild om man flyttar modellen till en av sidorna i bilden och ber denne att titta åt sidan eller rakt in i kameran. Nu börjar det hända saker! :-)

En kompositionsregel är att modellen inte ska titta "ut ur bild" på den sida med minst "luft" så att säga. Dvs, om modellen är placerad på ena sidan av en bild, så bör denne titta åt det håll som har mest bildyta kvar. När du känner till och har lärt dig konstens regler, vore det brottsligt tråkigt om du inte bröt mot dem.

"Luft"

Lika viktigt som det är för att leva, är det för när man komponerar en bild. Man spelar dels med placering av motivet och dels var man lämnar kvar lite respektive mycket bildyta. Man kan kalla den bildyta som inte täcks av motivet för "luft".

Avstånd och brännvidd

Avståndet mellan kamera och motiv, samt avståndet mellan motiv och bakgrund påverkar utseendet för dels det som är skarpt och dels det som inte är skarpt. Objektivets brännvidd påverkar också hur motivet ser ut jämfört med för- och bakgrund. Ju längre avstånd det är mellan kamera och motiv, samt mellan motiv och bakgrund, destu kortare blir skärpedjupet för samma bländartal.

Använder du t ex ett objektiv med 50mm och bländartal f/2.8, komponerar, tar en bild och sedan bytar till ett objektiv med 105mm brännvidd och använder samma bländartal och komponerar på liknande sätt, så kommer skärpedjupet att förändras. Med den kortare brännvidden får du gå närmre motivet kontra den längre brännvidden får du backa bakåt för att kunna komponera ungefär likadant.

En relaterad företeelse som vissa förespråkar när det gäller avstånd är hur nära en fotograf är sin modell. Det sägs att längre brännvidd och avstånd mellan kamera och modell har en lugnande effekt om någon part är nervös. Det är absolut inte rätt lösning på problemet! Det är upp till respektive att arbeta med sig själv och sin motpart. Välj teleobjektiv för rätt anledning och ändamål.

Beskär bilden redan i sökaren

Ett sätt är att redan i sökaren försöka komponera så noga som möjligt. Dels sparar man tid från efterredigering och dels behåller man bildens originalstorlek, som kan vara till fördel när man vill göra större förstoringar och utskrifter. Fotografera fler varianter av kompositionen så väljer man bilder med originalstorlek istället för att beskära en bild för att variera sin bild.

Porträttfotografering ger mer tid för komposition. Ha inte så bråttom, men ta heller inte för lång tid på dig. Berätta för modellen vad som sker och vad du gör. T ex att du först ska ställa in kamerainställningar och ta testbilder för önskad exponering. Här kan modellen bara stå rakt upp och ner. Sedan att du ska ta de riktiga bilderna och att det är nu skarpt läge!

Porträtt och landskap

Vad har de här två gemensamt? Jo, de är vad man kallar formatet för stående och liggande bildformat. Håller du kameran på vanligt vis, så får du ett liggande format, dvs landskapsformat. Om du sedan ställer kameran på sidan, då får du ett stående format, dvs porträttformat.

Det stående formatet är vanligast för just porträttfotografier, men många porträttfotografer varierar friskt mellan de två olika formaten. Vill man fylla bildytan med motivet, så är det lättare i stående format. Medan om man vill ha med mer miljö och bakgrund, passar det liggande formatet utmärkt. Men experimentera gärna mellan stående och liggande format, med mer eller mindre miljö och bakgrund.

Vinklar och perspektiv


Bild 4.


Bild 5.

De tre vanligaste vinklarna är att hålla kameran plant i höjd med motivet, hålla kameran snett neråt mot motivet och att hålla kameran snett uppåt mot motivet. Perspektivet kan förvrängas när vinkeln inte hålls horisontellt mot motivet, beroende på vilken objektivbrännvidd som används.

T ex om man ska ta en helkroppsbild och sitter på golvet, då kan kroppsdelar se längre ut än de är i verkligheten. Den här vinkeln kallas även för "grodperspektivet". Tvärtom är då "fågelperspektivet" och det uppnår du om du t ex ställer dig på en pall. Allt är beroende av vilken objektivbrännvidd du använder och hur mycket lägre eller högre du är i jämförelse med motivet.

"Lugn bakgrund"

En rörig bakgrund drar uppmärksamheten ifrån motivet. Enklaste sättet att motverka det, är att leta efter en bakgrund som har så lite kontrast som möjligt. Dvs få detaljer som sticker ut i bakgrunden. T ex täta lövverk eller en enfärgad husvägg. Vanligtvis ser man till att bakgrunden är oskarpt mot motivet som är skarpt. Men ibland vill man att även bakgrunden ska vara skarp. Då är det ännu viktigare att bakgrundsdetaljer är så diskreta som möjligt.

Man kan även isolera motivet från bakgrunden genom att ha antingen en upplyst bakgrund eller en mindre upplyst bakgrund. T ex lövverk som är belyst av solsken. Hur mycket ljus som träffar motivet kontra bakgrunden, kommer att avgöra hur pass mycket motivet sepereras från bakgrunden.

Nästa avsnitt

Kommer att handla om att leverera bilder, förhållningssätt till ändamål och regler. Efter hand som varje avsnitt skapas, kommer jag att länka till alla avsnitt från respektive avsnitt.

Alla avsnitt

Må väl, kära läsare!

Inlagt 2011-01-23 18:00 | Läst 7589 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Goda råd som är väl illustrerade. Jag har för mig att du jobbat med grafisk design? I alla fall resonerar du som en grafisk designer när det gäller bildkomposition. Helt rätt, tycker jag!
Svar från Rei Trulsson   2011-01-23 20:03
Tack Ernst. Jodå, jag har jobbat med grafisk produktion tidigare. Kul att du känner igen och relaterar till grafisk design. :-)
Goda råd är alltid bra. Tack Rei
MVH Anita
Svar från Rei Trulsson   2011-01-23 23:25
Var god, Anita! Mvh, Rei
Bra tutorial du har skrivit. Jag tycker posering är svårast. Men ovning ger färdighet, och det är alltid kul att komma ut och fota.
/Anna-Karin
Svar från Rei Trulsson   2011-01-24 21:05
Tack Anna-Karin! Ja, att variera poser är svårt, men man vänjer sig och lär sig. I kommersiella sammanhang, förväntas det av modellen att kunna standardposer och friposering. Men då spelar man i en helt annan division. :-)