Specialbevakning Ekipage nr. 57 - Gärdesloppet 2014

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Postat 2014-05-20 12:07 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Gärdesloppet 2014 - Prins Bertil Memorial - Söndag 18/5 - Del 2.

Vi har nu kommit fram till själva Veteranbilsracet "Gärdesloppet".

Utrustning: Canon 7D + 70-300/4.0-5.6L IS USM

Här finns Del 1. ifall du inte beskådat den bildbloggen:

http://www.fotosidan.se/blogs/stafettpinnen/gardesloppet-prins-bertil-memorial-sondag-18.htm


Gärdesloppets historia

År 1922 fick Sverige äntligen en riktig hastighetstävling för bilar! Premiären hölls den 12 februari på Gärdet i Stockholm och arrangör var KAK. Trots vinterklimat hade man lyckats ordna en 2.600 m lång bana med närapå sommaregenskaper. En av de värsta kurvorna fanns där Fältöversten ligger idag. 
Karta över tävlingsområdet vid K.A.K.s automobilkörningar å Ladugårdsgärde 12 feb 1922.

Tidigare hastighetslopp hade körts på raka isbanor, med högst ett par bilar samtidigt på banan, och som därför inte var så roliga för publiken. Nu var det istället fler tävlingsbilar som jagade varann varv efter varv. Naturligtvis mera spännande både för publik och förare! Och åskådare i stort antal kom denna soliga vintersöndag, trots att det samtidigt var bandylandskamp på Stadion och backhoppning vid Fiskartorpet. Ingen mindre än Gustaf V och flera andra kungligheter tog tillfället att få vara med på Gärdet vid premiären, som enligt både deltagare och publik blev en succè, mycket tack vare olika myndigheters tillmötesgående. 29 bilar i sju olika klasser deltog, från de minsta européerna till de största amerikanarna. Mest rafflande var loppet i stora racerklassen. Där deltog förstås den snabbaste bilen, en bångstyrig Minerva som kördes av den på sin tid kände bildirektören Hans Osterman. För att locka åskådare hade tävlingsbilarna körts i kortege genom Stockholm.

Precis så inleds Prins Bertil Memorial, dagens uppföljare till 20-talets tävlingar, och som redan andra året blev en av de största publikmagneterna i det stora utbudet av evenemang i Stockholm. Efter kortegen samlas deltagarna vid Biskopsudden på Djurgården, där en mängd aktiviteter börjar.

Här kan åskådarna uppleva många klassiska sportbilar. Andra publikknipare är "Charmtävlingen" med deltagare i tidstrogna kläder, Veteranmopederna, Classiska racerbåtar, levande Vintage musik och om vädret så tillåter, den historiska överflygningen. 
Vik hela söndagen för Prins Bertil Memorial, en unik uppvisning av motor och kulturhistoria i utsökt miljö!

Bilderna ses som vanligt bäst förstorade för största upplevelsen vara på plats !

Let the Race begin again 2015 !

Postat 2014-05-20 01:33 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Gärdesloppet 2014 - Prins Bertil Memorial - Söndag 18/5 - Del 1.

En underbart solig dag på Kungliga Djurgården denna Söndag, stor folkfest och många fina

Veteranbilar, motorcyklar, cyklar, båtar att beskåda.

Utrustning: Canon 5D mk2 + 50/1.2L

Här har ni Del. 2

http://www.fotosidan.se/blogs/stafettpinnen/gardesloppet-prins-bertil-memorial-sondag-18-2.htm


Gärdesloppets historia

År 1922 fick Sverige äntligen en riktig hastighetstävling för bilar! Premiären hölls den 12 februari på Gärdet i Stockholm och arrangör var KAK. Trots vinterklimat hade man lyckats ordna en 2.600 m lång bana med närapå sommaregenskaper. En av de värsta kurvorna fanns där Fältöversten ligger idag. 
Karta över tävlingsområdet vid K.A.K.s automobilkörningar å Ladugårdsgärde 12 feb 1922.

Tidigare hastighetslopp hade körts på raka isbanor, med högst ett par bilar samtidigt på banan, och som därför inte var så roliga för publiken. Nu var det istället fler tävlingsbilar som jagade varann varv efter varv. Naturligtvis mera spännande både för publik och förare! Och åskådare i stort antal kom denna soliga vintersöndag, trots att det samtidigt var bandylandskamp på Stadion och backhoppning vid Fiskartorpet. Ingen mindre än Gustaf V och flera andra kungligheter tog tillfället att få vara med på Gärdet vid premiären, som enligt både deltagare och publik blev en succè, mycket tack vare olika myndigheters tillmötesgående. 29 bilar i sju olika klasser deltog, från de minsta européerna till de största amerikanarna. Mest rafflande var loppet i stora racerklassen. Där deltog förstås den snabbaste bilen, en bångstyrig Minerva som kördes av den på sin tid kände bildirektören Hans Osterman. För att locka åskådare hade tävlingsbilarna körts i kortege genom Stockholm.

Precis så inleds Prins Bertil Memorial, dagens uppföljare till 20-talets tävlingar, och som redan andra året blev en av de största publikmagneterna i det stora utbudet av evenemang i Stockholm. Efter kortegen samlas deltagarna vid Biskopsudden på Djurgården, där en mängd aktiviteter börjar.

Här kan åskådarna uppleva många klassiska sportbilar. Andra publikknipare är "Charmtävlingen" med deltagare i tidstrogna kläder, Veteranmopederna, Classiska racerbåtar, levande Vintage musik och om vädret så tillåter, den historiska överflygningen. 
Vik hela söndagen för Prins Bertil Memorial, en unik uppvisning av motor och kulturhistoria i utsökt miljö!

Bilderna ses som vanligt bäst förstorade för största upplevelsen vara på plats !

Postat 2014-05-19 09:45 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Norrköping - Industrilandskapet - 2014 - En kulturhistorisk arkitektonisk vagga

En dag bestämde jag mig för att ta en dagstur med buss till Norrköping för 

att kika närmare på Industrilanskapet som man så fint renoverat till den

"Kulturens vagga" vid Motala Ström man har idag...

Det regnade konstant denna dag så blev att använda paraply och torka av linsen

innan varje bild, men härligt var det att få ta del av denna fantastiska arkitektoniska

kulturskatt denna dag.

Lite historia:

Funderingar fanns att riva de gamla byggnaderna och bygga nytt, men som tur var

valde kommunen att bevara och upprusta.

Idag inhyses Universitet, Museum, skolor, Aktivitetscenter m.m i dessa mäktiga

gamla Industribyggnader.

Mera historia:

Norrköpings historia som stad började 1384 när orten fick sina stadsrättigheter bekräftade. Då hade människor redan bott kring Motala ströms fall under lång tid. Staden fick sin första storhetstid under 1600-talet när den holländske affärsmannen Louis de Geer slog sig ner i staden. Han grundade ett flertal industrier i staden, bland annat pappersbrukvapenfaktoriklädesfabrik ochskeppsvarv. Under denna tid var staden Sveriges till folkmängden näst största stad. Under 1800-talet växte textilindustrin i Norrköping och hälften av klädestillverkningen i Sverige skedde i Norrköping. De goda tiderna varade ända fram till 1950-talet då konkurrensen från utlandet började kännas av. Konkurrensen blev för svår och 1970 fanns bara ett fåtal fabriker kvar. I stället flyttade flera statliga verk till staden.

Här en översiktsbild över Industrilandspet med dess mäktiga textilfabriksbyggnader

och Motala Ström som är  pulsådern i detta område.

Strykjärnet (Arbetets Museum), trevligt Museum med bibliotek och inhyser Café...

Gula byggnaden, "Strykbrädan" inhyste de första pappersmakarna på 1600-talet och Laxholmens

väveri fanns tidigare i lokalerna...Inhyser idag bl.a en italiensk restaurang med stort vinutbud...

Gula byggnaden, Visualiseringscenter C och Cnema...

Dragsområdet, från sent 1800-tal, här har Ylletyger tillverkats under 300 år...

Skvallertorget, Skulpturen "Vår enighets fana" av Per Engström, Svallertorgets namn kommer av

de vattenhjulsdrivna skvaltkvarnarna som låg i närheten...

Statsmuseum som också besöktes, här kunde man se filmer från förr som visade hur det såg ut

förr när fabrikerna var i drift och mycket annat intressant kring historien...

Byggnad brevid Statsmuseum som troligen är en restaurang/pub om sommaren...

Strykbrädan...vänster...

Vänstra bygganden, "Kårhuset Trappan"...inhyser 5500 studenter...Campus Norrköping...

Gula bygganden vänster, Bomullsspinneriet 1850-talet och var då största byggnaden i Industrilandskapet, inhyser idag Universitetet...

Värmekyrkan i mitten, den gamla ångpannecentralen som idag är unik evenemangsarena med plats

för 1300 gäster, varje år tänds de fyra skorsstenarna vid Advent och blir då världens största Adventstake....

Gamal Torget, Louis de Geer statyn, hollänsk finansman som kom till Sveriga 1627, Carl Milles gjorde statyn, detta var central punkten för den Medeltida byn Norrköping...

Holmentornet, ingången till Industrilandskapapet, byggdes på 1750-talet, ligger på den plats Holmens bruk funnits sen början 1600-talet...

Byggnad vid kvarteret "Knäppingsborg", 1700-talet, mjöl och snustillverkning, numera uppskattat

kvarter för god mat cafeér och småbutiker med inredning och mode...

Notera klättraren på väggen vänster....

Louis De Geer Konsert och Kongress rakt fram, där Norrköpings symfoniorkester har sin hemmascen..

Vattenfallet, som belyses vintertid med olika färger...

Röda byggnaden, Kårhuset Trappan...

Värmekyrkan...

"Tuben" ett gammat rör vid Bomullsspinneriet  som öppnats upp för allmänheten att kunna passera igenom...

Andra mäktiga byggnader utanför Industrilandskapet...

Grand Hotel...

Modernare centrum finns också...tror jag såg nåt om "Fyrklövern"...

Norrköpings spårvagnar var en härlig syn på gatorna...

Norrköping tackar för sig och jag tackar för besöket denna gång !

Som arkitekturfotograf var Industrilandskapet ett "mecka" för min del och jag uppskattar mycket

att Norrköpings kommun bevarade och renoverade upp de gamla industribyggnaderna för eftervärlden som ju blivet en "Kulturskatt".

Härligt att byggnaderna kom till användning för Universitet, Museum, skola och upplevelsecentrum,

det är såhär vi ska göra i Sverige, bevara och upprusta våra kulturskatter inte riva och bygga 

nytt !!!

Tack för mig !

mvh/Dieter

Postat 2014-05-13 17:01 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Innehållskategorier