Är det gamla statare samhället på väg tillbaka ?

Samtalade för ett tag sedan med en bonde som anses ha den största gården häromkring och samtalet handlade om detta bidrags Sverige och han tyckte att det var bra man tagit tag om detta att det är för enkelt för folk att få bidrag och då pratar vi inte om folk i hans kaliber. Jag tittade upp på han och frågade hur mycket bidrag får du från EU? Han tystnade under en tid hans ögon hade fått en annan färg och fräsande så avslutades samtalet om bidrag. för tydligen är det helt okej för företagare och bönder att få EU bidrag men att vanligt folk ska få fy fy fy  , detta är dagens Sverige .

En annan sak som jag också gått och funderat på alla dessa som tycker att det är självklart att man ska ta jobb där dom finns. jo det kan jag tycka också men det är väldigt enkelt att tycka så när man har ett jobb redan eller hur? för dom som sitter där i skiten ensamstående med barn och tvingas ta ett 2 månaders sommar vikariat nere i skåne och man bor i Norrland kanske det ter sig annorlunda . Och man tvingas riva upp barnen från kanske en invand miljö och hamna på nått helt annat ställe under två månader, är det vad vi kallar livskvalite?

Och dessa bemanningsföretag som växer upp som svampar i jorden och fixar jobb åt folk då ibland det känns mer som modern slavhandel och man sitter i klorna på folk som inte bryr sig föga om dom som jobbar utan mer är intresserad av hur många timmar du jobbat. jag vet har jobbat så själv och kan lova det är inte kul när man vet att det är en lånad tid att man har ett jobb är ju ok men inte under dessa förhållanden.

Detta nya Sverige ter sig mer som ett påbörjat statare samhälle där folket dom som jobbar får med mössan i hand tacka för lönen man har jobbat ihop och masa sig iväg till den allt för dåligt isolerade friggeboden man får hyra under tiden man jobbar=) Nå det kanske var ett slag under bältet men jag minns den tiden då man fick gå in på kontoret och ta det lilla kuvertet med pengar och tacka å gå ut.

Nå jag är en helt vanlig enkel Mas jag har ett bra jobb med bra lön så jag borde inte klaga men tycker dessa sociala orättvisor är på väg åt fel håll . och vill man kalla mig kommunist eller nått annat varsegod jag är inte det ena eller det andra utan en helt enkel vanlig mas som tycker att rättvisa borde vara en självklarhet. 

ha en fin dag

peter

Inlagt 2013-04-30 08:37 | Läst 6186 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Klokt skrivet. Vi är nog många som håller med.
Svar från Thordur 2013-04-30 21:55
Tack Per =)
Bra tänkt, bra talat. Äntligen en människa som tänker längre än den egna plånboken.
Jag har också mitt på det torra med en pension som jag klarar mej på, mat varje dag och bra bostad. Men jag tänker på alla fattigpensionärer och alla di som slavar i FAS 3 under taskiga ekonomiska och förnedrande förhållanden.
Svar från Thordur 2013-04-30 21:56
tack Björn=) ja det är på väg utför med svedala =)
peter
Super inlägget. Jag instämmer helt med dina synpunkter. Det är inte bara i Sverige som dessa villkor är sant - det sprider sig i hela EU (inklusive här i Danmark). Och det är först när den träffar en själv som går upp för folk hur hemskt det systemet påverkar livet.
m.v.h. Erik / DK
Svar från Thordur 2013-04-30 21:56
tack Erik=)
peter
Här en till som tycker det är för jävlig. Min äldsta dotter har tur som har jobb i ett år men sedan tar det slut för efter ett år är företaget tvungen att anställa henne och det vill man inte utan tar in en ny vikarie. Det är inte lätt att vara ung och arbetssökande idag. Ändå har jag och mina vuxna det relativt bra jämfört med många andra.
Sten
Svar från Thordur 2013-04-30 21:57
ja man skulle vilja att man stannade upp ett tag men det rivs i allt snabbare takt i vårt samhälle
peter
Du beskriver tyvärr det rådande klimatet just nu, man tänker mest på sej själv och skiter i andra.
Det känns hårt numera tycker jag, kallt, och fokus är flyttat från medmänsklighet till ekonomi och pengar.
Men hela tillvaron tycks gå i cykler och allt förändras ständigt, rätt som det är kanske folk tröttnar på att vara på det här sättet och så svänger det tillbaka till något mera medmänskligt igen....
Svar från Thordur 2013-04-30 21:58
ja dom som lät sig luras sist borde nog tänka sig för
peter
Ja så är det i dagens Sverige. Tyvärr.
Svar från Thordur 2013-04-30 21:58
så är det dystert
peter
Håller med om att det är snett när verksamheter som borde bära sig själva får en massa bidrag. Det är det sämsta med EU. Håller också med om att det i viss mån var bättre förr, när även vänstern tyckte att man skulle göra rätt för sig och inte onödigtvis ligga andra till last. Innan man började snacka om att "alla har rätt till ett jobb". Jag har alltid trott att man är skyldig att försörja sig själv, efter förmåga självklart.
Svar från Thordur 2013-04-30 22:00
ja bonden blev då tyst så tycker man borde tänka sig för att andra inte ska ha men själv hade han då inga problem
peter
Det va en artikel i DN om de här bemanningsföretagen som företagen mer och mer använder!
Tycker det är konstigt att inte fler ungdomar anar faran i sina liv framöver?
Och att dom går samman och protesterar! Vad har protesterna tagit vägen?

Det har det blivit en amerikaniserad arbetsmarknad, knystar du om nå't arbetsmiljöolämpligt på företaget som du är tillfälligt anstalld på, så har du inget jobb dagen därpå!
Så får man tysta människor.....
/B
Svar från Thordur 2013-04-30 22:01
nä det är precis som du skriver dom är tysta för dom vet hur snabbt dom kan bli arbetslösa...
tack för dina rader
peter
Tänkvärt till tusen! =)
Ha en fin dag!
Svar från Thordur 2013-04-30 22:01
tack helene=)
peter
Det är bara början - tyvärr. jag undrar som Bengt, var är ungdomen, varför organiserar dom sig inte. Är det individtänkandet som har tagit över. Datorer internet o tv-spel som tröst. LO
Svar från Thordur 2013-04-30 22:02
nä man kan ju undra hur det blir när dom tar över efter oss =)
peter
Det är bra att du lyfter upp de här ämnena Peter! Många som är anställda inom bemanning skulle säkert vilja göra det men de vågar inte på grund av risken att bli av med sina arbeten och stämplas som bråkmakare... Statarsamhället är definitivt här... Den som inte står snällt med mössan i hand och bockar för bemanningsföretagen riskerar att hamna utanför arbetslivet. Om du är anställd av ett bemanningsföretag och klagar på dålig arbetsmiljö är risken stor att du blir av med ditt arbete... All heder åt Transportarbetarna som gick ut i strejk för att hindra att bemanningsföretag kom in på deras arbetsplatser, jag önskar att fler fackförbund vågade göra samma sak så att vi slapp den otrygghet som bemanningsföretagen har tagit med sig till arbetsmarknaden.
/Mikael Good
Svar från Thordur 2013-04-30 22:03
ja heder åt dom som sätter sig upp=) tror att man från fackets håll måste bli lite tuffare. ungdommen idag skräms till tystnad av bemanings företagen
peter
Hej Peter! Ja peter du har blivit vuxen och ser problemen,dom som ska ha hjälp ska ha hjälp men att de som fuskar har ställt till det för de som behöver hjälp,......man behöver inte vara kommunist peter,du har väl set var de göra.......



Bedjen,och Eder skall varda givet;söken och I
skolen finna;klappen,och för Eder skall varda upplåtet.
Ty var och en som beder han får;och den som
söker han finner;och för den som klappar skall varda
upplåtet.
Eller vilken är den man bland Eder,som räcker sin
son en sten,när han beder honom om bröd,eller som
räcker honom en orm,när han beder om fisk?
Om nu I som ären onda,förstån att giva Eder barn
goda gåvor,huru mycket mer skall icke då eder fader,
som är i himmelen,giva vad gott är åt dem bedja honom!

mvh Rolf
Svar från Thordur 2013-04-30 22:03
ja så är det rolf tack för kloka ord och fin dikt
peter
Jay-Arr 2013-05-05 16:57
- Bergspredikan -

( den mest kända av alla predikningar i världshistorien ... )

Vill bara tillägga
DEN MEST BETYDELSEFULLA VERS SOM FINNS !!! :



>>>>> *** " - Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem,
ty detta är lagen och profeterna. " *** <<<<<




( Den versen - MATTEUS 7:12 - är min personliga skatt, som jag bär i hemlighet i mitt hjärta
- och gärna o villigt delar med mej av åt alla som vill ta emot ! :) ).

{ Lästips: läs HELA Bergspredikan ! Matteus kap. 5, 6, och 7 }
Jay-Arr 2013-05-05 17:18
Tack Rolf.
Du citerar Bergspredikan, Matteus 7:7-11.
Vill tillägga "Den Gyllene Regeln": Matteus 7:12.

"Allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem, ty detta är lagen och profeterna"
[citat : Jesus - Guds son ]
>"Men varen ordets görare - icke allenast dess hörare . . . "
[citat : Jakob , Kristi apostel ]
:)
Ja du Peter, sötebrödsdagarna är nog förbi i vårt land
Marianne
Svar från Thordur 2013-04-30 22:04
så är det nog Marianne=)
ps du kommer få mail snart med alla andra som ska vara med =) så lugn
peter
Jo, du har så rätt så rätt, tyvärr.
-affe
Svar från Thordur 2013-04-30 22:05
tyvärr så är det så
peter
Jag brukar inte läsa kommentarer förrän jag själv har skrivit men just nu tog du upp ett ämne som är mer än aktuellt så därför har jag läst vad alla som orkat kommentera skrivit.

Något som jag fastnade för är just detta att inte ungdomarna samlar sig till uppror mot alla konsulter och bemanningsföretag...nog vill borgarna ha deras röster men får inte dessa om ungdomarna förstår vad borgarna ställt till med..'

det hemska är att så många som behöver hjälp varken röstar eller orkar bry sig...därför måste vi som orkar ställa upp och göra våra protester som du gjort här...det du skrivit är exakt som det blivit nu i Sverige..

Ett stort tack till att du tog upp detta lovvärda ämne det borde skickas till pressen också.

Ha fin kväll
Gun-Inger
Svar från Thordur 2013-04-30 22:06
tack för dina kloka rader Gun-inger=) sverige är inte det sverige jag känner igen
ha en fin valborg
peter
Bra skrivet och tänkvärt! Håller med om att rättvisa borde vara en självklarhet. Tyvärr tror jag inte att det ligger i människans natur att tänka så. Kanske lite tufft att tycka så, men jag har det senaste börjat tvivla mer och mer på vad människan är kapabel till.
Ahh, nu fick du ner mig i "mörkret"....:-) Skall inte tänka så....
Ha istället en bra Valborg och trevlig kväll! //Micke
Svar från Thordur 2013-04-30 22:08
nä det är sant micke folk tänker nog mer på sig själva nu än förr.=) hmmm var ju inte meningen att få ned dig där =)
ha en fin valborg micke
peter
Jag håller med dig helt.
Men var finns engagemanget mot detta? Våra styrande är inte sämre än Hosni Mubarak i på att lyssna på folk. Om man tror det så förstår jag att Gekås och Ikea drar mer folk än en 1:a Maj-demo.
Det jag räds är att demokratin rinner oss ur händerna.
Svar från Thordur 2013-04-30 22:09
nä vi har blitt bleka och det tysta folket det är nog dax att vakna upp nu=)
ha en fin valborg Janne
peter
2013-04-30 20:14   Thomas
Demokrati har vi bara på valdagen.
kiwawa 2013-04-30 20:29
Tycker du att det är OK? Om inte, vad gör du åt det?
Svar från Thordur 2013-04-30 22:09
jupp och denna gång när det blir val får vi hoppas att folk tänker till
Jay-Arr 2013-05-05 17:09
Jag tror INTE ett byte till sosse-blocket gör människor ett enda grand mer empatiska eller solidariska.

Materialismen, konsumismen, egoismen och Den Förbannade Ogudaktigheten, tronar ostörd i detta

värdens mest sekulariserade land.

"Det är så mycket man vill ha - - - -
- - - - och så LITE man behöver "

Tänk på det
Gnäll..... I morgon är din dag!!
Svar från Thordur 2013-04-30 21:54
hehhe din gamla brukspatron väntade på ditt hugg=)
2013-05-05 09:42   Janette
En, tyvärr, alltför sann betraktelse av ett land som tappat solidaritet som nyckelord! Tack!
Svar från Thordur 2013-05-05 10:30
tack för kommentaren =)
peter