Annons

Digital film i Yashica Y35

Nu har Yashica presenterat sin digitala version av den klassiska 70-talskameran Yashic Electro 35. Kameran laddas med digitala filmkassetter.

För cirka 1350 kronor går det att beställa en Yashica Y35 genom en Kickstarter-kampanj. Då får man med fyra olika digitala filmkassetter: ISO 1600 High Speed, ISO 400 Black & White, ISO 200 Ultra fine och ISO 200 120 Format som ger kvadratiska bilder. Mellan varje bild behöver filmen "dras fram" med en frammatningsarm.

Bildfilerna lagras på ett SD-kort i kameran, filmkassetterna ändrar bara utseendet på bilderna.

Yashica Y35 har vidvinkelobjektiv motsvarande 35 mm för småbildsformat. Maxbländaren är f/2,8, men det finns någon form av uppgradering till f/2. Sensorn är mycket liten (1/3,2"), alltså som en enklare mobilkamera. 



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-10-12. Läst av 7660 personer.
2017-10-12 20:29   Alf-Magnus
Oj mycket väsen för ingetting
2017-10-12 20:37   Nils Bergqvist
Vilken besvikelse efter all förväntan...
2017-10-12 20:42   Anders F. Eriksson
Årets mest onödiga kamera?
2017-10-12 21:02   rronnbac
Herregud så korkat!
2017-10-12 21:13   syntax
Så otrolig befängt! Ändå - det är uppenbart att den gamla fotografin har något speciellt som fångar människornas sinnen, när man uppenbarligen menar att det går att sälja en sådan (urvattnad) produkt.
Det bästa rådet för dagen blir i alla fall: Köp lite film och en begagnad kamera från tiden ifråga, och ha några roliga stunder med en kreativ teknik.
2017-10-12 23:24   PMD
Hahaha! Det här var det roligaste jag läst på länge. En leksakskamera som faktiskt kan ta bilder. Kul!

Den är redan extremt populär om man ska tro Kickstartersidan. Den har dragit in 6,966,737 HKD vilket är ungefär 7.2 miljoner svenska kronor. Målet påstås vara 800,000 HKD. Man ligger alltså nästan 9 gånger över målet med en dryg månad kvar till deadline.

Jag väntar nog tills en massa folk har tröttnat på den och köper en begagnad billigt. :-)

Man behöver nog utrusta sig med rutiga byxor och skägg samt bli vegan för att använda den på rätt sätt. :-)
2017-10-13 07:14   luminousoctaves
Det hade såklart varit ännu coolare om man gjort en ordentligt remake på Yashica Electro 35, men några saker jag ändå gillar med den här:

- Ingen skärm (väl?)
- AA-batterier
- Priset!

Och att man måste dra fram bilden är ju bra kul, lite humor skadar inte.
PMD   2017-10-13 14:58
Ja, en Electro 35 med småbildsensor hade varit smaskig. Frammatningsarmen skulle förstås också vara med i en sådan kamera.
:)
luminousoctaves   2017-10-13 21:24
Nörd som jag är hade jag tyckt att en nyutgåva av den helt analoga ursprungsmodellen hade varit snäppet häftigare. :)

För övrigt är det väldigt smart ur ett kostnadsperspektiv att skippa skärmen helt och lägga in wifi istället. Smartphones har ju 10 gånger bättre skärm – för de som måste ha trygghet.
PMD   2017-10-14 00:52
Det är inte så jättesvårt att hitta en Electro 35. Jag har en GT och en GX. Tillsammans har de kostar mig cirka 650 kr. En nytillverkad skulle förmodligen inte gå att sälja till ett vettigt pris.
luminousoctaves   2017-10-14 09:06
Nej, visserligen skulle den bli dyr, det är sant, och det finns som du påpekar många ex på marknaden. Men det skulle ändå vara intressant att se hur en analog kamera i nyproduktion tas emot i dag.

Med en modern twist av något slag... så kanske. Det finns många tecken som tyder på att suget efter analogt är skyhögt och fortsätter stiga, vilket är roligt.
PMD   2017-10-16 20:23
Men är inte det suget kopplat till att det finns så stort utbud av (stillbilds)filmkameror eftersom "alla" har gått över till digitalt?

Nytillverkade filmkameror blir av nödvändighet dyrare än gamla begagnade, så hur stort är suget efter sådana? (Och vilka finns? Jag har ingen större koll på den marknaden).
luminousoctaves   2017-10-16 21:56
Jag kan tänka mig att det generellt är en jättedålig affär att nyproducera och sälja analoga kameror idag, men det finns säkerligen undantag. Det har pratats en hel del om att Ricoh ska nyproducera sin analoga GR1-serie. Efterfrågan är jättestor, andrahandspriserna är relativt höga och produktionskostnaderna skulle idag bli mycket lägre än tidigare då tillverkningen är moderniserad och utvecklingen/designen är klar och betald.

Finns säkert en hel del andra exempel också där marknaden är långt från mättad.
PMD   2017-10-16 23:28
Erik skrev:
"Det har pratats en hel del om att Ricoh ska nyproducera sin analoga GR1-serie. Efterfrågan är jättestor, andrahandspriserna är relativt höga och produktionskostnaderna skulle idag bli mycket lägre än tidigare då tillverkningen är moderniserad och utvecklingen/designen är klar och betald."

Det förutsätter att maskiner och verktyg finns kvar så att det blir billigt att att sätta upp produktionslinjen för GR1 igen. Vissa delar är gemensamma för digitala och kemiska kameror, men det finns också delar som inte alls är gemensamma.

Nikon nyproducerade några S-kameror i början av seklet, men det var inga stora serier och jag tror att det var rätt mycket handarbete inblandat.
2017-10-13 08:10   fotomojje
Vi får nog vänja oss vid att det kommer ut sånt här. Alltid är det väl någon som köper en för att testa. Dessa finns dock inte i min värld.
2017-10-13 08:54   J O Härnström
Min far skaffade en Electro 35 någon gång i slutet av 60-talet. Det tog nog 40-50 år innan jag förstod vilken fin kamera det var. Tyvärr har jag den inte kvar vilket är synd.
2017-10-13 09:40   jkm
HAHAHA!! Japanerna älskar sånt har. Åsså har dom en lite speciell humor tror jag. Ha det gött!
2017-10-13 11:53   iSolen.se
Jag funderar på att sälja ett minneskort som bara rymmer 12 bilder. Per dag.
Bussmicke   2017-10-16 13:02
Ironisk eller? :)
2017-10-13 12:47   Erik Johan Marshall
Alla har ju sina egna åsikter. Den här kameran kan vara jättespännande ur många synpunkter. Inte minst för Instagram.
Möjligheten att öka kapaciteten på sitt uttryck utan möjligheten att förändra.

Finns inget bättre läromedel än att lära sig att skapa utifrån värsta tänkbara medel. Så om man inte anser sig vara fullärd så är nog den här "leksaken" Mer lik en abakus än en klassisk mattebok.
Alltså rent av nödvändig utifrån ett helhetsperspektiv.

Mycket intressant.
Johan Pihl   2017-10-13 17:37
Håller med, jag tycker också att den verkar vara intressant.
2017-10-13 17:09   Bofoto2
Har Yashica tur så tar dom sin egen väg tillbaka till digitalkameror, dslr eller spegellöst.
Det går att tjäna pengar,det har Leica visat.
PMD   2017-10-13 18:44
Det gamla Yashica, som Kyocera köpte och som byggde Contax-kameror, finns inte sen 10-15 år tillbaka.

Det här Yashica är en helt annan firma som har köpt varumärket.
Makten   2017-10-14 14:32
Leica gör ju dock kameror och optik som kan ge bildkvalitet i toppklass. Väldigt stor skillnad mot en plojkamera med skitliten sensor som bara ser gammal ut utan att egentligen tillföra något.
2017-10-13 20:35   Christer2
Soon at a "Loppmarknad" near you.

Förresten - kan man råka ut för att filmkassetten hamnar lite snett, så att frammatningen inte fungerar, men att räkneverket stegar upp?
2017-10-13 22:14   Lulefotografen
Jag kanske är lite "knäpp" men jag gillar den här idén, för många är det en "leksak" men jag skulle gärna vilja ha en kamera som fungerar likt en analog kamera men som är digital, har inte råd med Leica versionen så denna verkar vara något som passar mig utmärkt + att jag ser det som en fördel att man kan fota i samma stil utan att behöva redigera i efterhand dvs perfekt för instagram flödet som någon här nämnde, så jag tror faktiskt att det finns en marknad för kameran, friskt vågad om inte annat.
MikaelSB   2017-10-14 21:22
Varför skaffar du inte bara en begagnad Fuji X-Pro 1 med ett valfritt, original eller adapterat, objektiv? Visst, det blir mer pengar. Men du får ju otroligt mycket mer för pengarna. Yashica är ju en leksak med en pytteliten sensor tillverkaren hittat på en elektronik-sopptipp de slängt in i ett löjligt - som jag förstår det - plastskal(!). Upplägget är ju skrattretande. Ett typexempel på gräsrotsfinansieringens sämsta sidor.

Hade Nikon eller Canon lanserat exakt samma produkt med precis samma pris så hade aktieägarna krävt produktutvecklarna att gå till närmaste psykiatriker för en ordentlig utredning.

Yashica gör ju ingenting en faktiskt kamera inte kan göra. Du kan ju skruva, limma eller svetsa på ett funktionsbefriat vred på en faktisk kamera om det är så att du vill ha extra rattar och reglage att pilla på för att få ett sorts nostalgi-rus eller vad det för någon effekt du söker.
Lulefotografen   2017-10-16 00:37
Haha! Allvarligt... Jag får väl ha min åsikt? Om jag tycker att denna kamera verkar vara en uppfriskande nyhet så får jag väl lov att tycka det? varför ska jag köpa en annan kamera som jag inte vill ha? Om det är en liten censor, so what? Jag tycker att det verkar vara en rolig pryl som ger mig lusta till att gå ut och fotografera och de är väl huvudsakligen?

Du får gärna ha din åsikt, men försök inte att ändra på min för jag vet vad jag tycker och håller fast vid det, men tack för ditt input.
Wunder   2017-10-16 21:06
Jo Micke, du får tycka vad du vill. Men det är också OK att ge råd och information, vilka du kan dumpa i närmaste virtuella papperskorg om du vill.

När det gäller att fota i samma stil. Den enda "stil" denna kamera adderar är kvadratiskt format, vilket du sällan kan få direkt från någon annan digitalkamera. Bra för instagram. Annars så finns det ingen speciell stil i denna kamera. Antar att du kan ladda ner an kvadrat-app till din mobiltelefon. Kollar på Google Play. Jo visst, det finns fyrkantiga Instagramkameror för min telefon.
MikaelSB   2017-10-17 07:32
Mitt svar till din kommentar hindrar ju givetvis inte dig från att hålla någon åsikt - alls.

Vill du ha den här leksakskameran så köp ett dussin. Men jag är fullständigt övertygad om att känslorna du gör uttryck för kommer svalna illa kvickt när du har produkten i hand. Det finns kameror där ute som passar dina uttryckta behov betydligt bättre för inte så mycket mer pengar.

Om den här kameran kommer tillverkas i några meningsfulla volymer så kan man vara säker på att den kommer bli en av de mest vanligt förekommande kameramodellerna på sopptipparna på ingen tid alls. Så blir du bundis med en skrothandlare eller deponipersonal så har du en given öppning därgenom.
2017-10-13 22:29   Kent Helgesson
Ok...va kul , men ingenting som lockar om man säger.
2017-10-14 01:01   Lulefotografen
Jag är också nyfiken på vad frakten skulle gå på om man beställde en från dem? För jag är seriöst intresserad av en.
PMD   2017-10-14 02:08
100 HKD för frakt till Sverige ser det ut som på Kickstartersidan. Det blir ungefär 104 SEK.
2017-10-14 17:19   bokada
????

/ Bo
2017-10-15 09:44   hbengtsson
Otroligt hipstrig! Kommer nog gå hem på sina håll :-)
Vibybo   2017-10-15 14:30
Min svärson påstår jag är en hipster (fick slå upp ordet), kanske därför jag fick en känslomässigt svår dragning till kameran (känslan säger ja ja ja), men med folkpension som enda inkomst säger förståndet "nej".
Wunder   2017-10-16 20:26
Den kommer inte att bli dyr. Ungefär en 3000 med alla fyra filter skulle jag tro. Främsta argumentet mot den är att du kommer inte att ta bättre bilder och jag gissar att så himla rolig är den inte i längden.

De fyra olika modulerna är normal, högkänslig, kvadrat och svartvit. Och den kvadratiska kan man inte ens få i svartvitt, vilket skulle varit rimligt, med tanke på dess kultvärde, vilket visar hur begränsat systemet med moduler är.

Så nej. Detta känns B.
2017-10-16 09:33   Wunder
Enligt min ringa mening värdelös. Det är en enkel mobilkamera utan mobil och utan elektronisk sökare och utan att kunna ändra inställningar. Billig och tråkig ser den ut också. Det enda unika den har är att man kan köpa med upp till fyra kassetter, vilka då har olika inställningar i sig. En kraftig begränsning som görs nödvändig av att man inte har något användarinterface. Kanhända kommer det senare en uppsjö med kassetter. Men, vem vill hålla reda på alla dessa och byta runt hela tiden?

I min värld har denna tingest ingenting som talar för den.
luminousoctaves   2017-10-16 18:02
Något tekniskt underverk är det inte, och riktar sig inte heller till tekniknördar. Begränsningarna ser nog många som inspirerande snarare än akilleshäl.
Wunder   2017-10-16 20:02
Har svårt att förstå att denna kamera skulle vara inspirerande. Jag förstår en Holga eller någon av de nygamla insta-kamerorna. Kul! Men denna? Vad är det för fel att fota med mobilen eller köpa en vanlig enkel digitalkamera?
PMD   2017-10-16 20:17
Y35 är väl mer ett koolt attribut än en användbar kamera för seriösa fotografer. För LOMOgrafer kan den kanske kännas trevlig att använda. Dessa är ju inte så inriktade på teknisk bildkvalitet.

Jag nog också tänka mig att det i en yngre generation hippa fotografer finns dom som tycker att det är jätteroligt med en frammatningsspak. :-)
luminousoctaves   2017-10-16 21:41
Även om jag inte är någon LOMO-anhängare av rang så kan jag absolut se poängen med att distansera sig från teknik- och perfektionsdyrkan. Det är befriande. Och det finns väldigt många "lo-fi"-prylar som genom teknikhistorien har fått kultstatus pga begränsningar och avvikande design.

Inom teknikberoende och kreativa områden som musik och fotografi är det vedertaget att se på begränsningen som en kreativ motor. Min idol Brian Eno pratar lite om det här:
http://blog.andreaskoller.com/2013/05/brian-eno-on-the-importance-of-limits/

Frammatningsspaken ska man inte ta på allvar utan mest småle åt. Den är kul tycker jag!
2017-10-16 16:56   KGS
Min enda fråga. Varför?
Svar från froderberg   2017-10-16 17:08
Antagligen för att tjäna pengar. Det brukar vara huvudmotivet. Sen kan ju vissa idéer till att tjäna pengar kännas mindre lyckade.
luminousoctaves   2017-10-16 17:58
Tror ändå att det ligger någon slags passion bakom det här projektet, som än så länge måste anses som väldigt lyckat. Kickstarterkampanjen har redan dragit in tio gånger mer än den summa som krävs för produktionsstart.
Wunder   2017-10-16 20:19
Jo visst kan det vara så att de som tagit fram detta är passionerade. Många kickstarter börjar så, i kombination med att man tror att man kanske kan bli rik, eller i alla fall få en dröm finansierad. Och kanske är detta en bra ide. En enkel kamera utan inställningar som gör att människor som inte är intresserade av inställningar kan få en kamera de gillar.

Huvudproblemet är dock att du kan göra detta med din telefon. Precis som den är eller genom att ladda ner någon app. Eller en enkel digitalkamera som du sätter i green mode.
luminousoctaves   2017-10-16 21:28
»» Huvudproblemet är dock att du kan göra detta med din telefon. Precis som den är eller genom att ladda ner någon app. Eller en enkel digitalkamera som du sätter i green mode.““

Nej, det tror jag inte. Huvudproblemet är att kameran ska uppfylla den känsla som den väldigt genomtänkta marknadsföringen förmedlar – en kamera som är ett slags konstnärligt, retrodoftande och instinktivt redskap, väldigt långt från exempelvis en mobiltelefon eller digital kompaktkamera.
2017-10-16 19:59   jonasfx
Får se om det blir nåt ens. För att starta en kickstarter måste det finnas nån slags prototyp och det verkar de inte riiktigt ha?
Wunder   2017-10-16 21:09
Hoppsan! Är du säker?
2017-10-17 17:24   tormig
Påminner mer om en Kodak Instamatic med dessa kassetter, relativt dåliga ljusstyrka och fixfokus. Hade varit roligare om de återskapat den istället och naturligtvis såna där blixtkuber!

Merläsning

Den iakttagande fågelfotografen

Amanda Alvenäs har bara fotograferat fåglar i två år, men njuter av både jakten och utevistelsen. Genom att fotografera fåglarna i deras naturliga miljö lär hon sig mycket om deras beteende. Läs mer... 5

Fotoskola: Kom igång med actionfoto

Plus Actionfoto är populärt, inte enbart för de häftiga bilderna utan också för upplevelserna vid fotograferingen. Actionfoto är helt enkelt en bra ursäkt att ta sig till härliga platser och se häftiga saker. Läs mer... 1

Vinn Nikon-utrustning i Fotosidan Masters

Fotosidan Masters är en fototävling där du kan delta i tre olika klasser: natur, porträtt och ögonblick. Fram till och med den 22 oktober kan du ladda upp bilder till den andra omgången. Läs mer ...

Ljusstark vidvinkel från Zeiss

Zeiss Milvus 25 mm f/1,4 fyller gapet mellan brännvidderna 21 mm och 35 mm i Milvus-serien. Objektivet säljs med fattningar för Canon och Nikon. Läs mer...

Lightroom Classic - Adobe släpper stor uppdatering

Adobe släpper en stor uppdatering av Lightroom, gamla Lightroom CC blir Lightroom Classic och det kommer en ny version som heter Lightroom CC. Vi har priserna och vad som ingår i vad. Läs mer... 36

På äventyr med SVT i Sydsudan

Daniel Steen berättar i sin blogg om hur SVT:s program Korrespondenterna följt med honom på resa i Sydsudan. Daniel är där för att bygga nya vägar. Läs mer...

TEST Tamron 10-24/3,5-4,5 Di II VC HLD

Plus Vidvinkelzoomar för APS-C-kameror är populära. Därför har Tamron uppdaterat sin 10-24 mm vidvinkelzoom med bildstabilisering och vädertätning. Läs mer... 6

SKOLA: 10 tips för att ställa ut

Plus Sugen på att ställa ut dina bilder? Här kommer några tips på olika möjligheter som finns – och vad du ska tänka på inför en utställning. Läs mer... 5

Canon G1X Mark III med större sensor och vädertätning

Med den tredje generationen i G1X-serien har Canon satsat på en större sensor än tidigare, men ändå gjort kameran 150 gram lättare. Dessutom har G1X Mark III fått vädertätning. Läs mer... 21

Närkontakt med vilda djur i Florida

Mikael Ekelund bloggar om sin resa till Circle B Bar Nature Reserve utanför Orlando, Florida i USA där han kom nära flera spännande djur. Läs mer...

Elinchrom Deep Umbrella Promotion