Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Kalender > Visa aktivitet

Self.Life.Death - Nobuyoshi Araki

29 september - 27 januari
Plats: Kulturhuset, Stockholm | www.kulturhuset.se

Utställningens nära 4000 bilder ger en omfattande inblick i Arakis 40-åriga karriär och de teman som återkommer i hans arbete. Här finns många av de mest betydelsefulla verken, från tidigt 1960-tal till idag, varav vissa är särskilt framtagna för utställningen.
 
 
Fotografi som livsstil
Att fotografera är en livsstil för Araki; han fotograferar ständigt, ibland upp till tio filmrullar om dagen. Besattheten är påtaglig i bildserierna. I all denna hyperaktivitet har gränsen mellan hans eget liv och fotografiet suddats ut; ”Livet är fotografi” har han sagt.
 
 
Bland nattklubbar och kärlekshotell
Araki har vigt sitt liv åt att skildra Tokyo, staden som han bor och arbetar i – och ogärna lämnar. Besattheten i fotograferandet är påtagligt. I ett framvällande bildflöde fångar Araki under såväl dagliga som nattliga promenader bland Tokyos nattklubbar och kärlekshotell sina legendariska motiv. Vandringarna, med en stor skara assistenter, har gjort Araki till en kultgestalt i sin hemstad.
 
 
Privat och utlämnande
Araki skapade begreppet ”jagfotografi” / ”I-photography”, där fotografen helt utlämnande utgår från sig själv. Konstnären skildrar subjektivt teman som normen och den egna självcensuren vanligtvis förkastar. Ett ytterst privat och sammansatt förhållningssätt, där verk och person binds samman.
 
 
Extas, livstörst och melankoli
Han säger att han vill befinna sig mellan det vanliga och det ovanliga, på en gräns där en vanlig gatuvy kan förvandlas till en kuliss för en intim scen. Hans bilder förenar extas och död; intensiv livstörst och melankolisk insikt om livets begränsningar. Bilderna provocerar och tänjer gränser för vad som kan vara tillåtet med exempel på synen på kvinnan, mannens begär och makt i den japanska kulturen.
 
 
Balanserar mellan det vulgära och sublima
Araki har inspirerats av såväl den klassiska japanska erotiska konsten under 16–1800-talet, som av det glättiga bildspråket i dagens kommersiella kultur. Hans teman sträcker sig från poetiska och vardagliga miljöer i Tokyo till erotiska bildsviter av nakna och snörda kvinnor – ibland med en plastdinosaurie (ett av Arakis alter egon) bredvid sig. Bland Arakis porträttserier finns den självbespeglande skildringen av pojkarnas lek på gatan likväl som de känsliga porträtten av äldre i Tokyos gatuliv. Med över 3000 polaroidbilder i dagboksform, till exotiskt vackra blomsterstilleben, balanserar han på gränsen mellan det vulgära och det sublima.
 
 
Stort avtryck på senare generationer
Nobuyoshi Araki (född 1940) tillhör en generation fotografer som blev uppmärksammade under senare delen av 1960-talet, en tid då Japan återhämtat sig från sviterna efter andra världskriget. Arakis förhållningssätt till fotografi och bildkonst kom att göra ett stort intryck på den nya generationen japanska fotografer under 1990-talet och gör så än idag. Med nära 350 fotoböcker är dessutom Araki en av världens mest publicerade konstnärer.

Öppettider

Tis11:00-18:00
Ons11:00-18:00
Tor11:00-18:00
Fre11:00-18:00
Lör11:00-16:00
Sön11:00-16:00

- Visa idag
Kategorier
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ANNONS